[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:27

Nee maar ik vind wel dat men verder moet kijken als zichzelf het is geen fiets....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:25

magli schreef:
Yamcha schreef:
Dit is idd zeker niet verkeerd. Ik zie geen weggedrukte rug, of uit elkaar gevallen, idd zou de rug wat boller mogen, en de achterhand wat actiever, maar het is wel een harmonisch plaatje Lachen

Magli: als het paard meer "aan de teugel" zou komen, vanuit het been van de ruiter en een stille hand, zou de rug iets ronder worden en de achterhand actiever.

Over die rug ben ik het ook eens, daarom dat ik het vwnw-aspect wel goed vindt, toont eigenlijk pure ontspanning imo.

Het probleem zit eigenlijk bij mij, ik vind het goed als een paard vanzelf uit ontspannenheid aan de teugel begint te lopen, want als het paard vanzelf zo zal beginnen lopen dan zal hij er ook wel geen last van hebben Maar als je het echt moet vragen van je paard, dus beetje druk op de teugel en eronder drijven, komt het dan wel nog uit ontspannenheid?

Ik zet er zelf nooit druk op. Met een stille hand en steun op de buitenteugel en eronder drijven komt- ie zo. Maar het moet nooit onder druk, dan is er geen ontspanning meer idd.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:40

Ik bedoelde ook niet echt druk maar eerder een goede buitenteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:31

Dan zijn we het volledig met elkaar eens Lachen

Ik geloof ook niet dat "aan de teugel rijden" überhaupt onder druk kán. Als een paard nageeft, doet hij dat omdat hij ontspannen is, en de ruiterhand vertrouwt. Vervolgens rijden wij de achterhand eronder, waardoor er een licht contact met de mond ontstaat, idd met een goede buitenteugel, et voilà: het paard loopt aan de teugel.
Maar dat heeft niets met druk te maken, wel alles met vertrouwen van het paard in de ruiter, en met een ruiter die dat aanvoelt en beloont.

Is je vraag zo genoeg beantwoord? Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:13

Hoi , dat zeg ik bij de singel gaan staan en je paard zijn hoofd naar jou (de singel laten buigen) en het gaat indd alleen maar paarden die fisio krijgen niet voor rijtechnisch.

lailapri schreef:
Wat betreft het snoepje dit gaat dus enkel om het oprekken/uitrekken en is niet echt rijtechnisch/in beweging in balans
Maar wat ik dan zou aanraden is ga zelf op de singelplek staan en laat het paard ombuigen om jou heen zo buigt hij ook meer in zijn lijf. Let op dat je paard niet gaat overrekken dat kan juist blessures geven.

edit ik ga ook even opzoek naar jou foto's die heb ik dan denk ik gemist.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:24

Hij was nog er jong op die foto's toen een klein jaartje onder het zadel dus hij wil nog weleens wat dieper gaan en is daar door nog zoekende. Maar we zijn nu weer een jaar verder bijna dus dat gaat nu steeds beter. Maar een echte tinker dus lekker sterk in zijn hals!!

Volgende week zondag hebben we onze tweede onderlinge wedstrijd kijken hoe hij het doet na een jaar. Pling

lailapri schreef:
Heeft nu de foto´s gezien Ze stonden stiekum ergens tussen Tong uitsteken
Wat ik zie is een werkwillig paard dat zijn best doet juist te lopen maar iets mist in de basis klopt dat?
Iets is te snel gegaan of verkeerd waardoor die vooral door zijn (niet beledigend bedoeld) flinke lijf wat in de knoop is oftewel hij zoekt erg. Ga nog even commentaar erop lezen daar had ik me nog niet mee bezig gehouden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:58

Ja om je heen laten buigen zodat jij tussen hals en romp komt te staat en ook langzaamaan beetje buigen kan ook een goede zijn maar nooit iets overrekken.
Verder opzij kijken zonder het hoofdte kantelen maar dat doe je niet echt op een snoepje maar meer op vragen en loslaten jij vraag en je paard laat los.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:16

Ja, maar ontspant een paard dan meer 'aan de teugel' dan als bv op de foto?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:25

Nee dit waren meer oprek oefenigen Maar het is uiteraard wel zo dat als je paard in stilstan 1 kan van de hals los kan laten en de andere kant hij dat lopend ook makkelijker snapt en dan heb ik het niet over aan de teugel maar over de stelling-buiging vragen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:42

Was een vraag voor Yamcha Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:44

Yamcha schreef:
Dan zijn we het volledig met elkaar eens Lachen

Ik geloof ook niet dat "aan de teugel rijden" überhaupt onder druk kán. Als een paard nageeft, doet hij dat omdat hij ontspannen is, en de ruiterhand vertrouwt. Vervolgens rijden wij de achterhand eronder, waardoor er een licht contact met de mond ontstaat, idd met een goede buitenteugel, et voilà: het paard loopt aan de teugel.
Maar dat heeft niets met druk te maken, wel alles met vertrouwen van het paard in de ruiter, en met een ruiter die dat aanvoelt en beloont.

