Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:36

hihi russel ,jouw onderschrift...
anky, ja anky... die doet wel meer dingen anders dan wij kwam ik achter, hoeft niet perse slecht te zijn er zijn ook meerdere manieren om aan te galoperen, de kunst is om de manier te vinden die het best past. en tegenwoordig doet ze meer met western misschien heeft dat ook invloed :+
zo, koffie op,stallen klaar ,ik ga ook nog even een paard rijden voor ik de kids weer op kan halen van school

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:41

Knollentuin pb me ff de details van je wow. Kan iig ff marktplaats in de gaten houden :D
Want nieuw is dat ding niet te betalen :roll:

Gisteren met Suus buitenrit gaan maken zonder zadel (met barebackpad anders had ik nu niet kunnen zitten :+ ) Merk dat ik beter zit op haar nu dan voorheen. Zit dus blijkbaar vooruitgang in.
Merk wel dat ik zelf bij instabiliteit te snel aan mijn teugels zit. Gelukkig wordt suus er nu nukkig om en rukt de teugels uit mijn handen. Stout paard }:) Maar ja duidelijk is het wel :o?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:22

Welkom Russel! Ik heb dat probleem ook met losgooien van voor. En in galop ga ik, zodra hij goed galopeert, onbewust kantelen met bekken zodat ik voorover ga zitten. Ja, dan valt hij eruit, terwijl als ik goed blijf zitten hij niks verandert tot hij een hulp krijgt.

Leuke is dat dat nu ook met longeren gebeurt, als ik hem laat galoperen blijft hij gaan tot ik een ander commando geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:27

Met mijn nieuwe zitten...althans proberen :D , valt hij er ook steeds uit, net of hij steun altijd aan mij zocht en nu moet hij het helemaal zelf doen... }>
Om dit op te vangen doe ik korte stukken galop en weer overgang naar draf en na een paar passen draf weer galop. Dan ben ik aktiever bezig met mij zelf zodat ik niet raar ga zitten en hij moet aktief bezig zijn met zijn lijf en benen en let dan weer niet zo op mij...want het is voor hem ook wennen hoor, nu hij zelf moet werken... :D :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:28

Klinkt bekend _O- Ik ben ook ineens druk bezig met mijn ademhaling en paardlief wordt een stuk rustiger... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:30

Ook wordt je je bewust dat je altijd verkeerd ademhaalt, want kennelijk moeten we het leren...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:32

Wat dat betreft heb ik mazzel dat ik saxofoon speel. Daar heb ik geleerd goed adem te halen en doe ik dus te paard ook.
Zeker als ik ook nog meezing met mijn iPod :+

Mijn probleem is meer onbewuste spanning in mijn handen vastzetten.
En vaak op de binnenteugel en vergeet ik de butienteugel, waardoor Jim makkelijk kan hangen.
Nu ik me er bewust van ben kan ik beter loslaten, waarop Jim uit balans is :+
En ik dat weer op moet lossen.
Maar hangen doet hij niet zo meer, dat is wel prettig. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:33

Het stomme is dat ik dus nórmaal wel goed ademhaal, maar met inspanning bovenin blijf steken :+ Ik heb vroeger dwarsfluit gespeeld en met verschillende therapien werd er ook steeds anar gekeken, maar was goed?
Merk wel dat ik nu telkens spierpijn heb na het rijden, blijkt dat die hele kleine veranderingen toch heftig zijn voor lichaam :=

Even iets heel anders, doen er hier mensen nog iets extra's voor hun conditie? Ik ga naar de sportschool, loop elke dag ruim 2 uur met de hond, soms rondje fietsen nog. Alleen mijn 'rijd' conditie is zó slecht.... Wat kan je daaraan doen? (behalve rijden _O- )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:36

Rijden dus :D
Ik wandel en fiets naast paardrijden, maar verder niet.
Om ook andere spieren te gebruiken. En ook dezelfde spieren anders te gebruiken.
Conditietraining hou ik niet zo goed vol (astma), maar met deze training + muziek spelen is mijn longinhoud in ieder geval gemiddeld.
Misschien hardlopen?

En als jij goed muziekles krijgt, is ademhaling en ademsteun een belangrijk onderdeel en leer je dit ook in het dagelijks leven goed te gebruiken. :j
Ik wel in ieder geval :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:41

Ik ben, jammer genoeg, gestopt met dwarsfluit toen ik 12 was, toen had ik er bijna 6 jaar opgezeten. Lang genoeg om mijn ademhaling vast te laten roesten in een goede _O- Tenminste, volgens de dokter enzovoorts is het goed. Ik heb 'inspanningsastma' maar ik vind dat ik gewoon verkeerd ademhaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:42

Amanda ik nam dan de teugels in mijn duim en wijsvinger, dan is het moeilijk om spanning te houden. En als ik de hele hand had zoals het hoort, deed ik regelmatig even mijn vingers strekken en weer terug, dan vloeit spanning weg. Als je dat veel doet, dan wordt je je bewust van je handen en vingers. Je hersenen moeten registreren dat je je handen voelt en dan krijg je gevoel in je handen.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:45

Pff, ik wil ook les van Knollentuin of Japeloup! ;( ;( ;( Maar ik vrees dat ik een beetje veel te ver woon :o Tenzij jullie zin hebben om zo'n 2uur te rijden tot bij mij :D .
Nu ja, dan ga ik straks maar weer eens proberen he! Maar het is zo veel om aan te denken als je bezig bent...

