Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:29

Haha, begrijpelijk. Ik heb jammergenoeg niks wat bij mij tussen m'n oren werkt om mij rustiger te laten rijden... :o Ben gewoon bang, voor bijna alles en iedereen als ik te paard zit.

Waldi heeft ook geen negatieve ervaringen met de slof, tenminste, ik heb nog nooit iemand met slof op zijn rug gezien, mezelf incluis. Pessoa heb ik niet, en dubbellonge pas een paar keer op de slof-manier omgehangen. Maar dat werd stuiteren toen ik middendraf en galop vroeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:01

Heb de afgelopen tijd wat stuiter-sessies gehad met Freggle...... vandaar. Merk dat ik toch wat voorzichtig ben. Overigens had ik wel lol van de zitlessen van afgelopen tijd, ik zat een stuk steviger! *\o/*

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:44

@Yamcha; is torderen hetzelfde als roteren?

Een paar pagina's terug werd mij nog gevraagd of ik niet alle bijzets eng vindt, ivm risico op omhoog gaan. Beetje mosterd na de maaltijd maar toch: ik vind dat het een groot vershcil maakt of je tussen de benen of opzij vastzet. Opzij kunnen ze naar beneden, maar ook omhoog. Die ruimte omhoog beperk je een stuk meer als je de bijzet tussen de voorbenen vastzet. Dat doe ik dus ook bijna nooit. Hefet Venna trouwens ook niet nodig, want die loopt van zichzelf graag wat op de kop.

Ik heb vanmiddag heelrijk gereden in het bos met oude Miga. Het was doodstil...maar ik kwam nog wel een idioot op een crossbrommer tegen. Op het ruiterpad! Gelukkig is Miga daar niet bang voor (nouja ze rent niet weg), maar ik vind het wel asociaal. Is ook harstikke verboden natuurlijk, maar ja, zo'n boswachter kan ook niet overal tegelijk zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:17

Ik heb vanochtend echt super fijn gereden. Ik kon echt elke pas controleren. Dat is zo gaaf!
En daarna buitenritje gemaakt.
Halverwege afgestapt. Iets teveel prikkels (jagers, opvliegende eenden, kinderen, autowassende mensen), maar na een stukje lopen weer opestapt. Hij was de spanning weet kwijt en dacht: ik probeer het gewoon.
En tot thuis kunnen uitzitten, dus dat was top!
Wordt nog wat met mijn adhd'er :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:45

Safiera schreef:
edit: mooi zadel (en mooie zadels op die link) zeg Blijheid! Vind ze alleen wel schrikbarend duur! Zijn die goed verkrijgbaar in Nederland trouwens? Je ziet hier wel Barefootdealers, af en toe Trekker... en veel namaak. Heb echter nog nooit op een Trekker, namaak of Freeform gereden. Staat wel op het verlanglijstje om dat een keer te doen :D

Ze zijn wel duur als je vergelijkt met barefoot, maar als je ze vergelijkt met (bijvoorbeeld) een dressuurzadel van een beetje fatsoenlijk merk valt het ook wel weer mee. De kwaliteit is er ook wel naar. Plus dat je het voordeel hebt dat je ze altijd (deels) kan aanpassen. Mocht je later op een ander paard toch langere (of kortere) kussens nodig hebben, dan hoef je alleen de kussens te vervangen en kan je de rest van je zadel gewoon blijven gebruiken. Zelfde geld voor de zitting, zweetbladen etc.
Juist omdat alles zo aanpasbaar is hoef je in theorie nooit meer een ander zadel te kopen, alleen misschien een ander onderdeel. Beetje het idee van de wow, maar dan boomloos dus ook daar flexibel :j
En ja, ze zijn prima te krijgen, net als trekker trouwens :j

En mochten mensen daar nog nieuwsgierig naar zijn, ik kies boomloos omdat mijn pony alle spekjes opslaat op zijn rug ipv zijn buik. Dus in de winter heeft hij best wel schoft, in het voorjaar nauwelijks (ondanks graasmasker en extra beweging) en dan wordt het langzaam weer meer schoft naar het najaar toe. Die veranderingen kan ik met een boomzadel gewoon niet opvangen, er gebeurd teveel.
Waarom ik dan voor freeform kies is omdat ik dat (naast trekker, wat niet goed lag) het beste vind qua drukverdeling. Met dit zadel worden al jaren 160 km endurances gereden en gewonnen, waarbij men bijna doorlopend in de beugels staat Terwijl met barefoot altijd wordt gewaarschuwd niet lange tijd veel druk op de beugels te geven ivm drukverdeling. Nou is die ervaring voor iedereen anders denk ik, maar ik zou bij een barefoot dus altijd twijfelen of het wel goed genoeg is. Naast dat het in de dunne periodes van mijn pony te weinig ruggegraatvrijheid geeft.

