Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:08

Jaa 't zijn hele aardige mensen en 't gaat gewoon op mijn tempo nu. Ik durfde bijv niet te galopperen vandaag omdat ze zo voorwaarts was. Dus dat deed de dochter even en daarna heb ik d'r uitgestapt. In 't begin even spannend omdat ik los van de longe was, maar de dochter reed met 'n ander paard naast me en dat was ook wel fijner dan helemaal alleen. Ben wel blij dat ik het heb gevraagd, zou dat ook niet hebben gedaan als ik me niet op me gemak voelde dus dat zegt ook wel iets. Ben blij dat ik nu weet dat ik ze niet tot last ben haha.

Fijn dat het bij jou ook goed ging Tineke! :)

Togechick

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:41

Snap ik hoor Dreamer! Het gaat ook goed, maar dat meisje van m'n stal zei dat een slofteugel op dezelfde manier zou helpen! Dus toen dacht ik :kan ik proberen :) ik heb nu een beetje gelezen en ik denk dat een slofteugel tijdens longeren ook zo word vastgemaakt (terug naar de singel) maar ik denk dat het voor een paard misschien fijner is om achter de oren te worden "vastgezet" dan in de mond. Ik zal kijken of er morgen iemand is die ik kan vragen, anders doe ik het niet want het is niet de bedoeling om strenger in haar mond te worden.

Wilke93: ik doe ook los uitstappen, wel een beetje enger Idd maar je kunt zo lang blijven zitten als je durft en ik denk dat het juist daarmee makkelijk is om kleine stapjes te nemen; steeds langer los! Goed dat je het nu al durfde een inderdaad, goed aan blijven geven welke stappen echt te groot zijn!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:44

tineke8889 schreef:
Snap ik hoor Dreamer! Het gaat ook goed, maar dat meisje van m'n stal zei dat een slofteugel op dezelfde manier zou helpen! Dus toen dacht ik :kan ik proberen :) ik heb nu een beetje gelezen en ik denk dat een slofteugel tijdens longeren ook zo word vastgemaakt (terug naar de singel) maar ik denk dat het voor een paard misschien fijner is om achter de oren te worden "vastgezet" dan in de mond. Ik zal kijken of er morgen iemand is die ik kan vragen, anders doe ik het niet want het is niet de bedoeling om strenger in haar mond te worden.

Wilke93: ik doe ook los uitstappen, wel een beetje enger Idd maar je kunt zo lang blijven zitten als je durft en ik denk dat het juist daarmee makkelijk is om kleine stapjes te nemen; steeds langer los! Goed dat je het nu al durfde een inderdaad, goed aan blijven geven welke stappen echt te groot zijn!

Ja ik denk dat dat ook wel een goede manier is. Dankje voor de tip! :D
Ik had zelfs heel heel eventjes de gedachte, nu ze zo rustig is met uitstappen zou ik best missschien wel even los durven te draven hihi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:51

tineke8889 schreef:

met longeren kan ik het nog begrijpen, dan maak je hem aan een van de ringen van de longeersingel vast, vraag me een beetje af hoe je stalgenootje gedacht had die slof weer terug aan de singel te bevestigen (zonder het paard "pijn" te doen)
opzicht help het ook op dezelfde manier, alleen net nog iets strenger dan elastiek/martingaal.
Slof is (zoals ik het geleerd heb) hetzelfde als een martingaal/elastiek; het zorgt ervoor dat je paard niet met zijn hoofd omhoog kan. Maar het nut van de slof is, dat als je paard echt "vervelend" wordt, je hem iets stakker kan zetten (doordat je hem in je handen hebt).
Op het moment dat je de slof weer terug aan de singel bevestigt is het exact hetzelfde als een martingaal, alleen dan nog stengen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is haha :')

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:08

Kijk,dat je bedenkt dat je misschien wel durft te draven, is een heeeeel goede stap! Zou er ook niet voor kiezen om een slof vast te zetten, dan zet je je hele paard vast. Als je er toch perse wat aan wilt doen (tijdelijk, om vertrouwen op te doen) zou ik eerder kiezen voor een elastiekje of desnoods een thiedeman. Als je die niet te strak zet, werkt die niet in zolang je pony niks doet.

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:14

Ik zou jullie op de hoogte houden wat betreft Duke en mij....
Zondag is het helemaal fout gegaan, ik ging foto's met hem maken op nog geen 100 meter van stal af..
Daar staan lama's, en na 5 minuten (en 6 foto's verder) ging hij keihard aan de kletter... (gelukkig zat ik er niet op)
Maar omdat hij zou ik paniek was heeft het me 2 uur gekost om hem te pakken te krijgen en terug naar stal te brengen..
Steigeren, rennen, bokken alles tegelijk en werd ik weer helemaal bang..

Normaal loopt Duke altijd zo met me mee overal en is gewend aan andere dieren..
Hoofdstel is kapot doordat hij omhoog kwam, en ik hem vast bleef houden (aan zijn bakstuk)..
En heb ik besloten dat Duke en ik geen combinatie zijn... Ik denk dat ik deze angst die ik zondag meegemaakt hebt nooit meer los kan gaan laten.. En dus met pijn in mijn hart een ander huisje voor hem ga zoeken...
Hij hoeft niet ala minuut weg, maar ik ben alleen maar nog banger geworden op de manier waarop hij deed zondag...

