[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:36

Ik heb even hulp nodig.. Mijn pony is gewoon absoluut niet meer nageeflijk, hij loopt wel fijn is perfect aan de hulpen maar hij heeft geen verdere connectie meer met de hand.. Hij is op kneepjes te sturen maar volgt mijn hand niet meer.. Eerst deed hij dat wel maar ik vond het nooit belangrijk dat hij in een houding liep zoals ik dat wou, maar nu doet hij het dus niet meer.
Ik ga hem binnenkort rechtrichten met hulp van de pensionstal hier in het dorp, zodat het lichamelijk evenwicht optimaal wordt. Heeft iemand nog suggesties? Hij drukt zich soms ook door het bit heen. (te zien op de still)
Hier een still uit een filmpje, zodat jullie een kleine impressie van het rijden krijgen: Silver ziet er erg slecht uit vanwege de rui..

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:40

Niet meer. Dus voorheen wel?
Dat klinkt mij meer in de oren als een medisch probleem.
Ligt het zadel goed? Hoe ligt het bit? Is het bit niet te groot of te klein?
Misschien last van zijn rug?
Op de foto ziet het er ook gespannen uit.
Ik zou persoonlijk eerst deze dingen uitsluiten en dan verder gaan kijken of het rijtechnisch is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:26

hmmm
Met die info kan ik je niet echt helpen.
De foto helpt ook niet.

Citaat:
Hij is op kneepjes te sturen

Dit stukje viel mij iig op. Dat is niet de bedoeling, met die kneepjes.
Je moet gewoon een stille hand houden voor de aanleuning. Bij het sturen doe je je hand iets van de hals en met je buiten teugel begrens je de schouder.

Ik denk dat les heel nuttig is! Ja

Het rechtrichten vind ik wel een vaag verhaal als je het paard niet nageeflijk kan rijden. Verward

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:34

superwoman schreef:
hmmm
Met die info kan ik je niet echt helpen.
De foto helpt ook niet.

Citaat:
Hij is op kneepjes te sturen

Dit stukje viel mij iig op. Dat is niet de bedoeling, met die kneepjes.
Je moet gewoon een stille hand houden voor de aanleuning. Bij het sturen doe je je hand iets van de hals en met je buiten teugel begrens je de schouder.

Ik denk dat les heel nuttig is! Ja

Het rechtrichten vind ik wel een vaag verhaal als je het paard niet nageeflijk kan rijden. Verward

Met op kneepjes rijden bedoel ik dat je enkel in de teugel hoefd te knijpen om te sturen.. Verward Ik ben geen manegeruiter die door kneepjes of zagen haar paard aan de teugel forceert, ik heb altijd geleerd dat je voor constante aanleuning beiden teugels nodig hebt dus niet moet gaan zitten zagen en trekken. Lachen Even dat jullie het weten!

En waarom vind je rechtrichten een vaag verhaal? Ik ga niet proberen hem nageeflijk te krijgen als hij soms scheefheid vertoont lijkt me, die wil ik eerst lichamelijk recht hebben voordat ik iets anders ermee ga proberen, dat vind ik een van de basisdingen eigenlijk maar blijkbaar anderen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:55

Het punt is denk ik dat een paard/pony moeilijk recht te richten is als de pony niet in de eerste plaats nageeft.
Ik zie idd op de still dat de pony erg tegen de hand inkomt. Maar: hoe zit het met de rug? Want ik moet zeggen dat het plaatje mij overkomt alsof de pony helemaal vast zit in het lijf.

Ik zou je willen aanraden een ostheopaat erbij te halen om hem weer los te maken, als het goed is, en jij correct rijd, zou de pony je hand dan weer op moeten zoeken.
Dan moet je de pony aan het been zetten, en ook de ontspanning en losheid zoeken in het rijden.
En dan pas moet je bezig met rechtrichten, eerst moet de pony het gevraagde ook aan kunnen.

Edit: rechtrichten is idd 1 van je basisdingen, maar: eerst moet het paard aan de hulpen staan.
Dus de hand opzoeken (dat is niet hetzelfde als "aan de teugel") direct reageren op een voorwaartse hulp.
Dan moet er lossigheid zijn, die 2 kun je bijna niet los van elkaar zien, als het 1 er niet is, is het ander er ook niet. DAT zijn je basisvoorwaarden.

