ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:40

Na de dierenarts de hoefsmid gisteravond nog langs laten komen.
Die denk toch een zweer gevonden te hebben, maar precies in de teen/voorkant v.d. hoef. Dus stukje weg gesneden, kwam op een plek waar het niet hoort bloed tegen, maar niet verder kunnen snijden. Nu zou het in theorie dus wachten moeten zijn tot de zweer eruit komt. Ze liep vandaag een stuk slechter als dat ze deed, maar zaterdag heeft ze onstekingsremmers gehad, omdat we toen bang waren dat het in der kootbeen zou zitten. Maar die ontstekingsremmers werken nu dus tegen bij de hoefzweer. Ze is vandaag toch weer naar buiten gegaan, gezien ik het niet langer aankon der op stal te houden. De hoefsmid zag ook geen enkele reden tot boxrust. Maar mensen kinderen, zoals ik der uit het land haalde... Koste me wel weer wat tranen zeg maar. Ga vanavond weer heen, en dan der hoef in de biotex weken, in de hoop dat de zweer dan eerder eruit komt. Bah, hoop dat ze gauw goed is!

(Heb een filmpje hoe ze nu loopt voor de geïnteresseerde via pb...)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:51

He bah Wendy, dat klinkt echt niet fijn allemaal. Zou je mij het filmpje willen sturen?

donna_ die van mij heeft al een hele goede conditie. Ze is 5 en ik train haar al een paar maanden aan de dubbele longe. Bolero is ook echt voorwaarts te noemen, ze heeft veel werklust. Vandaag deed ze het echt heel goed, ik baalde dat ik alleen op stal was anders was ik er lekker weer op gegaan na het longeren.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:55

@wendy; bah, wat een narigheid zeg.. Hopen dat die biotex zn werk gaat doen! Ik ben wel benieuwd hoe grote invloed zo'n hoefzweer heeft (heb het nog niet meegemaakt), en hoe ze nu op dit moment loopt.. zou je me dat filmpje kunnen sturen? pfff, hets altijd zo naar als je kind wat mankeert ;( Toen die van mij een oogonsteking had voelde ik me al verschrikkelijk, terwijl dat natuurlijk he-le-maal niks is vergeleken met de verhalen die hier op dit moment allemaal te ronde gaan.. :(:) sterkte iedereen.

line18

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:03

ik ben de komende tijd minder op bokt te vinden.
moet nu echt heel heel hart gaan inpakken veder en uitzoekken en alles.
nog geen 1 1/2 week meer en dan ga ik op me zelf.
ben er echt blij mee.
maar wel spannent, wand alles inpakken en zo kost hoop tijd en er zijn echt dingen dat ik niet weet wat ik er mee aan moet.
in elk geval heeft de kontener en de papier bak geen honger meer.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:07

Ik weet dat ze van een hoefzweer echt verschrikkelijk kreupel kunnen zijn. Iemand bij ons op stal destijds had een paard met een hoefzweer hoog in de hoef. Eerst ook van alles ondezocht voordat ze er achter kwamen dat dat het was. Heeft nog best lang geduurd volgens mij voordat het weer in orde was sorry :(:) Maar goede nieuws is natuurlijk dat het niet ernstig is en zeker weer helemaal goed komt! Ben wel benieuwd naar het filmpje dus als je mij ook de link wil sturen?

Line18; succes met verhuizen. Leuk hoor, op jezelf gaan wonen. Zal wel wennen zijn.

Donna_; Deamen heeft volgens mij ook een behoorlijke conditie. Ben al wel even bezig met hem. Zijn dit jaar in mei begonnen maar doe maar 1 of 2 keer per week wat. Hij ljkt niet moe na het longeren. In het rijden kan ik ook niet echt merken dat hij moe wordt, ik heb hem ook nog niet zien zweten. Enige dat ik merk is dat hij wat minder uit zichzelf door loopt. Dat hij dan een keer uit draf wil vallen ipv dat ik hem terug moet nemen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:56

Ju1982, toch wel heel erg serieus dan met Chev. Hopelijk gaat het gauw weer beter! Heel veel beterschap voor Chev van mij in elk geval!

Het is hier inderdaad een echte ziekenboeg zeg :(:)

Ai Wendy, hoefzweer is niet leuk, maar op zich niets heel ernstig. Geneest normaal wel heel goed. Uiteraard wel even lastig als ze het niet kunnen wegsnijden. Maar eens die eruit is, zal ze wel snel weer de oude zijn!

Geen probleem hier om mijn jonge merrie voorwaarts te laten lopen aan de longe. Ze wacht wel netjes op mijn commando maar ze is direct weg als ik haar toestemming geef om het tempo te verhogen. Ondertussen springt ze aan de longe ook al redelijk netjes aan in galop.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:35

Zo, even weer bijgelezen. Ik heb de laatste twee weken maar 2 keer gereden. Heb het druk met andere dingen. En raad eens, eindelijk is het zo ver! Mijn Doortje wil naast het stoofje stil staan zodat ik op kan stappen! Eindelijk! Niet meer steppend achter mijn paard aan met één voet in de beugel!

