[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:57

daniella74 schreef:
Ik besef heel goed dat jullie allemaal KNHS/FEI rijden, ik heb begrepen dat het een algemeen topic is waar iedereen vragen kan stellen.
Er werd niet echt duidelijk gemaakt waarom, er werd alleen de indruk gewekt dat het bij "jullie" al langer normaal is om te zitten. Ik vraag mij dus af wat het voordeel is voor het paard als je blijft zitten tussen de sprongen omdat je al gauw terugwerkt op deze manier.

Nee, juist niet zitten, is wat wij doen. Moet een misverstand zijn. En of het nou FNRS, KNHS of FEI is, de paardenrug moet altijd ontlast worden. Als je dat doet dan merk je ook direct wat het verschil is. Het paard zal gelijk ruimer en gebalanceerder galloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:59

mo_van_dijk schreef:
Sas, Michiel vind je handen zeker te hoog?
Marcel, hoeveel ruiters gaan er tegenwoordig nog in verlichte zit een parcours door?

Michiel juist niet maar Rom en mijn "oude" springinstructeur wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:00

Danielle, doordat het paard vrijer kan galopperen, gaat over het algemeen het grondtempo ook iets omhoog. Zit er in de caprilli geen ene vorm van verlicht zitten. Over het algemeen is er meer balans van de ruiter gewenst als je verlicht wil zitten.

Ik kan mij de verplichte verlichte zit lessen nog goed herinneren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:04

@Besita

Hele goeie filmpjes, ik raad iedereen aan deze te bekijken.
Een opmerking heb ik wel, het zou verboden moeten worden om jezelf als Olympisch medaille winnaar aan te prijzen als het om een team-medaille gaat. Dat vind ik zo genant. Je kan zelf 12 palen naar beneden springen, maar als je teamgenoten goed genoeg rijden kan je toch een medaille ophalen. Maar dit terzijde en doet niets af aan de waarde van hetgeen ze uitleggen in deze video.

*KIJKEN* zou ik zeggen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:04

MarcelDufour schreef:
Ik heb er ook ooit een gehad, die deed precies wat jij beschreef. En dat was ook nog eens een geweldig springpaard dat de hoogste proeven kon springen, maar ik heb haar op den duur toch als fokmerrie gebruikt omdat het alleen maar erger werd en ik er echt geen lol meer in had. Ze bracht me wel een paar veulens, maar omdat van de 3 er 2 ook zo bokten, ben ik met fokken ook maar gestopt. Soms zijn er gewoon paarden, net als mensen, die te gek, te nerveus zijn om aan sport te doen. Moeilijk te accepteren, maar het is zoals het is. Veel succes in ieder geval.

bedankt, ik zal je advies ter harte nemen, als het zich met wat meer regelmaat in het springen van oefenparcoursen/wedstrijden niet oplost dan is hij te gek en te nerveus voor de sport. Met de dressuur loop ik er ook tegenaan in de proeven dat hij erg nerveus is en dan gauw zijn rug weg drukt/tegen de hand komt, dus helaas is daar wellicht een lijn in te herkennen. Al wil ik het nog niet direct opgeven omdat hij in het parcours niet zo bokt. nogmaals bedankt voor het mee denken. :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:07

MarcelDufour schreef:
daniella74 schreef:
Ik besef heel goed dat jullie allemaal KNHS/FEI rijden, ik heb begrepen dat het een algemeen topic is waar iedereen vragen kan stellen.
Er werd niet echt duidelijk gemaakt waarom, er werd alleen de indruk gewekt dat het bij "jullie" al langer normaal is om te zitten. Ik vraag mij dus af wat het voordeel is voor het paard als je blijft zitten tussen de sprongen omdat je al gauw terugwerkt op deze manier.

Nee, juist niet zitten, is wat wij doen. Moet een misverstand zijn. En of het nou FNRS, KNHS of FEI is, de paardenrug moet altijd ontlast worden. Als je dat doet dan merk je ook direct wat het verschil is. Het paard zal gelijk ruimer en gebalanceerder galloperen.