Hoi Russel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:46

Ja dat doe ik nu ook inderdaad Russel, dat even vingers strekken :j
Werkt goed, maar moet er wel heel vaak aan denken :j
Tussen duim en wijsvinger doe ik ook wel eens. Maar kan alleen als Jim een goede bui heeft en fijn loopt, anders dan gaat hij meer drammen en trekt hij soms zelfs de teugels uit mijn handen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:57

Tijdens mijn eerste CR les, jaren geleden.....instructrice roept opeens: 'vergeet je niet adem te halen???"
Ehhh.....verrek...inderdaad....zodra ik iets moeilijk vind (en bij paardrijden is bijna alles moeilijk) begin ik mijn adem in te houden of helemaal bovenin te ademen. Ze heeft me toen ook tips gegeven om dit in het dagelijkse leven af te leren, bijvoorbeeld als je iets zwaars moet dragen of de kruiwagen optilt oid...vanuit je 'navel' ademen, dan ben je namelijk ook sterker dan wanneer je bovenin ademt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:45

Pff de gebitten van mijn twee merries zijn vanmorgen behandeld door de dierenarts.
Mijn kleine draak was weer lekker bezig, die begon al te spoken toen de beste man alleen met een lampje in haar mond wilde kijken. Ze ging dwars door de sedatie heen en hij kon dus weinig doen (met elektirsche vijl is de kans dan erg groot dat je iets beschadigt). Gelukkig was ze een half jaar geleden nog gedaan en zag het er allemaal wel vrij goed uit, maar man o man wat een portret is het toch. Die zet gewoon de ik_wil_dit_niet-plaat op en dan kun je op je kop gaan staan, maar dan houdt ze vol. Schreeuwen en slaan werkt alleen maar averechts.
Mijn grote lobbes was gelukkig heel braaf, ondanks dat ze scherpe haken had op haar achterste kiezen, en als ze dat gaan wegvijlen is niet heel prettig. Maar ze gaf bijna geen krimp. Ik ben erg benieuwd of ik in het rijden ook verschil ga merken!

Nog ff ontopic:
Over conditietraining: ik heb meer dan 1 jaar klarinet gespeeld en daar ook een goede ademhaling door aangeleerd.
Ik fiets regelmatig een stuk, mijn paarden staan 8,5 km verderop dus daar fiets ik weleens heen. Het station is ook zo'n 8 km en ik probeer minstens 1x in de week op de fiets te gaan. Voor de sportschool heb ik echt geen tijd en het is ook niets voor mij, dus ik ga er zeker geen tijd voor maken! Nou ja en dan nog het gebruikelijke uitmesten, met hindernismateriaal sjouwen enzo dat is ook niet niks! ;)
Toen ik gewoon 32 uur werkte ging ik in de winter vaak 2x per week een uur schaatsen. Dat is ook een leuke sport voor extra balans enzo! (alleen wel jammer dat je op de ijsbaan alleen maar linksom mag)

Als het rijden even niet werkt ga ik vaak even op de volte en dan diep ademhalen (ook geleerd op CR-les 8-) ), dat heeft zoveel effect! Op een gegeven moment voel ik dan het paard onder me ontspannen en dan kunnen we weer verder. Zo zie je elke keer dat het paard je gewoon een spiegel voor houdt...

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:49

Hallo allemaal. Wat leuk dat er nog steeds meer mensen bijkomen!

Even vraagje aan knollentuin. Kan het kloppen dat er twee soorten kaptoom zijn. Volgens mij heeft die van mijn instructrice geen ijzer in of op de neusriem. Hij ziet er net zo uit als een hoofdstel zonder frontriem, maar met strakke keelriem en verder aansluitend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:58

er zijn heel veel verschillende kaptomen, maar de meeste hebben toch wel ijzer in de neusriem, al is het maar een dun kabeltje [dat dan stiekem toch weer scherp is] dus ze zijn er wel ,maar je moet er bewust naar zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:27

Waar kan je die vinden, want de meesten hebben ook zo een brede neusriem die ook nog eens heel zwaar is, die wil ik dus niet..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:14

Vandaag heb ik voor het eerst weer 'gereden' op mijn paard *\o/*
in ieder geval zo voelde het :=
sinds ze geblesseerd stond heb ik niet meer onder het zadel gedraafd en vandaag de proef op de som genomen en het ging goed, natuurlijk zijn we niet gelijk veel gaan draven, gewoon een paar rondjes beide kanten, maar het voelde heerlijk en ik merkte ook aan haar dat ze blij was wat te doen. Sowieso merk ik dat ze zeer graag weer aan het 'werk' is nu, wel merk ik dat de spiertjes echt even minder zijn geworden in die bijna 3 maanden, maar die komen er wel weer.