Ja, en wat betreft het mesten tijdens het rijden, daar loop ik nu ook tegen aan.

Wendy, Mijn pony had vroeger ook best vaak een hoefzweer. Dat moet ontzettend veel pijn doen maar vaak is het ook snel weer over als het eenmaal doorgebroken is en de ontsteking opgelost is.

Jul1982 Ik blijf jullie volgen hoor!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:43

Goedemorgen! :)

Mesten tijdens het longeren/rijden, komt hier ook bekend voor. Laat haar nu nog stilstaan (meer uit luiheid van mijzelf ivm. opruimen :o ) maar eens moet dat ook klaar zijn.
Heb er gister lekker even opgezeten, weinig gedaan, heb denk ik zo'n 20 minuutjes gestapt. Heerlijk! Had nog wel uren kunnen blijven zitten.

Hoefzweer, vervelend! Hoop dat hij er snel uitkomt...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:03

Mijn merrie heeft een weekje 'rust gehad', van maandag tot vrijdag veel buiten en 2x rustig gelongeerd. Dit weekend eerst zaterdag gelongeerd met zadel, vandaag staleigenaar er eens op om de galop te proberen. Ze was ineens weer wat frisjes en gevoelig op het been. Ze heeft af en toe eens een klein bokje gegeven, eerder naar het been slaan en even omhoog geweest, maar staleigenaar weet er goed mee om te gaan en hij heeft ze gewoon naar voor gereden en hup recht de wei op (die erg goed lag, niet modderig ofzo) en daar een paar keer over en weer gegalopeerd tot ze zijn been accepteerde en gewoon vooruit ging. Daarna terug naar de binnenpiste, nog een paar keer aangegalopeerd op beide kanten en ze deed het eigenlijk wel goed. Soms nog wat nijdig op het been maar wel een nette galop eigenlijk. Ze wisselde ook erg gemakkelijk. Als ze verkeerd aansprong vroeg hij om te wisselen en er zaten zelfs enkele gelijke wissels tussen. Ze had er totaal geen moeite mee :) Daarna heb ik nog even rustig wat gereden, stap en draf en wat overgangen. Ook weer goed mijn been eraan gehouden zodat ze het echt wel leert dat mijn been er is en dat ze er niet vies op mag doen.
Ik heb haar ook in stap kunnen houden deze keer toen ze wou mesten. Dat is toch al een begin :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:00

Izzy19, maar goed dat je de eerste galop dan aan de staleigenaar hebt overgelaten :) .

Het is rustig hier zeg.

Heb gisteren weer op Deamen gereden. Hij was superbraaf en meewerkend. Zo leuk. We hebben voor de 2e keer nu ook de galop meegenomen. Hij begint het al te snappen en galoppeerd braaf door. Stuur is ook aardig bevestigd kan simpel van hand veranderen, van de ene grote volte op x van hand veranderen naar de andere grote volte. Ik rijd maar 1 of 2x per week maar nog leert hij zo snel en is zo braaf dat ik er aan zit te denken hem binnenkort een keer mee te nemen naar de binnenbak en als dat goed gaat ook een keer meenemen naar de verenigingsles.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:08

Izzy en Odeale, jullie gaan super!
Dalica is gelukkig sinds zaterdag niet meer kreupel! Dus toch waarschijnlijk een hoefzweer. Als ze goed blijft lopen wil ik vrijdag of van het weekend er weer opstappen. Ze heeft dan 2 weken niets gedaan, dus ben benieuwd ;-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:10

Ja Odeale, daar ben ik heel erg blij mee dat ik dat heb gedaan. Hij heeft haar er meteen doorgereden en alleen maar vooruit. Ik ben niet zeker dat ik dat had gedurfd en dat was toch geen goede leerervaring voor haar geweest. Nu heeft ze het hopelijk gesnapt, been = vooruit en niet bok of steiger :D Niet dat ze echt gevaarlijk doet, gewoon zo wat op haar tenen getrapt :=

Leuk zeg dat Deamen zo goed gaat! Eens meenemen op verplaatsing is zeker interessant! Dan leren ze weer wat bij :)

Ha super dat Dalica weer correct is! Klinkt inderdaad als een hoefzweer.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:12

Gelukkig Wendy dat het ws. toch een hoefzweer is!

Izzy dat is volgens mij toch echt een merrie-ding dat ze nijdig op het been kunnen reageren. Tenminste, zo hoor ik dat in mijn omgeving.

Het is echt heel leuk dat Deamen het zo goed doet. Ik vind het bijna eng. Ik zit nu steeds te wachen op wanneer zal het komen dat hij wat gaat proberen :').

