Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:30

@abra, de dingen die jij omschrijft herken ik zo goed en het vervelende eraan is dat je eigenlijk alleen geholpen kan worden op het moment dat t gebeurd,bv de ene keer zal ik het advies geen op het moment dat je de volte bv rechtsom draaft en je paard wil uitwijken naar links om A een overgang naar stap te maken-B de overgang als een schijnovergang te rijden-C meer been te geven -D contra-stelling aante nemen. alles heeft zn eigen uitleg en reden. teveel om hier even op te sommen. ik kijk naar hoe het paard zichzelf houdt op het moment van ongehoorzaamheid, is het om dat ie het moeilijk vind, gebrek aan concentratie,of iets anders..
echt ik snap de keus van de slof wel, het zou enkel mijn keus nietzijn. ik zou liever kleine stukjes draven en weer terug naar stap van 4 naar 6 naar 8 naar 20 pasjes draf, maar wel met controle op tempo en richting en zonder druk en stress. het is denk ik idd wat jij ook al benoemd de gehoorzaamheid die je op dee grond wel al hebt,nog onder het zadel zien te vinden.
wat jij ook tegenhebt ws is de hogere africhting van je paard, je ziet al snel bij deze dieren dat ze als ze het [sorry dat ik het even zo noem] gestuntel zat zijn en geen duidelijke hulpen krijgen eronderuit lopen,niet onwillig,ze raken in de war

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:46

Tsjonge wat is het allemaal leerzaam. En vertroostend :D door de herkenning zoals beugels die een eigen leven leiden door spanning in de bil/bekkenpartij. Ik ga ook regelmatig 'overnieuw' zitten. En ik vraag me idd af wat er gebeurt met een ander zadel. Ik heb zelf een snoeihard stubbenzadel, wat mijn onderkant behoorlijk gevoelig maakt. Ik merk dus dat ik dit- onbewust- opvang door mijn billen te spannen, en mezelf zo iets uit het zadel te hijsen. Toch maar eens vragen of ik juf haar zadel eens mag lenen.
Citaat:
Citaat:
Tov, ik heb nog nooit met kaptoom gereden. Kaptoom gaat toch via ring op de neus? Hoe maak je dan de teugels vast?
Longeren met kaptoom ken ik inmiddels wel.

Op een klassiek kaptoom zitten meestal drie ringetjes. De middelste gebruik je om te longeren of aan de hand te werken. De twee buitenste daar hebben we de teugel aan vast geklikt, en dan sturen maar!
Ik had gedacht dat ik heel weinig in te brengen had zonder bit. Maar tov liep er heel ontspannen op, en ik kon haar beter aanvoelen.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:56

in een kaptoom zit ijzer in de boog die over de neus loopt, vergis je er niet in hoe dat inwerkt op de paardenneus.het is best wel een scherp stuur. ga gerust eens met je stalhalster rijden, twee teugels eraan en rijden maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:27

Goeiemorgen :)

@Abra: Sorry, ik denk dat ik je geen goeie tips kan geven bij wat je verteld. Enige waar je volgensmij iets mee op schiet is het sneller aanvoelen van wat Abra gaat doen, zodat je zijn geintjes voor kan zijn al voor hij zich sterk maakt. Maarja, dat is niet zomaar aangeleerd :=
@Gooya: Bedankt voor de uitleg. Mijn been goed leggen doe ik inderdaad al op de manier die jij omschrijft. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om het goed te houden. (nouja, soms 10 passen) Wat bedoel je precies met 'je heupen openen'?
Zadel heeft zeker meer invloed, op mijn eigen zadel merk ik niet eens dat ik dit verkeerd doe (ik zie wel dat mijn onderbeen niet goed ligt, maar ik voel niet waar het vandaan komt), nu rijd ik met een (boomloos) zadeltje van een vriendin, en ik merk ineens waar het mis gaat. Nou hoop ik dat ik van stap 1 (realiseren wat er mis gaat) kan overgaan naar stap 2, het oplossen van wat er mis gaat :Y)
@Knollentuin: Kaptoom is zeker sterk, maar rijden met stalhalster is weer het andere uiterste. Tenminste, ik kan mijn pony met sidepull (met zachte neusriem) bijna net zo rijden als met bit, maar met stalhalster gaat het voor geen meter. Het zit gewoon te los, het schuift teveel over de neus, en zorgt daardoor voor onduidelijkheid.
Als je dit wil doen dan zou ik dus in elk geval kiezen voor een halster waarvan zowel de neusriem als het kopstuk verstelbaar is, zodat je het wat strakker kan gespen. Niet te strak natuurlijk, maar wel zodat het aansluit en niet alle kanten op schuift :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:31

Realiseren is al een grote stap. Dan kun je werken aan een oplossing.
Al zal die niet meteen duidelijk zijn, dat is ook even zoeken.
Maar als je je er maar bewust van bent, dat is al zo'n belangrijk begin!

