Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:27

@Knollentuin: Klopt, dat doe ik ook (dat zijwaarts/omhoog tillen van m'n been, en weer goed neerleggen). Ik heb alleen als ik dat gedaan heb heel erg het gevoel alsof ik voorover zit in plaats van op mijn kont. Billen ontspannen ga ik nog beter op letten :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:31

Geen idee wat voor stijl het is, die overgangen terug. Ik merk alleen dat het bij Jim op zo'n moment dat de beste oplossing is. Wat op een ander moment juist weer compleet verkeerd zou zijn :j
Het is een ideaalbeeld inderdaad. Een mooi streven. Maar voor mij en Jim nog lang niet haalbaar.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:01

Mooie uitleg wordt er weer gegeven. Ik denk dat iedereen daar zijn/haar voordeel mee kan doen. Zelf ben ik nog steeds niet aan het rijden helaas. Ik heb vakantie, nu de tweede week maar alles komt er nu uit van het harde werken wat ik gedaan heb de laatste tijd, een beetje depri geweest de eerste dagen en héél erg moe, ziek geweest en gisteren door mijn rug gegaan. Vandaag zou ik les hebben, heb de instructrice niet afgebeld en dus hebben we voor mij oefeningen gedaan en voor Dúx. Voor mij de gewone ontspanningsoefeningen die ik altijd doe met haar aangevuld met wat voor mijn rug. Voor Dúx heb ik wat oefeningen meegekregen om hem losser te maken. Ook nu, net als de vorige keer met het grondwerk, was het resultaat meteen te zien, zo ontspannen was hij, dus tot mijn rug weer meewerkt kan ik toch fijn met hem bezig zijn.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:36

goede uitleg! Vind die van beenligging ook een goede. Denk dat ik hetzelfde probleem heb. Gisteren de hele tijd mijn linkerbeugel kwijt. Wat een gedoe :( uiteindelijk merkte ik dat ik teveel spanning in bekken/billen where ever had. Toen ik daarop ging letten had ik minder moeite met benen laten afhangen en verloor ik mijn beugel ook minder vaak. (Mis de wow van Knollentuin :o daarmee ging het makkelijker )

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:41

Heb zondag ook weer wedstrijd, daarvan is al gemeld dat het binnen gehouden word. Dus dat is fijn.
Geen last van evt. regen. We zijn nu B+6. Hopelijk blijft het +6 en gaat er niets af... alleen bij :D
Maar moet eerlijk zeggen maakt me niet echt uit. Doe het nu voornamelijk om suus op vreemde terreinen te laten lopen. Die is toch altijd beetje hyper op ander terrein. :#

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:44

Scheelt dat er bij de B niets af kan, dus daar hoef je je sowieso al niet druk om te maken :D
En herkenbaar hoor! Jim is ook altijd :):)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:54

oh echt niet... dat wist ik niet. *\o/* HAHA weer een zorg minder. Hoef ik me nog maar om honderd andere dingen druk te maken :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:56

Pas vanaf de L heb je verliespunten :j
:oo
oliebol, dat heb ik nu dus wel :')
Nou ja, vorige keer was een drama en was de score 161 en 166. Dus op zich moet ik daar niet heel bang voor zijn. Als het nog beroerder is groet ik wel af :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:57

Lieve mensen, ben de laatste tijd een beetje druk geweest en dus minder actief in dit leuke topic. Steeds wel aan het meelezen, maar vanaf m'n telefoon is het niet handig antw. En ik ga nu ook nog lekker op vakantie!!
Zal wel een hoop bij te lezen hebben als ik terug ben, maar das ook wel weer leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:58

Nog steeds het leukste topic van Bokt :D

Geeft niet, ik herken dat wel, ik lees ook bij met de mobiel, maar dan ook berichten plaatsen is lastiger, en ik wil hier toch altijd graag op iedereen reageren, en dan kom je ook niet weg met korte berichtjes :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:06

Have fun op je vakantie Japeloup!

