Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:27

ankem, let dan alsjeblieft op hoe de stijgebeugelophanging zit in vergelijk met jouw beenligging op t zadel. als die te ver naar voor is versterkt dat je stoelzit enorm. bates [en nog wat meer merken hebben tegenwoordig verschillende standen daarvoor]

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:30

Anke, ik hoop dat je vandaag een fijn zadel vindt. Dat kan zo'n verschil maken :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:32

Ja KT zal ik doen.
Ik ben daarom ook zo zenuwachtig. Ik wil niet weer een verkeerde keuze maken.
Heb je nog zadelmerken die geschikt of juist ongeschikt zouden zijn, los gezien van het feit of het op het paard past of niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:32

Mooie taart zeg, gaaf!
Mochten we eens een meeting bedenken, mag jij het gebak verzorgen :))

En Amanda: gefeliciteerd :D

Ankem: doe voorzichtig joh, dadelijk bokt je bal je er nog af! :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:46

ankem schreef:
Ja KT zal ik doen.
Ik ben daarom ook zo zenuwachtig. Ik wil niet weer een verkeerde keuze maken.
Heb je nog zadelmerken die geschikt of juist ongeschikt zouden zijn, los gezien van het feit of het op het paard past of niet.

Kan je niet vragen of iemand filmpjes maakt van jou in de verschillende zadels? Dan kan je thuis dit bekijken en desnoods iemand vragen om mee te kijken. Tegen de zadelmaker kan je toch zeggen dat je er een nachtje over slaapt en morgen een beslissing neemt.

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:50

Heb wrs geen meekijker. Partner is verhinderd en verder weinig contact met stalgenoten, omdat die bijna nooit bij hun paard komen..
Ik hoop dat er vanmiddag iemand is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:53

Ik zou de zadelmaker anders gewoon de camera in zijn handen duwen. Je hebt waarschijnlijk geen spiegels bij je bak hangen, maar je wilt toch zelf ook zien hoe je er in zit. Zeker als niemand met je mee kan kijken. Hij zal toch ook wel snappen dat het niet een brood is wat je koopt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:09

Was het maar een brood, dan had ik ook meer zadels! (Of in ieder geval passende!)
Ankem succes met het passen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:50

ik ga geen merken noemen, dat is zo persoonlijk... ik ben zelf van weinig wrong [alhoewel ik hele beste wrongen op mn wow heb, maar die gebruik ik niet] en een open vlakke zit. veel merken zetten je met een diepe zit in een geforceerde houding, daar hou ik niet van ik wil vrijheid op de zitting hebben.
mijn ervring is echter wel dat de meeste zadels die de huidige bedrijven bij zich hebben juist die met veel wrong en diepe gedwongen zit zijn, omdat dat verkocht wordt mensen leren niet meer zelf zitten maar worden overeind en bovenop gehouden door hun zadels
ik heb toen alles speciaal moeten bestellen. ik weet niet wie je komen laat, maar heb je eventueel al eens over ninon schutte gehoord?
shoot! noem ik toch een merk...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:05

KT, die ontwikkeling zie ik ook in de IJslanderzadels. Steeds meer wrong en een diepere zit. Mijn zadel heeft nagenoeg geen wrong en een hele platte zit. Ik vind het heerlijk, maar als er sommige andere mensen op zitten dan vinden ze het heel zwaar om zichzelf in evenwicht te houden. Ik vraag me dan af wat beter is voor het paard, een zadel waar een ruiter automatisch goed in gezet wordt en dus weinig hinderlijk is, of een zadel waarin de ruiter gedwongen wordt een onafhankelijke zit te ontwikkelen en in het begin waarschijnlijk wel hinderlijk is. Wat denk jij ?

Ninon Schutte heb ik ook goede verhalen over gehoord, omdat zij het zadel vanaf de boom zelf opbouwt met verschillende onderdelen en zo het zadel zowel aan het paard als aan de ruiter kan aanpassen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:08

ik denk dat het erger is om in een houding gezet te worden , waarvan je je vaak niet eens bewust van bent dat je je paard hinderd, en dat dan dus te lang. dat dat je een poosje stuiterend en balancerend op je paard hobbeld maar ondertussen elke x met je neus op de feiten wordt gedrukt hoe beroerd je balans eigenlijk is en hoe weinig je ereigenlijk van bakt [en geloof me ik heb zitten zwoegen na de bevalling van de tweeling -keizersnee- om mn eigen zit weer terug te vinden!]
vraag sabm maar over dr eerste ervaringen met de wow :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:14

Sabm, vertel :D

Ben het met je eens, denk dat het voor de ruiter uiteindelijk ook veel fijner is om zelf in balans te zijn en daar geen hulp van het zadel voor nodig te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:20

Ik heb wel diepe zit en redelijk wat wrong, maar dat was noodgedwongen. Vlakkere zit was te breed voor mijn heupen en na 3 rondjes deed het al zo'n zeer dat ik er amper afkwam. Heb het met verschillende merken geprobeerd, maar eigenlijk is Beeb dus te breed voor mij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:48

