ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie12

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:24

Ik heb iid ook geen binnenbak tot mijn beschikking.
De training ligt dan ook stil, tenzij de bal dus rdelijk te rijdenis.
Onze bak is gelukkig redelijk vaak te rijden, maar zoals het nu echt heel veel regent is hij helaasn iet te rijden.

Vandaag heb k Zorro weer gepakt. Lekker even gepoetst en getuttelt, verder niets. Werd ook al donker dus wilde niet meer gaan wandelen ofzo.
de bak is nu echt te nat om te rijden en de longeerbak i ook te nat.
In het weekend heb ik gelukkig wel wat meer tijd om overdag wat e doen dus dan gaan we wel eens wandelen enzo.

@cashlee: ja, spoken zien ze toch aardig vaak haha!
Zeker nieuw terrein is erg spannend, maar weetje ik denk dat het vanzelf wel komt.
In het begin is het allemaal spannend, maar het komt vast wel goed met wat geduld!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:08

Ik ga denk ik de volgende keer dat ik ga rijden gewoon gelijk naar buiten toe. Heb enkel de beschikking over een buitenbak, maar nu de basis erin zit, wil ik daar tot zomer volgend jaar zo min mogelijk in doen. En dus lekker met haar naar buiten gaan. Dus dat is nog redelijk te doen, ook met nat weer.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:13

Hallo,
Ik meld me ook. Mijn paard (Desi's Emaika) is een echte merrie tutjehola van 3 jaar en 8 maanden.
Sinds een paar maanden is ze onder zadel. Het zadelmak maken (wat voor mij de eerste keer was) ging eigenlijk zonder veel problemen :)
De afgelopen weken gaat het iets minder. Vrijdag gaat ze naar de tandarts, ik ben benieuwd :)
Aangezien ik geen 70 bladzijdes terug ga lezen: wie zijn jullie en waar zitten bij jullie de problemen?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:25

Jeroennn ook welkom hier. Ik ben Marielle en maak nu voor het eerst helemaal zelf een paard zadelmak. Heb het allemaal al vaak meegemaakt van dichtbij op een stal waar ik gewerkt heb maar nu doe ik het helemaal zelf met af en toe hulp. Mijn merrie Bolero is 5 jaar en had wat achterstand dus ik doe het heel rustig aan. Waar ik voornamelijk tegenaan loop is dat ik het zelf erg spannend vind om door te pakken, Bolero is nogal pittig en snel van slag. Ze is er ook nog niet aan toe om echt in het diepe gegooid te worden en dus doe ik alles echt stapje voor stapje. Aan de dubbele longe kan ik al veel vragen, onder het zadel nog niet. Ook kan ze aan de hand erg paniekerig reageren, die doet ze echter aan de dubbele lijnen en onder het zadel vooralsnog niet. Ze is ook snel afgeleid. Ik heb sinds 3 weken wekelijks les en dat helpt enorm.

Wauw Wendy, ik vind dat echt geweldig hoor, dat je al naar buiten kan. Bij mij zal dat nog wel even duren. Wij hebben ook alleen een buitenbak maar het is een eb en vloed bak en praktisch altijd goed genoeg om in te rijden. De binnenbak van de rijvereniging ligt naast onze bak en ik kan dus ook daar naartoe uitwijken mocht dat nodig zijn maar dat heb ik nog niet hoeven doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:31

welkom Jeroennn

ik ben ook Mariëlle ;) maar ik maak paarden zadelmak voor mn werk eigenlijk :) van andere mensen, en ik vond dit topic wel leuk om mee te lezen en af en toe te reageren. Misschien dat mensen er wat aan hebben als ik een voorbeeld gebruik als uitleg!