Wat me heel erg opviel dat ze zoooo lekker relaxed was, ondanks allerlei machines (we staan bij een loonwerker) en wind :') , in het begin stond ze nog even met grote neusgaten naar het wapperende plastic van de balen, maar dat was weg zodra ze met haar aandacht wat meer bij mij was. Ze heeft lekker laag gelopen, begint alweer een stukje soepeler te worden, het ontspannen en relaxen van haar kant komt waarschijnlijk doordat ik op het moment gewoon niets verwacht??

Verder ben ik al een tijdje (sinds we 'stappen') bezig met haar geduld op de proef te stellen met halt houden, dat kon ze nl zeer slecht en momenteel gaat het steeds beter, vandaag het een beetje op de spits gedreven en we hebben een paar minuten stilgestaan... van het zonnetje genieten _O-
Wat me daarbij opviel... Spriet knabbelt niet zo snel op haar bit, af en toe een knabbeltje en thats it... wat ze wel doet als ze stilstaat is, denk ik tenminste, keer op keer haar onderkaak bewegen? het lijkt alsof ik dan een elastiekje in mijn handen heb die 'op spanning gezet wordt..los...op spanning...los' als ik hierbij naar mijn handen kijk bewegen deze ong 2 cm naar voren (als ze 'op spanning zet') en terug (bij los). Ik heb op dat moment druk op de teugels, mijn hand open en naar mijn idee ontspannen in schouders/ellebogen/polsen... anders zouden neem ik aan ook mijn handen niet bewegen op haar ritme.
Hele stomme vraag... is dit wat bedoeld wordt met een elastische verbinding? of is ze constant aan het proberen teugel te pikken/ongeduldig om weg te stappen etc? Paard is/was op dat moment relaxed dus ongeduldig lijkt me niet, maar overdreven uitvergroot lijkt het alsof ze met haar hoofd 'schudt' wat niet zichtbaar voor omstanders is, daarom vermoed ik dat ze met haar onderkaak wiebelt.
Btw op tandartsgebied... in april is ze gesaneerd :D en gaat eenmaal per jaar.
Btw 2, ik rijdt nog steeds zonder sperriempje en het bevalt me prima :), paardlief loopt niet met haar mond open, tong buitenboord, niet het gevoel dat ze anders loopt dan anders

Rhys schreef:
Die zet gewoon de ik_wil_dit_niet-plaat op en dan kun je op je kop gaan staan, maar dan houdt ze vol. Schreeuwen en slaan werkt alleen maar averechts.

Zo'n portret staat hier ook op stal :P

Over conditie, sinds een 6 weken fiets ik tegenwoordig naar stal, 10 km heen, 10 km terug, aangezien ik best wel aan mijn autotje verknocht was is dat een behoorlijke verandering voor mij, verder... doe het zelf stal... stalwerk lol, wat afgelopen week inhield, paddock aanharken/egaliseren/greppeltjes graven.
Ik ben behoorlijk lenig, hypermobiel zelfs en tracht dit enigzins te 'onderhouden' met rek en strekoefeningen maar dat is niet heel regelmatig oid
waar ik ook wel weer een vraagje aan wil koppelen...

Hypermobiel houdt bij mij in dat ik wat wijder in mijn banden zit bij een aantal gewrichten, niet in mijn handen/polsen, maar wel redelijk extreem in mijn ellebogen/knieen, enkels (hierdoor platvoeten wat ik kan corrigeren), heupen (verder uitdraaien, naar voren en achter, niet naar de zijkant), heb vroeger redelijk wat mensendieck etc in mijn pubertijd gehad... maar ja... puber hè, oefeningen hebben niet veel uitgehaald, hoewel ik mezelf kan corrigeren, is 'hangen' in mijn gewrichten soms lekkerder (met platvoeten staan, in een heup hangen, boodschappen dragen met overstrekte ellebogen etc).
Hoeveel invloed heeft of kan dat hebben met paardrijden? Met paardrijden ben ik heel bewust met mijn houding bezig natuurlijk, meer dan in enig ander aspect van mijn normale leven _O- , iemand enig idee of zou je daarvoor toch eerst 'het plaatje' moeten zien?

