Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:16

Plus dat niet alle druk op het bit staat, maar ook verdeeld wordt over de neusriem (die zit aan het bit vast).
Ik vond het juist een veel confronterender hoofdstel dan een met een gecombineerde neusriem. Mijn hand bleek niet zo stil te zijn als ik dacht en met dit hoofdstel komt alles veel directer door.
Ik had dus een zwabberende pony :o

Ik rij nu zonder neusriem en dat is nog veel confronterender. Straks gaat er weer een dunne hoge neusriem om, eens kijken hoe dat gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:17

Ik vind hem ook mooi, zou hem best willen hebben, maar hij is erg duur :j

Jammer Amanda :)

Olikea: thanks !

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:19

Ziet er wel nuttig uit idd :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:21

Je hebt ze ook namaak, maar die zijn wel veel minder van kwaliteit qua leer.
Ik heb ze eens naast elkaar gezien, en was toen toch blij dat ik een echte had.

Dat herken ik heel erg amanda.. Ik had ook even een zwabberpoown.. :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:23

Ja, de echte is 10x beter. Heb het hoofdstel verkocht en de teugels gehouden. Die blijven soepel, zelfs zonder onderhoud.
Haha, echt he. Jim zwabberde nooit, ik deed dat hoofdstel om en had echt even een :? - moment :')
Maar goed, het is goed om er mee geconfronteerd te worden :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:26

Ja als jullie foto's gaan spammen wil ik ook meedoen :j

Afbeelding

Mijn quarter is denk ik 1.50 m
maar t is toch echt geen pony hoor.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:29

Vraag me ook echt af of dit geen 'hype-hoofdstel' is..
Er zijn genoeg filmpjes te vinden over wat dit hoofdstel voor nut heeft, maar dat is meest reclame van bedrijf zelf.
Die verbinding van de neusriem onder de kaak door heb ik een beetje vraagtekens bij..
Vraag me af hoe ze over 10 jaar over dit hoofdstel denken. Ik zou dan denken dat het al 100 jaar eerder uitgevonden had kunnen zijn. Waarom zijn de grootmeesters van de dressuur hier nooit op gekomen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:29

Ik hou ook echt van Quarters <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:30

Aaah Kid <3

Wat betreft het hoofdstel, het is net als met alle nieuwe dingen: bij de 1 werkt het wel en bij de ander niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:48

LiVetime schreef:
Volgens mij heet mijn paard officieel paard en onofficieel pony ivm schofthoogte :D

@MyWishMax, jij hebt ook een leukie! Heb het idee dat je beugels nog wel 2 langer kunnen? Zit je ook wat meer in het middelpunt van het zadel, maar goed... wat is een momentopname hé? Kan er maar zo een kilometer naast zitten.

Haha, ik zit al erg lang! Als ik ze langer doe, kan ik helemaal niet meer lichtrijden (wat jammer is, want 2 gaten langer zit lekkerder idd ;) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:50

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:10

'avond

Leuke foto's gezien van mooie peerdjes.

Vanavond gereden, bak wordt steeds droger (op het midden na, dat is echt een baggerput) maar ik kan in ieder geval weer aan de slag.
Janus was fel, voorwaarts en drammerig. Hij trok vanavond een hele tijd met zijn oren in zijn nek naar een ander paard. Op een gegeven moment heb ik hem in het hek geparkeerd, de gewone rem was nl stuk en ik was het even zat >;) . Daarna was Janus in een keer een stuk meer bij de les, heeft dus wel geholpen :j Hij bleef even fanatiek maar was in ieder geval weer controleerbaar. En áls ik hem dan stukken helemaal bij me heb :~ :~ wat een geweldige stoere macho . Vanavond bezig geweest met mijn "huiswerk". Kleine korte gebroken lijntjes, schouderplaatsen ging steeds beter. Inzet van travers, en bij reactie meteen weer rechtuit. Het lukte zelfs in draf. Ik merk dat ik het lastig vind om als ik links de hulp geef, goed ontspannen te blijven. Links reageert Janus wat minder alert op mijn been, waardoor ik wat meer druk geef, en ik wat ga tegenwerken met mijn rechterbeen. Iemand tips daarvoor?
Keertwendingen ook weer beter dan gisteren. Achteruit ging wat minder vandaag. Wijken in galop niet geoefend omdat ik na 1 rondje galoperen voelde dat ik de controle kwijt ging raken, wat in z'n kop zit, zit ook in zijn kont. Kan leuk zijn, maar soms wat minder :=
al met al wel lekker gereden.