Met die 2 samen kun je gaan rechtrichten, maar dat is bij jou nog niet aan de orde, omdat de pony niet los is in het lijf en niet aan de hulpen staat.
Dus daar zou ik in de eerste plaats aan gaan werken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:38

Aha, want ik was mezelf al aan het afvragen, hij is goed actief in de achterhand (dat is te zien) , mijn houding belemmert hem niet en toch zakt hij ook maar niet.. Dan zit er idd ergens een schakeltje fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:24

Dat denk ik idd ook Lachen

Vandaar dat ik het met superwoman eens ben dat rechtrichten op dit moment geen enkel nut heeft...
Eerst dat schakeltje, dan aan de hulpen zetten, en dan rechtrichten Ja

En dan verder met het Skala.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:25

Je kunt aan de hand al een hoop rechtrichten, en juist doordat je dan de achterhand activeert wordt je paard ook beter voorwaarts neerwaarts maar kan alleen met een goed lijf en onder zadel dus een goed passend tuig.
Mijn pony was naar de tandarts geweest, had wat gevijlt met de hand, naar een osteopaat, had reiki gehad en alles hielp wel maar voorwaarts neerwaarts wilde hij niet en heel snel was de spanning weer terug. Andere tandarts laten komen, hele mond geblokkeerd en er is een flinke tijd gevijlt en gedaan, electrisch. Het is nu nog niet perfect maar de dag erna had ik les en uiteraard rustig aan gedaan, beetje werk aan de hand op de kaptoom en longeren en hij was niet veel verwijdert van het voorwaarts neerwaarts, moet het nu alleen nog durven, maar was daarvoor al een stuk rechter geworden in zijn lijf en heeft nu nauwelijks natuurlijk scheefheid, wel een voorkeurskant maar dat is voornamelijk omdat hij dan beter op het hekafloopt om daar te kunnen stoppen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:49

Lara_Silver schreef:
Met op kneepjes rijden bedoel ik dat je enkel in de teugel hoefd te knijpen om te sturen.. Verward

en dit is dus totaal niet de juiste manier
Dat is idd wat een kneepje betekend.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:11

Oja dat wilde ik nog zeggen, je stuurt niet op je binnenteugel, deze vraagt alleen stelling, je binnenbeen zorgt dat er buiging is en daardoor zal het paard je buitenteugel opzoeken. Je buitenbeen zorgt dat de achterhand niet kan uitzwaaien, breng je dus iets naar achter en waakt daar. Je zit draai je meer in de richting van de bocht/wending.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:15

lailapri schreef:
Je kunt aan de hand al een hoop rechtrichten, en juist doordat je dan de achterhand activeert wordt je paard ook beter voorwaarts neerwaarts maar kan alleen met een goed lijf en onder zadel dus een goed passend tuig.
Mijn pony was naar de tandarts geweest, had wat gevijlt met de hand, naar een osteopaat, had reiki gehad en alles hielp wel maar voorwaarts neerwaarts wilde hij niet en heel snel was de spanning weer terug. Andere tandarts laten komen, hele mond geblokkeerd en er is een flinke tijd gevijlt en gedaan, electrisch. Het is nu nog niet perfect maar de dag erna had ik les en uiteraard rustig aan gedaan, beetje werk aan de hand op de kaptoom en longeren en hij was niet veel verwijdert van het voorwaarts neerwaarts, moet het nu alleen nog durven, maar was daarvoor al een stuk rechter geworden in zijn lijf en heeft nu nauwelijks natuurlijk scheefheid, wel een voorkeurskant maar dat is voornamelijk omdat hij dan beter op het hekafloopt om daar te kunnen stoppen Knipoog

Dankjewel voor je bericht!
Precies daarom wil ik hem gaan rechtrichten ja. Haha!
Maar eerst moet er een osteopaat komen en dan pas kan ik weer verder kijken..

