Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magli schreef:Yamcha schreef:Dit is idd zeker niet verkeerd. Ik zie geen weggedrukte rug, of uit elkaar gevallen, idd zou de rug wat boller mogen, en de achterhand wat actiever, maar het is wel een harmonisch plaatje
Magli: als het paard meer "aan de teugel" zou komen, vanuit het been van de ruiter en een stille hand, zou de rug iets ronder worden en de achterhand actiever.
Over die rug ben ik het ook eens, daarom dat ik het vwnw-aspect wel goed vindt, toont eigenlijk pure ontspanning imo.
Het probleem zit eigenlijk bij mij, ik vind het goed als een paard vanzelf uit ontspannenheid aan de teugel begint te lopen, want als het paard vanzelf zo zal beginnen lopen dan zal hij er ook wel geen last van hebben Maar als je het echt moet vragen van je paard, dus beetje druk op de teugel en eronder drijven, komt het dan wel nog uit ontspannenheid?
lailapri schreef:Wat betreft het snoepje dit gaat dus enkel om het oprekken/uitrekken en is niet echt rijtechnisch/in beweging in balans
Maar wat ik dan zou aanraden is ga zelf op de singelplek staan en laat het paard ombuigen om jou heen zo buigt hij ook meer in zijn lijf. Let op dat je paard niet gaat overrekken dat kan juist blessures geven.
edit ik ga ook even opzoek naar jou foto's die heb ik dan denk ik gemist.
lailapri schreef:Heeft nu de foto´s gezien Ze stonden stiekum ergens tussen
Wat ik zie is een werkwillig paard dat zijn best doet juist te lopen maar iets mist in de basis klopt dat?
Iets is te snel gegaan of verkeerd waardoor die vooral door zijn (niet beledigend bedoeld) flinke lijf wat in de knoop is oftewel hij zoekt erg. Ga nog even commentaar erop lezen daar had ik me nog niet mee bezig gehouden.
Yamcha schreef:Dan zijn we het volledig met elkaar eens
Ik geloof ook niet dat "aan de teugel rijden" überhaupt onder druk kán. Als een paard nageeft, doet hij dat omdat hij ontspannen is, en de ruiterhand vertrouwt. Vervolgens rijden wij de achterhand eronder, waardoor er een licht contact met de mond ontstaat, idd met een goede buitenteugel, et voilà: het paard loopt aan de teugel.
Maar dat heeft niets met druk te maken, wel alles met vertrouwen van het paard in de ruiter, en met een ruiter die dat aanvoelt en beloont.
Is je vraag zo genoeg beantwoord?
magli schreef:Ja, maar ontspant een paard dan meer 'aan de teugel' dan als bv op de foto?
Bienotje schreef:En als je zelf trouwens niet ervaren genoeg bent of niet zeker weet waar je het moet zoeken, dan is een meedenker via een forum wel een goede optie lijkt me..
Leren doe je het niet via een stukje tekst, maar dat betekent niet dat je mensen totaal niet op weg kunt helpen toch?!
Simoontjeh schreef:K zit zelf trouwens met een dilemma, ik heb al op veel verschillende plekken les gehad en ik heb nu al drie verschillene manieren van aan de teugel rijden geleerd, en nu is mijn vraag welke is nu de goede manier? de manieren: - Hand ietsjes naar beneden en als er dan een knikje in de hals komt meer teugel geven.
- Spelen met je teugels en been geven
- Buitenhand vast zetten en met binnenhand kneden en been geven.
welke manier is nou het beste?
oosterhoff schreef:handen op de plek en beengeven das het beste en onstpannen als ie nageeft. Niet de teugels langer maken of je handen afsteken. he tpaard moet nageven op de plek waar jij dat wil.