Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:02

Ben helaas wel zo eigenwijs om op de galop na dan, de rest zonder lijn te willen doen :+ Maar misschien wel goed idee

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:22

je kan hem er altijd weer vanaf halen als het goed gaat. Ik ben nu 2x op vreemd terrein geweest en 2x ging de lijn mee hoor. 1x gebruikt en de andere keer ging die ongebruikt weer mee naar huis.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:29

Ik heb vandaag een stapje teruggezet in de springles. Ik heb opnieuw over gestapelde balkjes gegaloppeerd. het was dan ook nog eens aan het onweren

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:56

Vandaag heel veel stappen voorwaarts gemaakt!!!

Opstappen zonder zadel vasthouden door iemand, gewoon doorgereden en gegaloppeerd :D Ik ben er super blij mee!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:46

super!!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:13

Zooo dat gaat allemaal goed hierzo! Nu ik morgen weer aan de slag na een heel weekend supporten op de dressuurdagen zonder er zelf,helaas,aan mee te doen :P

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:40

Ik heb dat ook na mn laatste val... alles wat sneller gaat dan ik wil vind ik niks. In de stap heb ik er geen moeite mee, wel in draf als ze te voorwaarst zijn en er een hoog tempo in hebben (bang dat ze dan in galop springen). galop heb ik nog niet gedurft, wel in een les met een lespaard lang geleden maar niet op paarden van particulieren. Toevallig nu een paardje gereden waar ik me wel heel prettig bij voel, zo erg dat ik zelfs laatst aant denken was een klein galopje te wagen buiten, mja toen schoot ze me toen ze begon met draven 2 galopsprongen weg omdat ze ergens van schrok en toen durfde ik toch niet meer. Stomme is dat ik sowieso zekerder van mezelf ben als ik alleen ben of dit nu in de bak of buiten is.

Enige dat ik denk dat je kunt doen is soms toch een klein stapje proberen te zetten ondanks dat je t wat eng vind... Galop is voor mij echter zo groot dat ik erover denk wat lesjes mee te rijden op een manege omdat lespaarden toch anders zijn :) Denk dat als ik daar weer echt zonder moeite durf te galoperen en in draf geen moeite meer heb met een wat sneller paard dat de stap om het te doen bij bijrijdpaarden ook een stuk kleiner is. mijn angst is ook echt bang zijn dat ze niet of in ieder geval moeilijk terug komen... als ik t toch niet prettig vind wil ik gewoon gelijk terug naar draf

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:08

Op Paard&Lifestyle schrijft Melissa een column over het overwinnen van haar angst. Ik merk dat dit bij veel ruiters speelt en dat het goed is dat daar over gesproken wordt. Er lijkt toch nog wel een taboe op te rusten.

Melissa's columns kun je hier vinden: http://www.paardenlifestyle.com/category/melissa/

Misschien dat Melissa ook wel meepraat in dit topic. Zoja, hoi melissa! haha :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:35

Oh thanks voor de link.

Hebben jullie trouwens ook dat je door je angst/spanning een beetje bijgelovig word?ikzelf ben totaal niet bijgelovig maar voor het rijden heb ik toch wel een paar van die 'domme' bijgelovige dingen.

Zo ga ik weer rijden,denk dat ik maar buiten ga hobbelen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:41

AlexandraM schreef:
Ik heb dat ook na mn laatste val... alles wat sneller gaat dan ik wil vind ik niks. In de stap heb ik er geen moeite mee, wel in draf als ze te voorwaarst zijn en er een hoog tempo in hebben (bang dat ze dan in galop springen). galop heb ik nog niet gedurft, wel in een les met een lespaard lang geleden maar niet op paarden van particulieren. Toevallig nu een paardje gereden waar ik me wel heel prettig bij voel, zo erg dat ik zelfs laatst aant denken was een klein galopje te wagen buiten, mja toen schoot ze me toen ze begon met draven 2 galopsprongen weg omdat ze ergens van schrok en toen durfde ik toch niet meer. Stomme is dat ik sowieso zekerder van mezelf ben als ik alleen ben of dit nu in de bak of buiten is.

Enige dat ik denk dat je kunt doen is soms toch een klein stapje proberen te zetten ondanks dat je t wat eng vind... Galop is voor mij echter zo groot dat ik erover denk wat lesjes mee te rijden op een manege omdat lespaarden toch anders zijn :) Denk dat als ik daar weer echt zonder moeite durf te galoperen en in draf geen moeite meer heb met een wat sneller paard dat de stap om het te doen bij bijrijdpaarden ook een stuk kleiner is. mijn angst is ook echt bang zijn dat ze niet of in ieder geval moeilijk terug komen... als ik t toch niet prettig vind wil ik gewoon gelijk terug naar draf

Zoooo herkenbaar! vooral het bovense stuk! Ik heb een bijrijdpaard, echt een schat van een merrie en zet geen stap verkeerd, daar heb ik geen last van angst. Maar het lespaard is ook een schat, alleen wat frisser, schrikachtiger en eigenwijs/brutaal verder heel lief, niet gemeen ofzo.Ik Durf alleen niet los te galopperen op hem:o maar we zijn er naar toe aan t werken.Na die val zat ik ook zo gespannen als wat op hem, toen ie al wat harder begon te draven. Van de week weer les, dus ben benieuwd :)

Wel goed van je om les te nemen op een manege. Ik zou om een rustig paard vragen om je vertrouwen weer terug te krijgen. Ben benieuwd :)

Nope heb geen last van bijgelovige dingen :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:46

fjordjes schreef:
Vandaag heel veel stappen voorwaarts gemaakt!!!