Ik heb nog geen mobiel met internet... over 2 weken mss dan kom ik ook in dit tijdperk aan :+
@amanda, lekker ontspannen rijden en je niet drukmaken over de punten. Dat probeer ik ook altijd. Gewoon ontspannen paard de bak door krijgen en zonder gedoe en stress. Vorige keer sprong suus zonder gedoe aan in correcte galop en schoot vol in de glimlach. Was er zo blij mee, meestal sprong ze overkruist aan ofzo. Jury kwam later naar me toe en zij... Was je blij met het aanspringen in de galop. Je kreeg ineens een bigsmile op je gezicht :D HAHA Nou was er idd heel blij mee. Kan daarvan genieten en blijkbaar gaat het dan beter. Maar moet wel eerlijk zeggen dat ik Suus 10 minuten in het warmrijden een spray Bach Rescue geef als ze te hyper is. Dan is de piek eraf en is ze net ff iets kalmer. Wel zo fijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:22

Over mijn punten maak ik me niet druk hoor :D
Ik vind het veel belangrijker dat hij gehoorzaam is en we ontspannen door de baan kunnen.
Ik heb Jim 1x Calmitan gegeven, toen was het een groot dressuurfestijn en was ik bang dat hij ging flippen op zo'n groot grasveld. Dat is op basis van magnesium. Ze worden er niet rustig van, maar het haalt de scherpe randjes er vanaf, zodat je als ruiter net even wat meer door kan dringen.
Bij Jim dan. Want hij vergeet mij op zulke momenten nog wel eens :+
Ik heb er 1 liggen, maar geen idee of ik die ga gebruiken. Wil het liever zonder doen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:40

de Bach Rescue doet idd ook het scherpe randje er vanaf halen. Maar niet dat ze suf word ervan ofzo.
Ze is wakker en alert alleen niet meer ontplofbaar :+ Bij suus is het van belang om veel te herhalen en als ze een paar keer zonder stress het heeft overleefd is het klaar en duidelijk en is het niet meer nodig.
Geef het haar niet standaard hoor, eerst kijken hoe ze is en hoe ze reageert op alles.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:42

Ja precies, dat is met de Calmitan ook.
Nadeel daarvan is dat je het wel 1-2 uur van tevoren moet geven.
Maar inderdaad, het moet geen gewoonte zijn.
We zoeken veel dingen gewoon al op, maar soms is het nodig die scherpe randjes eraf te halen om de goede ervaring te bevestigen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:47

Amanda schreef:
Over mijn punten maak ik me niet druk hoor :D
Ik vind het veel belangrijker dat hij gehoorzaam is en we ontspannen door de baan kunnen.
Ik heb Jim 1x Calmitan gegeven, toen was het een groot dressuurfestijn en was ik bang dat hij ging flippen op zo'n groot grasveld. Dat is op basis van magnesium. Ze worden er niet rustig van, maar het haalt de scherpe randjes er vanaf, zodat je als ruiter net even wat meer door kan dringen.
Bij Jim dan. Want hij vergeet mij op zulke momenten nog wel eens :+
Ik heb er 1 liggen, maar geen idee of ik die ga gebruiken. Wil het liever zonder doen.

:+ Ik geef Beeb ook een rustgevende mix voordat ik op wedstrijd ga. Maar voor de eerste paar minuten heb ik het nodig, ondertussen hebben we zoveel 'ervaring' dat ik eindelijk kan rijden op wedstrijd. ga idd voor ene fijne, ontspannen proef en punten zijn leuk, maar niet noodzakelijk. Hoewel ik niet op wedstrijd ga als ik niet klaar ben voor een klasse. Zijn we dat wel, maar halen we geen punten, dan doe IK iets niet goed. Dat probeer ik erin te houden, thuis hem 1 a 2 niveau's hoger getraind hebben, zodat ik weet dat het mijn eigen schuld is als iets niet lukt. Soort zelfbescherming voor het paard ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:49

Grappig he, al die paarden die wedstrijd spannend vinden. Ik weet dat Beeb vreemd terrein echt spannend vindt, maar ik maak het erger door ook gespannen te zijn. Hij reageert zo bizar op hoe ik me voel dat ik zelf voor belangrijke wedstrijden (of de 1e wedstrijd sinds lange tijd) ook wat inneem tegen de zenuwen _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:50

