Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:45

Dus, beter geen PRE ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:10

jasmijn78 schreef:
In alle voorbeelden zie je bijvoorbeeld dat de zijgangen verkeerd worden gereden; de paarden scharen wel, maar ze buigen nauwelijks in het middenstuk, ze blijven kaarsrecht, geen lengtebuiging. Dat is gewoon basistraining; juist bij paarden die wat meer in het vierkanmodel staan moet je daar meer aandacht aan besteden. Maar daarin slaan de meeste spanjaarden de plank gewoon een beetje mis. Als ze dat nu eens wat beter zouden doen, meer aadacht besteden aan de basis, dan weet ik zeker dat die stamboeken nog wel wat hoger kunnen eindigen op de wereldranglijst. De gewone nederlandse wedstrijdruiter wordt hier beschuldigd van show en spektakel, en ik vind de aangehaalde spaanse voorbeelden juist het toonbeeld daarvan. Net als het voorbeeld met Fuego. Aan het paard mankeert het niet wat mij betreft. Het is de ruiter die wat mij betreft de storende factor is.

wat een onzin
hoe wil je een paard laten buigen in het middenstuk? daar zitten de ribben, gaat dus niet werken :+
wat is eigenlijk dressuur? een paard alle kanten op gaan vouwen , wat ze eigenlijk van nature niet doen?
dat is hetzelfde als ons vragen ribben te buigen (onmogelijk)
Waar de ribben aan de rug zitten, kan er niet gebogen worden bij de wervels (in ieder geval minimaal)
Wat er wel gebeurd in een buiging (als je goed kan observeren ,ook in vrijheid) is dat de romp iets kantelt in de wending.
waarom zou je dat op een andere manier willen laten buigen?
Ribbenbuiging is dan ook een compleet verkeerde uitdrukking. Net als lengtebuiging.
een paard wend van nature vanachter (stuurt) een wending in, daarbij kantelt de romp iets (en komt de binnenkant ietsje omhoog)
Overigens ben ik het niet eens met korte ruggen
Korte ruggen , of korte mensen, zijn over het algemeen leniger en flexibeler dan lange mensen.
Ik heb heel wat paarden gereden met een lange rug, wat een surfplanken, niet buigzaam , stug en vlak recht door de bocht.
Geef mij maar een paard wat in vierkantmodel staat met een evenwichtig gebouwde romp als Fuego bv
(maar ja Jasmijn, voor zo een paard moet je echt diep in je buidel tasten...die komen echt niet nederland in. Spanjaarden zijn echt niet gek)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:17

:O .....nombrado....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:34

nombrado schreef:
vur schreef:
Ik ging er eens goed voor zitten. Ik dacht een proef te zien te krijgen op een behoorlijk niveau, maar dat viel even tegen. Jammer hoor.
Ondanks dat Iberische paarden anders gebouwd zijn en anders bewegen, kun je ze toch wel zodanig trainen dat ze met een losgelaten rug, regelmatig en ontspannen bewegen? Ik hoef geen antwoord op deze vraag. Ik weet het antwoord wel. :D

waar zie je aan (welk filmpje) dat het paard de rug niet loslaat?

Deze:
http://m.youtube.com/watch?v=HjrtHootZKk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:50

vur schreef:

sorry vur
ik heb dit filmpje niet gepost, dus ken het filmpje niet.
maar ik hoor je gek genoeg niet over de door mij geposte filmpjes? (overigens zelfde ruiter?)
training dressuur op de schimmel en de bruine geloof ik?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:52

Citaat uit steinbrecht: "de correcte en goed bevestigde ribbenbuiging of zijwaartse buiging van de ruggengraat is een van de eerste vereisten voor het goed gereden paard"
Oftewel Nombrado, vanuit de klassieke leer, dit overslaan betekent dus dat jij een zeer belangrijk deel van de basis negeert.
Nee een rib zelf kan niet buigen, dan breekt ie, maar de ruggegraat kan wel degelijk naar links en rechts buigen op de plaats waar de ribben zitten...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:12

nombrado schreef:
sorry vurik heb dit filmpje niet gepost, dus ken het filmpje niet.maar ik hoor je gek genoeg niet over de door mij geposte filmpjes? (overigens zelfde ruiter?)training dressuur op de schimmel en de bruine geloof ik?