En daarbij heb ik van mezelf nog 2 paarden staan die ingereden moeten/kunnen worden, beide 3 jaar oud. De ene is nog te groot en niet uitgegroeit, dus die pak ik met 4 pas. De ander heb ik in augustus gekocht met een veulen er al aan (!!) dus deze is wat meer uitgegroeit en toe aan het rijden, ook in haar hoofd. Ze heeft een naar verleden waar ze niet goed behandeld is en ik heb haar nu weer mak, en sinds een paar weken eindelijk op gewicht!! Ik ben dus veel bezig geweest met grondwerk, en nu laat ze duidelijk merken dat ze verder wil in trainen en lichamelijk is zij er beter aan toe dan mn andere merrie. En heb er nu 6 keer opgezeten :) Waarvan vd week voor het in de rijbak, stap en draf, en dat ging super :)

Super Wendy, lekker naar buiten als dat kan ja! Lekker lange rechte stukken rijden met een jong paard :j

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:49

@Wendy: ik vind je toch superstoer hoor dat je nu al alleen naar buiten gaat.
@Cashlee: spannend de nieuwe stal dus. En zweten onder de deken is sowieso niet goed, dan zou ik ook een lichtere deken op doen. Lastig altijd dat gedoe met dekens.
@Jeroen:welkom! Wat gaat er minder dan?

Ik heb een ruin van 3 jaar en 8 maanden. Is 1.70m groot en nog wel een puppy. Als ik zie hoe "af" sommige er al uit zien.
Hij is sinds begin oktober onder het zadel maar ik doe maar 1 of 2x per week wat met hem.
Problemen heb ik niet echt, hij gedraagt zich tot nu toe voorbeeldig. Het is mijn eerste paard dat ik zadelmak maak maar mijn andere paarden kenden ook nog niet veel dus wat dat betreft was ik al niet verwend :o .

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:55

zweten onder de deken lijkt me niet prettig, en is geloof ik niet goed nee. dunnere deken opleggen dus! je hebt van die speciale dekens van Bucas (ik heb er 1 te koop haha hint hint maat 190) die van - zoveel tot + zoveel opgelegd kunnen worden, en je paard behoud zijn ideale temperatuur! als het te warm is laat het de warme lucht eruit, en als het koud wordt houd hij de warme lucht juist vast?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:19

Net weer les gehad. Mijn heethoofdje was behoorlijk opgewonden aan de longe maar toen ik erop ging kalmeerde ze eigenlijk vrij snel. Ze heeft nog echt zo erg de begeleiding nodig, als ze het echt zelf moet doen slaat ze op tilt. Als het goed is komt in de kerstvakantie mijn instructrice met een eigen ruiter die er dan een paar keer op kan om er echt even doorheen te rijden (niet denken dat dat heftig zal gaan hoor, het klinkt akelig er doorheen rijden). Ik durf dat zelf echt niet. Gewoon even lekker voorwaarts rijden zodat ze kan ervaren dat dat gewoon kan net als aan de dubbele longe.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:51

FahyaFemke schreef:
zweten onder de deken lijkt me niet prettig, en is geloof ik niet goed nee. dunnere deken opleggen dus! je hebt van die speciale dekens van Bucas (ik heb er 1 te koop haha hint hint maat 190) die van - zoveel tot + zoveel opgelegd kunnen worden, en je paard behoud zijn ideale temperatuur! als het te warm is laat het de warme lucht eruit, en als het koud wordt houd hij de warme lucht juist vast?

Inderdaad hele fijne dekens :j Mijn oudje heeft de rain en all-in-one, ze passen ook super. (1 van de weinige waar ze geen schuurplekken van krijgt)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:56

Odeale schreef:
@Wendy: ik vind je toch superstoer hoor dat je nu al alleen naar buiten gaat.