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:22

Ja kan wel dat het een merrie-ding is, ik heb dat soms ook al gehoord, maar ze zal het toch moeten leren :D Het is eigenlijk gewoon altijd in het begin even dat ze er lastig op is, maar eens ze door dat momentje heen is, dan gaat het goed. Duurt meestal maar enkele minuten gelukkig :)

Haha, je kan er maar gelukkig mee zijn dat hij zo flink is!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:26

Bijna iedereen weer aan de gang dus, fijn!
Ik ben zaterdag voor het eerst met Di Sandre het bos in geweest! En wat was ze braaf :D Ze gaf geen kik om het verkeer en ze heeft zelfs een stukje voorop gelopen. Heb echt genoten!
Komend weekend weer een stukje verder!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:31

Jeetje wat een pechvogels hier zeg! Gelukkig gaan er ook een aantal heel erg goed! Top! Charlie en ik zijn afgelopen donderdag verhuisd en gelukkig is mijn poging om elkaar te vertrouwen goed gelukt! Charlie liep me zo achterna de trailer op, geen twijfel in de lucht! Ben zo trots op 'm! Eergister ging ik m voor het eerst longeren op de nieuwe stal in de nieuwe bak. Meneer liet even merken dat er toch wat pit in zit! De eerste keren steigeren aan de longe zijn een feit! Gister probeerde hij het weer maar heb m toch maar even laten merken dat ik hier niet van gediend ben! Vandaag dus nog even gekeken of hij weer wou steigeren maar het uitsloven is alweer voorbij. Ondanks dat ik zeker weet dat Charlie een ruin is blijft hij zich toch uitsloven bij nieuwe merries en veulens.. Erg leuk om te zien! As zaterdag hebben we weer onze eerste les sinds een paar weken, dus ook een tijdje geleden dat ik er op gezeten heb. Ik verwacht eigenlijk geen problemen maar vind het dan toch weer even spannend.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:14

Klinkt goed cashlee! Héhé, zich toch wat laten zien in een nieuwe omgeving, och je kan er later maar voordeel uithalen dat hij mooi gaat showen op wedstrijd!

Ik heb daarnet zelf gegalopeerd met mijn jonge merrie. Ze was echt flink. Het ritje gisteren dat de staleigenaar met haar gemaakt heeft, heeft duidelijk een goeie invloed gehad! Ze was meteen veel qua reactie op mijn been, niet meer zo nijdig. En dan uiteindelijk zelf gegalopeerd met haar, links gaat vanzelf, rechts is de moeilijke kant, maar uiteindelijk toch ook correct aangesprongen!
Ben heel fier op haar en stiekem ook een beetje op mezelf :=

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:00

ik ben vanaf vandaag niet berijkbaar t/m zondag of zo.
ben namelijk nu een deel aan het verhuizen en zaterdag de rest

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:18

Vervelend reageren op been komt ook wel bij ruinen voor, veel minder dan bij merries, vaak onwetendheid, na uitleg met stem snappen ze meestal de volgende dag wat je heb uitgelegd die dag er voor, dan gaat het meestal ook veel beter, na uitleg. :j :j
iedere keer 1 probleem oplossen en je krijgt en geweldig lopend paard. 8-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:07

Héhé, bij mijn merrie is het niet uit onwetendheid dat ze zo reageert, eerder gewoon omdat ze liever heeft dat ik er niet aan kom met mijn been :) Maar het begint steeds beter te gaan en ik kan er haar nu ook steeds beter doorrijden.
Gisteren was er echt verschrikkelijk veel wind, alles rammelde en kletterde, toch nog even erop geweest en ze was eigenlijk wel braaf. In het begin af en toe het gevoel dat ze haar wou bol zetten om te bokken maar telkens snel kunnen oplossen door naar voor te rijden. Galop heb ik gisteren maar gelaten voor het was, ik ging het nu ook niet opzoeken. Ik was al blij dat ze haar zo flink gedroeg in stap & draf met al die wind.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:05

Ik zij ook vaak onwetend, bij merries veelal de hormonen , gelukkig valt weers omstandigheden vaak erg mee, als er maar niets weg waait of zo iets geks.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:51

Het is rustig hier. Iedereen rijden op een laag pitje gezet? :)

Behalve Izzy dan die waagt zich wel aan dit weer :D . Ik doe alleen in het weekend dus bij mij geen nieuws.

Zijn merries dan minder snel van begrip :+ :=

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:04

Ik denk dat mijn merrie snel is van begrip :D Ze leert toch enorm snel. Als ik vergelijk nu met hetgeen ze zaterdag liet zien, dan heeft ze het grootste deel toch al gesnapt.

Héhé, ja ik heb het maar geriskeerd. Stel dat het heel de winter zo is, dan moet ik alweer een winterstop inlassen en ik ben nog maar net begonnen :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:29

Ik baal ook al, het gaat net zo fijn. Onze bak was gisteren aardig opgedroogd maar er is gisterenavond en vannacht alweer genoeg gevallen om er weer een zwembad van te maken.

Zit te denken hem zondag mee te nemen naar de binnenbak. Maar weet niet of ik hem dan teveel overval als hij nog nauwelijks op de trailer heeft gestaan en dan ook nog daar rijden. En dan maar hopen dat hij de trailer weer op gaat daar :j

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:42

Gewoon eens proberen en zien wat de reactie is? Desnoods doe je gewoon een paar rondjes stap en draf en niet te veel meer zodat hij wat kan wennen? Trailerritje is niet zo heel erg lang veronderstel ik? Door het uiteindelijk regelmatig te gaan doen, leren ze het wel natuurlijk :)