Over rijden op een neusriem: je hebt touwhalsters die werken als sidepull. Misschien is dat een idee?

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:36

Hartstikke goed dat je ten minste ziet dat het nog niet heel goed is!
De meeste eigenwijze ruiters durven dat niet eens toe te geven!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:55

eens blijheid, wat betreft t halster, alhoewel zo een los halster wel een hele goede controle geeft op hoe stil jij met je handen hoort te zitten,heb een tijdje geleden weer ns zo gereden en ik rij er zo op weg. krijg zelfs een soort van verbinding [mag het natuurlijk geen aanleuning noemen,want daar gaan de discussies oer het bitloos starten nu net over]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:59

Ik denk inderdaad dat het met een ervaren ruiter en paard wel beter moet gaan :j
Met mijn jonkie (zeker toen, ik heb dit geprobeerd toen ik hem een week of 6 had, nadat er bij de tandarts een tandje verwijderd was) was het een hele toer. Sterker nog, toen het niet ging heb ik het halster er afgehaald en met alleen een touw om de hals gereden, en dat ging veel beter :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:01

Ik heb gister met stalhalstertje en geknoopt halstertouwtje gereden toevallig. Ik geef een beetje druk + been,
paard zakte mooi naar de hand en heb direct hand ontspannen. Lekker op mn benen voltetjes gestapt
en haar schoudertje linksom naar binnen gezet. Binnen no time voelde ze heel fijn op mn hulpen en kwam
ze linksom in een keurige lengtebuiging, zonder zadel kan je dat zo lekker voelen *D

Ze begrijpt de beenhulp voor wijken en rechtstellen ook al super, loopt heel fijn tegen mn buitenhand aan
(afentoe niet maar is makkelijk te corrigeren)

Bitloos vind ze ook heel fijn maar ze zoekt wel meer de druk op dan met bit vind ik, meer dan naar mn zin is :P
Niet dat ze hangt, maar ze wordt een beetje "duwerig", doet ze met kaakgekruisd bitloos hoofdstel maar ook met halster.
We hadden alleen een stapdagje en ze trekt niet of wordt niet heel zwaar dus vind het niet heel erg maar
heb het idee dat ze zich dan wat lang in de hals maakt en bij de schoft wel ontspant maar net de
verkeerde ronding op de bovenlijn heeft. (ze gaat niet diep lopen ofzo)

Toch wel apart om zoveel werkgewilligheid onder je kont te voelen :=

Ik zondag ook weer L1.. laatste keer denk ik, tenzij ik het verpest.. maar denk dat dat wel meevalt, de
huidige proeven zijn routine.. ben benieuwd hoe ze de L2 proeven vind :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-11 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:02

Over wedstrijden: Daisy is nu het tweede paard waar ik wedstrijden mee start en ik vraag me daadwerkelijk af waarom ik het mijzelf (en Kev) heb aangedaan om met hem dressuur te starten (maar goed, daar was ik dan ook mee gestopt op gegeven moment :+ ).

Met Kev was het eigenlijk altijd een gok, ik kon er niet lekker aan rijden, hij zag alles en was snel afgeleid en eigenlijk vond hij het helemaal niks. Ik snapte dus ook eigenlijk nooit waarom mensen dat dressuur starten leuk vonden.

Met Dais is het totaal anders. Dais is een 'performer' die echt haar best gaat doen in de ring en echt op zoek gaat naar samenwerking. Dais kijkt ook maar 1 keer naar een eng hekje en dan is het ook klaar. Je voelt ook direct reactie op hulpen en je kunt er dus aan rijden. Daarnaast is ons doel ook helemaal niet dressuur, we starten dressuur zodat Dais veel verschillende terreinen ziet en ook eens van huis is. Ons doel is uiteindelijk SGW.
Maar goed, plots is dat dressuurwedstrijdjes starten dus wel weer leuk :))

Ik mik op een wedstrijdje of 6 per jaar dressuur :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:13

Wat een leuk topic, kost mij nog wel even tijd alles bij te lezen.

Maar ik ben vorig jaar begonnen met op nieuw te lessen. Heb ook gezegd, ben beginnelling, wil alles op nieuw.

Heb de principes van Centered Riding gekregen en dat is al een openbaring, ook voor paard, maar ontzettend moeilijk.

Idd dat gaat alles alleen om jouw en niet het paard, het paard past zich aan aan jouw zit....

Blijven ademen vond ik het moeilijkst en recht blijven zitten.