Of suicidaal ;-)
Komt wellicht ook omdat ik tinkers gewend ben, en vind dat madam het ook maar hoort te kunnen. En tja, stuur - gas - rem zat erop, dus vond dat we voorlopig niets meer in de bak te zoeken hebben :-)
Morgenochtend (o.v.v. het weer) weer naar buiten. Wil dan bij de poetsplaats op stappen en gelijk naar buiten. (I.p.v. bak, longeren) Dus ben benieuwd hoe ze het oppakt!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:28

Ik vind het ook echt wel heel erg stoer dat je gewoon maar naar buiten gaat hoor! Ik zie dat momenteel nog niet zitten, al is ze wel braaf in de bak. Voorlopig lukt dat voor mij ook niet echt aangezien ik enkel 's avonds kan rijden in de week. Dus we blijven nog even in de bak.

Zweten onder een deken is inderdaad niet goed, beter iets te koud dan kunnen ze zelf nog hun temperatuur wat aanpassen en opwarmen door te eten.

Het kan wel goed doen om je paard er eens 'doorheen' te rijden, maar ik heb ook gemerkt dat je zelf ook die klik moet maken. In het begin durfde ik ook niet echt de gas open trekken maar sinds mijn eerste galopje met haar durf ik dat nu veel beter en rij ik er ook echt meer aan en is het nu vooruit, vooruit en nog eens vooruit :) Wat ze trouwens erg goed doet ondertussen.

Welkom Jeroennn! Tandarts eens laten komen is inderdaad wel belangrijk bij die jonge paarden. Begin volgend jaar moet die hier ook eens een check up komen doen.
Ik ben Isabelle en ik heb een merrie van 3 jaar en 8 maanden. Ik heb haar begin oktober gekocht en in november begonnen met zadelmak maken. Ondertussen zit het knopje voor stap, draf en galop er al ongeveer op :) Zeker aan het galopknopje en draf-stap knopje moet nog gesleuteld :=

Ik heb gisteren ook weer even gereden, ze doet het erg goed. Superbraaf en ze begint het galoperen ook beter te snappen, links altijd juist en rechts maar 1x verkeerd meer. Ze galopeert ook gemakkelijker aan ondertussen. Binnenkort maar eens proberen om op te stappen zonder longeren. Ik longeer niet lang meer, 5min ofzo, maar ja, het is toch weer een nieuwe stap in het proces :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:03

Gatsie gatsie wat een bagger weer!!! Denk dat ik mezelf EN paard geen plezier doe nu te gaan rijden... Jammer, had wel zin. Nu moet ze maar zielig op de wei blijven staan ;-)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:28

ik ken iemand, die heel erg handig is met zadelmak maken hier in de buurt.
heel vriendelijke ruiter, maar het EERSTE wat hij doet als hij op een paard stapt is naar buiten, het bos in.

en het werkt, die paarden zijn zo overdonderd van de omgeving dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben dan dat mens op hun rug. zelf durf ik dit eerlijk gezegd toch niet.. bveel te bang dat er toch iets gebeurd en er af val, en het paard op de grote weg voor een auto komt ofzo. brr.

ah ohja ik zal mij even voorstellen :)
ik heb 3december een paardje gekocht die ik ga beleren. ze is 5 en er is nog niks mee gedaan, alleen 2 veulentjes gehad. ik heb echt super veel zin om erop te springen, kijken hoe ze aanvoelt, volgens mij moet ze heerlijk zitten :P Afijn, ik ben dus in de wolken, is niet het eerste paard wat ik zadelmak maak... ik heb geen idee hoeveel ik er zadelmak heb gemaakt :o maar dat was altijd op stage, op de manege of in opdracht van iemand, en dan deed je het altijd volgens hun manier, ik was alleen de crashtestdummy 8-)

dit is de eerste keer dat ik heel bewust met een eigen diertje aan de slag ga, mijn vorige paard was goed zadelmak al, moest nog wel alles leren, heb hem naar de Z1 kunnen rijden, heel veel geleerd, was een lange weg. Ik hoop alles wat ik geleerd heb nu in de praktijk te kunnen brengen bij Bo.

mijn lekkere dier (de merrie)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8409_n.jpg

Vooralsnog ben ik alleen bezig geweest met in handen nemen, poetsen, deken op en af, hoefjes uitkrabben en longeren.