En verder lees ik dat iedereen lekker gereden heeft, top +:)+
Ponymans heeft een weekje vrij gehad, en nu begin ik weer met wat opbouwen (longeren, rijden met bbp) zodat we straks als het zadel hier is tenminste ook echt aan de gang kunnen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:41

hel goede info die je daar geeft blijheid, ik ken nl mensen die ooit met een barefoot begonnen zijn en waar hun paard op de plekken van de stijgbeugelophanging drukking\lidtekenweefsel ontwikkeld hebben.ik moet wel zeggen dat ik wel positieve onntwikkelingen zie ,er veranderd al veel en ik zie beter gevormde zadels voorbij komen. maar goed, ik ben dus nooit zo van t boomloos...maar ik zeg er dan wel eerlijk bij dat ik met boomloos nooit weet waar ik kijken moet. met jouw verhaal kan ik wat! ...hihi de wow onder de boomlozen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:45

Zeker interessant.
Toch vind ik boomloos een beetje eng qua druk verdeling wat mijzelf betreft.
Ik heb er ook wel serieus over nagedacht toen ik zo aan het klooien was met dat zadel.
Maar ik ben niet een van de lichtste ruiters. Is de druk verdeling dan wel goed genoeg tov een boomzadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:23

@Knollentuin: Ik was ook helemaal niet van boomloos. Met mijn oude pony, waarbij de rug qua bespiering en spekjes stabiel bleef zou ik er ook niet voor gekozen hebben. Op hem kon ik een zadel laten aanpassen en dat bleef dan langere tijd passen, maar met [***] gaat dat dus niet.

@Amanda: Het is ook een beetje paardafhankelijk denk ik :)
Als je een perfect passend boomzadel hebt zal de drukverdeling altijd beter zijn. Alleen met mijn pony gaat het dus niet lukken om het altijd perfect passend te krijgen, omdat zijn rug door het jaar heen steeds veranderd. Ik kan dan echt elke twee maanden een ander zadel aanschaffen als ik wil dat het perfect ligt. In dat geval zal de drukverdeling met boomloos voor hem dus altijd beter zijn dan met een boomzadel dat geregeld net niet past, omdat een boomloos zadel in elk geval nergens klemt.
Bij een paard dat wel een stabiele/onveranderende (zo noem ik het dan maar even) rug heeft zal een boomzadel aanmeten makkelijker zijn, en zoals ik al zei, een perfect passend boomzadel zal qua drukverdeling beter zijn.

Je gewicht heeft wel invloed, maar dat is ook met een boomzadel zo :j Ook daar zal je sneller een probleem opmerken omdat de druk op zijn rug bij jou gewoon wat hoger is dan bij iemand van 50 kilo. Ik denk dat je bij sommige boomloze zadels ook moeite zult hebben om de ruggegraat vrij te houden als je zelf wat zwaarder bent, maar met de freeform ben ik daar wat minder bang voor, die hebben namelijk gewoon kussens zoals een boomzadel, dus je bent niet afhankelijk van een (toch dunnere) pad.
Maargoed, ik ben geen expert, dit us alleen wat ik DENK dat er gebeurd. Ik vind het al moeilijk genoeg om alles voor mezelf uit te zoeken, laat staan voor een ander :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:27

Rhys: ja en nee, als je gaat roteren ga je inknikken, en dat moet niet. Ik kan het niet goed uitleggen, merk ik, mss Japeloup.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:47

Nou mijn CR-juf noemt meedraaien met je bovenlichaam roteren, en die bedoelt zeker niet inknikken ;) , dus waarschijnlijk hebben we het gewoon over hetzelfde!

