ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:47

Trailerritje is klein kwartiertje denk ik. Wat rustiger rijden dan normaal meegerekend :)

Ja dat is ook zo. Ze leren het alleen door te doen natuurlijk.

Als we gaan laat ik weten hoe het gegaan is :)

Izzy19

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:26

Dat valt best wel mee dan denk ik. Als je toekomt en je merkt teveel stress kan je ook gewoon nog altijd terug rijden en er dus een trailerritje van maken :)
Ben benieuwd hoe het gaat gaan als jullie gaan ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:30

Hmm, ja, gewoon proberen Odeale. Als hij braaf de trailer op gaat zou ik dat wel aandurven.
Ik heb vanavond weer les. Afgelopen woensdag ging het niet door vanwege de storm. Dus maar veel aan de dubbele lijnen gewerkt.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:15

:wave:
Leuk Melrovers, veel plezier.
Odeale, je kunt het proberen toch? Niet geschoten altijd mis. Desnoods een rondje a/d hand en weer terug :)

Ik ben weer heerlijk naar het bos geweest, ook door het verkeer, en echt genoten <3
Ben nog wel in het zand beland, maar dat was een beetje 'n sukkelige actie en we hebben er beide niets van gekregen gelukkig, dus was ook weer een leermoment.

Ju, hoe gaat het met je paard??

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:19

mijn kanjer was net een shetlander (maar dan van 1.83)
Ik zat er op en het was goed :D op de hulpen na dan waar hij nog niets van snapte
maar doordat ik hem een halfjaar getraind had aan de longe met stemhulp deej die t toch maar he :D
knapperd :D eerste keer zonder longe, stap, draf, galop, draf, stap, klaar! Wat nou inrijden?? Meteen de Z ring in!
zonder gein, dit had ik nog niet eerder meegemaakt! zelfs een shettie zorgt voor meer 'gedoe' met inrijden :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:45

Gewoon proberen Odeale! 1 manier om erachter te komen ;-)

Super Izzy, maar nogmaals, zou dolgraag foto's filmpjes van dat lekker ding willen zien! (Hoofdfoto vraagt om meer zeg maar ;-) )

Nou, morgenmiddag als het weer een beetje meewerkt wil ik weer erop stappen. Is 2 weken geleden dat ik gereden heb... Gezien de mulle bak, en ik zeer zuinig op der beentjes ben, wil ik gelijk naar buiten. Wordt 3e keer naar buiten, 2e keer alleen... Ben benieuwd (ahum...)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:39

Zo, mijn les zit er weer op. Het ging erg goed, Bolero is gelukkig weer wat rustiger nu. We hebben dus ook kunnen draven. Het gaat echt stapje voor stapje, maar dat vind ik niet erg. Ze heeft nu eenmaal gewoon veel tijd nodig. En als straks het moment daar is dat er echt doorgepakt moet gaan worden heeft mijn instructrice een ruiter die ze mee kan brengen die dat dan voor me kan doen, ik durf dat gewoon echt niet. Maar ik ben echt blij dat ik er weer op gezeten heb (en stiekum ook trots op mezelf en mijn bolleke, we doen het toch maar mooi samen!).

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:37

Donna_ lekker buiten gereden. Wel zand gehapt maar gelukkig niets aan overgehouden.
Wendy; hoe ging het? Gelijk naar buiten, stoer hoor.
Melrovers; fijn dat je les goed ging. Geeft toch niet dat het in stapjes gaat? Je hebt de tijd en gelukkig mensen die je kunnen helpen.

Ik heb gisteren en vandaag op Deamen gereden. Onze bak was weer goed dus thuis gereden.
Wel trailer laden geoefend. Zaterdag er op en klep dicht. Vandaag ook een stukje gereden. Hij was braaf. Na enige aanmoediging loopt hij er op.

