[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 08:55

Okk. Ik vind de oefening voor de wat meer gevorderede. Iets teveel been of iets teveel druk in je handen..zorgt vor gas en rem tegenlijk. Ik vind 2 minuten stilstaan,voor het resultaat ook veel te lang.doe je die oefening vanuit een paard wat al goed loopt,heb je het juiste resultaat (bijna) direct. Als wachtoefening (paard met weinig geduld) werkt hij ook,maar moet je hem ook langzaam opbouwen..

Ik raad de oefening iig af.

Lessen van die goeie ruiters zijn heel gaaf,alleen wel erg duur :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:59

Kin dura: graag gedaan hoor.

btw het is superwoman,geen wonderwoman

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:37

Je kan wel les hebben van een goeie ruiter....Maar dat zegt niets over zijn lesgeet kunsten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:42

Superwoman, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga ermee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:50

michelle933 schreef:
superwoman schreef:
Michelle, ik snap de oefening wel, maar ik vind hem erg ongenuanceerd omschreven en ik vind de oefening niet geschikt voor m"beginners". Wanneer je aan het leren bent om aan de teugel te rijden,moet je dit vanuit de activiteit doen. Ecjt van achter naar voren.
Ik ben wel benieuwd naar die les(sen) van die instructeur van de olympische spelen....... Wie was dat dan?

Wat yamcha bedoeld is dat wanneer ze been geeft en de rem erop zet,dat haar paard gaat steigeren (en die van mij ook) daarom zou ik die oefening anders omschrijven en zeker niet "zomaar" doen.

Maar ik zet de rem er niet op?
Ik hou normale teugel druk. Maar omdat ik wat dieper/zwaarder ga zitten en me handen niet iets wat naar voren doet blijft ze staan. Ook al geef ik been druk.
Paar x van paterick vd meer. Dat was echt gaaf. Maar alweer ff geleden.

Op het moment dat je niet nageeft, dus zelf niet toegeeft in je handen, en been geeft, geef je gas, en je remt tegelijk.

Moet je eens op mijn merrie proberen, zij wordt dan woedend, die komt dan echt omhoog. En terecht. Ik vind echt dat je zulke dingen niet moet doen.
Nageeflijk rijden doe je o.a. door zélf na te geven, en dus niet je hand te laten staan. Je mag alleen imo je hand sluiten als je paard erop wil gaan hangen, dan geef je een grens aan, nee ik wil niet dat je hangt, je moet jezelf dragen.
Maar je mag nooit terugwerken, nooit gas geven en dan niet nageven, dat is imo niet eerlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:46

it_is_me schreef:

graag gedaan. Wat ook nog belangrijk is, is dat je weing doet met je binnenhand. Zeker op de volte of in een bocht, kun je je hand naar naar voren (richting de mond) brengen tot waslijntjes. Paard blijft dan (als het goed is) hetzelfde doorlopen. Het is een goede controle en maakt je steeds bewust van je binnenhand. Ik gebruik hem (de oefening) nog steeds vaak

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:57

Yamcha schreef:
[Op het moment dat je niet nageeft, dus zelf niet toegeeft in je handen, en been geeft, geef je gas, en je remt tegelijk..

nee, hij is niet goed omschreven.
Been moet eraan, niet drijven en de hand moet dan zonder veel spanning niet meegeven. Remmen is totaal blokkeren.
Je kunt dan soms ook iets been geven en op dat moment dan juist meer hand los om het vervolgens om te draaien door rem erop zonder gas... . Dan blijft hij actief stil staan.
Juist daarom kun je de oefening zo snel fout doen, omdat je nogal snel gas en rem tegenlijk gebruikt.
Voor Tuur moest ik ook de wachtoefening doen, dat dus langzaam opbouwen.
Ook het nageven verbeter je dan ook, want met stilstaan mis je in princiepe de activiteit. Veel paarden drukken zichzelf er dan uit om die reden, wanneer het stilstaan te lang duurt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:06

Ja dat bedoel ik
Actief stilstaan.
Ik weet dat sommige paarden bij halthouden, en been geven maar van voren wat tegen houden of terwel wat druk tot stijgeren kan lijden.
Vooral bij showpaarden waarbij het is aangeleerd, doen dit meteen. Maar dat is logisch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:05

maar goed, dit is zeker imo geen beginners-oefening en zou ik in dit topic dus ook niet graag willen neerzetten/bespreken om te voorkomen dat mensen dit gaan proberen zonder goede begeleiding.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:11

Hahaha okee dan :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:12

Je kan mij dit niet kwalijk nemen..
En dat doe je wel. Beetje jammer.
Zoals ik al zei, ik heb dit zo geleerd.
Dus kan ik niks aan doen.
Maar na alle tips in dit topic let ik er wel meer op. Vooral op andere paarden, die miss wel zoude stijgeren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:23

michelle933 schreef:
Je kan mij dit niet kwalijk nemen..
En dat doe je wel. Beetje jammer.
Zoals ik al zei, ik heb dit zo geleerd.
Dus kan ik niks aan doen.
Maar na alle tips in dit topic let ik er wel meer op. Vooral op andere paarden, die miss wel zoude stijgeren

nee, ik probeer meelezers te ontmoedigen om het te gaan doen.
Sorry als ik daarin onduidelijk was, dat was niet mijn bedoeling.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:23

superwoman schreef:
it_is_me schreef:

graag gedaan. Wat ook nog belangrijk is, is dat je weing doet met je binnenhand. Zeker op de volte of in een bocht, kun je je hand naar naar voren (richting de mond) brengen tot waslijntjes. Paard blijft dan (als het goed is) hetzelfde doorlopen. Het is een goede controle en maakt je steeds bewust van je binnenhand. Ik gebruik hem (de oefening) nog steeds vaak