Hier een foto van Janus. Japeloup staat voor hem (ben zo vrij geweest om je even uit beeld te houden Japeloup). Janus heeft dus ook een Micklem hoofdstel. Ik merk niet heel veel verschil met mijn vorige hoofdstel. Het is niet in een keer een verandering van hier tot tokio. Hij is wel wat rustig met zijn hoofd, en hij schuurt niet meer met zijn hoofd na het rijden. En het kaptoomringetje vind ik ideaal.
Afbeelding

Waar ik naar op zoek ben, geen idee of het bestaat maar misschien weten jullie dat:
een boek waarin de houding van de ruiter, zonder paard, staat afgebeeld, om de dressuurfiguren te oefenen. Dus dat ik voor de spiegel mijn houding kan gaan oefenen en controleren. Snappie?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:12

Als je Duits kunt dan weet ik een leuk boek voor je. Naar mijn idee het beste boek wat je maar kunt krijgen mbt houding en zit. Staan heel veel oefeningen in.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:15

Ik ben benieuwd :) Welk boek is het?
Ik kan niet zo goed Duits, maar heb wel woordenboek.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:21

Meyners, E. "Das Bewegungsgefühl des Reiters"
Ieder aangeschaft paardenboek heeft mij teleur gesteld, tot ik deze aanschafte. Heb m nog steeds niet uit doordat het best ploeteren is door lastige duitse woorden heen, maar vind m ge-wel-dig.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:25

Ik ga eens googlen. Dank je!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:38

Dat boek heb ik ook. Vind het Duits niet moeilijk, maar dat komt misschien omdat ik bijna dagelijks die taal spreek ;-)
Ik ben nu bezig om regelmatig de oefeningen te doen die er in staan.

Laatst heb ik hier ook een filmpje gepost van Eckart Meyners, als je zijn naam zoekt op Youtube kom je wel wat tegen.
Ik ben ooit eens bij een clinic van hem geweest in Wiefelstede, dat was erg leuk. Ik heb er nog wel een verslag van, maar dat is een vrij lang verhaal om te posten...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:17

Wat een heerlijke paardjes komen er voorbij <3
Ik zal morgen ook eens zoeken of ik een leuk plaatje heb en anders ga ik er van het weekend wel een maken :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:53

Goedemorgen allemaal!
Leuk al die foto's!!! *\o/* *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Dit was mijn Ro'tje.

Deze heb ik kortgeleden al laten zien, maar dit is met Kelly:
Afbeelding

Als we het toch over boeken hebben:
Ik heb op dit moment Centered riding 2 thuis liggen van de bieb. Deel 1 was uitgeleend. Loont het de moeite om deel 1 alsnog te lezen? Is die heel anders dan deel 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:26

Leuk om alle paarden en pony's zo eens te zien!
Mijn ponymans is een rasecht vuilnisbakkie van 155. Ik heb al gehoord dat hij New Forest, Merens, zwarte Fjord ( :') ), Welsh Cob, Arabo-Fries, IJslander, Andalusiër etc is. Zelf houden we het op een uitvergrootte Shetlander :Y)

Grappig ook dat zoveel mensen met een Micklem hoofdstel rijden. Ik ben er zelf ook heel erg blij mee. Met name omdat door de knik in de neusriem de bakstukken wat verder van het oog afliggen dan bij een normaal hoofdstel. Bij een normaal hoofdstel zou ik volgensmij bakstukken maat pony en neus+frontriem maat full moeten hebben. Hij heeft nogal een breed koppie.
Op deze foto's heb ik de neusriem nog achter het bit langs, ivm dat de neusriem het bit opduwde als ik hem voorlangs deed, en dat vond ponymans bepaald niet prettig. Nu heb ik een ander bitje, met andere bitringen, en past de neusriem wel goed voorlangs :) Ik rijd overigens zonder de bitclips (die het bit aan de neusriem maken) dat vond ponymans niet prettig.

Hier net een weekje bij mij, eerste keer thuis rijden. Nog helemaal in zijn eigen, vaste, houding.
Afbeelding

Een maandje geleden
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:01

Blijheid schreef:
Leuk om alle paarden en pony's zo eens te zien!
Mijn ponymans is een rasecht vuilnisbakkie van 155. Ik heb al gehoord dat hij New Forest, Merens, zwarte Fjord ( :') ), Welsh Cob, Arabo-Fries, IJslander, Andalusiër etc is. Zelf houden we het op een uitvergrootte Shetlander :Y)

Hier net een weekje bij mij, eerste keer thuis rijden. Nog helemaal in zijn eigen, vaste, houding.

Een maandje geleden
Bakkie of niet, een mooi manneke hoor :D
Kameleon ras ? > d.bruin>zwart>d.bruin>zwart 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:04

Haha, dankjewel :)
Hij is wel echt zwart hoor, maar van hele dagen in de zon staan wordt ie wel wat bruinig.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:18

@ Blijheid, wat een super leuke pony!
O en.. had je IJslander nog niet voorbij horen komen? :D
Je zadel lijkt trouwens op de 2e foto wat te kiepen naar achteren. Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:20

@LIVtime: IJslander staat ook in het rijtje hoor :j
Het zadel kiepte daar inderdaad iets, foto's zijn gemaakt vlak voor de zadelmaker kwam :j Meneer is al 4x uit z'n zadel gegroeit (in mei heb ik hem 2 jaar), en ik heb nu het zadel thuis omdat de 5e keer volgensmij nu is. Gelukkig een zadel waar de boom van aangepast kan worden, anders was ik een kapitaal kwijt inmiddels.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:27

Ik zie er wel iets IJslands in hoor! :j Wat ie ook is, ik vind em echt heel leuk! Zeker het type waar ik op val! Geldt ook voor de schimmel hierboven trouwens!