[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:24

Ik vind dat fototopic ook maar onduidelijk. Staat een hoop onzin in en sommige ruiters (die goed op weg zijn) gaan er ook van twijfelen.
Sommige bokkers heb je idd wel wat aan,maar het is lastig om te vinden als je het niet weet. Daarbij staan er wel een hoop foute foto's en foto.s van ruiters die goed op weg zijn. Dat verschil is imo niet goed te zien al als je nog aan het leren bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:43

Ik vind het fototopic vooral entertainment, maar af en toe staat er iets nuttigs in. Ik leed weleens mee, maar er staat mij teveel onzin in.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:11

Het abonnement heb ik inmiddels opgezegd, dus na dit kwartaal stop ik daar. Afgelopen herfst ben ik daar begonnen om wat meer ervaring met verschillende paarden te krijgen, om het rijden weer op te pakken en wat zekerder van mijzelf te worden. Dat is dus wel goed gelukt, alleen hun rijstijl past niet bij mij. In de les probeer ik dan die dingen uit te halen waar ik mij goed bij voel en voor de rest negeer ik dat dan maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:53

it_is_me schreef:
Het abonnement heb ik inmiddels opgezegd, dus na dit kwartaal stop ik daar. Afgelopen herfst ben ik daar begonnen om wat meer ervaring met verschillende paarden te krijgen, om het rijden weer op te pakken en wat zekerder van mijzelf te worden. Dat is dus wel goed gelukt, alleen hun rijstijl past niet bij mij. In de les probeer ik dan die dingen uit te halen waar ik mij goed bij voel en voor de rest negeer ik dat dan maar.

wat ga je daarna doen? (interesse)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:17

Hier thuis heb ik een paardje (draver) staan, die vorig jaar een langdurige blessure heeft opgelopen en wat nu gelukkig goed hersteld is. Die wil ik weer aan het werk zetten, maar het weer laat dat steeds weer niet toe en de bak (van de buren) is dan niet droog genoeg om daar aan de slag te gaan. Heb zelf geen bak en over de weg durf ik nog niet aan. Dan wil ik iemand zoeken, die bekend is met rechtrichten en centered riding.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:23

lastig dat je thuis niet kunt rijden...
rechtrichten is imo echt een hype (geweest) Eigenlijk is het gewoon een onderdeel van het rijden, maar dan losgerukt en op gehamerd.
Ik weet niet waarom rechtrichten je zo interesseert?

centered riding heb ik geen ervaring mee, dus ook geen mening.. wel belangrijk is om te weten wat je (on-)bewust aan gewichtshulpen geeft.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:42

Dus eigenlijk zou het rechtrichten geen los onderdeel hoeven te zijn, maar zit het verweven in een goede rijstijl en heeft een goede lesgever daar oog voor.

En wat vind je dan van het grondwerken aan de hand?

Verder ben ik hierin geinteresseerd, omdat mijn draver moeite heeft met zijn balans en zeer senibel is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:54

it_is_me schreef:
Dus eigenlijk zou het rechtrichten geen los onderdeel hoeven te zijn, maar zit het verweven in een goede rijstijl en heeft een goede lesgever daar oog voor.

En wat vind je dan van het grondwerken aan de hand?

Verder ben ik hierin geinteresseerd, omdat mijn draver moeite heeft met zijn balans en zeer senibel is.

Idd, dat bedoel ik. Men roept met rechtrichten vaak sb en travers..., maar als een ruiter daar helemaal niet klaar voor is, kunnen die oefeningen helemaal niet correct worden gereden.
Rechtrichten is het paard laten sporen (voorbenen en achterbenen in hetzelfde spoor) en de spieren evenredig "lenig en krachtig" maken.
Dus alles is rechtrichten, mits goed uitgevoerd.
Een goede instructeur ziet veel en corrigeerd je waar (als eerste) nodig. Een draver is dressuurmatig lastig rijden en kom je al gauw op corrigeren uit, terwijl je eerst moet leren, voordat je kunt gaan corrigeren.

Waar jij wsl op moet letten, gezien je nog moeite hebt met het paard aan de teugel te rijden, is het rijden "op" je buitenhand. Zodat het paard niet over de buitenschouder kan weglopen én jij niet teveel aan de binnenteugel het paard scheef trekt (onbewust)

Hoe (waarin) merk jij dat hij moete heeft met zijn balans?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:09

Ik heb vandaag mn vzpony weer gereden. Die rij ik 1 x in de week.
Pony heeft altijd last gehad van zn rug en is nooit ontspannen gereden.