@superwoman: ik ga niet verder op jou in,, ik weet niet wat je probeert te bereiken met het constant zoeken naar een discussie. Ik stuur mijn paard door middel van mijn hand te sluiten en dat zal ik altijd blijven doen, ik hou absoluut niet van grove hulpen namelijk, een teugel is niet om aan te trekken!! Je mag me tips geven aangaande dit topic maar hou aub op te blijven hameren op mijn manier van sturen, ik weet niet hoe je mij in gedachten hebt: bij het woord kneepjes schakelde je waarschijnlijk meteen door naar een manegeruiter die haar paard met kneepjes naar beneden dwingt, nou ik heb wel wat meer verstand!!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 02-03-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:20

Citaat:
een teugel is niet om aan te trekken helaas

Wees blij dat die niet om aan te trekken is!
Daarmee richt je een hoop schade aan aan je paard.
Dit zinnetje viel mij op door het helaas erachter. Lachen

Zoals ik het heb geleerd doe je het sturen met je zit en je benen, vaak is alleen kijken naar waar je naar toe gaat al voldoende, sturen doe je namelijk niet op je handen. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:27

Laat het maar zijn; ik zal mijn vragen binnenkort voorleggen aan de professionele instructeur hier in het dorp, daar zal wat beter advies uit voorkomen, jullie hebben duidelijk een vertekend beeld van mijn doen en laten, dat is te merken aan het gegeven advies.. Heel jammer, ik dacht dat ik fijne tips kon ontvangen! Niet op deze manier iig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:54

Goed laat het me uitleggen. Je wilt je paard gebogen door de bocht, daarvoor zal hij zin ribben opzij moeten brengen en met binnen achter gaan ondertreden. Hij gebruikt buikspieren en gaat het gewicht beter verdelen, maar laat ook eenzijdig los en verkort aan de andere zijde. Stuur je je pony op de binneteugel de bocht door is het vaak zo dat hij juist op het binnenvoorbeen valt en kan binnenachter niet ondertreden of buigt veel in de hals naar wil niet buigen in het lijf. Daarvoor is dus het van binnen naar buiten rijden, je draait je zit, binnenbeen is om omheen te buigen, buitenhand begrenst buitenschouder, binnenhand vraagt stelling en buitenbeen voorkomt uitzwaaien en dat is precies wat je ook eerst op de grond kan oefenen en het paard zo al wat kan rechtrichten. Buigen in het lijf en ondertreden met binnenachter, eventueel met oefeningen als schouderbinnenwaarts op de volte, etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:17

Lara_Silver schreef:
bij het woord kneepjes schakelde je waarschijnlijk meteen door naar een manegeruiter die haar paard met kneepjes naar beneden dwingt, nou ik heb wel wat meer verstand!!

Nee, dat doe ik niet
Op 1 of andere manier voel jij je aangevallen.... Verward
Ik vertel jouw gewoon dat kneepjes geven niet de juiste manier is om te sturen of om het paard aan de teugel te rijden. Of het nu harde of zachte kneepjes zijn, dat maakt niet uit.
Het sluiten en openen van de hand gebruik ik voor tempowisselingen in combinatie met m'n zit.

Dat is het enige wat ik jouw kan geven als tip, na wat heb geschreven.

Ik hoop dat je mij nu beter begrijpt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:11

lailapri schreef:
Goed laat het me uitleggen. Je wilt je paard gebogen door de bocht, daarvoor zal hij zin ribben opzij moeten brengen en met binnen achter gaan ondertreden. Hij gebruikt buikspieren en gaat het gewicht beter verdelen, maar laat ook eenzijdig los en verkort aan de andere zijde. Stuur je je pony op de binneteugel de bocht door is het vaak zo dat hij juist op het binnenvoorbeen valt en kan binnenachter niet ondertreden of buigt veel in de hals naar wil niet buigen in het lijf. Daarvoor is dus het van binnen naar buiten rijden, je draait je zit, binnenbeen is om omheen te buigen, buitenhand begrenst buitenschouder, binnenhand vraagt stelling en buitenbeen voorkomt uitzwaaien en dat is precies wat je ook eerst op de grond kan oefenen en het paard zo al wat kan rechtrichten. Buigen in het lijf en ondertreden met binnenachter, eventueel met oefeningen als schouderbinnenwaarts op de volte, etc.

Dankje voor de duidelijke uitleg! Idd sturen op de binnenteugel is eigenlijk jezelf voor de gek houden, ze buigen dan enkel hun nek in de bocht en de rest blijft recht. Lachen

@superwoman: nu snap ik je wel, ik voelde me aangevallen omdat ik dacht dat je me voor iets 'verkeerds' uitmaakte, maar nu begrijp ik wat je bedoelde. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:01

Ik ben het helemaal met lailapri eens.
je werkt van achteruit kuit weerstandbieden van voren en ontspannen wanneer je paardje nageeft.

Niet spelen met je handen geen knijpjes geven. Twee teugels gelijke druk (weerstand) maar altijd van achteruit eerst.

