[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelindeeee

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:58

Bedankt voor de snelle reactie!
Dan ga ik eerst maar eens lezen, en dan goed trainen ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:16

annelindeeee schreef:
Bedankt voor de snelle reactie!
Dan ga ik eerst maar eens lezen, en dan goed trainen ;)

Clarence gaf een goed advies, en ik wil daar nog aan toevoegen dat je er wel rekening mee moet houden dat de afstanden tussen de paaltjes voor een pony waarschijnlijk 2.50 mtr moeten zijn, i.p.v. 2,90 mtr. Leg gewoon die paaltjes op de grond zonder een hindernis, galopeer er een of twee keer over heen en dan merk je wel of ze goed liggen, iets ruimer of iets krapper moeten liggen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:26

Goed topic!! Helemaal top dat je dit doet!

Nou mijn vraag.
Mijn knolleke, een 6 jarige Numero Uno is soms niet te houden in het parcours. Hij springt goed, maar kan door zijn racepartijen weleens een balkje pakken, erg jammer.
Zo gauw er een hindernis in zicht is begint hij zo te trekken.......hij wil zo graag!
Wat kan ik hieraan doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:43

Nonnekuh schreef:
Goed topic!! Helemaal top dat je dit doet!

Nou mijn vraag.
Mijn knolleke, een 6 jarige Numero Uno is soms niet te houden in het parcours. Hij springt goed, maar kan door zijn racepartijen weleens een balkje pakken, erg jammer.
Zo gauw er een hindernis in zicht is begint hij zo te trekken.......hij wil zo graag!
Wat kan ik hieraan doen?

Dat is een van de meest voorkomende problemen. lees dit topic eens door vanaf de eerste pagina en dan kom je echt veel tips tegen en uitleg over bepaalde oefeningen die je kunt doen. Het zijn er zoveel dat ik een half uur bezig zou zijn om die nu allemaal op te schrijven voor je.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:49

Ik heb nog een vraagje, kan je zeggen of je die al beandwoord hebt,want dan ga ik wel 70 pagina's doorneuzen.
Maar hoe leer je het beste om mee te gaan tijdens de sprong?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:03

Beste Marcel,

Nog even een vraagje voor sluitingstijd en voordat ik in mijn mandje ga liggen.

1)Het paard van mij is de laatste maanden weinig getraind. Hoe bouw jij conditie op van een paard? Laat jij het paard eveneens veel galop lopen en kilometers maken.

2) De stapmolens hier worden ook gebruikt voor draf. Ben jij hier een voorstander van.

gr.

FraLex

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:11

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Nog even een vraagje voor sluitingstijd en voordat ik in mijn mandje ga liggen.

1)Het paard van mij is de laatste maanden weinig getraind. Hoe bouw jij conditie op van een paard? Laat jij het paard eveneens veel galop lopen en kilometers maken.

2) De stapmolens hier worden ook gebruikt voor draf. Ben jij hier een voorstander van.

gr.

FraLex

De stapmolen is een extra. Maar is toch niet hetzelfde als werken met een ruiter op de rug.
Conditie bouw je op, net als bij een mens. Ieder dag een beetje meer. In het begin veel draf en een beetje galloperen, en zo werk ik naar een punt dat ik begin met 10 minuten stappen met lange teugel, dan 10 minuten drafje linksom, 5 minuten stap, 10 minuten drafje rechtsom, 5 minuten stap. Alles tot hier toe met een lange teugel, lekker ontspannen. Dan 10 minuten linksom galoperen en hier begin ik pas wat in te werken, beetje aan de teugel, zo om en nabij de loodlijn, dan gelijk 10 minuten rechtsom ook weer aan de teugel. Dan ben ik klaar. Tenzij ik nog wat springen ga. Dan stap ik weer een tijdje en begin dan met springen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:13

LizzyLover schreef:
Ik heb nog een vraagje, kan je zeggen of je die al beandwoord hebt,want dan ga ik wel 70 pagina's doorneuzen.

Dat leer je al doende, met een instructeur er bij. Op papier is dat moeilijk uit te leggen want als je begint dan zijn er vele dingen die je fout kan doen, en is er iemand op de grond nodig die dat ziet en gelijk corrigeert.
En nee, die vraag was nog niet gesteld.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:41

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:51

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:51

Je ziet op die foto's heel mooi dat je de lijn met de mond volgt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 02:35

LizzyLover schreef:

Het allerbelangrijkste is, dat je je paard niet stoort in de mond en rug op de sprong, als je daarin je balans nog niet hebt gevonden, moet je niet hoger gaan springen.
Om het gevoel van meegaan op de sprong te leren, laat ik mijn leerlingen meestal een plukje manen over de helft van de hals vast pakken net voor de sprong, dan trekt het paard je vanzelf mee en leer je dus hoe het gevoel ongeveer moet zijn.
Doe dit alleen op lage sprongetjes en het liefst langs de kant, omdat je dus voor de sprong een beetje naar voren moet zitten om de manen te pakken.
Uit eindelijk is het dus wel de bedoeling dat je recht zit voor de sprong en meegaat op de sprong, dit hoef je maar een paar keer te doen om het gevoel te pakken te krijgen.
Beter een plukje manen vast pakken dan in de mond blijven hangen. En zoals Marcel al zei, het beste met een instructeur erbij.
Dit gebruik ik ook om mensen te leren hun hand op de plaats te houden als ze lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:17

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:
Marcel, mijn beloofde handhouding foto's!
Op de sprong: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRSABJIN.jpg
In de waterbak: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OITRWMYM.jpg

Ik hou ze dus ook vrij hoog tussen de hindernissen in. Dat heb ik eigelijk nooit geweten.

Besita zei dat al eerder, ruiters doen dat onbewust. Ik heb ook nooit geweten waar mn handen waren tot de vraag hier gesteld werd.

Grappig hoe we ons opeens bewust worden van onze eigen dingen, die we onbewust al jaren doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:21

Haha, ja inderdaad! Een van mijn cross-instructeurs vond dat ik mijn martingaal met dit paard strakker moest zetten. Ik ben het hier niet eens mee geweest en heb dit ook niet gedaan. Vinden jullie dit terecht aan de foto's te zien?

Schoentje, Ik had in het begin met crossen hier ook soms moeite mee. Ik heb toen een beugelriem om de hals gedaan met de trainingen om het gevoel te krijgen. Dat heeft mij erg geholpen! Nu pak ik soms uit reflex nogsteeds de manen vast met een gekke sprong.

Marcel (en consorten), Hoe beoordeel jij of je met een bepaald paard een martingaal nodig hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:34

Ben eens anders naar mijn springfoto's gaan kijken.
Krijg eigenlijk met springen nooit commentaar op mijn handhoogte.
(met dressuur wel, ik reed altijd met handen veels te laag en teugels te lang :o afleren heeft even geduurd)

http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SjQjw ... 20Sjol.jpg
Zag dus dat mijn teugels en armen niet 1 lijn vormen met mond van paard.
Moet daar dus toch eens op gaan letten :( .

Hier heel anders soort sprong, het water in, met veel langgerekter paard, handen wel in 1 lijn.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SjQkT ... s%20in.jpg
Op de foto vind ik het overigens lijken of ik achter blijf bij het paard, vind jij dat ook Marcel? (of een secondant ;) )

Dat van die spierpijn kan ik over mee praten, zucht, bijna niet gereden sinds september (geblesseerd paard)
Nu net ander paard, blij dat zijn conditie ook nog niet fantastisch is.

oh, hier overigens gevalletje balans kwijt.. na opsprong, dus hele zaakje maar losgegooid.
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SZ8s1 ... %20332.JPG
Met geirriteerd paard.. Sjol verwacht wel van haar ruiter, dat die een beetje meewerkt..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:43

Sjolvir. Moeilijk te beoordelen of je achter de beweging aanzit, I.m.o. niet. Je handhouding het water is in netjes, maar het valt mij enorm op hoe bol jij je rug trekt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:49

mo_van_dijk schreef:
Haha, ja inderdaad! Een van mijn cross-instructeurs vond dat ik mijn martingaal met dit paard strakker moest zetten. Ik ben het hier niet eens mee geweest en heb dit ook niet gedaan. Vinden jullie dit terecht aan de foto's te zien?

Schoentje, Ik had in het begin met crossen hier ook soms moeite mee. Ik heb toen een beugelriem om de hals gedaan met de trainingen om het gevoel te krijgen. Dat heeft mij erg geholpen! Nu pak ik soms uit reflex nogsteeds de manen vast met een gekke sprong.

Marcel (en consorten), Hoe beoordeel jij of je met een bepaald paard een martingaal nodig hebt?

Over het algemeen gebruik ik met ieder paard een martingaal. Simpelweg omdat als hij hem niet nodig heeft, dan hangt ie in een boogje en als hij hem wel nodig heeft, dan zit ie er tenminste. Paarden die met ophoudingen of verkorten, hun hoofd hoog houden, die hebben hem sowieso nodig. Heel soms heb ik wel eens een paard dat beter zonder dan met springt, maar dat is zelden.
Wanneer je merkt dat een paard afbreekt op de martingaal, moet ie langer, en als ie zn hoofd te veel omhoog steekt, moet ie korter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:50

hmm, nou je het zegt...
En die is toch al naar de maledieven.
Niet echt handig dus.
Als ik weer ga springen op laten letten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:54

Sjolvir schreef:

Nee joh! Je paard spring toch mooi rond en basculeert goed, dus waarom veranderen?
Don't fix it if it ain't broken!
Citaat:
Hier heel anders soort sprong, het water in, met veel langgerekter paard, handen wel in 1 lijn.
Op de foto vind ik het overigens lijken of ik achter blijf bij het paard, vind jij dat ook Marcel? (of een secondant ;) )

Je bovenlichaam zou wat meer mogen buigen, en vanzelf krijg je dan ook lengte in je armen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:00

Bedankt Marcel,
Oke, dus toch meer mee (ik)
Jammer genoeg voorlopig nog even niet uit te proberen.
Maar komt wel weer.