-longeren doe ik op een manier die ik geleerd heb op stage in Coevorden. Met kaptoom, en een klein zweepje (geen longeerzweep) je laat het paard niet een heel grote volte om je heen lopen, principe hetzelfde als gewoon longeren, maar ik let er nu op dat ik haar middenhand bij wijze van, naar buiten duw, ik vraag aan de voorkant wat stelling, en ik wil dat ze het binnenachterbeen midden onder haar lijf plaatst.

de eerste keer ging linksom super, dacht dat ze het al kende dan :P tot ik rechtsom wou beginnen haha 8-) snapte er niks van :')
maar heb hulp gehad van iemand, ze begeleidde haar de volte rond rechtsom, en Bo kroop zowat in haar broekzak ENG, Wat bedoeld die muts in het midden? Maar nu gaat dit ook rechtsom zonder problemen :j

binnenkort maar een singeltje om, en mijn zadel van zolder halen en afstoffen :)

ik begin expres nog niet met een hoofdstel, pas als het longeren echt makkelijk gaat, en ik dus nooit meer aan de lijn hoef te trekken vind ik het tijd voor een bitje.

@wendy_komen, zielug hoor op de wei :j

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:24

Fahyafemke, klinkt als een ideale deken! Charlie heeft normaal maat 185 van deken en die liggen dan perfect. Helaas zal 190 dan te groot zijn denk ik? Maar bedankt voor de tip, zal even rond kijken! Maakt het dan nog uit welke van bucas? En hoe zit het dan weer met de maten.. Want 185 zullen ze dan wel niet hebben.. Ik zal zelf ook wel op onderzoek uitgaan! ;)
Inmiddels heeft ie een dunnere deken op!

Euhmm.. En volgens mij heb ik mezelf ook nog niet voorgesteld hier.. Mijn naam is Kesley, kom uit Nijmegen en ik wou een leuk sgw (wedstrdijd)paardje kopen van een jaar of 6 die al bekend was met van alles en nog wat. Maar toen kwam ik Charlie tegen, een eigenwijze onbeleerde haflinger van 2,5 jaar. Ik had nooit verwacht dat ik zo verliefd kon worden op een haf! Charlie is afgelopen juni 3 jaar geworden, heeft tot april 2011 lekker in de wei gestaan met maatjes en na die tijd zijn we lekker rustig begonnen met beleren. Ik denk dat ik er nu een keer of 12-15 op gezeten heb, en het voelt zo vertrouwd op zijn rug! Alsof we al jaren een team zijn! Dit is de derde keer dat ik een paard zadelmak maak, dit alles doe ik onder strenge begeleiding van mijn instructrice (zij lijdt jonge politiepaarden op). Als iemand nog meer wilt weten, vragen staat vrij!

Wendy_komen, ik vind het tof van je dat je naar buiten gaat! Denk dat het voor een paard heel fijn is om rechte stukken buiten te lopen en denk ook dat ie er veel van leert! Charlie en ik zijn ook al 3 keer naar buiten geweest en zijn dit as maandag weer van plan (nieuwe omgeving en voor het eerst het bos in!)

Tandarts komt hier weer eind januari, tegelijk met z'n enting! Zodat de VA eventueel gelijk kan verdoven (als dit nodig is dan).

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:43

@Wendy; aha, je bent dus gewoon onbevangen, hihi. Nouja, soms maar het beste. En nu op de weide, het is hier baggerweer :(
@Izzy; bij mij is juist het stap-halt knopje lastiger. Hij dramt door in het begin en doet zijn hoofd naar beneden. Probeer op zit en stem maar dan nog.

Moonprayer; welkom! Een haflinger is wel wat anders lijkt me. Maar wie weet is hij ook geschikt voor SGW?

