Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:19

TessaKaizoku schreef:
Om me heen kijken gaat hem niet worden denk ik, we rijden altijd in een binnenbak
:o

Ohww ja sorry :o , dat kan natuurlijk ook :+
Dan heb je d'r niks aan

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:21

TessaKaizoku schreef:
Heeft iemand soms wat concrete tips om (lichamelijk vooral ) meer ontspannen paard te rijden? Dingen waar je op kan letten terwijl je aant rijden bent vooral :P
wel es goede zitlessen gehad ?
Naast dat zitles je totale houding verbeterd, wordt je minder gespannen in je lijf en dat heeft direct effect op het paard onder je.
Zitllessen zijn een fijne methode om je focus te gaan leggen wat het belangerijkste is van paardrijden: het goed kunnen aanvoelen wat er onder je gebeurd, je wordt meer een eenheid met je paard.
Als je communicatie met het paard onder je goed is ontspan je n.l. vanzelf, en neemt het paard jou mee ipv andersom.
De benen van het paard worden a.h.w. je eigen benen.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:24

debravanesch schreef:
Nu heb ik een hele andere angst.
Net telefoon gekregen dat de hoeven van mijn paardje heel week/zacht waren (de straal dan). Lesgeefster denkt aan rotstraal (3 van de 4 hoeven)
Hoefsmid gebeld, met zijn kennis van de hoeven van mijn paardje is hij er vrij zeker van dat het dat niet is, maar dat de nieuwe straal de oude wegduwt (soort vervelling) 23 mei komt hij om te bekappen, als hij vroeger kon ging hij iets laten weten.
Ondanks dat hij zei dat ik me geen zorgen moet maken doe ik dit toch!!!!!!!!! ik haat die onzekerheid en ben bezorgd (dit is toch ook een vorm van angst he!)

Ik ga morgen zelf eens langs en ook maar een aan de hoeven ruiken

Ik vind van wel. Ben ook vaak overbezorgd om de beestjes.
Ik zou zo lang niet kunnen wachten. Is er niet iemand die je kent die er ook kijk op heeft?

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:25

ik was even aan het meelezen, want ik kan zelf ook wel een scheiterd zijn, maar vaak als ik erop zit gaat het wel goed het is vooral voor die tijd dat ik het spannend vind. Als ik even spanning voel dan ga ik altijd een liedje in mijn hoofd zingen(werkt ook wel even) maar ik denk dat je vooral vertrouwen moet hebben voordat je je echt helemaal kan ontspannen.
Zo had ik bij mijn vorige verzorgpony uiteindelijk echt vertrouwen opgebouwd en deed ik alles met haar en was ik ook nergens bang meer voor!(zo hoort paardrijden te zijn) :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:26

@Mallorka, wow respect! Ik zou de eerste 3 jaar niet meer op een paard durven klimmen denk ik.

Enne,post maar gezellig hoor,ik heb er geen last van.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:39

Mallorka schreef:
Ik vind van wel. Ben ook vaak overbezorgd om de beestjes.
Ik zou zo lang niet kunnen wachten. Is er niet iemand die je kent die er ook kijk op heeft?

Ik kon ook niet wachten, vandaar dat ik vandaag(het was 19h) de hoefsmid nog gebeld heb :o

De lesgeefster heeft er ook naar gekeken, het is zij die met de rotstraal kwam, zij had de indruk dat het ook slecht rook, vandaar dat ik morgen zelf es zal ruiken.
Ik zou het vreemd vinden want ze staat op droge ondergrond en wordt bijna dagelijk bezocht (en hoeven uitgekrabt)
Op de vorige manege stond ze veel natter en daar had ze dat ook wel eens, maar niet om zorgen over te maken zei de vorige eigenares (haar ken ik wel heel goed)

Anoniem

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:04

Ik ga vanavond weer rijden heb er steeds zin in gehad maar heb me nu toch buikpijn van de zenuwen -:(-

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:26

Ah wat jammer zeg. Maar dat gaat helemaal goed komen hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:45

Dankje! Ga gewoon mijn best doen! Maar ben natuurlijk ook extra gespannen door mijn examens..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:22

Heb je ondertussen al gereden?