Ophoudingen maak je alleen als je van tempo wil wisselen of als hij te hard gaat voor de rest werk je veel met houding en zit, zit goed rechtop armen naast je lijf kijk goed recht voor je uit, Handen rechtop vuist voor boven je zadel. Draai je lichaam mee naar de kant die je op gaat maar blijf rechtop zitten. Als je op de lange zijde stelling links en rechts vraagt blijf je wel rechtop zitten en voor je uit kijken want anders gaat je paard ook links of rechts af terwijl je alleen stelling vraagd.

om in te buigen of stelling vragen doe je indd alleen je binnen hand van de hals binnen been eraan buiten hand begrenst en buiten been hou je er aan voor het uitzwaaien en aan het ritme te houden maar dat doe je ook met je binnen been. En draai je bovenlichaam iets mee in de richting die je wil gaan.

Om een paard los in de hals te krijgen kan je op de lange zijde stelling links stelling rechts, kleine voltes op het midden links en rechts en kleine slangevoltes.

door al deze dingen wordt een paard los in zijn lijf en gaat hij ontspannen en dus ook makkelijker naar beneden.
Houding en ontspanning en correct gebruik van je benen zijn heel belangrijk. Knipoog

succes met je paardje Knipoog

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:39

ik heb trouwens nog wel een vraagje. Lailapri had keurig uitgelegd dat je niet met kneepjes e.d. moet werken het paard moet uit zichzelf nageeflijuk worden. Daar ben ik het echt helemaal mee eens. Waarom zijn er dan zoveel instructuers die menen dat je wel op bijvoorbeeld de vole fanatiek met je ringvinger op je binnenteugel moet gaan "pingelen"? Bij mijn paard werkt dit absoluut niet. Alleen als ik even heel hard "pingel" en dan loslaat dan geeft ze na. Vind ik niet helemaal het idee van nageeflijk zijn, want na een paar passen loopt ze weer in haar eigen houding, ben ik het helemaal mee eens. Pingelen en andere dingen die je uitvoert om je paard naageelfijk te krijgen ( omdat het perse moet) is niet echt nageeflijk worden. Maar waarom word dat dan zo vaak gezegt? Ik ken zelfs iemand die zegt dat je korte rukken aan je buitenteugel moet geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:51

haha ik herken het wel. de knop ging bij mij om omdat het me 1 nooit lukte en 2 het overal anders moest, ik vroeg me af, waarom ging zoeken en werd gek van de info dus toen weinig meer gedaan als halststrekken en overgangen en buitenrijden. Tot mijn instructrice naast ruiter gericht lessen na een tijd ook paardgerichte lessen ging geven. Op haar aanraden is hij langs de osteopaat en nogmaals langs de tandheelkundige geweest. Wat bleek hoe hard ik ook had gespeelt mijn fjordje had nooit kunnen nageven op die manier, dan had hij op zijn wangen moeten kauwen etc. Ik moet nu mijn handen heel stil houden en vooral niet spelen maar alleen begrenzen en goed van buiging naar buiging rijden. Ben blij dat ik niet naar alle commentaren had geluisterd als neusriem strakker, sperriem, scherper bit, hulpteugels, hij moet er doorheen gereden worden, etc etc. Nu voelt het eindelijk fijn en komt alles wat er eerst niet was nu zomaar tevoorschijn.

Waarom doen we het dan toch altijd anders. Instructrices hebben het zo ook geleerd en zullen het dus ook zo doorgeven. Het zagen is opzich niet slecht bedacht maar echt zo van de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Om en om instellen/omstellen zorgt ervoor dat je paard makkelijker de hals loslaat en als je zijn lijf er ook nog bijpakt makkelijker nageeft, dus als je hem lang genoeg flink van links naar recht laat kijken kom je er ook wel. En als hij dan van voren aan de teugel loopt komt de rest vanzelf, alleen nog maar flink been erbij. Nu werkt het helaas altijd vaak andersom. En dat is dus iets wat ik mis tijdens de lessen die ik allemaal heb gevolgt overal en nergens. Een stukje anatomie en beweging, hoe werkt het lijf en hoe kunnen wij dat positief beinvloeden. waarom is iets zoals het is. Maar dat is iets waar veel mensen zich niet meer voor intereseren. Je bent namelijk niet meer gebonden aan de paarden maar ze zijn luxe, vroeger moest je wel samenwerken (niet dat het vroeger perfect was) en had je dus vaak meer verstand van het hoe en wat, nu moet een dier het maar gewoon doen en rij je in een groep van 10/15 personen achter elkaar en staat iemand in het midden wat te brullen en dat is wat de meeste ruiters fijn vinden en leuk dus zal het ook niet veranderen. Ik heb al eens een voorstel gedaan voor een keurmerk voor manege's ofzo en dan echt kwa kwaliteit van lessen en manier van houden van de dieren. dus als dieren en tegelijk werknemers en geen slaven dus goede arbeidsomstandigheden....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:07

