Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:33

hihi, ik zie je nog klungelen, en mopperen..maar idd een hoop mensen haken daarop af..terwijl.....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:37

>;) ik? Klungelen...kan het me niet voorstellen :roll:
Vond het echt een drama zadel. En nu ga ik er een kopen }>
wss de bruine :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:43

Afbeelding
leuk hoofdstelletje voor erbij
de laarzen heb je al...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:45

Die heb ik in het zwart. Of iig een die erop lijkt van hooks uit zweden. Echt een plaatje.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:46

En dan nog jasje...
8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:46

dit is idd de artemis van hooks...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:53

die zwarte is ook prachtig....heb ik als wedstrijd hoofdstel.
Mooi leer en fijne afwerking. Via hooks bestel topic gekocht

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:57

er is heel veel leukks hoor in bruin

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:07

Haha maar geld is aardig op als ik de wow koop.
Heb ook een zwarte gevonden op bokt...maar die is 1850 vp...

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:08

Hoi allemaal,

nog steeds een trouwe lezer van dit topic. In het eerste deel heb ik een paar keer gepost, maar daarna helaas een hele tijd niet kunnen rijden (dus ook niks te melden), maar sinds een paar weken weer lekker begonnen.
Nu het weer over zadels gaat.... daar heb ik zelf ook een tijd mee gesukkeld. Heb niet zo'n sterke rug, en m'n vorige zadeltje 'dwong' me met een heel holle rug te zitten. En een holle rug heb ik van mezelf al.... dus idd altijd pijn!

justkid schreef:
Westernzadel dus :D
flauw ik weet het :+
Ik heb nog steeds last van "wiebelbenen" misschien moet ik eens een voorgevormd dressuurzadel op Kid leggen, scheelt in ieder geval een hoop gewicht :')

op een gegeven moment heb ik de wintec western uitgeprobeerd (ok, Just Kid, da's dan wel geen echte...) maar die geeft je wel een hoop vrijheid. M'n hakken hangen wel niet precies recht onder m'n kont (maar scheelt niet veel), rug wel lekker recht, onafhankelijke zit, nee het bevalt me super!! Gelukkig paste 'ie ook nog echt mooi op knollie *\o/*
Ik ben geen sportruiter, maar een buitenritjeshobbelaar, maar voor de recreatiedressuurders onder ons: dat kan prima met een (wannabee :P )westernzadel!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:24

Leuk om bij te lezen. Hopelijk is het zadel echt wat, Ankem. Lijkt me erg lastig, echt op zadeljacht. Ik ben pas sinds een tijdje volledig bewust van de zadeldrama's... Dacht dat ik wel wat via internet kon kopen en passen. Juiste model, boom- en inchmaat en het kan, dacht ik tenminste :=

Heb nu een Barefoot Cherokee voor mijn pony, was ook een soort miskoop eigenlijk, want kapot toen ik 'm kreeg. Heb gelukkig wel een deel van m'n geld terug, zadel gaat as week naar de reparatie.

Ben erg fan van boomloos, heb de pony van mijn zusje spectaculair zien verbeteren onder een Barefoot'je. Dat was bij haar het eerste zadel dat bleef liggen achter haar schouders, moet je nagaan... Pony was jaren van iemand anders, wij verzorgden haar toen. Heeft zelfs lang een gebroken boom op gelegen zonder dat ik het wist. Arme, arme pony. Eyeopener kwam pas toen ze niet meer wilde galloperen, zelfs buiten niet. Terwijl ze eigenlijk niets liever doet nu. Ook gaat ze pas sinds 1 jaar ongeveer in zowel rechter- als linkergalop. Pony is 15 := Ik ken haar nu 7 jaar, maar wat ik onder de barefoot heb gezien, ongelofelijk! (al maakt een nieuwe instructrice er ook deel van uit)

Wilde graag de dressuuruitvoering van Barefoot zelf, maar had te korte benen voor de wrongen :+ Moet mijn zadel wel nog inrijden, maar heb zelden zo fijn gezeten als op zulke zadels. Ik bedoel, qua voelen van spierspanning van mijn pony ed. Moet wel echt zelf leren zitten, en dat valt nog niet mee!
Ik zit ook een beetje met mijn rug, is twee jaar geleden op 5 plaatsen gebroken geweest... Heb sinds gisteren een lumbaalorthese (elastische band om onderrug). Moet nog iets aangepast worden, want zit nog niet perfect, maar merk nu al dat het helpt bij bijv. fietsen. Verwacht dat het met rijden ook fijn zal zijn. Al voel ik nu m'n rug wel weer, denk dat ik andere spieren gebruik/toch nét anders beweeg met dat ding!

