Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danielle05 schreef:Ik wil me hier graag ook even melden![]()
1e keer dat ik iets post op Bokt haha dus ik moet nog even wennen.
Ik rijd een 5 jarige haflinger die de afgelopen maanden erg onvoorspelbaar en op het randje van gevaarlijk grenst. We vermoeden dat het komt omdat ze te weinig gereden werd en ze is onrustig in de groep. We zijn nu erg veel bezig met grondwerk en zorgen dat ze 6 keer per week gereden word en we zien duidelijk verschil. Toch blijf ik een beetje angstig aangezien ik de laatste keer dat ik van haar viel in het hek terecht kwam met als gevolg zwaar gekneusde ribben en een zwaargekneusde rug en sleutelbeen.
Ik merk nu dat ik bij elke misstap erg snel gespannen word en hierbij mijn paard ook erg gespannen word. Het gaat al een heel stuk beter, en het is echt een toppaardje, maar de angst is nog niet compleet weg.
Danielle05 schreef:We merken dat het 6x per week voor haar ideaal is. Ze is kan haar energie kwijt en zit beter in haar vel. Ze is op stal liever en is ontzettend blij om je te zien, rent naar het hek en hinnikt je na als je weer weg gaat.
Het punt waar het gevaarlijk word is bijvoorbeeld het o hard mogelijk naar het hek rennen en niet optijd kunnen stoppen waardoor ik als ruiter compleet machteloos ben en geen mogelijkheid heb om te blijven zitten. Ik ga hierbij vaak of tegen het hek aan of er overheen. Het is ook al eens gebeurd dat ze de balk overmidden rende en er dus dwars doorheen ging. Ook het bokken ging van speels naar gemeen. Netzolang doorgaan tot je er af lag. Dit is inmiddels geen probleem meer sinds we haar vaker rijden. Ook het rennen is niet meer gebeurd. ze trekt nog wel eens een flinke spurt maar deze is goed uit te zitten en beheerst terug te rijden.
Het probleem voor mijzelf is is dat ik op het moment dat zij zoiets doet, vast sla. Ik ga meer met mijn teugels rijden ipv mijn zit en ga bijna hyperventileren. Dit alles gaat al steeds en steeds beter en in april willen wij ook een L1 wedstrijd starten maar mijn angst blijft. Ik word er steeds beter in om van PANIEK naar rustig ademhalen te gaan maar ik ben nog lang niet op het punt waar ik ooit was met mijn pony.