In de galop gaat die altijd mooi naar beneden,en maakt die zn rug bol. Dat voel ik dan ook echt, dan lijkt t net alsof die aan t poepen is. maar in draf doet tie dit niet.
Vandaag veel overgangen gemaakt en figuren gereden.
Toen ging ik halt houden. En gaf ik hem been en ik hield normale druk op me teugels, opgegeven moment ging die hangen in mn hangen en liet die niet los. Na 2 minuutjes, ging die.. Naar ontspanning. Weeej ik was echt blij en trots op hem.
Alleen als ik weer in stap ging was die er weer uit.
Paar weken geleden, was mij dit echt niet gelukt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:16

michelle933 schreef:

In de galop gaat die altijd mooi naar beneden,en maakt die zn rug bol. Dat voel ik dan ook echt, dan lijkt t net alsof die aan t poepen is. maar in draf doet tie dit niet.
Toen ging ik halt houden. En gaf ik hem been en ik hield normale druk op me teugels, opgegeven moment ging die hangen in mn hangen en liet die niet los. Na 2 minuutjes, ging die.. Naar ontspanning. Weeej ik was echt blij en trots op hem.

eh, waarom geef je been als je stil staat en niet naar voren wilt?
Het hangen is daar natuurlijk een reactie op en dat noem ik niet erg positief.
Ookal trek je niet, is het toch een vorm van met druk aan de teugel krijgen (niet rijden)
ipv wanneer je het paard actief in stap, draf of galop rijdt en hij met een normale aanleuning gaat zakken in de hals.
Snap je?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:20

superwoman schreef:
michelle933 schreef:

eh, waarom geef je been als je stil staat en niet naar voren wilt?

Het hangen is daar natuurlijk een reactie op en dat noem ik niet erg positief.
Ookal trek je niet, is het toch een vorm van met druk aan de teugel krijgen (niet rijden)
ipv wanneer je het paard actief in stap, draf of galop rijdt en hij met een normale aanleuning gaat zakken in de hals.
Snap je?

Nou omdat dat moet? Alhoewel dat heb ik bij al mijn instructrices geleerd.

Ik heb gewoon de normale druk als ik aant rijden en ook met halt houden? Als ik wat been geef, gaat die naar beneden. Daar ben ik dus achtergekomen, dat hij dat zo doet.
Tijd terug op een paard gereden, lord liberty x was dat. Bij hem moest je ook je been eraan houden.

In galop heeft die wel aanleuning maar in draf niet. Haha weirdos

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:26

Superwoman je doet eer aan je naam en slaat de spijker op z'n kop! :) Dat klopt inderdaad van die buitenteugel!

Mijn paard gaat steeds sneller lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:42

it_is_me schreef:
Superwoman je doet eer aan je naam en slaat de spijker op z'n kop! :) Dat klopt inderdaad van die buitenteugel!

Mijn paard gaat steeds sneller lopen.

:o

(draf ook?) om het tempo op te vangen kun je het beste zelf rustig gaan lichtrijden en niet meegaan met het tempo van het paard. Daarbij kun je hem en jezelf ondersteunen door soms een halve ophouding te maken. Zorg ervoor dat je na die H.O. niet onbewust nog wat spanning behoud in je schouder,arm en hand. Steek anders (af en te dus) beide handen even naar voren, zodat je even geen contact meer hebt met de paardenmond. Dan zal hij wel weer iets gaan versnellen en kun je dezelfde oefeningen doen. Probeer vooral te voelen en daarvan te leren. (mocht hij op de H.O niet voldoende reageren, mag je dat best met 2 handen doen, mits je daarna weer ontspant, de 3e x moet hij luisteren dus mag je het wat harder doen -hulp altijd wel kort houden, dus geen hele seconden.
Denk eraan dat het daar om draait, dat jij leert om te je paard aan te voelen en daarop te reageren. Lukt het niet, dan moet je wat anders gaan proberen, want doorzetten is niet de manier.
Ondanks dat hij te snel wil, blijven schakelen (enkele pasjes) , zodat je controle krijgt en behoud op het tempo zonder dat je spanning gaat opbouwen.

Senibel: pas op dat jij je benen niet gaat afsteken. ;)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:53

Mijn vriendin die rijdt m2 en haar paard heeft ook wel is. Met halt houden dat die dan paar seconden of een minuut vasthoud :s ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:57

Als ik dat bij merrie doe, steigert ze tot ze achterover gaat.... En terecht. Echt, dat moet je nooit meer doen.

