Yamcha schreef:(...) Wat ook meespeelde (ik heb Japeloup dit weleens verteld, jullie niet, dacht ik) was dat dit paard zich niet liet rijden zoals ik het geleerd had. Als ik vasthield en wachtte tot zij inknikte, werd ze boos, en kwam de voorkant van de grond, en als ik het dan waagde om been te geven, stond ze rechtop. Binnenbeen aandrukken resulteerde in weglopen over de buitenschouder, en binnenteugel erbij (daar moest je mee 'nageeflijk' rijden) dan had ik een soort dubbelgevouwen paard, dat nog altijd met geen mogelijkheid de bocht om te krijgen was........ ze kronkelde door de bak heen, niet te sturen, en ging steeds harder en harder, en als ze dan van iets schrok, kreeg ik een rodeo........
(...)
Zo, dit is herkenbaar! Mijn merrie deed (eh... 'ik deed' moet dat waarschijnlijk zijn) precies hetzelfde. (Heb het over 10 jaar geleden) Ben met chaps gaan rijden vanwege het vele langs de bakrand schuren en tegen de bakrand opknallen met m'n laarzen. Ik kwam de hoefslag gewoon niet af. Hoe hebben jullie zoiets nou opgelost? Dat klinkt wat simpel om het zo te vragen, ik weet ook dat het niet iets is wat je 1,2,3 oplost, maar ik ben gewoon erg benieuwd. Waar begin je? Ik moest toen altijd veel binnenhoefslag rijden en als dat niet lukte (omdat ik de hoefslag al niet eens af kwam in draf bijvoorbeeld) alleen maar gas geven (ook om staken te voorkomen) en teugels echt losgooien. Dan als een gek door de bak draven op de hoefslag en elke keer ging ze voor de bocht gelukkig net op het laatste moment de hoek om ipv over het hek. Uiteindelijk heb ik zo toch wel op een gegeven moment vanaf de binnenhoefslag ook af kunnen wenden en voltes kunnen rijden. Binnenteugel kon ik niet aankomen. Maar het leverde wel veel stress op bij het paard. Uiteindelijk ook maar gestopt met haar te rijden, want het paard vond het duidelijk niet leuk (op die manier). Achteraf denk ik, dat had waarschijnlijk ook anders gekund...
Edit: trouwens respect voor wat je dan nu al bereikt hebt met haar! Daar mag je trots op zijn! (En ach, voor je eigen gevoel van controle de slof er aan, je geruikt hem toch niet zeg je dus dat kan dan ook geen kwaad en zorgt waarschijnlijk alleen maar voor ontspanning bij je paard omdat jij meer kan ontspannen.)