Zo, ik heb de hele ochtend zitten werken :roll: (project dat nogal uitloopt, en ik wil er zsm vanaf), nu op de fiets naar stal (8,5 km) en dan lekker ff met de paardjes aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:17

Denk het wel, maar ik vind het echt moeilijk om het uit te leggen. Alsof iemand je aan je broekriem opzij trekt, zeg maar, maar je moet wel recht blijven, dus echt bewust aan de binnenkant gaan zitten. Anyway, dat werkte dus heel goed gisteren, en het stomme was, die slof hing eigenlijk alleen maar los, was echt puur voor mij. Denk dat gewoon rijden in het landje ook wel goed was, gewoon voor de rust. Als we naar de andere bak gaan moeten we over de weg, en dat vinden we beiden redelijk stressvol, zij vooral, ze is niet erg verkeersmak, en ik ben dan weer bang voor haar reactie....... en als ik er zo'n stom ding om hang weet ik dat ik haar wat meer kan controleren, waardoor ik me kan ontspannen en daar reageert zij dan weer goed op. 't Is echt een controle-ding, en dat weet ik ook wel, dat wist ik al toen ik hieraan begon.
Als ik kan zitten, en ik weet dat ik blijf zitten, heb ik geen angst, want ik weet dat er niks gebeurt. Wat ook meespeelde (ik heb Japeloup dit weleens verteld, jullie niet, dacht ik) was dat dit paard zich niet liet rijden zoals ik het geleerd had. Als ik vasthield en wachtte tot zij inknikte, werd ze boos, en kwam de voorkant van de grond, en als ik het dan waagde om been te geven, stond ze rechtop. Binnenbeen aandrukken resulteerde in weglopen over de buitenschouder, en binnenteugel erbij (daar moest je mee 'nageeflijk' rijden) dan had ik een soort dubbelgevouwen paard, dat nog altijd met geen mogelijkheid de bocht om te krijgen was........ ze kronkelde door de bak heen, niet te sturen, en ging steeds harder en harder, en als ze dan van iets schrok, kreeg ik een rodeo........
In wanhoop heb ik Japeloup gebeld, ik wist het gewoon niet meer, niets van wat ik had geleerd werkte zo ik het gewend was. Deze dame was geen puppie van vier, die je kunt imponeren, en ze wist niet veel, ze deed gewoon wat ze dacht dat ik vroeg, en ze weet heel goed wat ze wel en niet eerlijk vindt. En ze heeft mij een ding heel goed geleerd: luisteren naar je paard. Het duurde even, maar het drong toch ook tot mijn botte kop door, dat ik eigenlijk een heel simpele keus had: stoppen, zo doorgaan en weer in het ziekenhuis belanden, met een zeer reële kans dat mijn heup het dan voorgoed zou opgeven (ik heb artrose in mijn heupen dankzij een eerder ongeluk), of het totaal anders gaan doen......... stoppen wilde ik niet, en voorgoed gehandicapt zijn zag ik niet zitten, dus leerde ik opnieuw rijden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:54

Yamcha schreef:
(...) Wat ook meespeelde (ik heb Japeloup dit weleens verteld, jullie niet, dacht ik) was dat dit paard zich niet liet rijden zoals ik het geleerd had. Als ik vasthield en wachtte tot zij inknikte, werd ze boos, en kwam de voorkant van de grond, en als ik het dan waagde om been te geven, stond ze rechtop. Binnenbeen aandrukken resulteerde in weglopen over de buitenschouder, en binnenteugel erbij (daar moest je mee 'nageeflijk' rijden) dan had ik een soort dubbelgevouwen paard, dat nog altijd met geen mogelijkheid de bocht om te krijgen was........ ze kronkelde door de bak heen, niet te sturen, en ging steeds harder en harder, en als ze dan van iets schrok, kreeg ik een rodeo........
(...)

Zo, dit is herkenbaar! Mijn merrie deed (eh... 'ik deed' moet dat waarschijnlijk zijn) precies hetzelfde. (Heb het over 10 jaar geleden) Ben met chaps gaan rijden vanwege het vele langs de bakrand schuren en tegen de bakrand opknallen met m'n laarzen. Ik kwam de hoefslag gewoon niet af. Hoe hebben jullie zoiets nou opgelost? Dat klinkt wat simpel om het zo te vragen, ik weet ook dat het niet iets is wat je 1,2,3 oplost, maar ik ben gewoon erg benieuwd. Waar begin je? Ik moest toen altijd veel binnenhoefslag rijden en als dat niet lukte (omdat ik de hoefslag al niet eens af kwam in draf bijvoorbeeld) alleen maar gas geven (ook om staken te voorkomen) en teugels echt losgooien. Dan als een gek door de bak draven op de hoefslag en elke keer ging ze voor de bocht gelukkig net op het laatste moment de hoek om ipv over het hek. Uiteindelijk heb ik zo toch wel op een gegeven moment vanaf de binnenhoefslag ook af kunnen wenden en voltes kunnen rijden. Binnenteugel kon ik niet aankomen. Maar het leverde wel veel stress op bij het paard. Uiteindelijk ook maar gestopt met haar te rijden, want het paard vond het duidelijk niet leuk (op die manier). Achteraf denk ik, dat had waarschijnlijk ook anders gekund...