Mensen doen dit vaak als men geen geduld heeft om het op een rustige en zachterige manier hun paard te beleren.
Een paard moet nagefelijk en volgens hun moet dat gelijk en als het niet op de gewone manier lukt dan op de niet vriendelijke manier. Deze mensen hebben ook niet door dat je een paard pijn doet het paard geeft dan misschien wel sneller na maar hij heeft wel pijn in zijn mond. De vriendelijk manier duurt misschien wel langer bij s'ommigen paarden maar ze lopen uiteindelijk wel ontspannender en in de toekomst heb je geen paard die zich gaat verzetten.

En s'ommigen mensen hebben gewoon de verkeerde instructeur/trice en leren het helaas op de verkeerde manier aan. En het is dan ook weer moeilijk af te leren. Instruteurs/trices hebben ook een opleiding gehad maar handhaven vaak hun eigen ervaringen.
Er zijn er gelukkig ook nog die het het geleerde ook goed kunnen overbrengen. Ik ben wel van mening dat je wel iemand nodig hebt die een opleiding heeft gehad. En dan nog moet je voor je zelf ondervinden of het klikt tussen jouw en die persoon. Een paar jaar geleden begon ik met een ander jong paard tijdelijk bij een andere instrictrice en die zij bij de eerst les doe maar een martinggaal om want hij is tegen de hand, het paard was net twee weken onder het zadel ik was alleen bezig om hem in stap wat nagefelijk te vragen ze zij als hij dat in stap kan dan moet hij het nu ook in draf kunnen. nou dat was de eerste en de laatste les bij haar.

ik heb vroeger les gehad van iemand die zij kop in de krul en gaan met die banaan ik was toen tien jaar ik kwam dan huilend van mijn pony af. ik moest altijd trekken en zgen van hem. Ik heb mijn pony toen helemaal verpest ze ging staken en deed niks meer ik kreeg toen een nieuwe instructrice en we hebben toen heel lang lange teugel gereden puur alleen maar ontspanning Het heeft een half jaar geduurd voordat ze weer nagefelijk liep.

Deze mensen komen er op een gegeven moment vanzelf achter als het paard in verzet gaat en dan openen ze bv een topic om advies te vragen. hahahah Nee hoor dat doen ze niet allemaal maar het gebeurt wel. Ik hoop dat veel mensen dan gewoon zelf wijs zijn en een andere instructrice/teur nemen.

jemaine schreef:
ik heb trouwens nog wel een vraagje. Lailapri had keurig uitgelegd dat je niet met kneepjes e.d. moet werken het paard moet uit zichzelf nageeflijuk worden. Daar ben ik het echt helemaal mee eens. Waarom zijn er dan zoveel instructuers die menen dat je wel op bijvoorbeeld de vole fanatiek met je ringvinger op je binnenteugel moet gaan "pingelen"? Bij mijn paard werkt dit absoluut niet. Alleen als ik even heel hard "pingel" en dan loslaat dan geeft ze na. Vind ik niet helemaal het idee van nageeflijk zijn, want na een paar passen loopt ze weer in haar eigen houding, ben ik het helemaal mee eens. Pingelen en andere dingen die je uitvoert om je paard naageelfijk te krijgen ( omdat het perse moet) is niet echt nageeflijk worden. Maar waarom word dat dan zo vaak gezegt? Ik ken zelfs iemand die zegt dat je korte rukken aan je buitenteugel moet geven.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:10

Daar zijn we weer. Lailapri heeft mij een tijdje terug een DVD gestuurd (revalidatietraining na een osteopaatbehandeling) en daar zijn we mee aan de gang gegaan. Het voorwaarts neerwaarts aan de longeerlijn lukt goed, vooral in draf loopt ze erg fijn. Ik ben alleen benieuwd wat nou precies het verschil is tussen voorwaarts neerwaarts en halsstrekken. Hetgene wat ze doet, had ik voorheen gewoon halsstrekken genoemd, terwijl het in de DVD voorwaarts neerwaarts genoemd wordt. Zit daar nog een verschil tussen of is het alleen een andere naam voor hetzelfde? Hoe zou je hetzelfde ook onder het zadel kunnen bereiken? Ook was ik benieuwd wat hij nou precies met "vibraties" bedoeld. Dat klikt mij in de oren als kneepjes, maar als het onder het zadel niet mag, mag het dan wel aan de longeerlijn?

