[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:13

[RT-D] Waarom nageeflijk?

Marchador: deze bedoel je denk ik?
Is idd een goed topic, vooral RK geeft een errug goede uitleg imo Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:23

Ja die bedoel ik inderdaad1 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:28

Dacht ik al Knipoog
Wat heb jij trouwens een onwijs schattige baby als ava Lovers

Terug ontopic:
Hiphorse, ik denk zomaar dat in die link je echt een antwoord vindt op je vragen Ja

Heb je dan nóg meer vragen, mag je ze uiteraard hier stellen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:43

Dank je wel! Dat is mijn neefje net na zijn geboorte, echt een schatje! Lachen

Ik denk het ook wel, het is een heel fijn topic om door te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:46

Om op te vreten, werkelijk... Lovers

"t Is idd een heel fijn topic... Bokt zoals het bedoeld is...

_Maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:08

Hallo

Mij lukt het dus echt niet hé, mijn verzorgpaardje mooi aan de teugel laten lopen. Ik rij er nog ong. 2maandjes op, allemaal erg leuk, het lukt goed. Behalve mooi het hoofdje laten zakken, het is een merrie van 26j, behoorlijk oud maar toch nog heel fit. Ze is een ex-springpaard, en ze het is echt niet makkelijk haar aan de teugel te laten lopen. Soms lukt het even in stap, als ik was met de teugels speel(hééél zachtjes) maar na een tijdje gaat ze dan toch weer terug omhoog. Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:16

Niet spelen met die teugels!
Handen stil, been erbij, en zorgen dat ze ontspant...
Komt dat koppie vanzelf wel Ja

_Maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:18

Dat deed ik in het begin hoor Lachen

Dan hield ik mijn handen volledig stil. Maar ik dacht dat ik zo een beetje moest bewegen en dan deed ze het even maar niet lang. En dan heb ik het niet meer gedaan!
Het ontspannen rijden is soms nog wat moeilijk aangezien ik wel wat angst heb. Maar ik werk eraan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:24

Heel goed van je Lachen
Niet meer doen dus Knipoog

Daar zit het hem ook in hoor, als je wat angst hebt, is het moeilijker om te ontspannen en ontspant het paard ook niet.

Probeer er goed aan te rijden, dat ze van achter wegkomt, begrijp je? Zelf ontspannen zitten, niet bang zijn dat ze te hard gaat, en dan houd je je handen stil. Met de buitenhand begrens je haar. Dan móet het goed komen Lachen

Heb je angst voor het rijden, of voor het paard?
Bij het laatste zou het kunnen helpen om ook lekker veel ernaast te doen, poetsen, spelen e.d. zodat je ook leert dat je haar kunt vertrouwen... op die basis zal het rijden ook fijner gaan Ja

En les is nooit weg, hè!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:31

Ik zit er ook mee.

_Maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:54

Ik zal morgen je tips eens uitproberen Lachen
Ik heb geen schrik voor het paard zelf hoor, dat is echt een lieverdje. Ik ben ooit zwaar gevallen(op mijn hoofd; hersenschudding,ik kon maar door 1oog meer kijken,geheugenverlies(van die moment dan toch),) en nu ben ik 2maanden terug bezig en het is al veel verbetert maar toch is het toch nog altijd spannend:)
Maar binnenkort ga ik op ruiterkamp en ik weet zeker dat ik daar veel ga bijleren en meer vertrouwen ga krijgen in het zadel.

Dank je voor je reactie.

@xXxdesiixXx
Hoe komt het bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:03

Ah. Ik begrijp het. Een ruiterkamp is dan zeker een goed idee Ja

(heb zelf ook een ongeluk gehad met rijden, alweer 4 jaar terug hoor, maar kan het me goed voorstellen)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:28

_Maxime_ : Houd er wel rekening mee dat je verzorgpaard ook niet meer een van de jongste is. Ze zal waarscheinlijk niet meer zo soepel zijn als ze was en dat gaat het allemaal ietsiepietsie moeilijker in het lichaam. Goed warm/los rijden is dus belangrijk, lekker voltes rijden; grote voltes, achtjes, slangenvoltes. Beginnend in stap en rustig aan naar de draf toe werken, niet ineens teveel vragen.

