Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:39

Nombrado en Arie, ik zou zeggen, pak Steinbrecht er eens bij. Hele paragraaf inclusief plaatjes aan gewijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:40

oji schreef:
Nombrado en Arie, ik zou zeggen, pak Steinbrecht er eens bij. Hele paragraaf inclusief plaatjes aan gewijd.

net gekeken, staat er niet in.
Kan jij het anders uitleggen?

"Wat gebeurt er bij ribbenbuiging? Wordt de binnenkant dan korter en wat gebeurt er met de passen? Idem dito?"

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:42

pg 90-92 van de nieuwste druk

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:56

terpentijn schreef:
Ja klopt, @Peppertree, ze lijken ook zo op elkaar...

Verbaasde me al over de plotseling zo geweldige rijstijl, ben ik van "Nombrado" niet zo gewend (voor zover we daar ooit iets van te zien hebben gekregen).

Neemt niet weg dat ik de foto's van dan dus geen Nombrado, maar Anja Beran, wel een zeer fraai voorbeeld geven van correct en vriendelijk rijden....

Of je nu klassiek of AR of whatever rijdt, aangepast op type paard (Iberisch, KWPN, etc.) kun je zulke foto's in die zin ook meteen terugvertalen naar wat een fijn beeld zou moeten zijn.
Correct is correct.
En dat ziet er dan meteen ook ongedwongen uit.

Dat lijkt me nastrevenswaardig voor in welke vorm/systeem gegoten paardrijderij dan ook.

Van deze foto's word ik persoonlijk nogal blij.

Ongedwongen en de natuurlijke balans is de schoonheid van de dressuur zoals dat expliciet in de FEI-regels is verwoord.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:02

Babootje schreef:
Goh Arie, weet je dat niet?
(Niet statisch denken, zoals Simpelman al zegt, maar dynamisch)

Neen, en daarom stel ik de vraag en verwacht derhalve een fatsoenlijk en onderbouwd antwoord.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:05

Peppertree schreef:
Nombrado en Arie: Get a room.

_O-

arie53 schreef:
Tjonge, wat weer goedkoop. Kan men ook van jou zeggen. Zulke bijdragen zijn niet bepaald verrijkend of kennisverbredend.

Joh doe niet zo stekelig.... :(:) Beetje humor moet kunnen :D

Peppertree schreef:
Volgens mij is dat niet Nombrado hoor, terpentijn. Anja Beran is dit, volgens google images.

Klopt. Dat is niet Nombrado, maar Anja Beran. En zij noemt zichzelf niet klassiek, maar 'elegant dresage'. De foto's zijn prachtig, maar....

Simpelman schreef:
Overigens paardrijden is bewegen en en beweging bekijken en niet het bekijken van plaatjes.
Het is dynamisch en niet statisch, het gaat om bewegingskracht.

Hierbij wat beelden van Anja Beran in beweging en daarbij vallen mij dezelfde kritiekpunten op als bij de eerder spaanse filmpjes; weinig lossigheid, traag in de beweging, strakke ruggen en taktfouten. Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekken := Ik weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.... Dus zo zie je maar: een mooie foto is nog geen bewijs van iemands 'rijkunst' en een slechte foto ook niet van het ontbreken daarvan.

http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:09

jasmijn78 schreef:
Hierbij wat beelden van Anja Beran in beweging en daarbij vallen mij dezelfde kritiekpunten op als bij de eerder spaanse filmpjes; weinig lossigheid, traag in de beweging, strakke ruggen en taktfouten. Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekken := Ik weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.... Dus zo zie je maar: een mooie foto is nog geen bewijs van iemands 'rijkunst' en een slechte foto ook niet van het ontbreken daarvan.

uhm, das spaanse draf :)
wat anders dan uitstrekken

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:12

Citaat:
weinig lossigheid

Waar staat dit in de FEI -regels?

Citaat:
Let vooral even op de bruine; die laat rond 2.13 echt veel taktfouten zien en rond 2.30 gaat hij uitstrekken := Ik weet niet wie zijn 'klassiek' dit is, maar niet de mijne iig.