Neem even afscheid hier en ga even 2 paardjes doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:52

MarcelDufour schreef:
Sjolvir schreef:

Nee joh! Je paard spring toch mooi rond en basculeert goed, dus waarom veranderen?
Don't fix it if it ain't broken!
Citaat:

Je bovenlichaam zou wat meer mogen buigen, en vanzelf krijg je dan ook lengte in je armen.

Bij een waterinsprong moet je juist wat terug blijven zitten! Hier gaat de amazone te veel mee naar voren met haar bovenlichaam.
Vergeet niet dat water een remmende werking heeft! Komt een paard in de landing te struikelen dan ben je dus te laat om je paard voldoende steun te geven/op te vangen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:45

MarcelDufour schreef:

Simmie schreef:
Bij een waterinsprong moet je juist wat terug blijven zitten! Hier gaat de amazone te veel mee naar voren met haar bovenlichaam.
Vergeet niet dat water een remmende werking heeft! Komt een paard in de landing te struikelen dan ben je dus te laat om je paard voldoende steun te geven/op te vangen.

Ik beoordeel dat puur als springruiter. Heb echt nog nooit een cross gereden (heb ik het lef niet voor) dus ik weet niet hoe daar over bepaalde onderdelen gesprongen moet worden. Maar als jij zegt dat het zo beter is in de cross, neem ik dat gelijk aan van je.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:46

MarcelDufour schreef:
Ik beoordeel dat puur als springruiter. Heb echt nog nooit een cross gereden (heb ik het lef niet voor) dus ik weet niet hoe daar over bepaalde onderdelen gesprongen moet worden.

Ik vind dat wel mooi om te horen eigenlijk, iemand die veel bereikt heeft en lastige parcoursen heeft overwonnen aangeeft hier 'het lef' niet voor te hebben :Y) . Heb je eigenlijk ooit wel eens wat cross hindernissen genomen, of is het niet des springruiters om hiermee bijv. af te wisselen? Ik las eerder in het topic wel over het verschil van springen in een parcours of een cross, dus misschien is het helemaal niet wenselijk om met een springpaard ook wat crosstraining te doen?
De crosslesjes die ik gehad heb vond ik erg leuk (en paard ook :)) ) en dat was allemaal zo laag en spelenderwijs dat het juist ontzettend fijn gymnastieken was!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:53

Marcel, Ik rij liever een cross dan een springparcours!

Even naar aanleiding van een post van jou in een ander topic, van de foto van de schimmel van 'als je van je paard houdt'. Ik probeer op deze manier in te rijden (en uit te rijden). Met inrijden heeft mijn paard nogal last van externe factoren, met name geluid.

Ik durf hem wel uit te nodigen naar beneden (als hij af gaat, lig ik er toch naast, ongeacht mijn teugellengte), maar voor het mooie zakt hij niet genoeg naar mijn zin (hals iets hoger dan horizontaal). Heb jij nog evt. tips voor het meer laten vallen van de hals tijdens het inrijden. Met uitrijden is het geen probleem!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:56

mo_van_dijk schreef:
Marcel, Ik rij liever een cross dan een springparcours!

Even naar aanleiding van een post van jou in een ander topic, van de foto van de schimmel van 'als je van je paard houdt'. Ik probeer op deze manier in te rijden (en uit te rijden). Met inrijden heeft mijn paard nogal last van externe factoren, met name geluid.

Ik durf hem wel uit te nodigen naar beneden (als hij af gaat, lig ik er toch naast, ongeacht mijn teugellengte), maar voor het mooie zakt hij niet genoeg naar mijn zin (hals iets hoger dan horizontaal). Heb jij nog evt. tips voor het meer laten vallen van de hals tijdens het inrijden. Met uitrijden is het geen probleem!

Over het algemeen bereik ik dat door de eerste 10, 15 minuten helemaal met een losse teugel wat ontspannen rond te stappen. Beetje kletsen hier en daar. En als het zo niet lukt, dan met een slofteugel beetje naar beneden rijden en dan op het juiste moment vrij laten. Vaak is het zo dat paarden moeten leren dat ze het ook mogen, want veel paarden kunnen het vaak niet eens aanleren omdat al vrij vlug nadat de ruiter er op zit, stelling gevraagd wordt.