Opstappen zonder zadel vasthouden door iemand, gewoon doorgereden en gegaloppeerd :D Ik ben er super blij mee!

Goed bezig! *\o/*

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:19

gisteren ondanks dat het niet goed was voor me lichaam (gezien de kneuzingen en zo) op een paard van een vriendin van mij gereden.
voor het eerst.
dit keer alleen met cap.
en zelfs galop geprobeert.
ben trots op me zelf dat ik het vertrouwen heb in een andermans paard en er zo op stap.
had ik niet verwacht

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:31

Goed van je; line18!

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:55

connepon85 schreef:
Op Paard&Lifestyle schrijft Melissa een column over het overwinnen van haar angst. Ik merk dat dit bij veel ruiters speelt en dat het goed is dat daar over gesproken wordt. Er lijkt toch nog wel een taboe op te rusten.

Melissa's columns kun je hier vinden: http://www.paardenlifestyle.com/category/melissa/

Misschien dat Melissa ook wel meepraat in dit topic. Zoja, hoi melissa! haha :D

Bedankt voor de link! :) Je merkt idd dat er een zeker taboe is over angst op het paard, eigenlijk is dat raar vooral als je bedenkt dat paardrijden niet echt als veilige sport wordt bekeken over het algemeen... Gelukkig is de angst van de bokkers in dit topic niet onoverkomelijk en kan iedereen wel nog van zijn hobby genieten! :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:04

Ja inderdaad!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:40

@fjordjes: goed gedaan

@AlexandraM: Dit ken ik. Ik heb privelessen genomen voor dit probleem. Die persoon heeft mij er vanaf geholpen. het was eigenlijk een hele les galopperen en opnieuw en opnieuw tot ik zo iets had van, hmmm zo erg is het niet. in het begin is het wel super eng natuurlijk.

Wij zijn al goed bezig met de taboe over angst te doorbreken

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:26

Gister weer les gehad.ging heel goed en ook nog eens lekker buiten gereden.
Na een tijdje probeerde ze me uit,maar ik pakte haar op het goede moment aan en toen hobbelde ze weer braaf rond. Hier ben ik best trots op aangezien ik nog moeite heb om streng te zijn.
Van de week ga ik denk ik weer lekker naar buiten als het net zo lekker weer is als nu.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:46

Hier is idd de blogger van paard & lifestyle ;) . Er is ook nog een ander topic Conny "angsthazen verzamel u". De taboe is idd enorm, hier ga ik waarschijnlijk mijn volgende blog over schrijven. Maar gelukkig boeken de meeste mensen allemaal wel stap voor stap vooruitgang. :j Aan ons om de taboe te doorbreken.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:59

Mellis86 schreef:
Hier is idd de blogger van paard & lifestyle ;) . Er is ook nog een ander topic Conny "angsthazen verzamel u". De taboe is idd enorm, hier ga ik waarschijnlijk mijn volgende blog over schrijven. Maar gelukkig boeken de meeste mensen allemaal wel stap voor stap vooruitgang. :j Aan ons om de taboe te doorbreken.

Ja inderdaad! Je hebt trouwens weer een reactie op je blog gekregen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:40

Hier ben ik weer eens :)
Ik heb nu al 2 weken niet gereden vanwege mijn examens en moet eerlijk zeggen ik heb het niet echt gemist ook. Vooral de angst niet.
Nu begin ik me om de een of andere manier weer angstig te voelen. Ben zo bang dat ik er af val en dan dood ga ofzo... ik kan die angst maar niet accepteren lijkt het wel..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:38

Dit is misschien een vreemde vraag TessaKaizoku, maar rijd je wel graag. Ik heb ook angsten, maar toch is rijden voor mij nog ontspannend. Mijn angst zit meer in de pijn die ik ga voelen wanneer ik val.
Ik heb 10 jaar niet gereden en ik miste dit enorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:32

Als ik niet bang ben en ik kan gewoon lekker rijden rijd ik hartstikke graag maar ik word gewoon zo gek van die angst :( Ik moet sowieso eind van de zomervakantie stoppen met rijden omdat ik dan op kamers ga en geen tijd en geld er meer voor heb. Maar ik weet gewoon zeker dat ik het ooit weer op wil gaan pakken! Angst is gewoon zo hardnekkig :(

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:44

Ah jammer tessa,dat je moet stoppen.
Maar ik weet zeker,ooit gaat die angst echt over!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:04

TessaKaizoku schreef:
Hier ben ik weer eens :)
Ik heb nu al 2 weken niet gereden vanwege mijn examens en moet eerlijk zeggen ik heb het niet echt gemist ook. Vooral de angst niet.
Nu begin ik me om de een of andere manier weer angstig te voelen. Ben zo bang dat ik er af val en dan dood ga ofzo... ik kan die angst maar niet accepteren lijkt het wel..

Als je er eenmaal op zit heb je die angst dan ook? Ik heb het vaak van te voren, maar als ik er op zit is t vaak wel weg. Jammer dat je moet stoppen:( wie weeg gaat t weer kriebelen en dan komt t vast wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:01

Het ligt ook heel erg aan het paard op sommige paarden ben ik totaal niet bang! Maar mijn instructrice vind ook weer dat ik wel een klein beetje uitdaging nodig heb want die pony's waar ik graag op rijd dat zijn echt van die brave kinderpony's zeg maar :P
Ik rijd de zomervakantie gewoon nog en dan zal ik dus inderdaad helaas moeten stoppen :( Het voelt een beetje als opgeven omdat ik mijn angst nog niet overwonnen heb maar goed alles op zijn tijd en het zal vanzelf weer wel gaan kriebelen denk ik ja!