Dat is ook zeker een goede, aangezien ik juist gauw geneigd ben het tegenovergestelde te doen.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:18

Ik hoop dat ik er niet overheen gekeken heb, maar volgens mij was hier nog niks over gevraagd.
mijn (verzorg) paard kan héérlijk lopen als ik ook lekker zit en beweeg. Nu heb ik soms last van mijn rug en schouders, en span ik veel spieren in mijn rug en schouders (onnodig en vaak ongemerkt) aan. Hierdoor kan ik mijn armen en handen minder goed ontspannen, en loopt het paard ook een stuk minder ontspannen. Het ligt dus aan mijn houding hoe het paard loopt en ik kan ook vaak aan het paard merken dat ik mijn spieren weer ongemerkt aanspan. Zij doet het niet fout, maar ik. Ook maakt het heel veel uit wat voor schoenen ik aan heb, met leren laarzen heb ik meer steun en kan ik meer ontspannen. (Waarschijnlijk omdat ik dan meer rechtop zit) Heeft misschien iemand toevallig een goede tip wat ik op zo'n moment kan doen? Om bijvoorbeeld mijn schouders en armen meer te ontspannen?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:24

Oh,volgens mij doe ik dat ook :\ ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:40

Kun je je armen überhaupt ontspannen? Ook als je helemaal niet op je paard zit, maar bv achter de computer? Hoe zijn je schouders? Kun je die ontspannen?
Anders laat eens iemand die daar écht goed in is, je armen en schouders losmasseren. Dan ga staan, en doe net of er gewichtjes aan je ellebogen en polsen zitten, tot je echt voelt dat alles helemaal los is. En dan op het paard op zoek naar dat gevoel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:48

Mijn manier is toch les. Als ik ergens moeite mee heb is het fijn als iemand mij daar veel op wijst. Daarbij merk je het ook aan je paard dus een kwestie van heel bewust opletten en luisteren naar je paard.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:06

ja, ik loop al een poos elke week bij mensendieck, en kan m'n armen meestal gewoon ontspannen. Een keer gelijk daarna gaan rijden is misschien wel een goed idee, ga ik eens proberen. dankjewel! van bijvoorbeeld veel achter de computer zitten krijg ik inderdaad meer last. Les staat inderdaad in de planning :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:13

Ah, goed zo. Als je dan gaat rijden, plan dan bv een les na je therapie, dan kan je instructeur gelijk meekijken, en dan weet je ook dat je niet jezelf per ongeluk foute dingen aanleert.

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:36

mika11 schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Dat in stap zal ik gaan proberen :)
Het is een brave merrie, maar wel met looplust en snel 'heet' te krijgen.
Het ontspannen van mijn hand vind ik ook moeilijk.
Volgens mijn instructrice, ontspan ik niet alleen, maar geef ik veel te veel, zodat m'n paard weer lang wordt.
Het is dan maar net de kunst, om te ontspannen maar toch genoeg contact te houden.
Dat stukje ontbreekt het mij nog vaak aan.

Ik heb dit ook lang gehad met mijn iets te heet paardje, ik heb hem moeten leren joggen van mijn leraar.
Een rustig drafje dat vooral iets te ontspannen aanvoelt en elke keer dat hij terug dreigt te blokkeren moet ik hier naar terug gaan.
Nu 4 jaar later heb ik dit probleem niet meer :-) veel succes! :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:56

Yamcha schreef:
Moet je eens op mijn merrie proberen, zij wordt dan woedend, die komt dan echt omhoog. En terecht. Ik vind echt dat je zulke dingen niet moet doen.

Dat had ik laatst dus. Ze kwam omhoog tijdens het rijden, had ze nog nooit gedaan! Achteraf heb ik me gerealiseerd dat ik TEveel druk op de teugels had..... :o

Ik heb er weer van geleerd want schrok me rot! Ik twijfel nogal eens over de teugeldruk. Er keek laatst iemand met me mee en die zei dat ik veel meer druk op de teugels moest houden dan dat ik deed, nou, niet dus! Ik ben eigenlijk gewend geen druk op de teugels te hebben maar zeker niet met waslijntjes te rijden, ik houd wel contact met de mond. Ik voel ook niet of en wanneer ze mijn hand opzoekt. Ik heb altijd het gevoel dat ik het contact met de mond opzoek...

Het is me nog nooit gelukt mijn merrie lekker nageefelijk te laten lopen. Ze is altijd heel goed aan het been, reageert onmiddelijk als ik mijn been maar iets aanleg. Ik doe veel tempowisselingen, rijd veel (slangen)voltes , halve voltes, voor de buiging en stelling, varieer veel en rijd bijna geen vol rondje op de hoefslag. Wat doe ik niet goed?!

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:38

Haha!
Ik heb eindelijk iets door! XD
Oke, wat vinden jullie hier van? Ja, misschien moet dit op het fototopic, maar mods verwijder dit bericht maar als het eeerruug storend is, hihi :) oke:
Afbeelding
Een oudere foto, slechtere kwalitiet, omdat het een foto van een foto is.
Maar dit is in ieder geval een tijdje geleden, toen ik nog boktloos was, hihi :)
En?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:40

Oja welke vinden jullie trouwens beter, onderste of bovenste?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:00

Sorry kim,dura,maar dat is echt niet goed. Op de 2e foto zie ik nog een stukje van je hand en dat klopt precies met het beeld van je paardje.
Je hand staat op de verkeerde plek en je handhouding is niet goed. Je handen moet je dragen (hoger) en je handen moeten rechtop of juist je pink meer nasr voren ipv zoals nu je duim.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:02

Daarom was ik dus benieuwd... Tweede foto is mijn zusje die erop zit, eerste ben ik wel.
Ik dacht al dat dit niet zo goed was... :)