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:09

@russel. Mijn instructrice heeft een academisch kaptoom. Die zijn er trouwens met en zonder ijzer, dus even opletten want dat zit vaak in de neusriem en niet perse erbovenop. Zadelmakerij Westeind uit bakhuizen heeft ze met en zonder ijzer. Even googelen. Ik denk trouwens dat je wel met ijzer in de neusriem kan rijden, maar zoals knollentuin zegt; reken maar dat je hier ook sterk mee kunt inwerken. Heb je een zachte hand dan is dat natuurlijk geen bezwaar.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:24

Oke nu snap ik het wel niet meer. 8)7
Vandaag ging het weer heel goed! *\o/* Had wel voor de zekerheid de slof aan de zijkant klaar gelegd, wat achteraf een stom idee bleek. In het begin veel stap-stop gedaan, en hij begon al snel heel goed te lopen. Eerst aan het hek dan nog wat staan babbelen, daar worden we beide heeeeel ontspannen van. Daarna in draf eerst goed vooruit gezet met losse teugel, hij wou weer gaan slenteren. Daarna terug gestapt, terug samen met iemand al babbelend. Dan kwam hij goed naar beneden en dan blijft hij daar ook. Paard was heel ontspannen en lekker op zijn bit aan het kauwen. Maar ik was bang dat als ik hem in draf ging zetten hij weer naar boven zou komen en zou gaan rennen enzo. En ja dan zet ik hem in draf en dan gebeurt dat ook…

En dan lag die slof daar langs de zijkant wel te lonken… Eerst geprobeerd zonder, maar ik was meer aan het denken dat hij zo veel beter zou lopen met, dan bezig zijn met rijden. Dus heb ik hem maar even om gedaan. Wel constant gevraagd of hij niet strak stond. En dan voelde ik mij weer slecht omdat ik hem toch had om gedaan. Dus slof weer af en zo nog even voort gereden. Dan mij er op geconcentreerd op bij mij blijven en niet weg lopen. En hij liep echt suuper! *\o/*

Dan had ik eigenlijk beter gestopt op het moment dat het zo goed ging. Maar een stalgenootje had nog een tip en een complimentje voor mij dus ff gestopt om te luisteren. Ik moest zien dat ik mijn hielen niet optrok en hij mocht achter nog iets meer onder komen. Verder vond ze dat hij echt super liep. Dus dan wou ik dat nog proberen maar de concentratie was weg. En dan liep hij dus niet meer goed. Nog even naar een goed moment gewerkt en dan uitgedraafd en buiten op de weg gaan uitstappen. Vind hij heel leuk :j
Ik zal er dan maar van uitgaan dat maandag een pechdag was… er was toen ook wel heel veel wind.

Zo'n kaptoom word dat niet vooral gebruikt voor grondwerk? Stalgenootje had dat voor haar hengst ipv een halster en ze reed er ook mee in combinatie met een bit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:08

Annemiek80 schreef:
Ik ben behoorlijk lenig, hypermobiel zelfs en tracht dit enigzins te 'onderhouden' met rek en strekoefeningen maar dat is niet heel regelmatig oid
waar ik ook wel weer een vraagje aan wil koppelen...

Hypermobiel houdt bij mij in dat ik wat wijder in mijn banden zit bij een aantal gewrichten, niet in mijn handen/polsen, maar wel redelijk extreem in mijn ellebogen/knieen, enkels (hierdoor platvoeten wat ik kan corrigeren), heupen (verder uitdraaien, naar voren en achter, niet naar de zijkant), heb vroeger redelijk wat mensendieck etc in mijn pubertijd gehad... maar ja... puber hè, oefeningen hebben niet veel uitgehaald, hoewel ik mezelf kan corrigeren, is 'hangen' in mijn gewrichten soms lekkerder (met platvoeten staan, in een heup hangen, boodschappen dragen met overstrekte ellebogen etc).
Hoeveel invloed heeft of kan dat hebben met paardrijden? Met paardrijden ben ik heel bewust met mijn houding bezig natuurlijk, meer dan in enig ander aspect van mijn normale leven _O- , iemand enig idee of zou je daarvoor toch eerst 'het plaatje' moeten zien?

Ik ben ook hypermobiel, wat bij mij inhoudt dat als ik in een te breed zadel zit, mijn heup uit de kom kan schieten(schiet ook weer terug). Dit heb ik ook bij armen als ik iets zwaars til, schieten uit de kom en er weer in en ik kan ze er zelf terug inzetten. Ik moet heel erg opletten dat ik niet ga overdrijven qua zitten, want dan ga ik juist overstrekken enzovoorts _O-

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:08

veel succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:10

:o? sorry hoor, moest ff :') ik moet af en toe zo lachen om die loze kreten tussendoor...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:11

Haha idd knollentuin. Zijn typisch van die mensen die óf aan de 25 berichten willen komen óf die alleen de OP hebben gelezen