Rijden gisteren ging heel goed. Wel heeft hij weer wat moeite op de rechterhand. Vandaag zonder van tevoren longeren erop. Ook buiten de bak opgestapt, naar de bak gestapt, ging allemaal prima. Maar ik was nauwelijks in de bak en meneer begint te draven en te galopperen :oo . Ik was een beetje overdonderd dus beetje passief gereageerd. Maar het is goed gegaan en daarna was hij weer zijn oude ik.
Alleen in galop kropt hij zich nou een beetje op en ging het hoofdje soms naar beneden en de kont werd er wat extra onder gezet. Daarbij kwam hij ook wat terug dus ik had zo'n gevoel dat er nog wel wat zou komen. Maar er kwam niet echt wat en had het idee dat hij ook moe werd dus maar gestopt.

We hebben een filmpje gemaakt en ik zie dat zijn kont aardig ontwikkeld is en zijn voorhand nog niet. Had ook het idee dat de handrem er een beetje op zat dus of hij zijn energie ergens anders voor nodig heeft (groeien) of dat hij er een beetje moe van is. Maar even aanzien. Als iemand het herkent dan hoor ik het graag.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:41

Odeale, zit het zadel niet te krap van voren of drukt het op de schouders op de een of andere manier? Dan kan je dit ook krijgen. Wel fijn dat hij redelijk rustig bleef en knap van jou dat je zo rustig bleef met het rijden. Ik zou het denk ik wel eng vinden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:10

Wendy_Komen schreef:
Gewoon proberen Odeale! 1 manier om erachter te komen ;-)

Super Izzy, maar nogmaals, zou dolgraag foto's filmpjes van dat lekker ding willen zien! (Hoofdfoto vraagt om meer zeg maar ;-) )

Ik heb al wat meer foto's maar wel gewoon aan de hand en in vrijheid. Rijden is nu nog niet zo dat het al echt knap is op foto :D Filmpjes moet ik nog eens in het weekend proberen maken als mijn vriend mee komt. In de week is het 's avonds toch iets te donker in de piste om goed te kunnen filmen jammer genoeg.

Inderdaad stoer Wendy, ineens weer naar buiten na 2 weken!

Goed dat Bolero wat rustiger was deze keer! Ik was ook blij dat iemand anders de eerste galop onder het zadel wou proberen :) Daarna zelf weer verder gedaan.

Fijn dat Deamen gemakkelijk op de trailer gaat!
Héhé, wel wat fris bij het rijden dan in het begin precies. Ik herken het gevoel dat je omschrijft niet direct, maar toch al positief dat zijn achterhand sterk is? Sommige paarden hebben wel af en toe moeite om vooraan hun sterke achterhand te kunnen bijhouden :) Dat is weer wat trainen tot dat dat in evenwicht komt zeker?

Ik heb gisteren en vandaag ook weer gereden. Gisteren niet al te lang, want er kwamen mensen springen en dat ging ik nou toch maar net niet riskeren :) Die springruiters kijken vaak ook nog niet te veel om naar een ander. Vandaag dan wat langer gereden en ook de galop er weer bij genomen. Links altijd correct in het aanspringen, rechts i de moeilijke kant maar 2x goed kunnen laten aanspringen :) Ze is nog wel snel afgeleid als ze andere paarden hoort hinniken of als er een ander paard in de piste komt maar ja dat moet ze maar leren!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:24

Het is rustig hier. Ik mis de laatste tijd wel wat mensen. Jammer, ik vind het wel leuk om de ervaringen van anderen te lezen.
Dus als jullie nog wel meelezen; laat wat van je horen :o

Melrovers; het zadel is eerder te breed dan te smal. Maar volgens de osteopate ligt het aardig goed.