Ooit op de manege op een Rossner gezeten waar ik superlekker in zat, maar dat zadel had redelijke wrongen. Had toen erg profijt van die steun, gevoel niet te kunnen vallen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:39

Hmmm, ik zou nu af en toe wel wat meer wrong willen hebben hoor....... Vegs gaat veel lekkerder bewegen sinds ik de Kieffer heb, alleen als ze echt geïnspireerd raakt, zit ik het niet meer uit :=

Ben met Japeloup wel bezig met leuke zitlessen met de westernpad, maar Vegs is echt übervrolijk als je wie aandraven en dat is echt niet grappig. Vindt Vegs wel maar ikke niet. Denk erover om kieffertje een beetje te laten aanpassen :j beetje meer wrong.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:45

Dat is een idee.... maar ja straks als je verder bent in je balans en houding vind je het mss vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:03

Ook weer waar.......

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:56

al met al lastig al die zadels! En ik moet die hel nog in (zadelmaker komt met een maand...). Gelukkig een breed paard dat prima zit zonder zadel. Maar hoor nu zoveel dingen van jullie over verschillende zadels, ben blij dat ik wat ondersteuning heb van mijn stalgenoot hierin, zelf ga ik daar nooit uitkomen! (Is ook de eerste keer dat de zadelmaker komt)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:04

Wil ook wel meekijken hoor en je mag m'n Bates ook uitproberen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:18

Neem m maar mee! Ben alleen bang dat hij een beetje uit mijn budget zit.
Heb ook nog zadel van Menno (heel oud, redelijke staat en net laten maken) dus kan ik ook nog proberen. Maar dat is weer zo'n heen en weer gedoe met 1 zadel voor 2 paarden....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:14

De Kent en Masters was vzh richting dressuur. Dat was de enige waar ik geen pijn aan de voorkant kreeg en ik langer dan 1 rondje op het gereden ;)
Normaal zit vhz snel in stoelzit, maar bij deze had ik dat gevoel echt niet. Partner heeft nog geen foto gemaakt (handig), maar zei dat ik netjes zat en met het lichtrijden recht omhoog kwam, ipv met bovenlijf helemaal naar voren. Ik heb ook met dezelfde beugellengte gereden als dat ik op mijn dressuurzadel had.
Het zadel is harstikke plat, maar miste de steun geen moment. De wrongen kan ik er zelfs nog afhalen.
Waar gaat het bij mij nu fout....
Veel dressuurzadels zijn een soort kommetje, waardoor schaambeen en zitbeenknobbels niet op 1 lijn liggen. De zitbeenknobbels hebben lager contact met het zadel, dan het schaambeen. Als die laatste al anatomisch gezien lager zit dan normaal, tja vul maar in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:58

Dan zou je echt een supervlak zadel moeten hebben. En dat is lastig tegenwoordig.......
Kieffer heeft de Inzell, die is speciaal gemaakt voor vrouwen. En ze hebben er ooit een gemaakt, die was open aan de voorkant, ook voor vrouwen. Je bent zeker niet de enige met dit probleem iig.

Ik ben een beetje Kieffer fan, vandaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:03

dat was nog niet opgevallen yamcha :D
nee maar zonder gekheid, het is heel lastig, had de zadelmaker die nu bij je kwam er wel een idee over? je zou eigenlijk op zoek moeten gaan naar iemand die zo een zadel met een uitsparing aan de voorkant heeft liggen... vroeger had iemand hier in de buurt zo een zadel weet ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:51

:')

