[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:53

MarcelDufour schreef:
Pytje schreef:
Ik denk dat mijn vraag aan je aandacht is ontschoten, dus plaats ik hem nog een keer. Als ik te ongeduldig ben, mijn excuses.
Ik zit zelf met een vraagje over bepaalde oefeningen. Mijn paard is nogal een heet type, heeft erg veel vermogen, maar kan toch soms wat laks worden en een voorbeen laten hangen. Wat zou je als oefeningen in de training en met losrijden aanraden om hem vlugger te maken?
In de trainingen doe ik:
- in-uitjes (ook met sprong erachter op 6m en dan van beide kanten springen)
- dubbel op 6m en 7m afwisselend
En met losrijden probeer ik een aantal keer dicht te rijden en hem een fout te laten maken. Maar die fout wil niet altijd lukken. (mocht je een beeld bij het paard willen hebben, het gaat om Pylades uit m'n profiel, Katja kent het paard ook).
Alvast bedankt!

Dat heeft, in mijn ogen, gewoon met talent te maken. Aan een flauw voorbeen valt weinig te doen. Van dicht rijden wordt het niet beter, eerder slechter, want je doet iets wat een paard met een lang voorbeen nou juist niet kan. Eerder zou ik wat groter rijden, dan dicht. Bovendien als je vaak genoeg een paard een fout laat maken, dan raken ze daar ernstig aan gewend, met het effect dat ze er op den duur helemaal niks meer om geven. Hoe oud is je paard?

PS, ik las je vraag nog eens goed en je schrijft dat je paard veel vermogen heeft. Dat zie je veel vaker met dat soort paarden. Kan zijn dat als je hoger mag en gaat rijden dat het opgelost is. Het is bekend dat dat soort paarden pas moeten werken als het hoger is.
Ik ken Pytje en haar paard toevallig dus heb iets meer informatie. Een tijdje terug sprong haar paard met een behoorlijk redelijk voorbeen- en ruggebruik idd door te training met sprongen waarbij hij meer ruimte kreeg om te vouwen en zijn lijf beter te gebruiken.
Ik denk dat in dit geval vooral de oplossing ligt in het voldoende ruimte geven en het dressuurmatige stuk zo goed krijgen dat je in de ring de galop voldoende kunt verkleinen om hem die ruimte te geven.

Heb je de indruk dat er dingen in je training veranderd zijn de laatste tijd Pytje waardoor het voorbeen weer verslechterd is?

sas1965 schreef:
Hihi, ik zal maar on-topic blijven maar hou wel van een scherpe geest, en wie de bal kaatst....... maar ik was bang dat je je slangentong vriendinnen ging missen dus vandaar :D

Daarbij wel dus even met verbazing over de hoogte van de handen gelezen ik hoor inderdaad intructeurs ook heel veel handen laag brullen.
Dus deze handen zijn niet te hoog?

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PD8RAOH.jpg[ /img]
Ik vind je hand heel prima op deze foto maar je martingaal lijkt erg kort.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:59

Ik wil nog wat kwijt over dat filmpje met die ruiter die zo zweeft boven de sprong.
buiten dat hij zo zweeft, rijdt deze ruiter niet echt heel slecht. Zijn paard laat hij mooi in de manieren springen, en hij rent ook na de sprong niet weg (wat betekent dat het paard er weinig tot geen last van heeft) en zijn afstanden zijn ook vrij aardig. Bijna iedere keer rijdt hij springbare afstanden. Ik denk dat deze ruiter een aardige ruiter zou zijn geweest als hij die handicap van het niet hebben van beide benen niet zou hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:06

Katja schreef:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PD8RAOH.jpg[ /img]
Ik vind je hand heel prima op deze foto maar je martingaal lijkt erg kort.

Volgens mij doorbreekt de martingaal de lijn van de teugels niet maar ik heb hem ondertussen een gaatje langer gedaan dus het zal op het randje geweest zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:06

Nog even een filmpje ... Marcel moet je kijken wat die Nick Skelton flikt !!!!! M'n mond viel open - zo'n sprong heb ik nog nooit gezien, je moet maar durven!!!

Met edit dankzij Marcel: hoogte 2.32m, paard is Lastic!

b485

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:53

Heftig filmpje dit laatste.