In die filmpjes is het hetzelfde verhaal...

oji schreef:
Citaat uit steinbrecht: "de correcte en goed bevestigde ribbenbuiging of zijwaartse buiging van de ruggengraat is een van de eerste vereisten voor het goed gereden paard" Oftewel Nombrado, vanuit de klassieke leer, dit overslaan betekent dus dat jij een zeer belangrijk deel van de basis negeert.

het blijkt maar weer dat nombrado's definitie van 'goed' en 'klassiek' nogal afwijkt van wat de meeste hier daaronder verstaan....

Als het maar spaans is en PRE rijdt dan is het bij nombrado goed en klassiek.... }:0 Verder is het mij wel vaker opgevallen dat Nombrado allerlei zelfbedachte rijtechnische termen lanceert of interpretaties geeft aan bestaande termen waar echt niemand iets mee kan...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:15

oji schreef:
Citaat uit steinbrecht: "de correcte en goed bevestigde ribbenbuiging of zijwaartse buiging van de ruggengraat is een van de eerste vereisten voor het goed gereden paard"
Oftewel Nombrado, vanuit de klassieke leer, dit overslaan betekent dus dat jij een zeer belangrijk deel van de basis negeert.
Nee een rib zelf kan niet buigen, dan breekt ie, maar de ruggegraat kan wel degelijk naar links en rechts buigen op de plaats waar de ribben zitten...

nee dat is juist onmogelijk
de ribben beschermen heel belangrijke organen. Het is niet voor niets dat die ribben daar zitten
buigen kunnen ze daar niet. (net als wij niet)

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:33

Ja hoor...ook wij kunnen dat. En ja ze zijn voor de bescherming van organen, maar als daar niet gebogen had moeten worden, waren het wel platen ipv speilen geweest...dat was nl een nog veel betere bescherming. De constructie is juist zo dat het voldoende bescherming en voldoende flexibiliteit biedt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:44

russel schreef:
Anoniem schreef:
En niemand op concours geweest vandaag? Of rijden we alleen maar in de achtertuin? :))
Zijn er eigenlijk wel wedstrijden voor de academisch opgeleiden of is er eenvoudigweg te weinig belangstelling voor?

Dit vind ik dus weer zo een opmerking die een toon aan geeft waarvan ik mij af vraag waarom iemand die klassiek of academisch is opgeleid niet aan normale wedstrijden mee zal doen?

Jammer...maar de moderne dressuur weet vaak niet meer wat rijden met de zit inhoudt, alles wordt met de handjes opgelost..

En vooral niet wat de voorgeschreven balans in de FEI-regels inhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:52

Laat eens een voorbeeldfoto van jezelf zien Arie. Ik wil graag leren. :j Oj ja. filmpje is nog beter.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:55

nombrado schreef:
Vera schreef:
Jasmijn, er zijn toch echt voldoende ongereden jonge paarden met aanleg te vinden of paarden die gewoon normaal worden aangereden. Misschien niet de juiste kontakten gehad?

Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan. De mijne wordt nu sinds mei dit jaar dresuurmatig gereden met elke week les maar lengtebuiging is iets waar we steeds weer aan punniken en iets wat hij moeilijk vindt.
Hij is helemaal nagekeken dus daar ligt het niet aan. Zijn korte lijf maakt het hem niet makkelijk en uitzwaaien is wel heel verleidelijk en een stuk makkelijker.

Uitzwaaien heeft alles met de ruiter te maken
als je juist vanachternaarvoor rijd heb je niets met uitzwaaien te maken. :D
waar wil je het paard laten buigen in die lengtebuiging?

Je denkt toch niet dat ik aan jou iets ga uitleggen? Heb prima instructie en daar heb ik jouw huis-tuin- & keuken dresuuurverzinsels niet voor nodig, dank je. _O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:57

Vera schreef:
nombrado schreef:

Uitzwaaien heeft alles met de ruiter te maken
als je juist vanachternaarvoor rijd heb je niets met uitzwaaien te maken. :D
waar wil je het paard laten buigen in die lengtebuiging?