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:58

Tegen mij zeggen ze dat je met kneepjes moet rijden,en dan komt het vanzelf :)

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:59

Als je haar best lang inhoud,kan het ook zijn dat ze steigert of naar achter rent... eerder lopen,maar ze mag dat niet aanwennen snap je? Tenminste,niet als jij dat wilt

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:59

Haha,veel plezier allemaal!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:05

Yamcha schreef:
Als ik dat bij merrie doe, steigert ze tot ze achterover gaat.... En terecht. Echt, dat moet je nooit meer doen.

Heb je t nou tegen mij? Of op een andere reactie?
Ik heb 6 instructrisces gehad waarvan 1 instructeur op de olypische spele heeft gereden afgelopen jaar.
En bij allemaal zeiden ze dit.
Tijdens t halt houden. Ophoudingje en je been eraan.
Ik moet zegge, niet elk paard reageerd hier op.
Maar mijn vzpony van nu wel. En meerdere die ik heb gereden of rij ook.
Dus ik vind t best weirdos.

Ik heb hem normale druk op me teugels. Geen spanning.
Hij houd even vast, en daarna geeft die een aanleunig.
Alleen in draf.. Doet tie t niet.
Nou komt dat zowiso door mij xd want hij zit nieet heel fijn. En ik denk dat mn zit daardoor wat bellemerd. Soms doet die ook enorm hoog zijn hoofd. Hij steekt dan zn neus naar de lucht. Of ik nou wel of geen druk heb, hij doet t. Nu ik met martingaal rij gaat dit wel wat beter.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:07

Janneke9 schreef:
Tegen mij zeggen ze dat je met kneepjes moet rijden,en dan komt het vanzelf :)

Niet dus.. -_-
Zo moet t hlml niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:59

Michelle, ik snap de oefening wel, maar ik vind hem erg ongenuanceerd omschreven en ik vind de oefening niet geschikt voor m"beginners". Wanneer je aan het leren bent om aan de teugel te rijden,moet je dit vanuit de activiteit doen. Ecjt van achter naar voren.
Ik ben wel benieuwd naar die les(sen) van die instructeur van de olympische spelen....... Wie was dat dan?

Wat yamcha bedoeld is dat wanneer ze been geeft en de rem erop zet,dat haar paard gaat steigeren (en die van mij ook) daarom zou ik die oefening anders omschrijven en zeker niet "zomaar" doen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:26

Die van 'mij' ook, en manege noemt het: eigenwijsheid en niet aan de teugel willen lopen.
Maneges zijn zo'n goede motivatie om te sparen voor een eigen paard.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:11

Haha lollieloes! Inderdaad! Maar de ruimte voor het paard? Hij kan niet in mn achtertuin :+
Even een vraagje, wat is rechtrichten?

Verder ben ik het met wonderwomen en yamcha eens,
Je vraagt ze (als je al vraagt) niet naar beneden door vanuit halt te kneden en'gas' te geven. En ook niet helemaal eerlijk, als je het mij vraagt. Je vraagt dan aan je paard om naar voren te gaan maar je houd hem tegen, ik snap best dat ze dan gaan steigeren, heb het zelf eigenlijk nooit geprobeert en heb er ook niet de behoefte voor ;)

Verder ging het bij mij vandaag erg goed! Paard waar ik op rijd, (die kwpn merrie (ahornxpion) van de manege) begrijp ik steeds meer en leer veel van haar. Doordat ze nogal kopoig KAN zijn, moet je goed laten zien wat je wilt, en moet je daar je best voor doen. Binnenkort staat z weer stil i.v.m haar dracht.

Maar eigenlijk wil ik yamcha wonderwomen en nog wat anderen wel een beetje bedanken :o .
Sinds ik dit topic volg leer ik veel! Bedankt voor jullie goede uitleg en super dat julie iedereen zo helpen! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:14

Graag gedaan meis :) meestal is 't wel leuk ook :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 03:42

superwoman schreef:
Michelle, ik snap de oefening wel, maar ik vind hem erg ongenuanceerd omschreven en ik vind de oefening niet geschikt voor m"beginners". Wanneer je aan het leren bent om aan de teugel te rijden,moet je dit vanuit de activiteit doen. Ecjt van achter naar voren.
Ik ben wel benieuwd naar die les(sen) van die instructeur van de olympische spelen....... Wie was dat dan?

Wat yamcha bedoeld is dat wanneer ze been geeft en de rem erop zet,dat haar paard gaat steigeren (en die van mij ook) daarom zou ik die oefening anders omschrijven en zeker niet "zomaar" doen.

Maar ik zet de rem er niet op?
Ik hou normale teugel druk. Maar omdat ik wat dieper/zwaarder ga zitten en me handen niet iets wat naar voren doet blijft ze staan. Ook al geef ik been druk.
Paar x van paterick vd meer. Dat was echt gaaf. Maar alweer ff geleden.