Ik heb ook een vraagje. Ik heb een Welsh A pony die voor de kar beleerd is. Ze wordt niet onder het zadel gereden. Voor het werk voor de kar, zou ze een sterkere achterhand moeten krijgen. Er werd mij aangeraden om haar regelmatig een hindernisje te laten nemen. Ze doet dit super graag, en ik wil haar dit dus vaker laten doen.

Heb je nog nuttige oefeningen die we aan de longe kunnen doen? Momenteel kom ik niet verder dan balkjes, een enkel hindernisje en een in-uitje.

Bedankt,

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:55

b485 schreef:
Heftig filmpje dit laatste.

Ik heb ook een vraagje. Ik heb een Welsh A pony die voor de kar beleerd is. Ze wordt niet onder het zadel gereden. Voor het werk voor de kar, zou ze een sterkere achterhand moeten krijgen. Er werd mij aangeraden om haar regelmatig een hindernisje te laten nemen. Ze doet dit super graag, en ik wil haar dit dus vaker laten doen.

Heb je nog nuttige oefeningen die we aan de longe kunnen doen? Momenteel kom ik niet verder dan balkjes, een enkel hindernisje en een in-uitje.

Bedankt,

Nee, helaas. Springoefeningen aan de longe doe ik nooit, dus kan ik je daar geen advies over geven.
Maar kijk later nog eens of iemand anders misschien oefeningen voor de longe weet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:55

Marcel wist jij trouwens dat Ratina Bij Beerbaum ook de bak sleepte om haar achterhand sterker te maken :j

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:59

Dat filmpje van Laura is volgens mij van dat blad en niet van Laura zelf dus ze heeft er niet zelf ingezet van die medaille volgens mij.
Marcel, vind jij niet dat Nick te veel naar voren gebogen is?
Ik heb sinds mijn kleine koters geboren zijn namelijk een beetje problemen met mn balans ( onderste buikspieren zijn niet meer wat het geweest zijn) en sinds die tijd kan ik moeilijk meer rechtop zitten en kiep ik meer naar voren, ala Nick zeg maar....(nouja, zou willen dat het dan zo was, maar je snapt me wel)
Ik krijg nl vaak te horen dat ik meer terug moet zitten?????

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:59

besita schreef:
Marcel wist jij trouwens dat Ratina Bij Beerbaum ook de bak sleepte om haar achterhand sterker te maken :j

Met een band achter dr kont door de losse paddock? Dat is wat ik gehoord heb om de achterhand sterker te maken?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:15

besita schreef:

Dat geloof ik zo maar. Ik denk dat hij dat als tip van piet heeft meegekregen, want die deed dat ook altijd. De keren dat we met een van de springpaarden de bak sleepten zijn niet te tellen. 9 banden door kettingen aan mekaar en wij met zn tweeen er op. Was dikke pret altijd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:16

dots83 schreef:
Dat filmpje van Laura is volgens mij van dat blad en niet van Laura zelf dus ze heeft er niet zelf ingezet van die medaille volgens mij.
Marcel, vind jij niet dat Nick te veel naar voren gebogen is?
Ik heb sinds mijn kleine koters geboren zijn namelijk een beetje problemen met mn balans ( onderste buikspieren zijn niet meer wat het geweest zijn) en sinds die tijd kan ik moeilijk meer rechtop zitten en kiep ik meer naar voren, ala Nick zeg maar....(nouja, zou willen dat het dan zo was, maar je snapt me wel)
Ik krijg nl vaak te horen dat ik meer terug moet zitten?????

Nick zit iets naar voren, maar let maar op dat ie dat niet doet op het moment van de afzet, en daar gaat het om. De rest van de rit mag je best een beetje voorover zitten.
En mijn buikspieren zijn ook niet meer wat ze waren! |( :Y)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:42

Ik heb ook door paardrijden een blokjesbuik gekregen :D
Maar hoe komt dat, want naar mijn idee train je op geen enkel moment je buikspieren.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:45

Je traint net heel veel je buikspieren bij paardrijden :D! Vooral bij doorzitten, maar ook als je gewoon rijdt. Want je hebt geen ondersteuning voor je rug, dus moet je buikspieren hebben om je rug recht te kunnen houden ;).

Wel heftig dat filmpje Ö, zou het zelf niet durven! Ik hou het maar bij dressuur ^^

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:46

irissahorse schreef:
Ik heb ook door paardrijden een blokjesbuik gekregen :D
Maar hoe komt dat, want naar mijn idee train je op geen enkel moment je buikspieren.