Nee, geen misverstand. Maar jullie antwoorden zijn duidelijk en voor mijzelf weet ik nu dus dat ik het goed doe als ik zelf rijd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:18

besita schreef:
MarcelDufour schreef:
@Besita

Hele goeie filmpjes, ik raad iedereen aan deze te bekijken.
Een opmerking heb ik wel, het zou verboden moeten worden om jezelf als Olympisch medaille winnaar aan te prijzen als het om een team-medaille gaat. Dat vind ik zo genant. Je kan zelf 12 palen naar beneden springen, maar als je teamgenoten goed genoeg rijden kan je toch een medaille ophalen. Maar dit terzijde en doet niets af aan de waarde van hetgeen ze uitleggen in deze video.

*KIJKEN* zou ik zeggen.

haha , nou das een andere discussie ;)

Ja, en dat is dus geen vraag meer die gesteld kan worden, want mijn antwoord is er al.
Wat vind jij daar van? (dat kan dan weer wel!) :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:23

Verlichte zit, maar toch rechtop:

Volgens mij is het handig om te denken aan gewicht in je dijbenen. Ik vind trouwens dat je je achterwerk wel in het zadel kan hebben zonder echt zwaar te zijn of diep te zitten. Vaak zie je het veel beter als je met je bovenlichaam terug blijft dan voorover hangt.

Ik denk dat dit stukje van Bill Steinkraus (6x Olympische Spelen, Goud in Mexico City) veel verduidelijkt:

Second, I'd like to see all our riders learn to alternate comfortably between a full seat at the canter/gallop (with no roiling or posting) and the half-seat (the so-called "two-point position"), and then ease into the full seat during the last few strides of every approach. Reason: Most riders have a mediocre eye for distance if they ride the whole approach in two-point, where, furthermore, they get little feedback and have little influence. All the really good riders I watch are invariably fully seated before their horses are ready to leave the ground, because this lets them "see" where they are, feel what the horse is doing, and do something about it if necessary. I really believe that most riders' "eye for distance" is in the seat of their pants!
Bron: http://www.equisearch.com/horses_riding ... einkra671/

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:31

Nog even een vraagje over het verlicht rijden in de galop. Mijn paard (1,74) wordt door een jonge meid gereden/gesprongen en ze heeft nogal moeite om hem niet te lang te laten worden. Jullie zeggen dat het paard ruimer zal gaan galopperen door die verlichte zit, maar hoe voorkom je dan dat hij te lang wordt? Zij ondersteunt hem nu juist met haar zit om te galopperen.
Het probleem is namelijk dat als hij te lang wordt, balken meeneemt omdat hij bij een halfbakken galop ook halfbakken gaat springen :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:41

clarence schreef:

Ten tweede zou ik graag zien dat alle ruiters leren af te wisselen tussen een volledig comfortabele zit in galop (zonder verschuiving of verplaatsing) en de halve-zit (de zogenaamde 'twee-punt-positie "), en vervolgens overgaan tot een volle zit tijdens de laatste paar galopsprongen naar de sprong. Reden: De meeste ruiters hebben een middelmatig oog voor afstand als ze de hele fase in twee-punt zitten, bovendien krijgen ze weinig feedback en hebben weinig invloed. Alle echt goede ruiters die ik zag, zitten volledig op het moment dat hun paarden op het punt staan om de grond te verlaten, omdat dit ze laat "zien" waar ze zijn, voelen wat het paard doet, en iets te doen indien noodzakelijk. Ik geloof echt dat "de meeste ruiters hun 'oog voor de afstand" in de zit van hun kont zit!

Ik heb het maar naar het Nederlands vertaald, en ik onderschrijf zijn uitleg voor 100%.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:42

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om wel on-topic te blijven. Discussies over wie ooit welk paard reed, of bij wie deze nu in bezit is, hoe jij vindt dat iemand rijdt, wedstrijdverslagen enz, horen hier dus niet thuis.
Dergelijke reacties zijn dan ook verwijderd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:45

Jola schreef:
Nog even een vraagje over het verlicht rijden in de galop. Mijn paard (1,74) wordt door een jonge meid gereden/gesprongen en ze heeft nogal moeite om hem niet te lang te laten worden. Jullie zeggen dat het paard ruimer zal gaan galopperen door die verlichte zit, maar hoe voorkom je dan dat hij te lang wordt? Zij ondersteunt hem nu juist met haar zit om te galopperen.
Het probleem is namelijk dat als hij te lang wordt, balken meeneemt omdat hij bij een halfbakken galop ook halfbakken gaat springen :D

Dat is een zaak van heel veel trainen. Een kwestie van gevoel ook. In de verlichte zit KAN een paard ruimer galloperen als de ruiter dat wil en toestaat, maar net zo makkelijk kan je ook verzamelen in diezelfde verlichte zit.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:46

MarcelDufour schreef:
oxers schreef:
Marcel,
Je had het over het inrijden van Piet Raymakers, dat je dat hebt overgenomen (oa paarden op eigen benen laten lopen) . Kun je wat meer vertellen over dat systeem.