Is je vraag zo genoeg beantwoord? Lachen

Heerlijk, altijd als ik in dit topic kom kijken hebben wij exact dezelfde antwoorden Vork Thanks Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:29

magli schreef:
Ja, maar ontspant een paard dan meer 'aan de teugel' dan als bv op de foto?

Jouw paard ziet er lekker ontspannen uit, hoor!
Antwoord op je vraag: Ja. Hij kan de spieren in de rug meer loslaten, waardoor de rug meer welft en opbolt als het ware. Dat resulteert in een gevoel van lossigheid en dürchlassigkeit. Je voelt dan ook de beenhulpen die geeft, direct terug in je hand. De mond van het paard wordt ook heel fijn en zacht (een slagroommondje). Dát is iets wat je nooit kunt bereiken als er spanning zit in de rug, en een paard wat niet 'rond' is, heeft toch altijd een zekere restspanning in de rug. (dan blijft er toch een zekere weerstand in de mond)

Dat gebeurt alleen als je een paard aan de teugel rijdt, op de manier die ik eerder beschreef, in mijn ogen de enig juiste manier. Dan rijd je je paard vanuit de ontspanning in de hand, en komt ie dan ook (dat voel je ook echt in je handen en onder je) dan is het lijf lekker los en soepel. Hij kan dan beter ontspannen, en dat merk je echt.

Daarom is een paard goed losrijden (dus voltes, tempowisselingen, schakelen) ook zo belangrijk, doe je dat op een goede manier, dan komt zelfs een paard wat stijf is, uiteindelijk aan de teugel. Een soepel paard geeft vrijwel meteen na, bij een wat stijver paard duurt het wat langer. Maar ook het losrijden maakt een paard losser, en ontspannener (uiteraard alleen met een ruiter die ontspannen zit, en een zachte hand heeft).
Daarvanuit kun je werken naar volledige dürchlassigkeit.

Petulan: Ja leuk hè? Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:57

Andere vraag.
Ik zit op mijn paard en werk naar ontspanning toe. Ze moet haar achterhand eronder brengen en haar hals laten zakken, waarop mijn instructrice goed meekijkt en zegt "Dit is prima zo! Absoluut niet lager vragen" Of "Ze loopt nog iets te hoog met haar hals" <- oftewel: Ze moet de hals wat meer laten zakken.
Ik weet hoe ik het moet doen, dat is het punt niet.
Maar!! Ik zit erop en voel onder mij ontspanning, hoe weet ik nu of mijn paard niet te diep loopt of niet te hoog loopt met haar hals? Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel regelmatig naar beneden kijk voor het verschil, om te zien of er verschil is in de houding van haar hals. Deze heb ik nog niet kunnen vinden. Vanaf de zijkant is het een stuk makkelijker (alleen is het ook zo een gedoe om een spiegel te monteren aan mijn paard om daar constant in te kijken Tong uitsteken )

Is dit duiddelijk uitgelegd? Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:22

volgens mij bedoel je dat je instructice zegt "niet dieper" maar wel lager in de hals? Dus dat het neusje eruit moet blijven, maar meer naar de grond mag wijzen?(ipv naar de borst) Imo kun je het best zien als je erop zit en verder is het oefenen hoe het ook voelt en hoe je het paard z'n hals leert uitschuiven of meer oprichting kan vragen.

of heb ik je totaal verkeerd begrepen Blond

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:36

We beginnen met lang laag om haar warm te rijden, dus dan mag ze zakken met de hals en haar neus mag er dan inderdaad uit blijven.
Maar bij totale ontspanning moet ik haar op een goede manier aan de teugel rijden.
En daar gaat om Lachen
Ik ben alleen bang dat ik haar (misschien) te diep rijd en dat vind ik moeilijk om te zien als ik erop zit. Als mijn instructrice zegt: 'niet dieper dit is prima zo', dan probeer ik het verschil te zien met als zij zegt: 'Mag iets dieper'.
Het verschil in gevoel voel ik (nog) niet.