Izzy, die springruiters, praat me er niet van inderdaad >;) . Met name die die echt alleen springen dan. Die rijden zo dwars door je oefening heen. Met Deamen rijd ik nog niet met anderen maar met mijn merrie moet ik nu regelmatig bij de vereniging rijden en dan ook als ze aan het inrijden zijn voor de springles _-:(

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:25

Wel ja, deze deden blijkbaar ook niets anders. Ze kwamen de piste in, een halve ronde later al in draf, nog een ronde later al in galop... Dan ben ik maar door gegaan want dat zag ik niet zitten.
Ik rij mijn merrie al tussen anderen, heb al een paar keer samen met een pony gereden en dat gaat prima, maar dat meisje rijdt ook rustig en kijkt een beetje uit aangezien mijn rem & stuur nog niet altijd 100% zijn :)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:40

leuk om even alles weer bij te lezen! :D heb al een poosje niks van me laten horen dus ik zal even een update geven haha. vorige week voor de 2e keer naar buiten geweest en dit ging super! wel loop ik een beetje tegen het probleem dat ie met zn hoofd gaat schudden (op en neer) wanneer we ongeveer 20 min aant rijden zijn. ik heb al tips gehoord dat het waarschijnlijk vermoeiing is en dat ik dan beter gelijk kan stoppen. voor de zekerheid heb ik de tandarts ook even langs laten komen en die heeft alles weer mooi bijgeveild, maar dit heeft nou niet echt spectaculair geholpen :P. sinds jullie ok allemaal nog aant begin van het inrijden zijn vraag ik me af of jullie dit ook herkennen?

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:44

Jeetje, ik ben hier al een hele tijd niet geweest!
Waarschijnlijk kennen jullie me ook niet meer dus ik zal me weer even voorstellen!
Ik ben op dit moment bezig mt een 3,5 bijna 4 jarig paard, voor een foto kan je op mijn profiel kijken!
Hij is in principe niet van mij. Hij staat op een soort van manege maar ik ga hem leasen waardoor hij wel wat meer van mij is, dit is ideaal want hij staat nu 2 minuten van mijn huis en hij kan daar lekker de hele ag buiten staan, prima zo dus!
Ik zit er nu denk ik een half jaartje op en het gaat steeds beter.
Ik het begin natuurlijk rustig aan gedaan en probeer dat vol te houden. Ik rij hem 2 en soms 3 keer per week. Verder vind ik lekker loswerken en een lekker buitenritje ook heel leuk!
Ik ben nu vooral bezig met hem soepel te maken. Rechts vind hij moeilijker dus ik probeer hem losser te maken. Hierdoor ontspant hij zich nu al een stuk meer!
We hebben alleen een buitenbak tot onze beschikking dus veel rijden zit er nu niet in. Maar hij blijft wat aan de magere kant dus da is niet zo erg dat we nu wat minder rijden.
Hebben jullie daar ook last van, dat ze wat inval,en?
Natuurlijk zijn ze pok nog ik de groei en Zorro is echt een laatbloeier dus daar heeft het natuurlijk ook mee te maken!

Wat voeren jullie je jonkies eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:26

Izzy, ik denk als ik mijn paard in pension had staan ik ook wel eerder met anderen in de bak had gereden maar aangezien ik ze aan huis heb had ik nog de bak voor mij alleen :) . Lijkt me wel spannend voor het eerst met anderen in de bak. Ben wel benieuwd hoe hij zal reageren. Maar hij is niet bang dus het zal wel meevallen. Denk eerder dat hij enthousiaster zal zijn.

Patrss_; Deamen schudt niet met zijn hoofd. Maar heb het wel vaker gezien bij jonge paarden.

Sammie12; ik ken je inderdaad niet :o Maar leuk dat je er weer bent! Ik rijd ook bij huis en mijn bak is ook echt prut nu |( .
Deamen vindt rechts ook moeilijker. Hij valt (nog) niet in. Hij krijgt standaard iedere dag (werken of niet werken) 1.5 kilo muesli zonder haver. En 4x daags een berg hooi. Van weekend heeft hij een beker sportmuesli erbij gekregen. Ben ook wel benieuwd wat anderen voeren.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:24

jaa ik lees dus ook zo af en toe nog mee. maar heb het te druk om alles bij te lezen en te beantwoorden. en dan vind ik dat rot om sommigen over te slaan en dan antwoord ik maar helemaal niet meer hihi.

ik lees nu even kort dat alles in ieder geval goed gaat. alleen odeale, hij kan zo opkroppen omdat hij misschien wel weg wil, maar weet dat het niet mag. dan ga je het dus maar onder de ruiter uiten. snapje?