Ja spanning van examens er bij kan ik heel goed begrijpen. Dat maakt het nog moeilijker (zit nu ook in de examenperiodes dus ik snap je helemaal).

Morgen ga ik weer rijden,hoorde dat het lekker weer word dus heb voor mezelf besloten om morgen lekker een paar rondjes relaxt te hobbelen zonder stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:44

Ben nu net terug :) Rijden ging goed, ondanks de buik- en hoofdpijn. Ga nu 2 weken niet rijden vanwege examens, die extra stress kan ik dan even niet gebruiken!
Wat voor examens heb jij?

En goed besluit van je! Veel plezier morgen!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:53

succes met je examens. Ik zie het rijden eerder als ontspanning. even niet meer aan school denken.

Ik was trots op mijn paardje. Ben aan het werken op stelling (omdat ze scheef loopt). in stap doet ze het al redelijk goed. In draf is haar slechte kant nog een probleem. Morgen weer op oefenen.
Hopelijk hangt ze het niet te veel uit

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:57

Da's goed dat je dan even een stop houd.ookal zal het na de examens wel weer even spannend worden omdat je dan een tijdje niet hebt gereden.lekker rystig aan doen en dan komt het wel goed.

Ik heb examens Nederlands,Engels,Natuurkunde,Wiskunde,Licht,Geluid,Toneel. sommige dingen heb ik al gehad maar dit is even het lijstje van alles bij elkaar.
Ik doe trouwens theatertechniek

Edit:mooi dat het goed ging debra!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:02

Ok! Ik doe vwo-examens.
En ja die stress heb ik even niet nodig want de dag dat ik moet rijden kan ik dus vaak niet veel aan school doe en heb ik buikpijn enzo.. Ga gewoon lekker mijn rust nemen de komende tijd!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:07

Ja groot gelijk heb je.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:08

Ik meld me hier ook even na een tijdje te hebben meegelezen :)
Ik rij al 8.5 jaar ongeveer en hoewel ik vroeger op zowat ieder paard stapte lijkt het alsof ik stukken voorzichtiger wordt met de jaren en dus bijgevolg ook wel wat angstiger voor bepaalde paarden. Zo ben ik 2x na elkaar van een paard gevallen (nota bene de 2 eerste lessen in een nieuwe manege) en heb ik er nooit meer op gereden. Een andere keer waardoor ik serieus ben geschrokken, is toen het paardje dat ik reed schrok van iets ervandoor ging, struikelde, viel en dat mijn been eronder lag. Ik heb een paar weken nadien terug op dat paard gereden maar ik kon gewoon niet ontspannen, want wat als die zou schrikken en weer vallen? :?

Maar waarom me dan nu pas in dit topic melden? Omdat het daarstraks een les was die ik niet snel zal vergeten denk ik :P
Aangezien het nu al langer licht is en dat het warm is vond de leraar het een leuk idee om in de buitenpiste te rijden. Er kwamen echter af en toe een paar regendruppels over en er stond toch wel een beetje wind. De meeste paarden hadden hier geen moeite mee, maar de kolos van 1.80m groot (met een gewicht van zeker over de 600kilo) die ik reed zag om de zoveel meter een spook waardoor die of uitweek of een sprong naar het midden maakte of vertrok in een halve galop. Dat heeft denk ik iets van 5min geduurd toen ik iets had van: "okee, ik wil van paard wisselen want dit kan niet goed komen, ik weeg maar 55 kilo dus als die kolos beslist dat er ineens een heel groot spook naast hem staat en er zwaar vandoor gaat dan kan ik die echt niet meer tegenhouden". De leraar vond het geen probleem want die had ook gemerkt dat de kolos meer schrikte dan aandachtig was naar mij toe en dus kreeg ik een heel fijn paardje. Die moet nog veel leren en is niet altijd gemakkelijk maar ze is niet stout en niet echt schrikachtig. Echt leuk om te rijden en aangezien dat zij nog veel moet leren kan je er als ruiter ook veel van leren :))
Maar toen er weer een buitje over de buitenpiste kwam ging er een paraplu open in de hoek en plots was die hoek heel erg eng. Maar ik ben blijven doorzetten en ze maakte gelukkig geen rare bokkensprongen want ze week echter alleen maar uit en sneed de hoek eigenlijk voor een groot stuk af. Maar ik ben er uiteindelijk in geslaagd van haar de hoek te doen ingaan, ze ging weliswaar een beetje sneller in die hoek maar ze ging er tenminste in ;)
De eerste galop ging goed (ze heeft nog wat moeite met de galop) maar de 2e was weer iets te spannend aangezien de paraplu nu langs de andere kant was en toch weer enger was geworden :P Gevolg was dat mijn teugels strakker waren en dan wordt ze een beetje agressief in de galop door met haar hoofd op en neer en heen weer te gaan en er ineens een bokje bij te doen. Maar ben er toch de hele tijd blijven op zitten en ben door gegaan, dus daar ben ik dan best wel weer tevreden over .
Maar toch vond ik het allemaal heel spannend en ben ik blij dat het allemaal goed is afgelopen! :j