Ik ook Merel :j
Als ik zou weten dat hij de klasse niet aan kan dan ga ik ook niet.
Probleem zit ook tussen onze oren.
Hij omdat hij soms gewoon geen zin heeft of teveel spanning heeft. Of ik omdat ik onbewust toch ook spanning heb.
Laatste keer ging met losrijden binnen super, komen we buiten was er geen land met hem te bezeilen. Zo moeilijk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:52

Volgens mij zijn die tussen de oren problemen het lastigst... Ik haat binnen losrijden en buiten starten of andersom. Beeb verveelt zich heel snel en ik heb ook geen super concentratie vermogen, dus heb ik hem met inrijden goed en moet dan naar binnen of buiten dan gaan we samen rondkijken, geef ik hem te weinig te doen en gaat hij klieren _O- Ik ga nu meteen in de bak draven (of om de bak) en flink aan het werk, dat werkt wel goed zolang IK op blijf letten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:53

Dat ga ik ook maar eens doen inderdaad. Aan het werk ~~}>
Ik ben nooit zenuwachtig voor een wedstrijd. Maar meer voor hoe Jim gaat reageren.
Maar dan is spanning gewoon spanning en breng ik ook over. Waar de spanning dan ook voor is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:00

Mijn vorige pony vond wedstrijden echt geweldig. Met inrijden liep hij soms nog even wat te sukkelen, maar zodra ik de ring in mocht ging hij ineens 'aan'. Zo leuk om te merken :j
Met ponymans start ik niet, omdat er zonder sterke auto en trailer niet veel kan. Om nou voor de 4 wedstrijden per jaar die bij de buren georganiseerd worden lid te worden van een vereniging (die de lessen weer ergens anders geeft waar ik niet heen kan) en een startkaart+coupons aan te vragen enzo vind ik ook best veel kosten.
Wat wel op m'n verlanglijstje staat is een keer TREC starten en ik zou ook nog wel eens een endurance willen doen :j Heb dat één keer gedaan met vorige pony en dat was echt een superervaring :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:06

Ik kan ook maar 6 keer starten hier in de buurt. Voorheen hadden ze 6 weekenden en kon je 12x starten.
Tegenwoordig hebben ze het opgesplitst. B/L de ene dag, M/Z de andere dag. Dat is wel jammer.
En dan 1 weekend dressuurfestijn, waar je wel 2 dagen kan starten.
Ik heb ook geen trailer, dus dan moet je wat inderdaad :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:41

jeeeh wat gaan jullie hard. Over wedstrijden kan ik niet meepraten want die rij ik (nog) niet.
Maar ik denk dat als ik ooit nog eens start dat ik de eerste wedstrijden waarschijnlijk niet eens weet waar de voor en achterkant van mijn paard zit :D

Hangen is bij mij altijd concequent achteruit.
Nou kan Kid dat ook heel goed omdat ik dat altijd meeneem in het rijden.
Zodra ze weer los van het bit is en op de achterhand staat gaan we weer vooruit.
Ik heb haar wel eens de hele bak rond achteruit gehad omdat ze bleef hangen.
Ze wordt dan echt boos en begint te grommen maar uiteindelijk laat ze los en dan is het ook weer oke :(:)
Daarna is het echt weer maanden over.

Wat ik ook wel eens doe is gewoon gaan galopperen aan een losse teugel, even alles ontspannen en dan weer kort een oefening afmaken, als ze dat goed doet ook meteen stoppen en klaar voor vandaag.

Ik heb het idee dat veel ruiters ook gewoon te lang doorgaan.
Als Kid alles lekker doet ben ik soms na 20 minuten weer klaar.
Dat helpt goed hoor.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:33

Hey!
Oke ik ga eens een poging doen om het uit te leggen.