Die met de uitsparing is idd een aanrader. Ik kan Kieffer sowieso weleens mailen, welke dat was, dan weet je iig waar je naar moet zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:16

ankem schreef:
De Kent en Masters was vzh richting dressuur. Dat was de enige waar ik geen pijn aan de voorkant kreeg en ik langer dan 1 rondje op het gereden ;)
Normaal zit vhz snel in stoelzit, maar bij deze had ik dat gevoel echt niet. Partner heeft nog geen foto gemaakt (handig), maar zei dat ik netjes zat en met het lichtrijden recht omhoog kwam, ipv met bovenlijf helemaal naar voren. Ik heb ook met dezelfde beugellengte gereden als dat ik op mijn dressuurzadel had.
Het zadel is harstikke plat, maar miste de steun geen moment. De wrongen kan ik er zelfs nog afhalen.
Waar gaat het bij mij nu fout....
Veel dressuurzadels zijn een soort kommetje, waardoor schaambeen en zitbeenknobbels niet op 1 lijn liggen. De zitbeenknobbels hebben lager contact met het zadel, dan het schaambeen. Als die laatste al anatomisch gezien lager zit dan normaal, tja vul maar in...

Dan heb je op hetzelfde zadel gezeten wat ik nu weg doe, nouja vooruit, K&M is leer en Thorrowgood is kunststof maar verder hetzelfde.
Echt plat vind ik hem eerlijk gezegd juist niet echt, ik stap van dit zadel af omdat het op [***] niet lekker meer ligt maar ook omdat ik naar nog platter en nog minder steun wil. Voor een veelzijdigheidszadel vind ik hem vrij gemiddeld, dressuurzadels zijn wel vaak nog wat dieper.
Als het goed is krijg ik de laatste week van maart dit zadel om te proberen, freeform enduro. Weer een zadel zonder zweetblad, dat is me met het vorige testzadel heel goed bevallen :j
Afbeelding

Wat voor jou misschien ook interessant is om te weten, bij de freeform kan je kiezen uit verschillende zittingen, die je weer kan plaatsen op verschillende basis-zadels. Ik krijg bijvoorbeeld een zadel met kortere kussens, endurance basis/zweetblad en endurance zitting, maar je kan ook op een dressuurbasis/zweetblad een endurance zitting zetten bijvoorbeeld.
Een aantal plaatjes van de zittingen staan hier, bijna onderaan --> http://www.torsionsaddles.co.uk/freeform.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:41

Heb echt lekker gereden vandaag. Het landje bij ons is weer te doen. Gewoon in mijn jeans, zadel erop, en.gaan rijden. Wel voor de zekerheid er een slof omheen gehangen, gewoon voor mijn gevoel. Hoe dan ook, ging fijn. Gelet op mijn handen, handen dragen, slagroom en flexiboog, Vegs liep superfijn. Wat tempowisselingen, wendingen, geconcentreerd op sturen met zit, buitenteugel, buitenbeen op de goede plek, merk dat als ik tordeer boven mijn heupen dat mijn benen al automatisch goed liggen. Heb echt genoten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:09

Klinkt fijn, Yamcha. Durfde je niet zonder slof omdat je op het land ging? Kan me er alles bij voorstellen, al gebruik ik geen slof: mijn pony is juist bokkiger wanneer hij er wat om heeft hangen (ad longe iig).

Ben er nog steeds niet op geklommen, en ga morgen niet rijden met onze stalbaas. Ze voorspellen geen droog weer hier, en ga gebruik maken van het vrij reizen met het OV. Spontaan tante opgebeld en ga daarheen. Helaas heb ik geen paardenfamilie, haha.

edit: mooi zadel (en mooie zadels op die link) zeg Blijheid! Vind ze alleen wel schrikbarend duur! Zijn die goed verkrijgbaar in Nederland trouwens? Je ziet hier wel Barefootdealers, af en toe Trekker... en veel namaak. Heb echter nog nooit op een Trekker, namaak of Freeform gereden. Staat wel op het verlanglijstje om dat een keer te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:23

Vegs heeft geen ervaring met de slof, dus ook geen negatieve. Ze linkt het eerder aan de pessoa of de dubbellonge, en die vindt ze leuk. Dus daar ben ik absoluut niet bang voor :)
Meer omdat Vegs een heethoofd is, en dat ding erom geeft mij wat meer rust, gewoon dat ik weet dat ik een extra rem heb. En daardoor kan ik mijn ademhaling laag houden, en als ik iets teveel span in mijn billen en bovenbenen, kan ik dat ook weer loslaten, omdat ik weet dat ik toch wel kan remmen uiteindelijk.
Komt erop neer dat de slof meestal gewoon loshangt. Hij werkt vooral tussen mijn oren :D