Edit: trouwens respect voor wat je dan nu al bereikt hebt met haar! Daar mag je trots op zijn! (En ach, voor je eigen gevoel van controle de slof er aan, je geruikt hem toch niet zeg je dus dat kan dan ook geen kwaad en zorgt waarschijnlijk alleen maar voor ontspanning bij je paard omdat jij meer kan ontspannen.)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:22

Iedereen lekker aan het rijden! Zou het door het mooie weer komen?
Afgelopen dagen ook fijjn gereden. Ben zelfs met Menno het bos in geweest, wat ik wel dapper van mezelf vond. Merk dan goed dat hij zo krom als een hoepel is... mijn meneer liep ook weer goed, gelukkig. Zit nu te twijfelen of ik hem nu ga rijden, ben beetje brak (heb ik helaas al erg snel) en hij was vanmorgen erg vrolijk met buiten zetten (ja, het waait). Ga zo wel richting stal even met hem klieren en kijk dan wel verder.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:43

Fijn dat iedereen fijn gereden heeft.
Ik heb niet zo lekker gereden, helaas!
Het zadel zat wel goed en ik heb totaal geen last gehad met draven. Ik heb alleen wat last van spanning, dus ik zit behoorlijk vast in mijn nek en schouders. Helaas lukt het me niet zo goed om het af te laten vloeien.
Kelly werd daardoor echt heel stug aan de voorkant en ook sterk. Hoe goed ik probeerde ook probeerde te ontspannen in mijn armen, het lukte niet, omdat het vanuit mijn schouders kwam.
Daarom vanavond eerst maar even dansen met de kinect en daarna ontspannen in een warm ligbad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:07

@ Visitor: ik leerde mijn binnenbeen te ontspannen, je denkt dat je daarmee het paard stimuleert om het binnenachterbeen onder te brengen, maar dat was niet zo. Wat ik wèl deed was haar schouder blokkeren, waardoor ze helemaal niet kon wenden. Wat ik ook leerde was van die binnenteugel afblijven, Japeloup legde mij uit, dat ipv dat je stelling en buiging vraagt, je daarmee je paard op het buitenvoorbeen zet, ipv het binnenachterbeen....... dat wist ik allemaal niet! Ik ben redelijk onderlegd in anatomie en biomechanica, en idioot genoeg had ik geen flauw idee welke invloed ik daarop had.......
Achteraf vind ik dat mijn paard groot gelijk had, dat ze steigerde toen ik haar van voren blokkeerde en van achteren aandreef...... ik had, zoals haast iedereen, geleerd om elke pas te drijven, en zij werd daar woedend om, want ze deed toch wat ik wilde??? Ze begreep niet waarom ik dat deed. En achteraf had ze groot gelijk......
Punt is, dat niet zij het gevecht aanging met mij, maar ik met haar. Zij is niet zoals de meeste paarden. Ze is geen lappenpop, waarmee je kunt doen wat je wilt. Learned helplessness is niet iets wat zij kent.

Dit moet ik even uitleggen. Learned helplessness is aangeleerde hulpeloosheid. Van nature zal elk dier en elk mens zich verzetten tegen onrechtvaardigheid. Maar als dat verzet wordt afgestraft, legt het dier zich uiteindelijk neer bij de behandeling. Het is niet zo dat het de situatie accepteert, het heeft geleerd dat verzet geen zin heeft.
Men noemt die fase van zich verzetten bij paarden ook wel de puberteit, terwijl de werkelijke puberteit tussen het eerste en tweede jaar plaatsvindt.

Hoe dan ook, merrie heeft nooit geleerd dat verzet zinloos is, dus verzette zij zich tegen wat in haar ogen oneerlijk was. Met resultaat...... ik hoop ook dat zij altijd zelfbewust en sterk zal blijven en gelukkig en tevreden, en niet ongelukkig en hulpeloos.
Het is voor haar dat ik dit allemaal doe, als zij mij niet de ogen had geopend, was dit topic er nooit geweest.......

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:20

Mooi gezegd Yamcha. En dus heel herkenbaar. Die van mij zit net zo in elkaar. Dank je voor deze uitleg. Dan zat ik toendertijd enigszins op de goede weg, maar nog niet 100%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:25

Dankjewel. Ben blij dat je er iets in herkent, en er dus wat mee kan.......