(ik zit bordevol vragen, maar laat ik het hier maar even bij houden Haha!)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:22

Halsstrekken zoals ik het bekijk kan ook tijdens halthouden, het is dus puur het strekken/langmaken van de half naar beneden. Voorwaarts neerwaarts draait meer op het ruggebruik met achterbeen er goed bij. Het paard gaat regelmatiger lopen, wordt beter in de achterhand en kan zo beetje bij beetje meer opgericht worden met uiteindelijk de piaffe oid. Halsstrekken gebruik ik vooral meer als rustpunt paard mag je hand volgen en in een ontspannen houding lopen (evengoed niet slapen) of stilstaan. Maar ik denk dat dit bij iedereen anders is.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:34

Hals strekken is mij geleerd zoals je in je proef moet doen van achteruit je teugels laten vieren, ze moeten blijven nageven dus een ophouding maken als hij iets omhooog komt weer (weerstand bieden)en hun hals strekken. Het woordt is bijna het zelfde als voorwaarts neerwaarts alleen bij voorwaarts neerwaarts mag zijn neusje helemaal naar de grond.

Je houd je paard voorwaarts één tempo je blijft het zelfde ritme houden je probeert hem alleen van achteruit zijn neusje naar de grond te krijgen. en het lukt je alleen als je paard helemaal door de rug heen is. als een paard goed zijn rug gebruikt kan je indd van daaruit op een gegeven moment makkelijker naar de oprichting een paard wat niet goed in zijn lijf kan ontspannen kan in de toekomst problemen hebben met de oprichting.

en kneepjes mag je ook niet aan de longeerlijn, ook alleen een ophouding of weerstand bieden.

En vibraties klinkt bij mij als gevoel met je paard hebben voelen wat je doet en wat er gebeurt bij je paard voelen wanneer hij echt ontspant in zijn hele lijf. Dus door de hals door zijn rug heen is.

Lailapri weet het denk beter als ik over die vibraties, ik denk dat, dat het is maar ik weet het niet zeker!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:26

het verschil met longeren is dat je hem dan boven op de neus hebt zoals in de dvd, op een kaptoom dus en op een andere manier naar binnen vraagt als dat je hem op je binnenteugel om zou trekken. Met een enkele longeerlijn kun je op 4 vaste punten dus het hoofd naar binnen vragen, bij de een met een fibratie maar bij de ander is dit echt even druk op de lijn zetten tot het door komt en weer los, je ziet het paard dan vaak al snel buigen in het lijf en naar mate je dit herhaald zal de boodschap ook minder duidelijk nodig zijn omdat het paard ook zijn rug gaat gebruiken mits deze lichamelijk oke is en weet hoe hij zijn lijf kan gebruiken soms kun je daarom beter beginnen aan de hand en hem vanuit daar de longeervolte op sturen.
Nouja zo kunnen we nog wel een tijd doorgaan natuurlijk (*als ik onzin uitkraam hoor ik het wel haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:16

lailapri schreef:
haha ik herken het wel. de knop ging bij mij om omdat het me 1 nooit lukte en 2 het overal anders moest, ik vroeg me af, waarom ging zoeken en werd gek van de info dus toen weinig meer gedaan als halststrekken en overgangen en buitenrijden. Tot mijn instructrice naast ruiter gericht lessen na een tijd ook paardgerichte lessen ging geven. Op haar aanraden is hij langs de osteopaat en nogmaals langs de tandheelkundige geweest. Wat bleek hoe hard ik ook had gespeelt mijn fjordje had nooit kunnen nageven op die manier, dan had hij op zijn wangen moeten kauwen etc. Ik moet nu mijn handen heel stil houden en vooral niet spelen maar alleen begrenzen en goed van buiging naar buiging rijden. Ben blij dat ik niet naar alle commentaren had geluisterd als neusriem strakker, sperriem, scherper bit, hulpteugels, hij moet er doorheen gereden worden, etc etc. Nu voelt het eindelijk fijn en komt alles wat er eerst niet was nu zomaar tevoorschijn.