Dat valt niet uit te leggen in een topic als dit. Dat behelst een hele filosofie. Maar ik kan je wel een boekje aanraden. Springen met Piet Raijmakers, en daar staat het allemaal in. Je begrijpt dat als Piet daar een heel boek voor nodig hebt, dat ik dat systeem tekort doe door daar hier in een paar zinnen over te spreken.

Bedankt voor de tip! Weet je misschioen of Albert Voorn ook een boek of video heeft over zijn benadering van het springen?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:49

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:53

oxers schreef:
Bedankt voor de tip! Weet je misschioen of Albert Voorn ook een boek of video heeft over zijn benadering van het springen?

Op het internet staan vele video's. Google maar op Albert Voorn of Piet Raijmakers, en je vindt ze gelijk.
En zoals het echte Nederlanders betaamt, zijn ze geheel gratis! :D
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:53

Marcel,

Misschien kan jij deze twee filmpjes op stijl analyseren?
Dit is van lang geleden en Ludger reed hier nog super Duits, maar dat is juist wel interessant.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:07

Hier is heel goed zichtbaar wat mijn favoriete manier van verlicht rijden is;
Ladies and gentlemen, we proudly present you NICK SKELTON

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:10

Het zijn natuurlijk ook twee totaal verschillende paarden ..Ludger rijdt nog steeds duits maar is met de tijd meegegaan en bovendien heeft hij als een van de weinige het talent om met zowel koude( Coup de coeur) als hete paarden( Classic touch , Ratina, Gladdys , Goldfever te kunnen rijden ..)maar tegewoordig schuift hij de trage toch wel makkelijker door naar Marco poedersuiker :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:12

Ratina kon moeilijk in dat systeem "gekraakt " worden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:27

*zucht* wat een heerlijke brutale felle opduvel was die Ratina toch! Overigens... die Ludger zit ( zeker aan het eind van het filmpje, toch wel heul netjes, Marcel.. dat zie ik met mijn dressuuroogjes liever dan Skelton. :)

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:34

off topic maar een super filmpje van ratina!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:35

Jannepauli schreef:
*zucht* wat een heerlijke brutale felle opduvel was die Ratina toch! Overigens... die Ludger zit ( zeker aan het eind van het filmpje, toch wel heul netjes, Marcel.. dat zie ik met mijn dressuuroogjes liever dan Skelton. :)

Mooi he, zoveel verschillende smaken. Ik zie Nick heel graag rijden, vooral LIVE, maar het is niet alleen het verlicht rijden van Nick, het is de manier waarop hij paarden laat springen. Dat compleet vrijlaten van de paarden in de afzet, dat is iets wat mij heel erg trekt. Daarom plaatste ik die video, zodat de lezers een beeld kunnen krijgen van verschillende rijstijlen. Dan kunnen ze kiezen wat hen het beste past.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:35

Dit is ook wel een leuk filmpje

Over het onder je door galoperen :+
Maar wel errug knap gedaan heb van iemand gehoord dat deze meneer geen benen meer heeft en toch een parcour kan rond sturen,
zo zie je maar weer het kan anders lijken als het is :o
Laatst bijgewerkt door tellom op 23-02-10 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:37

cdetje schreef:
off topic maar een super filmpje van ratina!

Vergis je niet, dat is geheel on-topic, want het laat zien hoe je een heet paard onder controle kunt houden. Dat is namelijk een veelgestelde vraag hier. Mijn paard is zo heet, wat doe ik daar aan. Nu kan ik ze naar dat filmpje verwijzen. Net als Ludger rijden, dus. ;)

cdetje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:42

Ja dat filmpje heb ik eerder gezien, erg grappig:-)
Maar aan het einde verschijnt er een tekst, kan iemand dat vertalen? Is het een soort van verklaring waarom hij zo, laat maar zeggen, apart rijdt?