Het is een beetje een lang verhaal geworden maar wou het even kwijt en vond het dan ook een goeie gelegenheid om me in dit topic te melden :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:04

het is soms inderdaad een kunst om te blijven zitten. Rijden op een paard waar je je goed op voelt is toch wel belangrijk. Goed gedaan

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:19

Goed dat je je verhaal hier doet!
Heb zelf ook zoieys soortgelijks meegemaakt toen ik nog op de manege reed,ook met buitenrijden.knap dat je hebt doorgezet.

Om 13.00 ga ik er weer op.hoop dat het weertje een beetje meewerkt.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:38

Helleuw,
Net weer heerlijk gereden (zeg ik niet gauw).ze was lekker voorwaarts en zo in galop te krijgen zonder tegenstribbelen of ander gekkigheid.

We hebben in ons binnenbakkie van die stalen palen staan die niet afgeschermd zijn (sorry,ben heel slecht in uitleg) en daar ging ik wel bijna met mn knie in galop tegen aan.haha gelukkig is het niet gebeurd anders had ik wel pijn gehad.
het is btw niet mn eigen bak dus ik kan er niks aan veranderen.
maar het ging dus heel goed alleen was ze wel na het rijden losgebroken en stond ze ineens weer achter me :+ die deugeniet (haflingers he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:21

Mooi lies! Ben blij voor je dat het zo lekker ging :) Daar ben ik soms ook bang voor dat ik opeens met mijn knie ergens tegenaan kom in de galop, vooral als er hindernissen staan ofzo en het beetje krap gaat :P
Haha losgebroken hoor :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:01

Haha gelukkig,iemand die me begrijpt.en emma (de pony) vind het zo leuk om er expres bijna tegen aan te knallen.haha dus het is altijd oppassen geblazen.

Ja ik had haar vast gezet.dubbel na gekeken en ze komt zonder halster terug gelopen. Dat is ook een van haar specialiteiten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:27

Haha wat een draak :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:25

Ja en dan zou je dat onschuldige koppie nog eens erbij moeten zien :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:40

Diva92 schreef:
Ik meld me hier ook even na een tijdje te hebben meegelezen :)
Ik rij al 8.5 jaar ongeveer en hoewel ik vroeger op zowat ieder paard stapte lijkt het alsof ik stukken voorzichtiger wordt met de jaren en dus bijgevolg ook wel wat angstiger voor bepaalde paarden. Zo ben ik 2x na elkaar van een paard gevallen (nota bene de 2 eerste lessen in een nieuwe manege) en heb ik er nooit meer op gereden. Een andere keer waardoor ik serieus ben geschrokken, is toen het paardje dat ik reed schrok van iets ervandoor ging, struikelde, viel en dat mijn been eronder lag. Ik heb een paar weken nadien terug op dat paard gereden maar ik kon gewoon niet ontspannen, want wat als die zou schrikken en weer vallen? :?