ik ben ondertussen ook verder gegaan met mn bange friesje. Het gaat erg goed, heb er nu 6 keer opgezeten, waarvan gister de 6e keer: voor het eerst in de bak! De bak was wel erg nat, dus het was echt alles of niet: houden we een droge broek of niet ;)
Uiteraard was ze heel lief. en vond het wel fijn eens een stukje rechtuit ipv in de roundpen. maar dan ineens zo'n bocht na een recht stuk was wel gek hoor, moest ze even voor gaan stappen ;) Al met al ben ik weer super trots op dr!!

mijn paarden hebben vrijwel onbeperkt droog kuil. mijn dikke groeiende 3 jarige reus krijgt een handje biks per dag..mn wedstrijdmerrie van 8 krijgt een kwart biks per dag. en t kleine bange friesje krijgt 3x per dag: 1 kilo biks+halve schep maismeel met water vermengd omdat ze zo mager was binnengekomen,en ik daar nog steeds mee bezig ben.
Heb haar nu apart gezet..zodat ze echt 24/7 op het goede kuil staan alleen, maar nu eet ze niet meer uit staking. ze staat daar sinds maandag, dus kijk het nog even aan.
oh ik begrijp nu dat het voor de jonkies geldt. nou ik heb er meerdere hier op stal gehad, maar ze vallen bij mij nooit in hoor, ze staan dan ook altijd 24/7 op hooi/kuil, want dat is wat een paard nodig heeft. al die kilos brokken kunnen ze niet eens verwerken in 1 keer heb ik ooit begrepen. Ik voer meerdere malen per dag daarom met mn ondervoede fries.
max 2 kilo was de regel geloof ik? daar houd ik me zeker aan, liever onder. want alles wat je er meer instopt, komt er ook zo weer uit dus heeft je paard niks aan gehad behalve een te overvolle maag-darmstelsel..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:21

Ik hoop volgend jaar in het voorjaar mijn merrie ook naar huis te halen. Dan kan ze bij mijn ruin komen staan. Maar voorlopig is het handiger op pension, gezien de binnenpiste en de hulp die ik toch al gehad heb :) Uiteindelijk is het toch fijner om ze thuis te hebben!

Ik denk dat dat schudden misschien toch ook wel door vermoeidheid kan komen. Die jonge beestjes zijn toch nog gemakkelijk moe hé, ze doen zoveel nieuwe indrukken op, dat is ook gewoon vermoeiend.

Mijn merrie krijgt 3x per dag hooi of voordroog en 2x per dag een schepje muesli zonder haver. Mijn ruin van 13 krijgt zo goed als onbeperkt voordroog en 2x per dag een kleine schep muesli zonder haver + hartog gras-mix + luzerne-mix en wat extra zemelen en geplette gerst. Ik ga er binnenkort een beetje haver aan toevoegen omdat hij nu toch weer echt in werkritme komt na zijn blessure en hopelijk in januari weer op wedstrijd.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:31

Hallo, ik lees al een tijdje mee en vroeg me af of ik er misschien ook bij zou mogen?
Ik ben namelijk sinds een maand bezig met 3,5 jarige KWPN merrie; Diane. (Olaf x Nando)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:06

Fijn Mistralleke, gaat het goed ondertussen? Voor mij mag je er gerust bij, zo lang zit ik hier ook nog niet :D
Hoe meer ervaringen, hoe leuker & beter zeker :D

Gisteren heb ik trouwens ook gereden, het regende verschrikkelijk. Gelukkig wel een binnenbak maar kletteren dat het deed! Maar ze heeft er niet naar gekeken, ze was superbraaf! 1x in een hoek verschoten, maar eigenlijk heeft ze daar niet al te veel spel van gemaakt, zo even 1 pasje opzij en dat was het. Ben in de wolken, ze doet het zo goed :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:30

FahyaFemke schreef:
jaa ik lees dus ook zo af en toe nog mee. maar heb het te druk om alles bij te lezen en te beantwoorden. en dan vind ik dat rot om sommigen over te slaan en dan antwoord ik maar helemaal niet meer hihi.

ik lees nu even kort dat alles in ieder geval goed gaat. alleen odeale, hij kan zo opkroppen omdat hij misschien wel weg wil, maar weet dat het niet mag. dan ga je het dus maar onder de ruiter uiten. snapje?