Nou, ik hoop dat ik van 't weekend nog wat kan doen. Als ik naar buiten kijk zie ik het somber in >;) .
Misschien nog wat trailerladen oefenen en wie weet deze week dan rijden in de manege. Vind ik wel spannend omdat ik wel een stuur heb maar de stopknop niet helemaal geweldig is en weet niet hoe goed precies mijn stuur is :+ . Maar ze zullen er wel rekening mee houden hoop ik toch :=

Tandarts is hier al twee keer geweest. En de osteopate heeft hem ook behandeld voor ik er op ging zitten.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:52

Cashlee: ik denk dat je moet gaan voor de maat 6.0 of 5.6. Mijn oudje had altijd maat 195, maar heeft nu 190 (6.3). De deken die Fahyafemke bedoelt zijn van de Smartex collectie, wel de wat duurdere dekens. Op marktplaats staan er heel veel 2ehands :) De Smartex Rain is ong. 100 grams, de medium 200 en de all-in-one 300 (of 400?)

Ik zal me trouwens ook voorstellen. Mijn naam is Karlijn, ik kom uit Bergen op Zoom maar zit tussendoor ook nog op kamers in Wageningen. Ik heb een eigen paard; Bo, die inmiddels alweer bijna 29 jaar is, en waar ik nog steeds fanatiek mee rijdt. Ook ben ik nu bezig met een babypaard, Diane van 3,5 jaar. Daantje is ong. 1.75 groot, heel slungelig en dus doen we het heeeeeeel rustig aan. Het is de 1e x dat ik een paard inrijdt, zadelmak heb ik al een paar keer eerder gedaan. Dit is wel onder de begeleiding van mijn instructrice.

En hierbij een foto:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5211_n.jpg
Dit was vd zomer, ondertussen is ze toch al ietsjes meer paard

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:04

Ha grappig, stap-halt lukt hier prima, net zoals galop-draf, maar van draf naar stap blijft zo zo wat doordrammen en gaat ze heel klein draven. Op zich pakt ze het niet verkeerd aan want ze gebruikt daar echt haar achterhand voor, aan de longe durft ze net hetzelfde doen en dan zie je haar netjes verzamelen achteraan := Maar ik wil nu gewoon draf-stap :D We blijven oefenen!

Leuk dat iedereen zich nog even voorstelt trouwens!

Hier is het ook bagger weer :( Al een tijdje, buiten ligt alles bijna blank. Ik ben er dus wel even heel gelukkig mee dat ik een binnenbak ter beschikking heb, zo kunnen we toch rustig verder trainen. Ik hoop dat ik in februari een paar keer op verplaatsing kan gaan trainen en hopelijk verbetert het weer ook zodat ik ook buiten kan beginnen rijden. Nog veel nieuwe dingen om uit te proberen!

Leuk paard trouwens Karlijn!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:15

gaaf kleurtje heeft DaanTJE.. 1.75m :P dan mag ze nog een beetje slungelig zijn toch :P

@izzy, wat je kunt doen onder het zadel is de overgang maken richting de bakrand. dat je er recht op af stuurt en ook niet de intentie maakt om de bocht om te gaan en dan rustig met je zit de juiste hulp geeft voor de overgang. zo doe ik dat altijd bij paarden die of de hulp nog niet begrijpen, of moeite hebben met die overgang. zo hoef je ze aan de voorkant nl. niet tegen te houden en kunnen ze achter door blijven treden.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:28

Jawel, SGW behoort nog wel tot de mogelijkheden! Alleen niet zo fanatiek denk ik als verwacht.. Maar ik ben toch super blij met Charlie! Bedankt voor het deken advies! Bij ons is de rem juist al super bevestigd, het stuur wat minder maar begint te komen. Het is zeg maar nog een verlate reactie die ik krijg op de hulpen. Beenhulpen worden gelukkig ook steeds duidelijker. Van de lente/zomer mag Charlie weer een paar maanden de wei op, om alles lekker te verwerken, hij is tenslotte pas 3 jaar. Dus voor die tijd wil ik de basis er wel in hebben. Het echte doorrijden komt dus midden/einde zomer met lekker veel bosritjes!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:33