Maar waarom me dan nu pas in dit topic melden? Omdat het daarstraks een les was die ik niet snel zal vergeten denk ik :P
Aangezien het nu al langer licht is en dat het warm is vond de leraar het een leuk idee om in de buitenpiste te rijden. Er kwamen echter af en toe een paar regendruppels over en er stond toch wel een beetje wind. De meeste paarden hadden hier geen moeite mee, maar de kolos van 1.80m groot (met een gewicht van zeker over de 600kilo) die ik reed zag om de zoveel meter een spook waardoor die of uitweek of een sprong naar het midden maakte of vertrok in een halve galop. Dat heeft denk ik iets van 5min geduurd toen ik iets had van: "okee, ik wil van paard wisselen want dit kan niet goed komen, ik weeg maar 55 kilo dus als die kolos beslist dat er ineens een heel groot spook naast hem staat en er zwaar vandoor gaat dan kan ik die echt niet meer tegenhouden". De leraar vond het geen probleem want die had ook gemerkt dat de kolos meer schrikte dan aandachtig was naar mij toe en dus kreeg ik een heel fijn paardje. Die moet nog veel leren en is niet altijd gemakkelijk maar ze is niet stout en niet echt schrikachtig. Echt leuk om te rijden en aangezien dat zij nog veel moet leren kan je er als ruiter ook veel van leren :))
Maar toen er weer een buitje over de buitenpiste kwam ging er een paraplu open in de hoek en plots was die hoek heel erg eng. Maar ik ben blijven doorzetten en ze maakte gelukkig geen rare bokkensprongen want ze week echter alleen maar uit en sneed de hoek eigenlijk voor een groot stuk af. Maar ik ben er uiteindelijk in geslaagd van haar de hoek te doen ingaan, ze ging weliswaar een beetje sneller in die hoek maar ze ging er tenminste in ;)
De eerste galop ging goed (ze heeft nog wat moeite met de galop) maar de 2e was weer iets te spannend aangezien de paraplu nu langs de andere kant was en toch weer enger was geworden :P Gevolg was dat mijn teugels strakker waren en dan wordt ze een beetje agressief in de galop door met haar hoofd op en neer en heen weer te gaan en er ineens een bokje bij te doen. Maar ben er toch de hele tijd blijven op zitten en ben door gegaan, dus daar ben ik dan best wel weer tevreden over .
Maar toch vond ik het allemaal heel spannend en ben ik blij dat het allemaal goed is afgelopen! :j

Het is een beetje een lang verhaal geworden maar wou het even kwijt en vond het dan ook een goeie gelegenheid om me in dit topic te melden :)

Welkom, goed gereden!

Alleen verplaats je even terug in het paard zelf, dat zal voor jou angst misschien ook wel helpen. Weet dat jou paard niet weet wat een paraplu is, veel paarden vinden die dingen eng en dat mag. Probeer juist je teugels niet strak te doen, teugels strak = eng. Teugels los = proberen te ontspannen. Wegspringen een bokje geven is allemaal niet erg. Je paard vind het ten slotte eng en hij heeft alle redenen om dan te 'vluchten'.
Maar was het dan echt zo erg? Je paard probeerde jou juist vertrouwen te geven door er niet als een zotte vandoor te gaan, maar liet jou óók merken dat hij het wel eng vind. :)

Ja makkelijker gezegd als gedaan. ;)

Zo ik heb lekker les gehad van de week! Weer veel geleerd! Maar ik verloor mijn beugel in galop. En dat is echt mijn grootste angst omdat mijn paard angstig wordt van loshangende dingen aan zijn lijf, dus ook een beugel die beweegt. En meneer ging dus harder galloperen en ik had hem al.. poedersuiker zonder beugel, ik wil beugel terug want dan is er rust. Gelukkig kreeg ik mijn paard al na een half rondje terug! Echt super! :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:35

ja, heb al eens met mijn voet tussen paard en zijkant van de bak gezeten. deed lekker pijn hoor.

Ja hafjes, ken ze goed. heb erop leren rijden en die van mij is half hafje (vooral de koppigheid)