De open blik en open borst geeft dan wel een steuntje. Toen kwam ik er pas achter hoe ik altijd zo gefocussed was op het paard hoe hij het oppakte.....maar op mijzelf focussen ontspande juist mijn paard merkte ik..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:15

:wave: hallo russel, leuk dat je hier langskomt :D succes met bijlezen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:17

Hallo Russel. :)

Apple: ik start ongeveer net zoveel. En alleen maar outdoor :j
En wel fijn, zo'n meewerkend paard.
Bij ons vliegt het van heel meewerkend (en dan ook meteen een score van 190+), naar een kop erop en allesbehalve meewerkend (dieptepunten waren 161 en 166 :+ ).
Dus het kan alle kanten op :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:22

Hee Russel :-)

Grappig dat je toevallig begint over CR :)) Had het net met Amanda erover dat een CR instructeur wellicht iets zou zijn aangezien dat niet eens zoveel verschilt van 'het nieuwe rijden' zoals de instructeurs in dit topic het aanpakken.
Inderdaad, meer gericht op je eigen houding en balans en dan volgt het paard vanzelf wel :-)

S_en_Z

Hoi russel,

russel heb ik ook hoor.. zoals bijv. wat een verschil het kan maken als ik in galop mijn onderrug naar
achteren "duw" en mijn linkerschouder laat hangen. Ik heb totaal niet meer druk op mn linkerhand als
ik mn linkerschouder til maar ik merk dat ze veel makkelijker over de hoefslag gallopeert linksom als IK
mezelf recht maak. Dan kan ik haar veel makkelijker corrigeren als ze haar schoudertje naar buiten
drukken wil of teveel buigt in de hals vergeleken met de achterhand.

sta er nog steeds van versteld.. hoe zulke kleine dingen zoveel verandering kunnen maken.. en ook dat
ik veel dingen zelf opmerk aan mezelf door heel zelfbewust op mn paard te zitten... als ik dit paard een
paar jaar geleden had gereden bij een vorige instructeur dan had ze nu zwaar gestresst in stal gestaan,
gestaakt en wellicht wel de lucht in gegaan.. gallopeerde ze niet door? Zou ze een paar rotschoppen krijgen,
wat nou moeilijk doen? Gewoon galloperen. Drukt ze zich weg in de volte? Goed vasthouden en bijporren,
ze heeft niets te willen. Had het maar geen paard moeten zijn.

Maar hoe ik nu rijd? Had niet van mezelf verwacht dat dat zo kon.. voor ieder klein stapje belonen en na
3x lichtjes de goede richting uit wijzen valt het kwartje en gaat het continu goed op hele kleine stukjes
na die heel makkelijk op een simpele en rustige manier te corrigeren zijn waarna weer beloning volgt.

Ik rijd heel braafjes, maar heb er zo'n fijn paard aan.. al neemt ze me soms ook in het ootje hoor.. :P
dat ze op haar slofjes gaat draven en niet op fijne beenhulpen wil reageren alsof ze moe is, terwijl ze
genoeg rust krijgt om bij te komen _O- dan pak ik mn springzweepje, waar ik haar nieteens mee raak of
corrigeer of wat dan ook.. en dan kan mevrouw ineens wel wandelen _O- en na paar minuutjes zweepje
weg en als ze dan 2 rondjes fijn op been reageert uitstappen en belonen.

Kinke

CR is ook gaaf. Ik verbaas me altijd over ruiters die constant naar de grond kijken, of naar de hals van hun paard. Ze zouden het zichzelf en het paard dus ook zoveel makkelijker maken als ze gewoon met een open blik kijken en kijken waar ze naartoe willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:32

:wave: russel!

CR lijkt hier erg op, idd, hier komen ook heel veel elementen van CR voorbij :)
Paard kan ook alleen maar goed lopen als de ruiter eerst goed zit :)

Zat nog te denken, voor Amanda, Mindfields zit vlakbij Rotterdam, misschien wil die wel naar jou toe komen, is dat iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:36

Ik denk dat ik heel veel tips ga zien en ik vind het leuk dat mensen zo met hun paard bezig zijn.

Ik heb nu veel meer een band met mijn paard gekregen en ik heb het gevoel dat ik hem meer in zijn waarde kan laten....en damn wat is paardrijden toch moeilijk he??

Ik heb trouwens een leuke oefening die ik regelmatig doe.