Echt wel. Paardrijden is een sport waar je bijna alle spieren in je lichaam gebruikt. Dat merk je wel als je een maandje niet rijdt, en je gaat dan weer rijden, dan zal je spierpijn krijgen in spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had.
Ik heb meegemaakt dat de PSV selectie had verzonnen om in Asten eens lekker te gaan paardrijden. Ze hebben dat nooit meer gedaan, terwijl de bedoeling was om dat regelmatig te doen. Bleek dat ze 2 dagen niet hebben kunnen trainen omdat ze een spierpijn hadden! :D Echt gebeurd. Was nog in de tijd dat Romario daar speelde.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:48

katia1993 schreef:
Je traint net heel veel je buikspieren bij paardrijden :D! Vooral bij doorzitten, maar ook als je gewoon rijdt. Want je hebt geen ondersteuning voor je rug, dus moet je buikspieren hebben om je rug recht te kunnen houden ;).

Wel heftig dat filmpje Ö, zou het zelf niet durven! Ik hou het maar bij dressuur ^^

Dat doorzitten moet je inderdaad thuis ook gewoon oefenen! _O-

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:50

Inderdaad! Maar volgens mij hangt het ook af, hoe je rijdt. Als je meer met je zit rijdt, gebruik je meer spieren.
Nu heb ik een hele tijd niet meer gereden, en ik heb geen last gehad van mijn buikspieren :s. Ik kan bijna een heel lesuur doorzitten zonder last te krijgen van mijn buikspieren.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Beste Marcel.

Hierbij een berichtje uit het regenachtige ITalie.

Hoop dat je me kan helpen bij de volgende problemen en vragen.
Paard wat ik heb is 7 jaar oud rijdt in de 1.20 niveau , welliswaar met een andere ruiter.

1) Hoe sta jij tegenover het vrijspringen van een springpaard. Welke oefeningen zou jij hem laten doen indien je dit toestaat en hoelang.

2) Het paard van mij rijdt vertraagd meestal zelf voor de hindernis en maakt dan de sprong. De sprong is altijd goed omdat ze haar achterhand goed gebruik. Probleem is dat de sprong geen vloeiende bewegen is . Wat kun je doen om dit te oplossen. Of ligt dit aan de ruiter?

3) Afzet tijdens de sprong is altijd veel te dicht op het hout. Welke advies geef je me en welke oefeningen kun je doen om dit te vermijden. Welke opstelling adviseer je, extra balk ervoor bijvoorbeeld, om dit te vermijden. Kun je me ook de afstand zeggen.

Nou, genoeg gepraat.

Wacht met vol smart op je antwoord.

Bedankt nogmaals voor dit aardige intiatief.

gr.

FraLex

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:54

katia1993 schreef:
Inderdaad! Maar volgens mij hangt het ook af, hoe je rijdt. Als je meer met je zit rijdt, gebruik je meer spieren.
Nu heb ik een hele tijd niet meer gereden, en ik heb geen last gehad van mijn buikspieren :s. Ik kan bijna een heel lesuur doorzitten zonder last te krijgen van mijn buikspieren.

Dan moet je morgen maar eens een paar rondjes in de verlichte zit rijden en geen steun in je teugels zoeken, het liefst een boogje er in. Dan zal je na een paar minuten je benen voelen verzuren. Tenminste, als je zo nooit rijdt. Als je er aan gewend bent, dan zal het geen probleem zijn.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

MarcelDufour schreef:
katia1993 schreef:

Dan moet je morgen maar eens een paar rondjes in de verlichte zit rijden en geen steun in je teugels zoek, het liefst een boogje er in. Dan zal je na een paar minuten je benen voelen verzuren. Tenminste, als je zo nooit rijdt. Als je er aan gewend bent, dan zal het geen probleem zijn.

Ja dat is inderdaad nog zo een oefening! Maar ik spring niet meer, dus rij ik eigenlijk nooit in verlichte zit ;).

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:58

MarcelDufour schreef:
katia1993 schreef:

Dan moet je morgen maar eens een paar rondjes in de verlichte zit rijden en geen steun in je teugels zoek, het liefst een boogje er in. Dan zal je na een paar minuten je benen voelen verzuren. Tenminste, als je zo nooit rijdt. Als je er aan gewend bent, dan zal het geen probleem zijn.