Citaat:
abra, jij zegt dat je paard zich sterk maakt ,maar hij kan zich pas sterk maken als ie iets heeft om zich tegen af te zetten. op het moment dat jij daar je weerstand weghaald heeft ie niets meer om aan te hangen of te trekken. jouw paard duwt zich zo te lezen steeds van het achterbeen af -strekt zich uit -drukt rug weg en duwt onderhals eruit en strekt nek tegen de hand. eerste reactie van mij is been, flink been naar voren schoppen echt en je hand los.> op het moment dat je het strekmoment onder je voelt, en haal je gevoel maar terug ...je voelt het gebeuren.. dan weer terug op houding en zit .

Je hebt helemaal gelijk over dat uitstrekken, dat is dan ook het moment dat ik hem kwijt ben en dan heb ik niets meer te zeggen. En ja hij is wel slim, hij weet perfect waar hij mee weg kan komen. En dat zal hij dan ook doen, zoals die volte rechts waar hij liever naar links draait of rechtdoor gaat en zo zijn er nog wel dingen. Het is ook zo dat het moment dat je hem er door hebt hij echt geweldig loopt. Dan doet hij alles, schouderbinnewaarts, wijken, galopwissels en dan is hij heel constant in de aanleuning. En met er door bedoel ik dat hij doet wat ik wil en niet wat hij wilt. Dus ja hij is wel ‘stout’ maar dan ook alleen bij mij omdat hij weet dat hij er mee weg komt. Is dan ook helemaal mijn fout, maar je moet ook begrijpen dat ik hem nog geen jaar heb en voor hem reed ik 1 keer per week een manegeles op pony’s die al 20jaar niets anders deden. En Abra heeft voor mij wel een behoorlijk niveau gelopen, hij was dus wel meer gewoon dan wat hij nu moet doen.

Ik wil graag kunnen rijden zonder hulpmiddelen en zonder ruk en pluk werk enzo. Maar of het zo goed is om hem nu zijn zin te geven? Het is al beter, deze winter durfde ik gewoon niet meer met hem galopperen omdat hij er dan vandoor ging en dat deed hij ook alleen maar bij mij. Dus nu als hij al 5 keer op het zelfde punt naar links draait terwijl ik naar rechts wil heb ik er wel genoeg van. Moet ik het hem dan gewoon laten doen? Ik heb hem dan gewoon even die slof aan gedaan zodat ik er even voor kon zorgen dat hij zich niet zo kan uitstrekken en kan doen wat hij wilt, maar doet wat ik wil en dat is dus naar rechts gaan. Zorg je er voor dat hij 2x zijn zin niet krijgt probeert hij het ook niet meer… Is het dan zo fout om die slof te gebruiken?

En nu kan jij wel zeggen dat ik het hem in stap moet laten doen, maar dan doet hij het niet. En stilzetten ervoor kan ook wel. Maar eens moet ik het dan wel eens in draf doen, toch? Maar als jullie zeggen dat dat de oplossing is dan wil ik dat zeker proberen.

Ik heb in het begin ook veel grondwerk met hem gedaan, want hij had totaal geen respect voor mij. Hij liep zo over me heen en deed wat hij wou. Nu loopt hij braaf achter mij, staat stil als ik dat wil, gaat achteruit als ik dat wil… ik kan hem nu zelfs los laten staan en weg gaan, hij blijft gewoon staan. Maar met het rijden heeft hij precies nog niet dat respect voor mij… of zie ik dat fout?

Ik hoop dat jullie mijn uitleg een beetje begrijpen :D Ik wil wel echt graag leren...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:32

'avond,

weer "even" bijlezen :)

Tov, ik heb nog nooit met kaptoom gereden. Kaptoom gaat toch via ring op de neus? Hoe maak je dan de teugels vast?
Longeren met kaptoom ken ik inmiddels wel.

Abra_ schreef:
.. Het hek net het zelfde, dan gooit hij zijn hoofd er over en gaat wat rond zitten kijken. Volgens degene die mij geholpen heeft is het omdat hij al snapt wat hij moet doen, dat vind hij niet leuk dus probeert eens iets anders... Als je 2 keer een volte na elkaar doet doet hij de volgende draai gewoon iets anders...