Het kan per paard natuurlijk verschillend liggen, mijn paard is 18 en wat stijfjes, maar ik ken ze ook van 25 die nog lekker soepel in het lichaam zijn.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:11

ik heb een probleempje met nageeflijkheid. Ik kan mijn paard linksom goed laten lopen, een stuk van de lange zijde lukt me, en daarna gaat ze weer ver met de neus eruit lopen. Hoe zorg ik ervoor dat ze mooi rond blijft lopen, wat langer dan maar 1 lange zijde? Rechts lukt het me niet om haar mooi af te laten buigen, ik "masseer" met mijn hand ( alsof je een spons uitknijpt) de binnenteugel maar het lukt niet om haar erchtsom af te laten buigen, heel even een paar passen en dan komt ze weer onhoog. Hoe krijg ik het voor elkaar om haar langer af te laten buigen? Ik zorg voor een goed tempo, heb haar goed aan mijn been, hou mijn handen zo stil mogelijk, wat moet ik doen om dit te trainen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:22

Wat ik nou niet snap is dat iedere keer weer mensen met problemen met nagevelijkheid het hebben over spellen/spnzen knijpen/etc. Maar goed ik zal het nogmaals zeggen. Het lijf aan het werk krijgen dus buigen in het lijf (=1 zijdig loslaten) en als een paard aan een kan geen buiging aan kan nemen hem toch een na laten kijken. Bij juiste buiging zal het paard vanzelf nagevelijk worden omdat ook de achterhand moet ondertreden (binnenachter). Daarvoor moet je idd soms een (halve) ophouding op binnen geven maar ben je voornamen bezig met het van je binnenbeen naar buitenhand rijden.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:57

@ lailapri dat begrijp ik van je binnenbeen naar je buitenhand rijden dat gaat links heel goed, je kunt dan heel goed sturen met je buitenteugel. Maar rechtsom lukt dat dus niet. Maar wat bedoel je met na laten kijken? DA of een fysio of een masseur etc?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:44

daar moet je je eigen gevoel in volgen
je hebt verschillende soorten mensen.
Je kunt een da laten komen maar mijn ervaring is dat die vaak niet verder kijken als hij reageert wel of niet op druk dus heeft hij wel of geen pijn (natuurlijk gaat dit verder maar even simpel), voordeel is dat ze scans kunnen maken en foto's, maar ook goed kreupelheids onderzoek etc.
Osteopaat, kijkt waar blokkade's zitten en manipuleren deze zodat het zelfherstellende vermogen van een paard wordt geactiveerd en je paard dus zegmaar losgemaakt wordt
dan heb je nog een fysio , manueel therapeut, etc geen ervaring meer
Wel heb ik een chiropractor aan het werk gezien en dit is denk ik goed te combineren met een osteopaat gezien ze anders werken en dus elkaar kunnen aanvullen.

Andere mogelijkheden zijn je paard laten doormeten op blokkades, en dat soort dingen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:28

jemaine schreef:
ik heb een probleempje met nageeflijkheid. Ik kan mijn paard linksom goed laten lopen, een stuk van de lange zijde lukt me, en daarna gaat ze weer ver met de neus eruit lopen. Hoe zorg ik ervoor dat ze mooi rond blijft lopen, wat langer dan maar 1 lange zijde? Rechts lukt het me niet om haar mooi af te laten buigen, ik "masseer" met mijn hand ( alsof je een spons uitknijpt) de binnenteugel maar het lukt niet om haar erchtsom af te laten buigen, heel even een paar passen en dan komt ze weer onhoog. Hoe krijg ik het voor elkaar om haar langer af te laten buigen? Ik zorg voor een goed tempo, heb haar goed aan mijn been, hou mijn handen zo stil mogelijk, wat moet ik doen om dit te trainen?

Een paard is van nature scheef. Net als wij rechts of linkshandig zijn. Misschien is jouw paard linksgebogen. En buigt ze dus makkelijker linksom dan rechtsom. Door middel van rechtrichten kan je dit verbeteren. Dan kan je het paard aan beide kanten even sterk maken. Via de zoekfunctie kan je hier misschien meer info over vinden. Of kijk anders eens op paardenbegrijpen.nl

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:34

@ jennyxx het principe van rechrichten dat ken ik. D.m.v. zijgangen het paard rechter te krijgen door de spieren te trainen.
@ lailapri ik ga nadat ze het veulen heeft gekregen een osteopaat er na laten kijken

goede ideeen!!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:04

ik heb een vraag:
als ik aan het rijden ben loopt mijn pony automatisch aan de teugel in stap uit ontspanning.
nu zegt mijn nicht dat je het op hulpen moet doen, maar als ik kneed enzo gaat hij niet naar beneden.. maar het is toch juist de bedoeling om geen hulpen te geven

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:14

lekker laten banketstaaf, kneden zorgt voor irritatie, niet voor ontspanning

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:15

maar is het de bedoeling dat de pony het uit zichzelf gaat doen en je dus niks moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:23

Ja. Als jij op de goede manier rijdt, doet de pony het uit zichzelf Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:25

niet helemaal niets dus, door hem links en rechts in te buigen, overgangen te maken en af en toe een goedgetimede halve ophouding, komt het vanzelf goed

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:43

ik doe niks.
ja met wenden enzo inbuigen