Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Ja klopt, @Peppertree, ze lijken ook zo op elkaar...
Verbaasde me al over de plotseling zo geweldige rijstijl, ben ik van "Nombrado" niet zo gewend (voor zover we daar ooit iets van te zien hebben gekregen).
Neemt niet weg dat ik de foto's van dan dus geen Nombrado, maar Anja Beran, wel een zeer fraai voorbeeld geven van correct en vriendelijk rijden....
Of je nu klassiek of AR of whatever rijdt, aangepast op type paard (Iberisch, KWPN, etc.) kun je zulke foto's in die zin ook meteen terugvertalen naar wat een fijn beeld zou moeten zijn.
Correct is correct.
En dat ziet er dan meteen ook ongedwongen uit.
Dat lijkt me nastrevenswaardig voor in welke vorm/systeem gegoten paardrijderij dan ook.
Van deze foto's word ik persoonlijk nogal blij.
Peppertree schreef:Nombrado en Arie: Get a room.
arie53 schreef:Tjonge, wat weer goedkoop. Kan men ook van jou zeggen. Zulke bijdragen zijn niet bepaald verrijkend of kennisverbredend.
Peppertree schreef:Volgens mij is dat niet Nombrado hoor, terpentijn. Anja Beran is dit, volgens google images.
Simpelman schreef:Overigens paardrijden is bewegen en en beweging bekijken en niet het bekijken van plaatjes.
Het is dynamisch en niet statisch, het gaat om bewegingskracht.
jasmijn78 schreef:Hierbij wat beelden van Anja Beran in beweging en daarbij vallen mij dezelfde kritiekpunten op als bij de eerder spaanse filmpjes; weinig lossigheid, traag in de beweging, strakke ruggen en taktfouten. Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekkenIk weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.... Dus zo zie je maar: een mooie foto is nog geen bewijs van iemands 'rijkunst' en een slechte foto ook niet van het ontbreken daarvan.
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo
Citaat:weinig lossigheid
Citaat:Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekkenIk weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.
Peppertree schreef:Wat jammer dat de discussie Klassiek/Academisch totaal verloren is gegaan. Dat mensen moe worden van Nombrado en Arie, rompkantelingen, polderdressuren en evenwichtsmodellen snap ik heel goed, maar is het dan misschien een idee om deze in het vervolg te negeren in plaats van ze constant te 'voeren' en ze daarmee een podium te bieden om door te gaan met het om zeep helpen van de originele discussie.
Die vond ik namelijk wél interessant.
jasmijn78 schreef:Hierbij wat beelden van Anja Beran in beweging en daarbij vallen mij dezelfde kritiekpunten op als bij de eerder spaanse filmpjes; weinig lossigheid, traag in de beweging, strakke ruggen en taktfouten. Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekkenIk weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.... Dus zo zie je maar: een mooie foto is nog geen bewijs van iemands 'rijkunst' en een slechte foto ook niet van het ontbreken daarvan.
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo
terpentijn schreef:Die 2 foto's die Arie53 heeft gepost laten Nombrado te paard zien.
Op deze stills is rijtechnisch (qua ruiter/houding/teugelgebruik) weinig aan te merken, ik vraag me alleen af waarom Arie53 die post?
Anoniem schreef:Oeps, dat paard zal behoorlijk wat rugpijn hbben. Hij heeft continue zijn rug weggedrukt en is niet van achter naar voor gereden. Er is nml. geen enkele verbinding. Het paard loopt boven de teugel uit. Dus de zogenaamde verzameling die dit paard laat zien is een houding die hem is aangeleerd (met de bijzet?) want hoe kun je een paard naar de verzameling rijden zonder dat er aanspanning is (de teugels hangen in een boogje dus vandaar).
Of hij is ontzettend bang van de hand want hij blijft er graag vandaan. Ik ben er van overtuigd dat er altijd een (lichte) verbinding met de mond van het paard moet zijn. Hoe moet je anders je teugelhulpen geven en hoe wil je dan de door de ruiter opgewekte energie(impuls) aan de voorkant kunnen absorberen met je hand?
Anoniem schreef:Hoeft geen bit te zijn maar een neusriem kan ook. En ja, je zal wel ergens tegenaan moeten rijden om een correcte verzameling te krijgen.
Blijkbaar vinden de ruiters in jouw filmpjes dit ook want ze hebben er niet voor niets een stang in hangen. Alleen gebruiken ze die niet op het moment dat er gefilmt of gefotografeerd wordt.
Simpelman schreef:Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.
Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.
nombrado schreef:oji schreef:Nombrado en Arie, ik zou zeggen, pak Steinbrecht er eens bij. Hele paragraaf inclusief plaatjes aan gewijd.
net gekeken, staat er niet in.
Kan jij het anders uitleggen?
"Wat gebeurt er bij ribbenbuiging? Wordt de binnenkant dan korter en wat gebeurt er met de passen? Idem dito?"
nombrado schreef:[ Afbeelding ]
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.