Dit stukje herken ik wel. Been there and done that :o Bij mijn paard was het gebrek aan concentratie. Zo snel afgeleid. Lekker boeiend die ruiter, want in de wei gebeurt van alles, in de verte zie ik ook nog wat, gaaaap ik zie lekkere grasjes etc. Ik heb van Japeloupe geleerd hoe ik de aandacht van mijn paard bij mij kan houden. Misschien kan je eens vragen aan je instructeur of je hier tips voor kan krijgen?

Blijheid schreef:
Als ik nog tips mag vragen, ik merk dat ik moeite heb met mijn bovenbenen. De spier die aan de achterkant van mijn bovenbeen hoort te liggen, gaat er steeds onder liggen (help, is dit duidelijk?). Ik stop dan, ga weer goed zitten, rijd weer verder, maar ik kan het maar kort goed houden. Ik span ergens iets aan, maar ik ben er nog niet achter wat, en hoe ik dat kan voorkomen. Ik merk wel dat de stukjes dat die spier op de goede plek ligt, ik mijn onderbeen ook op de goede plek houd, meestal heb ik mijn onderbeen net te ver naar voren.
Wat ik wel heel moeilijk vind, als ik die bovenbeenspier goed leg, zit ik voor mijn gevoel teveel voorop, niet meer op mijn kont. Ik wil liever niet nog een nieuw probleem aanleren.

Ik heb deze uitleg gekregen: wij dames, hebben vet aan de binnenkant van onze bovenbenen. Dit is een onstabiel "wiebelend" vlak. Ook magere dames schijnen dit te hebben. Door je been en knie, helemaal naar achteren te leggen, en langs het paard/zadel, terug naar voren te schuiven, komt het bovenbeen goed te liggen. Je duwt als het ware je vet naar achteren, en je been ligt stabiel tegen het zadel. Door het openen van je heupen, en dus niet door het onder spanning naar binnendraaien van je onderbeen/voet, komt je hele been vanzelf goed te liggen. Ik herken het gevoel van teveel voorop zitten. Ik denk dat het een kwestie is van trainen en wennen van je spieren. Ik voel dat het met name wat van mijn buikspieren vraagt. Daarbij heb ik gemerkt dat een zadel ook heel veel invloed hierop kan hebben. Ik heb pasgeleden gereden in een zadel, wat mij helemaal paste. (en paard ook, helaas niet mijn eigen zadel.... maar zadel van de juf ), mijn houding was gewoon goed. Terwijl ik in mijn eigenzadel loop te worstelen met mijn zit. Je hebt best kans dat je in een ander zadel, hier helemaal geen probleem mee hebt.
(als de juffen mijn uitleg niet goed vinden, dan hoop ik dat jullie even corrigeren :o )

Citaat:
Massimo's: ik heb nu al 2 jaar een Massimo trail. Wat wil je weten?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dit zadel kennen. Grappig is dat ik eigenlijk alleen maar positieve dingen lees. A.s donderdag komt zadelmaker, en ik ga in ieder geval een Massimo dressuur 2 proberen.

Succes as zaterdag Amanda

Jij ook Apple

Jij ook Sabm

Jij had je vakantie hard nodig Elan :(:) Beterschap, hoop dat je gauw van je rugklachten af bent.

Fijne vakantie Japeloup

En fijne avond iedereen :wave:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:01

Mijn ervaring is in ieder geval positief. Met de trail dan. De dressuur lag ook goed, maar daar zat ik dramatisch in. Zowel bij de I als de II. Trail lag goed en zat voor mij ook heerlijk. Een vriendin van mij heeft overigens wel last van de beugelophanging. Krijg ze echt blauwe bovenbenen van. Ik heb dat zelf niet. Ik rij er alles mee. Dressuur, springen, buiten. Kan allemaal.
De trail heeft wel een redelijk open en vlakke zit met weinig wrong. Ik vind het heel prettig, moet ook een aardige bilpartij kwijt. Maar kan even wennen zijn.