Ik hoop dat dit zo duidelijker is.. ik ben niet zo een held in uitleggen Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:49

liever iets minder diep dan te diep. Ik kijk naar het punt "tussen de oren". Ik weet hoe diep ie loopt als ik naar dat punt kijk en hoe de nek loopt. Oefenen is het makkelijkst via een spiegel, dan kun je zien hoe het van opzij en van boven eruit ziet.

MeesMo

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:52

Bienotje schreef:
En als je zelf trouwens niet ervaren genoeg bent of niet zeker weet waar je het moet zoeken, dan is een meedenker via een forum wel een goede optie lijkt me..

Leren doe je het niet via een stukje tekst, maar dat betekent niet dat je mensen totaal niet op weg kunt helpen toch?!

Ben ik het mee eens, en tips, mits het goede zijn, kunnen nooit kwaad toch?

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:00

K zit zelf trouwens met een dilemma, ik heb al op veel verschillende plekken les gehad en ik heb nu al drie verschillene manieren van aan de teugel rijden geleerd, en nu is mijn vraag welke is nu de goede manier? de manieren: - Hand ietsjes naar beneden en als er dan een knikje in de hals komt meer teugel geven.
- Spelen met je teugels en been geven
- Buitenhand vast zetten en met binnenhand kneden en been geven.

welke manier is nou het beste?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:02

handen op de plek en beengeven das het beste en onstpannen als ie nageeft. Niet de teugels langer maken of je handen afsteken. he tpaard moet nageven op de plek waar jij dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:35

Simoontjeh schreef:
K zit zelf trouwens met een dilemma, ik heb al op veel verschillende plekken les gehad en ik heb nu al drie verschillene manieren van aan de teugel rijden geleerd, en nu is mijn vraag welke is nu de goede manier? de manieren: - Hand ietsjes naar beneden en als er dan een knikje in de hals komt meer teugel geven.
- Spelen met je teugels en been geven
- Buitenhand vast zetten en met binnenhand kneden en been geven.

welke manier is nou het beste?

Geen van de 3.

Je mag je hand NOOIT vastzetten, dat doe je met de 1e en de 3e methode. Bovendien krijg je dan een valse knik, en geen nageeflijk paard.
Methode 2: spelen is imo hetzelfde als zagen, ook op die manier krijg je een valse knik.

oosterhoff schreef:
handen op de plek en beengeven das het beste en onstpannen als ie nageeft. Niet de teugels langer maken of je handen afsteken. he tpaard moet nageven op de plek waar jij dat wil.

Gewoon handen stil t.o.v. de mond van je paard. Buitenhand geeft steun en begrenst in de buiging(maar die zet je niet vast) binnenhand doet niets, alleen contact. Met je benen drijf je de achterhand eronder. Da's alles.
Let er wel op dat je het binnenachterbeen er goed onder drijft.
En dat je ontspannen zit en het paard niet hindert in de beweging.
Gespannen ruiter = gespannen paard. En een paard dat gehinderd wordt in de beweging zal nooit op de goede manier aan de teugel gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:41

Het is meer dan wat er beschreven wordt het is een samen spel tussen het lijf laten werken, buigen om je been, rechtmaken, goed timen etc daar is geen regeltje voor. Spelen en vastzetten is fout en handen laag ook allemaan manieren waarop een paard eerder spant en ontspant en met een beetje been erbij ben je er dan nog lang niet.
Voor en achter zit met elkaar verbonden daarom is buiging zo belangrijk juiste buiging is ondertreden met binnenachter en verkorten aan de binnenkant en verlengen/loslaten aan de buitenkant. als je dit dus afwisselt train je beide achterbenen en zal je paard mits je het goed doet vanzelf los gaan laten en bet zijn lijf gaan gebruiken, daarnaast kunnen overgangen helpen maar ook hier alleen met de juiste hulpen, trekken aan de teugels=spanning.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:49

ARGH! Plaatst dit figuur overal van die dingen ofzo? *temt nog maar een keertje*

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:21

Is dat aan de teugel rijden nou wel echt nodig? Ik denk zelf dat het eigenlijk alleen voor de mooi is

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:16

Eh nee, dat mooie plaatje, daar geef ik niet om. Het is vooral belangrijk dat het paard de ruiter op de juiste manier draagt, zodat hij er minder last van heeft Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:01

hiphorse : Er is een topic op RT-discussies volgens mij. Een heel interessant topic om te lezen. De vraag die gesteld werd komt overeen met jouw vraag hier.
Ik kan hem zo even snel niet opzoeken, maar misschien dat je hem zelf kunt vinden. Hij is vrij recent!