Ja zo probeer ik het ook te doen, de stukken gebruiken waar ze zelf gemakkelijk vertraagt (de uitgang want daar valt altijd vanalles te zien := ) en dan net voor de hoeken (bakrand). Voor de rest uiteraard de standaardhulpen erbij. Ik probeer vooraan enkel eens een paar kleine halve ophoudingen te geven, dat werkt sowieso beter dan te blijven vasthouden. Vaak gaan ze daar juist nog meer op tegentrekken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:54

hier vandaag voor het eerst een singeltje om gedaan, ging eigenlijk heel netjes (ik heb "ze" raarder zien doen :j )

pff wel iets in mijn elleboog verrekt of gekneusd, erg pijnlijk... ging even mis met uit het land halen. Bo was wel lief maar een andere denderde gewoon dwars over mij heen %)

tijdens het longeren deed ze nog wel met de galop een keer bokken naar de singel toe, en toen was het klaar.
daarna heeft mijn vriend haar og zowat een massage gegeven haha.. zij wel................. :roll:

ik vrees wel dat zodra ik er voor het eerst op zit ze even zo'n mega uitspatting gaat krijgen, en dat het daarna gewoon goed is. ik hoop dat ik blijf zitten :oo _O-

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:15

Moonprayer: Ze mag inderdaad best slungelig zijn, en voorlopig is ze nog steeds in de groei. Een echte laatbloeier vermoedt ik.
Fijn dat het longeersingeltje zo netjes ging! :)

Nou het werken met Daantje ligt een beetje stil, al dat rotweer! Ik kreeg al wel de opmerking dat ze een stuk fijner was in de omgang, ze is weer handelbaar.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:29

Fijn dat de eerste ervaring met singel goed is verlopen! Héhé, ik duim ook dat je het kan uitzitten moonprayer! Maar als het dan daarmee gedaan is, is dat ook al iets!

Ik heb gisteren ook weer even gereden. Ging eigenlijk heel fijn, ze begint ook al stukjes echt mooi voorwaarts neerwaarts te gaan en nu echt mijn hand te volgen. In het begin krulde ze zelf op (terwijl ik helemaal niets vroeg, ze mocht van mij lopen met haar hoofd waar ze wou) en nu begint ze er wat aan te trekken! Ze begint ook echt fijn & vlot naar voor te lopen. Rechts aanspringen blijft nog wat moeilijk maar ik begin beter te voelen wanneer ik haar goed kan laten aanspringen en wanneer het gaat mislukken :)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:19

Hoi!
Fijn dat het goed is gegaan met de singel!
TJa, je gaat het zien als je erop gaat!
Zorro was echt een kanon dat afging met singel en zadel. Maa op een gegeven moment was hijdaar klaar mee.
Hij vond hangen eerst ook erg spannend. Voorla dat mijn benen aan de zijknt zaten vond hij erg eng. Maar dat heb ik gewoon rustig een paar weken gedaan en daarna rustig proberen te zittn.
Hij heeft nooit meer wat gedaan. Mijn instructrice dacht zeker dat er met de galop nog wel wat zou gebeuren maar ook toen deed hij niets! Dus het zegt neit alles en hoop voor je dat het goed gaat!:)

Onze bak ik echt verschrikkelijk nat! Ik wil het hem niet aandoen om daarin te lopen,
is ook niet heel fijn om in te rijden! Denk dat het een ustige winter wordt zo want zie het weer niet echt snel beter worden..

Nouja, ik heb wel mijn voornemens met hem voor volgend jaar bedacht!
Ikwil graag dat we ontspannen door de bak kunnen rijden in stap, draf en galop en dat zijn buiging naar beide kanten gelijk wordt! Er is nog veel werk aan de winkel, maar dat komt vanzelf!
Jullie al doelen bedacht?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:39

Ik = TROTS!!! *\o/*
Verhaal volgt zo...