Halthouden en een halve stap achterwaarts, eigenlijk is het alleen maar het gewicht naar achteren brengen door het paard en meteen weer aanstappen, zo heb je hem even van achteren uit en zo gaat hij steeds meer zijn gewicht naar achteren brengen. Ik doe ook heel erg veel overgangen naar een langzamere gang en halthouden en achterwaarts stappen of een schijnovergang naar halt. ze worden daar losser van.
Mijn paard hing en wilde graag dat ik zijn hoofd vasthield...doet hij niet meer en kwam al heel snel op 4 benen. Ondanks dat ik veel gestapt heb en weinig gedraafd omdat mijn bak te zwaar was in de zomer, had hij flink veel spieren opgebouwd en moest hij best hard werken. Ik maak ook veel voltes, kleine, hele kleine en dan heel veel kleine 8tjes met veel overgangen tussendoor en halthouden en van uit halthouden aandraven.

Ik moet zeggen dat ik veel moeite heb om de teugels op maat te houden ik snel losgooi en dan is het weer een sport hem op 4 benen te laten lopen.

Het moeilijkst vond ik om halt te houden en dit alleen op zit te doen en dan niet lang maken en diep zitten, maar benen lang maken en ze laten hangen, gewoon hangen...en druk op de beugels zetten en gewoon zitten blijven....
Maar nu hoorde ik op horse event dat Anky haar benen naar voren steekt, dat heb ik dan weer nooit zo geleerd.

Het is zo leuk om te zien dat je paard meekijkt, hij kijkt gewoon wat je met je benen doet, dus als hij al ziet dat ik mijn voeten in de beugels wil uitdrukken dan zie je hem denken, nu moet ik halt gaan houden..en voel je al dat hij zij lichaam er in gaat zetten. Zijn mond is helemaal ontspannen, ik heb een paard dat nooit helemaal wilde ontspannen, maar dat gaat steeds beter.

Wat ook leuk is een balk op de grond en achterwaarts over de balk gaan in rechte lijn, in rechte lijn net naast te balk lopen en aan uiteinde balk meteen wenden..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:46

Halthouden dmv benen lang maken idd (en ik mijn geval ook wat meer hakken uitdrukken). De eerste keer had ik echt zoiets van 'WTF, maar dan staan we toch niet stil', uitgeprobeerd en verhip paard stond stil ook :)*
Wellicht is dit allemaal gewoon ook wat logischer voor de paarden in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:48

Benen lang maken werkt hier niet zo goed, waarschijnlijk omdat ik zelf dus nog loop te klooien met mijn benen :Y)
Wat wel goed gaat is uitademen, als ik bewust diep inadem en langzaam uit dan staat ponymans keurig stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:49

Denk het wel :j

Daarom is Vegs ook zo'n fan van Japeloup, eindelijk iets dat zij sneller snapt en kan dan het baasje :')

En nu moet ik weg, naar de opticien :D

Tot later!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:59

O ja, uitademen ook :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:02

Hé russel.
Ik heb precies jou probleempje ook. Moeilijk he normaal zitten en halthouden zonder druk van voren.
De oefening die je beschrijft heb van knollentuin geleerd. Voeten naar de grond plaatsen en uitademen! Suus pakte dat heel snel op en het is zeker voor mij een goed controle middel. Ze reageert nu heel snel en makkelijk op het halthouden. Als ze tenminste met mij bezig is :+ Doe het regelmatig om te checken hoe ze onder me is. Al zit ik er zelf ongetwijfeld vaak naast. HAHA moet mijn gevoel met rijden nog gelijk afstemmen. soms denk ik iets en is het tegenovergestelde waar :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:03

Yamcha schreef:
Daarom is Vegs ook zo'n fan van Japeloup, eindelijk iets dat zij sneller snapt en kan dan het baasje :')

HAHA dat heeft suus met Knollentuin ook... weet het zeker :') :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:13

Mindfields zit inderdaad in de buurt, maar net aan de verkeerde kant van Rotterdam.
En ik weet eigenlijk niet of zij op locatie lesgeeft, dacht het niet.
Daar naartoe is geen optie.

Uitademen en jezelf laten zakken werkt voor mij ook goed.
Ik rij tegenwoordig vaak met muziek op. Dat helpt ook voor goed ademen (meezingen enzo :+ ) en ontspannend ook.

Apple schreef:
Halthouden dmv benen lang maken idd (en ik mijn geval ook wat meer hakken uitdrukken). De eerste keer had ik echt zoiets van 'WTF, maar dan staan we toch niet stil', uitgeprobeerd en verhip paard stond stil ook :)*
Wellicht is dit allemaal gewoon ook wat logischer voor de paarden in kwestie.

Werkt hier ook heel goed.
Als meneer zin heeft.
Want als hij geen zin heeft dan kan ik zitten en langmaken en uitademen wat ik wil, maar op een gegeven moment moet er toch even een flinke ophouding komen.
Met een "Oh ja"-moment bij paardlief :)* , een woest schudt-gebaar met zijn manenbos en vervolgens braaf blijven staan.
Het blijft een aparte :')