Wat staat m.b.t. de uitgestrekte draf in de FEI-regels voorgeschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:17

Peppertree schreef:
Wat jammer dat de discussie Klassiek/Academisch totaal verloren is gegaan. Dat mensen moe worden van Nombrado en Arie, rompkantelingen, polderdressuren en evenwichtsmodellen snap ik heel goed, maar is het dan misschien een idee om deze in het vervolg te negeren in plaats van ze constant te 'voeren' en ze daarmee een podium te bieden om door te gaan met het om zeep helpen van de originele discussie.

Die vond ik namelijk wél interessant.

Negeren lijkt mij een goed plan en dat ga ik dus bij deze doen. :j De bijdrage van Arie is alleen maar blijven schermen met de FEI regeltjes dus een informatieve inbreng van zijn kant is er naar mijn idee niet.
jasmijn78 schreef:

Oeps, dat paard zal behoorlijk wat rugpijn hbben. Hij heeft continue zijn rug weggedrukt en is niet van achter naar voor gereden. Er is nml. geen enkele verbinding. Het paard loopt boven de teugel uit. Dus de zogenaamde verzameling die dit paard laat zien is een houding die hem is aangeleerd (met de bijzet?) want hoe kun je een paard naar de verzameling rijden zonder dat er aanspanning is (de teugels hangen in een boogje dus vandaar).
Of hij is ontzettend bang van de hand want hij blijft er graag vandaan. Ik ben er van overtuigd dat er altijd een (lichte) verbinding met de mond van het paard moet zijn. Hoe moet je anders je teugelhulpen geven en hoe wil je dan de door de ruiter opgewekte energie(impuls) aan de voorkant kunnen absorberen met je hand?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:39

terpentijn schreef:
Die 2 foto's die Arie53 heeft gepost laten Nombrado te paard zien.

Op deze stills is rijtechnisch (qua ruiter/houding/teugelgebruik) weinig aan te merken, ik vraag me alleen af waarom Arie53 die post?

Dat is niet Nombrado hoor :n

Nou dat was ook even mijn vraag maar ik zie dat er al op gereageerd is door anderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-13 17:32, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:41

Jullie gaan zo hard, dat ik het niet bij kan houden met mijn mening geven. Maar goed, even een poging.
Over het filmpje van tig pagina's geleden van de dame op een pre heb ik al commentaar gegeven. Van de man nog niet, had nog geen tijd om het echt goed te bekijken, maar dat vond ik op het eerste gezicht gezien niet gek.
De twee foto's zijn prachtig gemaakt, maar ook hier kun je een strakke en/of weggedrukte rug al wel herkennen. Op de film van haar van een zelfde beeld. Ik streef meer nageeflijkheid na in kaak, nek, hals en rug zodat deze ontspannen en losgelaten zijn. Daarbij wil ik voor mijn paarden meer verbinding in het lichaam, dus dat het paard aanleuning durft te nemen aan het bit of zo je wil, de hand van de ruiter. Daarbij wil ik bij mijn paarden dat ze de benen zoveel mogelijk evenredig belasten en dus niet onregelmatige passen maken met aan 1 zijde duidelijk meer gewicht. Daarmee hou ik mijn paarden tot op hoge leeftijd gezond (ook in de wedstrijdsport).
Daarmee wil ik dus zeggen dat ik dit bij haar rijderij op deze film veelal mis.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:19

Vera schreef:
Dat is niet Mayke hoor :n

Nou dat was ook even mijn vraag maar ik zie dat er al op gereageerd is door anderen.

Ik geloof in de wet van de Karma Vera
Zou prettig zijn als het stalken en het verpersoonlijken eens ophoud.
Je kent mij niet en al helemaal mijn rijden niet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:27

Anoniem schreef:
Oeps, dat paard zal behoorlijk wat rugpijn hbben. Hij heeft continue zijn rug weggedrukt en is niet van achter naar voor gereden. Er is nml. geen enkele verbinding. Het paard loopt boven de teugel uit. Dus de zogenaamde verzameling die dit paard laat zien is een houding die hem is aangeleerd (met de bijzet?) want hoe kun je een paard naar de verzameling rijden zonder dat er aanspanning is (de teugels hangen in een boogje dus vandaar).
Of hij is ontzettend bang van de hand want hij blijft er graag vandaan. Ik ben er van overtuigd dat er altijd een (lichte) verbinding met de mond van het paard moet zijn. Hoe moet je anders je teugelhulpen geven en hoe wil je dan de door de ruiter opgewekte energie(impuls) aan de voorkant kunnen absorberen met je hand?

Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is, en zeker niet met bijzet. Dus vind jij dat er verbinding moet zijn ? kan een paard zonder verbinding niet verzamelen denk je? heb je ze dit nooit in vrijheid zien doen?
zonder aanleuning of bit?
in vrijheid hebben ze ook niemand die iets absorbeert in de mond.
dus jij kan ook alleen maar "verzamelen" met een bit in je mond en iemand die de teugels vast houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:33

Hoeft geen bit te zijn maar een neusriem kan ook. En ja, je zal wel ergens tegenaan moeten rijden om een correcte verzameling te krijgen.
Blijkbaar vinden de ruiters in jouw filmpjes dit ook want ze hebben er niet voor niets een stang in hangen. Alleen gebruiken ze die niet op het moment dat er gefilmt of gefotografeerd wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:35

Anoniem schreef:
Hoeft geen bit te zijn maar een neusriem kan ook. En ja, je zal wel ergens tegenaan moeten rijden om een correcte verzameling te krijgen.
Blijkbaar vinden de ruiters in jouw filmpjes dit ook want ze hebben er niet voor niets een stang in hangen. Alleen gebruiken ze die niet op het moment dat er gefilmt of gefotografeerd wordt.

kan je een definitie geven van een correcte verzameling?
staat daarin dat het paard tegen het bit of neusriem aan moet lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:42

Dat kan ik wel maar ik heb geen zin om hier het hele scala van de rijkunst neer te zetten. Met alle respect maar ik denk dat wanneer je dit (nog) niet begrijpt je nog onvoldoende kennis hebt om aan deze discussie mee te doen. Net alsof je een kleuter een wiskundeopdracht geeft wanneer hij nog niet kan rekenen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:45

Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.

Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:47

dus jij beweert ook dat een paard dit (zonder bit) in vrijheid niet kan laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:49

Simpelman heeft het antwoord boven jouw bericht al gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:51

Nombrado. Bij dressuur kun je een paard verzamelen maar je kunt ook zorgen dat het paard in zijn frame zich rekt. Hoe wil jij zonder aanleuning aan de voorkant je paard duidelijk maken dat hij bijv. de hals mag strekken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:53

Simpelman schreef:
Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.

Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.

Afbeelding
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:54

Anoniem schreef:
Nombrado. Bij dressuur kun je een paard verzamelen maar je kunt ook zorgen dat het paard in zijn frame zich rekt. Hoe wil jij zonder aanleuning aan de voorkant je paard duidelijk maken dat hij bijv. de hals mag strekken?

met zit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:54

nombrado schreef:
oji schreef:

net gekeken, staat er niet in.
Kan jij het anders uitleggen?

"Wat gebeurt er bij ribbenbuiging? Wordt de binnenkant dan korter en wat gebeurt er met de passen? Idem dito?"

Hoef ik niet voor te googlen hoor Nombrado. Jij bent voornamelijk degene die steeds wedervragen stelt... En dan mag ik dat niet?

Vooruit dan maar Arie. Bij (het rijden van) een correcte lengtebuiging heeft het binnenachterbeen de ruimte om onder de massa te treden. De passen worden niet korter/zouden niet korter moeten worden, dan wanneer je geen lengtebuiging vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:57

Dus Nombrado, jij gelooft echt in sprookjes. Doen jouw paarden ook de piaffe in de wei? Of een appuyement?
Je laat ons wel lachten hoor. _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:59

nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.

Ja en ik kan mijn paard ook op zijn achterbenen leren lopen. Het is aangeleerd/geconditioneerd.
Een paard dat de kracht van verzamelen nog niet heeft gaat dat echt niet uit zichzelf doen met jou erop, alleen op zit. Btw, waarom heb jij eigenlijk dan al dat ijzer in zijn mond hangen? Daarbij heb ik nog niet 1 foto/filmpje gezien van jou op een verzameld paard (alleen eentje die uit elkaar loopt...)