Dit is ook geen huiskamertopic dus volgens mij hoef je ook niet op iedereen te reageren. Tenminste, wat mij betreft niet hoor. Ik vind het al leuk en leerzaam om de ervaringen te lezen.

Dat hij opkropt omdat hij eigenlijk harder/weg wil dat lijkt me niet. Ik houd hem nl. niet tegen maar houd hem juist in de galop. Denk dus dat hij het vooral moeilijk nog vindt. Ik heb ook nog helemaal niet bezig met "rond" rijden. Als hij nageeft dan is dat extra zeg maar.

Lijkt mij heel prettig die hulp Izzy, ik doe het nog voornamelijk alleen met wat hulp van mijn partner maar die heeft ook geen ervaring.
Wil nog wel les maar weet nog niet van wie. Wie komt voor een kwartiertje/ half uurtje aan huis? Daarom zijn we ook bezig met trailerladen. Heb wel een fijne vraagbaak, dat wel.

Mistralleke, tuuuuuuurlijk. Als je maar wel post hier :D .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:57

Nou, zal even vertellen hoe het ging zaterdag.
Dus voor het eerst sinds 2 weken er weer op. Gezien ik bedacht had dat ik toch niet geheel suïcidaal ben, toch paar rondjes aan de longe gedaan. Toen maar opgestapt en gehoopt op het beste. Rondje gestapt, lange zijde in draf. En toen vol goede moed naar buiten. Ongeveer 20 meter verder was er ineens een tak o.i.d. langs de weg, en dat was wel zo spannend dat we ineens weer richting stal stonden. Ze draaide om der achterhand 180 graden, maar kon der gelijk terug nemen en bij me houden. Dus weer omgedraaid en verder richting bos. Halverwege de weg kwam een trekker van achteren. Ik nog proberen met een drafje die voor te blijven, maar helaas. Dus toen kwam die langs en.... gebeurde er eigenlijk weinig. Madam is echt goed verkeersmak :-)

Ze vond het ritje reuze spannend, zeer voorwaarts, kop erop en oortjes naar voren. Maar ze bleef bij me, en ik kon der goed bij me houden. Nog verschillende stukjes gedraafd, en ook daarin kon ik haar rustig houden. Dus ondanks dat het voor beide zowel lichaam als geestelijk inspannend was (heb denk ik in totaal 2 meter "niets" kunnen doen, de rest van de weg was ik hard aan het "werk" om rechtuit! te gaan ;-) ) was ik zeer tevreden. En dus weer trots als wat op der.

Vol goede moed maandagochtend de rijkleren aan, wilde ik weer naar buiten met der gaan, maar voordat ik in de auto naar der toe zat, lag ik voor pampus op de bank waar ik tot gisteravond heb gelegen. Beetje ziek.... Dus maar kijken of ik me morgen goed genoeg voel, en of het weer redelijk genoeg is, en dan weer op pad! Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ze buiten wat meer gaat ontspannen!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:44

odeale dan heb ik het verkeerd begrepen ikdacht dat hij te hard ging. zal het nog eens lezen.

is er niemand die voor een half uur komt? ik geef bij heel veel mensen maar een half uur les. zeker bij die jonge paarden. ik denk niet aan mezelf maar aan het paard hoor.
vaak genoeg zijn we een half uur bezig, terwijl we een uur zouden doen en dan zeg ik nou we moesten maar eens stoppen he, je paard is moe en hij deed het goed dus positief afsluiten maar!

hihi wendy je schrijft het leuk. gelukkig dat ze niks deed bij de tractor!! dat vind ik zelf het engst, het buitenrijden. dat je afhankelijk bent van medeweggebruikers, die soms niet voor je willen afremmen..