Je denkt toch niet dat ik aan jou iets ga uitleggen? Heb prima instructie en daar heb ik jouw huis-tuin- & keuken dresuuurverzinsels niet voor nodig, dank je. _O-

tja, dan maar uitzwaaien ;)
succes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:58

oji schreef:
Ja hoor...ook wij kunnen dat. En ja ze zijn voor de bescherming van organen, maar als daar niet gebogen had moeten worden, waren het wel platen ipv speilen geweest...dat was nl een nog veel betere bescherming. De constructie is juist zo dat het voldoende bescherming en voldoende flexibiliteit biedt.

flexibiliteit voor het ademen idd ja

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:01

jasmijn78 schreef:
het blijkt maar weer dat nombrado's definitie van 'goed' en 'klassiek' nogal afwijkt van wat de meeste hier daaronder verstaan....

Als het maar spaans is en PRE rijdt dan is het bij nombrado goed en klassiek.... }:0 Verder is het mij wel vaker opgevallen dat Nombrado allerlei zelfbedachte rijtechnische termen lanceert of interpretaties geeft aan bestaande termen waar echt niemand iets mee kan...

Niks zelfbedacht hoor ;)
gewoon logisch nadenken en je verdiepen in beweging

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:01

En wie neemt nombrado nu verder nog serieus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:02

Nombrado, Wil jij eens een filmpje van jezelf plaatsen. Je hebt immers gezegd dat je na mijn filmpje ook er eentje zou plaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:03

:D vriendelijkheid, respect, harmonie, tederheid, geduld {:}

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:04

Anoniem schreef:
Nombrado, Wil jij eens een filmpje van jezelf plaatsen. Je hebt immers gezegd dat je na mijn filmpje ook er eentje zou plaatsen.

volgens mij heb je nog heel wat vragen te beantwoorden toch?
kheb al zat filmpjes gepost en een bijdrage geleverd betreffende het klassieke rijden lijkt mij
Laatst bijgewerkt door nombrado op 11-11-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:05

Anoniem schreef:
Haha, wat zijn er weer een hoop internetruiters hier. :D
Als jullie het zo goed weten, laat dan eens een filmpje (van jezelf) zien hoe jullie rijden. Kunnen we allemaal van leren.
Een filmje en foto's zegt meer dan woorden.

nombrado schreef:
mag jij beginnen ;-)

Dus Nombrado, waar blijft je film. Ik heb er 2 geplaatst.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:05

Wat jammer dat de discussie Klassiek/Academisch totaal verloren is gegaan. Dat mensen moe worden van Nombrado en Arie, rompkantelingen, polderdressuren en evenwichtsmodellen snap ik heel goed, maar is het dan misschien een idee om deze in het vervolg te negeren in plaats van ze constant te 'voeren' en ze daarmee een podium te bieden om door te gaan met het om zeep helpen van de originele discussie.

Die vond ik namelijk wél interessant.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:06

nombrado schreef:
tja, dan maar uitzwaaien ;)
succes

Oja, dat is iets wat natuurlijk niet zonder jouw expertise opgelost kan worden.... stom van me :+

Ja dat filmpje ben ik nu ook wel heel benieuwd naar! Heb nog een filmpje van een paar jaar geleden maar ik denk niet dat je die ooit gaat posten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:07

Peppertree schreef:
Wat jammer dat de discussie Klassiek/Academisch totaal verloren is gegaan. Dat mensen moe worden van Nombrado en Arie, rompkantelingen, polderdressuren en evenwichtsmodellen snap ik heel goed, maar is het dan misschien een idee om deze in het vervolg te negeren in plaats van ze constant te 'voeren' en ze daarmee een podium te bieden om door te gaan met het om zeep helpen van de originele discussie.

_/-\o_ _/-\o_

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:07

Peppertree schreef:

Je hebt helemaal gelijk!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:08

Peppertree schreef:

misschien kan je zelf een bijdrage proberen te leveren? Hoe jij klassiek of AR ziet?