Ik ben echt zooow verdrietig dat mijn werk en alles er onder leid...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:29

he oliebol zeg, wat een rotverhaal! Aan de andere kant was deze pony wel een flinke uitdaging dus ik denk niet dat je het jezelf kwalijk moet nemen..

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:31

Nou ja ik voel me wel goed schuldig hoor!
Wilde hem zo graag en met liefde "goed" maken... Ondanks zijn streken!
Hij is voor de rest super lief en braaf... Maar hij heeft iemand nodig wie wedstrijden met m wil rijden en zo... Hij kan alles!

Ben echt intens verdrietig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:37

Pff wat een moeilijke keuze zeg :(:)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:44

Ja heel erg moeilijk!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:27

aahh balen hee! Ik snap dat je nu nog banger bent geworden :( Wat rot :(:)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:05

Ooh wat rot zeg! Wat een moeilijke keuze maar na weer zo'n gebeurtenis kan ik het me wel voorstellen.. Hoop dat je gauw een nieuw huisje voor hem vindt
:(:)
Kan me voorstellen dat je je schuldig voelt, maar op deze manier is het paardje er ook niet mee geholpen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:31

Kan me helemaal voorstellen dat je vreselijk verdrietig bent. Maar voor hem is het ook niet alles als jij niet meer met plezier met hem werkt. En jouw hobby is geen hobby meer en daarvoor is het simpelweg te duur, te tijdsintensief etc. Je moet er ook wat uit kunnen halen en niet alleen maar gefrustreerd zijn..

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:41

Bedankt voor jullie medeleven... Krijg ook weleens andere reacties!
Ik ga er deze week ook wel weer op hoor, kijken hoe het gaat..
maar mijn man zit ook elke keer met buikpijn als ie weet dat ik ga rijden...

Ik wil hem helemaal niet kwijt...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:53

Ik ken je gevoel zooo goed! Heb voor dezelfde keuze gestaan toen mijn paard kissing spines gediagnosticeerd kreeg. ik heb hem gehouden omdat hij onverkoopbaar was hierdoor en ik het niet over mijn hart kon krijgen er dan maar frikandel van te laten maken, maar ik heb heel vaak gewild dat ik me niet door mijn emoties had laten leiden. Want soms is het echt lijden en is je hobby allang niet meer leuk. Als je twijfelt, probeer je het nog een keer, maar je gezondheid is het allerbelangrijkst!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:14

ja mijn bijrijdster is vandaag geweest en is er opgestapt en dat ging goed!!
Dus ik ga er morgen ook weer op!! Toch nog maar een poging doen.. En het nog niet opgeven!!

in het verleden heb ik vaak zat paarden gehad en weer doorverkocht, maar hij gaat me aan mijn hart en ga ik er morgen toch weer op!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:37

NessesDuke, was je al aan het grondwerken geweest met hem? Dat kan zooooveel schelen! Alles wat je vanaf de grond 'uit kunt vechten' hoef je onder het zadel niet meer te doen. Maak hem lekker moe in het begin en bouw zo je vertrouwen op.

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:43

Nee ga ik wel meer doen! Ben me ook meer aan het verdiepen in vrijheidsdressuur
Nes is zo slim!

En noem me maar Cindy haha nesse's duke is me pownie :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:07

Hebben jullie ook een bijrijdster-rijder?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:15

Cindy, toen ik een tijdje weinig met mijn paard kon doen ben ik ook veel gaan grondwerken. Ik zit er nog niet op, maar heeft er wel voor gezorgd dat hij veel meer zijn aandacht bij mij heeft en ook meer respect heeft.

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:25

Klinkt goed! Ga daar zeker mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:55

NessesDuke schreef:
Hebben jullie ook een bijrijdster-rijder?

ik niet, ben het wel heel lang zelf geweest :D
(mijn instructrice rijd mijn paard wel 1x per week, maar vind dit niet echt een bijrijder zeg maar haha, ti's beetje wisselwerking; als ik niet kan doet zij mijn paard en andersom ook! maar echt bijrijder, nee... als ik zeg dat ik zelf wil rijden (dagje vrij ofzo) is dat ook geen probleem snap? haha)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:05

hahaha ja ik snap het! haha

de reden dat ik het vraag is dat zij wel fijn met m kan rijden... En dat is soms wel frustrerend voor mij om te horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:12

NessesDuke schreef:
hahaha ja ik snap het! haha

de reden dat ik het vraag is dat zij wel fijn met m kan rijden... En dat is soms wel frustrerend voor mij om te horen...

kan ik me iets bij voorstellen ja, maar dat heb ik ook met m'n instructrice! mijn paard is 4, maar zij kan er zo mee wegrijden en ik ben eerst minimaal 10 minuten aan het kl*ten -O-
kan best frustrerend zijn...

wat mij heeft geholpen, ik heb het tegen m'n instructrice gezegd, hebben het er goed over gehad (ga ik niet dieper op in, speelde meer mee) en dat heeft enorm geholpen!
misschien is met je bijrijder gaan praten, wat zij doet tijdens het rijden? en dan misschien een keertje samen rijden? zij eerst even, en daarna jij erop!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:28

Ja ik vertrouw haar 100% en ben blij dat zij het wel kan! We gaan ook regelmatig samen (is inmiddels ook een vriendin geworden)
Maar dat maakt de keuze voor mij ook nog eens moelijker..