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:53

Ik heb per keer ook maar een half uur les, maar mijn man heeft daarna ook les dus voor de instructrice is het een uur. Ik betaal ook gewoon de reiskosten dus dan is het voor haar ook nog te doen.

Hoofdschudden zou goed kunnen betekenen dat het genoeg is geweest, ze lopen nog zo snel vol, dat merk ik aan Bolero ook.

Leuk Mistralleke, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:19

Welkom mistralleke!

Wat fijn dat iedereen toch lekker door traint ondanks het slecht(ere) weer van de laatste dagen! Ik zie/lees dat niet iedereen een binnenbak ter beschikking heeft, hoe gaan jullie straks doortrainen als het sneeuwt/ijzelt, of leg je het dan even stil?

Pfff, nou hier gaat het wel 'zwaar'. Zoals jullie weten is Charlie naar een nieuwe stal verhuisd.. Hij heeft het daar super maar vindt alles nog zooo spannend! Vooral als we naar de rijbakken gaan. We moeten dan 20 meter over de openbare weg,omdat we anders de wei kapot lopen met zn allen, en ineens is ie niet meer verkeersmak! Op zijn oude stal liep die met een los touwtje achter me aan als we gingen wandelen, maar hier?! Hier draait ie zijn kont naar de auto's toe, rent naar voren als er een auto passeerd van achteren etc.! Dan het volgende... Aan een bak is ie inmiddels gewend en loopt ie braaf zijn rondje aan de longeerlijn. Nu hoorde ik dat ik in deze bak niet mag longeren maar dat ik daar de andere bak voor moet gebruiken, nou geen probleem dacht ik. Dus hop, wij op naar de andere bak. En wat vindt ie dat eng zeg! Er staat een grote zeecontainer naast (voor de springspullen) en daar zitten echt kabouters op, onder, achter, naast! En ik krijg m maar niet geconcentreerd op mij! Ja voor een paar seconden.. Dat wordt nog wat als we straks wat (sgw)wedstrijdjes gaan starten op vreemd terrein..

Afgelopen zaterdag mijn eerste les gehad op de nieuwe stal. Gelukkig in de grote bak en dit ging redelijk. Ik had natuurlijk al een aantal weken niet meer op Charlie gezeten. Hij heeft gelukkig geen gekke dingen gedaan, en liep redelijk braaf zijn rondjes. Alleen die stomme bakkabouters! Charlie gaat dan dus stilstaan (als ik m aan de hand heb gaat ie steigeren). En doet dus helemaal niets meer! Mijn lesgeefster kreeg m vanuit de longeerhouding wel weer gemotiveerd om door te gaan. Ik heb het idee dat Charlie al weer bijna 'vergeten' is wat de hulpen ook al weer waren. Had dus echt het idee dat we weer van begin af aan begonnen!

Nog een vraagje, Charlie is dus verhuisd. Hij stond eerst in een buiten stal (snachts en met slecht weer) en nu in een binnenstal (ook alleen snachts en bij slecht weer) Hij had een 200 grams deken op maar nu staat ie er op stal mee te zweten! Er is geen mogelijkheid om iedere keer van deken te wisselen dus wat raden jullie me aan? Een dunnere deken of toch deze deken ophouden aangezien het weer kouder wordt?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:35

Dank jullie wel voor jullie welkom! Het gaat redelijk goed, we zijn nu net begonnen met longeren. Ik ben begonnen met Daantje (Diane, een reus van 1.75) gewoon normaal leren meelopen, zonder in mijn nek te springen, dus ik ben al heel erg trots hoe ver we al zijn. Zaterdag voor het eerst een bitje ingehad, en omdat Daantje alles in haar mond wil hebben pakte ze het bit al voor ik het hoofdstel omhad. :')

Wendy_Komen: Beterschap! Wel fijn, zo'n verkeersmak paard.

Cashlee: Ik zou dan toch een iets lichtere deken op doen, liever dat ze het wat kouder hebben dan te warm.