Ja! Vlak voor het cross seizoen merk ik het altijd :+
Dan ga ik voor galoptraining naar de renbaan en de dag erna kan ik amper uit mijn bed!
Dan merk je dat je tijdens je dagelijkse training, het jezelf niet even gemakkelijker moet maken door iets anders te gaan doen. :+ (want zo is het wel, als ik alleen rijd ben ik ook altijd vééél minder moe dan als ik les heb... Ik pas mij een beetje aan aan mezelf zeker? ;-) )

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:59

francescalex schreef:
Beste Marcel.
Hierbij een berichtje uit het regenachtige ITalie.
Hoop dat je me kan helpen bij de volgende problemen en vragen.
Paard wat ik heb is 7 jaar oud rijdt in de 1.20 niveau , welliswaar met een andere ruiter.
1) Hoe sta jij tegenover het vrijspringen van een springpaard. Welke oefeningen zou jij hem laten doen indien je dit toestaat en hoelang.
2) Het paard van mij rijdt vertraagd meestal zelf voor de hindernis en maakt dan de sprong. De sprong is altijd goed omdat ze haar achterhand goed gebruik. Probleem is dat de sprong geen vloeiende bewegen is . Wat kun je doen om dit te oplossen. Of ligt dit aan de ruiter?
3) Afzet tijdens de sprong is altijd veel te dicht op het hout. Welke advies geef je me en welke oefeningen kun je doen om dit te vermijden. Welke opstelling adviseer je, extra balk ervoor bijvoorbeeld, om dit te vermijden. Kun je me ook de afstand zeggen.
Nou, genoeg gepraat.
Wacht met vol smart op je antwoord.
Bedankt nogmaals voor dit aardige intiatief.
gr.
FraLex

Vrij springen vind ik persoonlijk nutteloos voor een 7-jarig paard. Leuk voor de kijker, maar het paard leert er niks van.
Dat vertragen heeft met je 3e vraag te maken. Omdat dat paard vaak zo dicht komt als je zegt, gaat ie automatisch remmen, om te vermijden dat ie nog dichter komt.
Dit los je op door de oefening te doen met de 4 a 5 balkjes op de grond. Begin maar eens bij pagina 1 te lezen en al gauw zal je die oefening zien en helemaal tot in de details uitgelegd.
Belangrijk is dat je je afstand op de eerste paal zoekt, en de rest van de paaltjes rijden alsof ze er niet zijn.
Diverse mensen hier hebben dat al gedaan, en de reactie's waren heel goed. Ze merkten echt verschil in hun eigen rijden en in het springen van hun paard.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:01

katia1993 schreef:
MarcelDufour schreef:

Ja dat is inderdaad nog zo een oefening! Maar ik spring niet meer, dus rij ik eigenlijk nooit in verlichte zit ;).

Nou, dan kan je je lol op na een paar rondjes! :D Spierpijn met een hoofdletter S!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:04

Bedankt voor je snelle reactie.

ciao ciao

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:34

Ik zag dit topic, en nu heb ik wat vragen ;)
Ik heb verder nog niks doorgelezen, dus excuses als dit al een keertje eerder is gesteld!

Met springen zie ik vaak de afstanden voor de hindernis pas op het laatste moment. Vaak twijfel ik dan of de afstand wel juist is, en ben ik geneigd teveel te doen, bijvoorbeeld mijn pony in te houden in de hoop dat het met de afstand dan wel goed komt, maar daarmee heb ik geen goed constant ritme, ik doe teveel.
Heb je misschien tips wat ik kan doen als ik de afstanden niet goed zie? Of als ik eraan twijfel, moet ik dan verruimen of inhouden of juist niks doen? Weigeren zal mijn pony niet doen, dat weet ik zeker, dus dat is het probleem niet. Maar goede afstanden zou wel zo fijn zijn ;)

Alvast erg bedankt! ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:57

Om Marcel wat te helpen, zal ik maar ff antwoord geven.
Hij raadt aan om veel met balkjes op de grond te werken. Begin maar te lezen bij de eerste pagina, want daar heb ik dezelfde vraag al gesteld omdat ik wist dat het vaak zou terugkomen. Als je de oefeningen die Marcel aanraadt goed opvolgt, dan moet dat veel helpen.
Hij vindt het trouwens leuk als je hier terugkomt en je ervaringen verteld zodat ie je verder kan helpen.
Dus... eerst lezen, dan doen, en dan terugkomen voor meer advies.
Hopelijk heb je er wat aan.

Vr. gr. Clarence