Zo werkt het bij mij ook, alleen rijd ik geen fjorden Clown
Neusriemen en sperriemen aansnoeren doe ik sowieso niet, je ontneemt daarmee het paard de mogelijkheid om dingen aan te geven.

En toch: wijs ik hulpteugels niet af. Ik geloof idd niet erg in alles aansnoeren, wel denk ik dat in sommige gevallen een slofje niet verkeerd is. Ik wijs eigenlijk bijna alle hulpteugels af, maar de slof vind ik (soms) een nuttig ding.
De slof kan nuttig zijn bij het losrijden, kan nuttig zijn om te 'stretchen' en zolang hij niet wordt gebruikt om een paard in de krul te trekken, maar puur als extra buitenteugel (begrenzing in een wending) geloof ik niet dat er veel mis mee is. Dat ben ik dus niet met je eens, Lailapri.

Scherper bit: geen oplossing, dat is wederom symptoombestrijding, net als het aansnoeren van neus- en sperriemen. En toch KAN een ander bit wel een oplossing zijn. Om een paar voorbeelden te geven: een paard met een hangend rooster zal niet gelukkig zijn met een enkelgebroken trens, die zal liever een dubbelgebroken of een ongebroken trens hebben.
Het kan zelfs zo zijn dat in dat geval een open mond en tong over het bit moet toegeschreven worden aan de bitkeuze. Natuurlijk moet de ruiter ook zachte handen hebben, maar in dit geval los je het probleem pas op als de ruiter heeft geleerd de handen te beheersen EN het paard een ander bitje krijgt.
Een paard met weinig ruimte in de mond KAN veel baat hebben bij een dun (=in de ogen van veel mensen scherp) bitje, voor dat paard zal een dik bit heel onprettig zijn. Ook dat zou bij dat paard een open mond veroorzaken, wat heel eenvoudig kan worden opgelost...
Dichtsnoeren zou bij deze beide voorbeelden symptoombestrijding zijn.
Een ander bit is voor deze paarden een oplossing. In beide gevallen zou ik een voor het oog scherper bit pakken, echter voor deze paarden is het zachter... het verschilt per paard....

Moraal van het verhaal: niet alles is symptoombestrijding, en niet alles wat 'fout' LIJKT, is het ook.
Ik hoor zoveel mensen die gewoon ongenuanceerd tegen de slof zijn, tegen een ander bit, terwijl het soms heilzaam kan zijn. Bekijk het per paard, maar wijs niet iets af, voordat je weet wat het doet en kan.

lailapri schreef:
Waarom doen we het dan toch altijd anders. Instructrices hebben het zo ook geleerd en zullen het dus ook zo doorgeven. Het zagen is opzich niet slecht bedacht maar echt zo van de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Om en om instellen/omstellen zorgt ervoor dat je paard makkelijker de hals loslaat en als je zijn lijf er ook nog bijpakt makkelijker nageeft, dus als je hem lang genoeg flink van links naar recht laat kijken kom je er ook wel. En als hij dan van voren aan de teugel loopt komt de rest vanzelf, alleen nog maar flink been erbij. Nu werkt het helaas altijd vaak andersom....
Ook hierin ben ik het niet met je eens.
Je buigt een paard niet in door van voren te gaan werken, eerst werken we vanuit het voorwaartse. Het paard moet onvoorwaardelijk aan de hulpen staan.
Imo is de juiste volgorde deze: We rijden het paard los, door veel overgangen en wendingen te maken. Hierbij zitten we niet aan de voorkant, deze is immers niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de achterhand, door middel van wendingen proberen we het binnenachterbeen achtief dragend te krijgen. We begrenzen de wending met buitenbeen en buitenteugel, en blijven met het been en de zit voortdurend het tempo controleren.
Op het moment dat het paard los genoeg is, zal het door deze hulpen automatisch nageeflijk zijn en aan de teugel gaan.

Op deze manier rijd je van achter naar voren, en zet je eerst actief de achterhand aan tot stuwen of dragen. Dan pas kijken we naar de voorkant. Waar we op deze manier niets aan hoeven te doen, kneepjes e.d. zijn dus helemaal niet nodig.