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:38

Och, dat puberteitsverhaal....Wat heb ik daar een hekel aan. Hoe vaak dat op bokt wel niet als excuus wordt gebruikt...'Ja hij begint nu te puberen dus ik moet hem wel echt aanpakken hoor' _-:(

Ik geloof niet in puberteit. Ik geloof wel in ruiters die gruwelijk onduidelijk zijn en alles goedvinden tot het paard een jaar of 5, 6 is. En dan verbaasd zijn als paarden het niet pikken als ze ineens streng gaan doen...Tjah.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:41

Dat was ook het advies dat ik kreeg: goed aanpakken! Oftewel flink met de zweep erovereen. Gelukkig heb ik dat nooit gedaan maar het toch 'rijtechnisch' proberen op te lossen zonder slaan en schoppen. Maar goed ook dat had beter gekund achteraf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:52

ik leg de pubertijd iets anders uit.. je ziet vaak dat paarden rond de leeftijd van 5-6 in zo een fase komen. ik denk dat ze gewoon sterker worden, meer energie en conditie krijgen en afhamkelijk van de inborst van het paard af en toe een vrolijke tetter geven of er s een keer tegenin gaan.
even over dat torderen en roteren, torderen is als iets verwrongen gedraaid is en roteren is draaien om een centraal punt ,toch?
en dan visitor die niet van de hoefslag kwam en niet aan de binnenteugel komen kon...ik zie t zo veel.. heb je er dan wel eens aan gedacht om t paard juist met de neus naar buiten te stellen? en je gewicht aan de buitenkant te plaatsen? ( denk daarbij even aan een pasje wijken) het paard is in onbalans en hangt\leunt tegen het hek met de buitenschouder. op het moment dat je je paard rechter kan maken komt de schouder wat van het hek weg.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:54

knollentuin schreef:
en dan visitor die niet van de hoefslag kwam en niet aan de binnenteugel komen kon...ik zie t zo veel.. heb je er dan wel eens aan gedacht om t paard juist met de neus naar buiten te stellen? en je gewicht aan de buitenkant te plaatsen? ( denk daarbij even aan een pasje wijken) het paard is in onbalans en hangt\leunt tegen het hek met de buitenschouder. op het moment dat je je paard rechter kan maken komt de schouder wat van het hek weg.

Dat deed ik inderdaad ook en klopt dat werkte, zo ging het precies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:57

Visitor schreef:
Dat was ook het advies dat ik kreeg: goed aanpakken! Oftewel flink met de zweep erovereen. Gelukkig heb ik dat nooit gedaan maar het toch 'rijtechnisch' proberen op te lossen zonder slaan en schoppen. Maar goed ook dat had beter gekund achteraf.

Als ik dat had gedaan was ik in het ziekenhuis beland, denk ik :=

KT: wat ik zie, is vaak protest, jonge paarden die overbluft zijn en dan in opstand komen. Ik. heb een ding goed geleerd: luisteren naar je paard.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:59

idd, een paard dat aan t hek leunt is bol aan de buitenkant, vandaar je knie of been tegen t hek. op t moment dat je je paard rechter maakt of juist omsteld en hol aan de buitekant maakt loopt je been geen gevaar meer en ontneem je je paard de leuning aan t hek, paard wordt 'verplicht'op eigen benen te gaan lopen en wordt dan wendbaar

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:08

Ja, eigenlijk was ik een soort van 'omgekeerd' aan het sturen, vooral met buitenteugel en buitenbeen. Uiteindelijk kon ik haar van daaruit op de binnenhoefslag ook weer rechter maken in plaats van hol en ook meer met de binnenteugel en binnenbeen gaan doen. Het bleef wel altijd een aandachtspunt en mogelijkheid tot terugvallen. En alleen moest ik toen het op het ergst was ook echt heel voorwaarts rijden tegen het staken. Was allemaal nogal stresserend gedoe dat denk ik achteraf ook rustiger opgelost had kunnen worden, zodat het paard het plezier in het werken niet zou zijn verloren. Als ik dan naar de relaxte plaatjes van Yamcha kijk, dan vind ik dat echt top en de juiste manier om een dergelijk 'probleem' op te lossen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:20

je noemt t omgekeerd sturen maar t is juist wel de manier waarop t zou moeten,een paard aan de binnenteugel de bocht in sturen is juist omgekeerd sturen, t paard ontwijkt de druk aan de binnenteugen en duwt naar de buitenschouder weg-en dan zit je aan het hek