MyWishMax schreef:
Ik heb wel diepe zit en redelijk wat wrong, maar dat was noodgedwongen. Vlakkere zit was te breed voor mijn heupen en na 3 rondjes deed het al zo'n zeer dat ik er amper afkwam. Heb het met verschillende merken geprobeerd, maar eigenlijk is Beeb dus te breed voor mij.

of ze hebben er de verkeerde zadels opgelegd, er zijn dus zadels opgebouwd voor mannen en opgebouwd voor vrouwen, wist je dat mwm? daar heeft de breedte van je paard nix mee te maken..en dan kijk ik naar mn merrie...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:13

knollentuin schreef:
ik denk dat het erger is om in een houding gezet te worden , waarvan je je vaak niet eens bewust van bent dat je je paard hinderd, en dat dan dus te lang. dat dat je een poosje stuiterend en balancerend op je paard hobbeld maar ondertussen elke x met je neus op de feiten wordt gedrukt hoe beroerd je balans eigenlijk is en hoe weinig je er eigenlijk van bakt

Ben het met je eens, helaas als je naar de ruitersport zaak gaat zie ik weinig zadels waar ik van denk lekker in te kunnen zitten. Plus dat bij al die badkuip zadels (diepe gedwongen zit) ik m'n hulpen niet meer kan geven. Want je hebt geen ruimte om zithulpen te geven, je zit vast.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:21

Westernzadel dus :D
flauw ik weet het :+
Ik heb nog steeds last van "wiebelbenen" misschien moet ik eens een voorgevormd dressuurzadel op Kid leggen, scheelt in ieder geval een hoop gewicht :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:34

justkid schreef:
Westernzadel dus :D
flauw ik weet het :+
Ik heb nog steeds last van "wiebelbenen" misschien moet ik eens een voorgevormd dressuurzadel op Kid leggen, scheelt in ieder geval een hoop gewicht :')

_O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:43

Japeloup schreef:
knollentuin schreef:
ik denk dat het erger is om in een houding gezet te worden , waarvan je je vaak niet eens bewust van bent dat je je paard hinderd, en dat dan dus te lang. dat dat je een poosje stuiterend en balancerend op je paard hobbeld maar ondertussen elke x met je neus op de feiten wordt gedrukt hoe beroerd je balans eigenlijk is en hoe weinig je er eigenlijk van bakt

Ben het met je eens, helaas als je naar de ruitersport zaak gaat zie ik weinig zadels waar ik van denk lekker in te kunnen zitten. Plus dat bij al die badkuip zadels (diepe gedwongen zit) ik m'n hulpen niet meer kan geven. Want je hebt geen ruimte om zithulpen te geven, je zit vast.

Dat hele diepe vind ik ook niet fijn. Ooit eens op een Anatomica gereden, drie dagen rugpijn gehad geloof ik.
Wat meer wrong vind ik dan wel weer fijn, maar dat heeft weer meer met de vorm van mijn bovenbeen te maken denk ik. Vrij kort bovenbeen tov onderbeen waardoor mijn knie iets te makkelijk naar voren schiet. Moet eerlijk zeggen dat ik dan een zadel dat daar wat in ondersteunt toch wel erg prettig vind. Maar goed, je hebt iets meer en je hebt megaveel wrong natuurlijk. Ik vind de KN symphonie bijvoorbeeld een heerlijk zadel.

Verder weer even bijgelezen, leuk om te lezen dat het bij meerdere mensen zo lekker loopt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:16

knollentuin schreef:
MyWishMax schreef:
of ze hebben er de verkeerde zadels opgelegd, er zijn dus zadels opgebouwd voor mannen en opgebouwd voor vrouwen, wist je dat mwm? daar heeft de breedte van je paard nix mee te maken..en dan kijk ik naar mn merrie...

Klopt, en zou ook heel logisch moeten zijn, tenslotte zijn de bouw van man en vrouw totaal verschillend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:24

Ik weet dat dat verschil er is :j Maar ik weet niet wat voor zadels/merken dat hebben/zijn?

Heb 3 zadelmakers gehad, met nog veel meer zadels. Dit was één van de weinige zadels die én het paard paste én mij. Wel jammer, want minder diep is fijner. Hoewel deze niet extreem diep is, vind ik zelf. Kan nog vrij zitten en zithulpen geven :j Ik ben hypermobiel, ook in heupen, dus sommige zadels hoefde ik maar 1 minuut op te zitten, dan voelde ik been langzaam eruit schieten.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:46

Leuk en interessant om te lezen over de zadels. Over 2 weken wordt mijn zadel weer gecontroleerd.

Wat ziet die taart er lekker uit (ik heb zelf toevalling vandaag allerlei marsepein ed. gekocht omdat ik zelf een taart wil proberen te maken voor mijn zoontjes verjaardag)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:53

Nou het was weer even zoeken.
Mijn ainsley moet achter heel erg omhoog wil ik fijn in balans zitten. Hij dwingt me nu in een stoelzit.
Ik heb diverse zadels geprobeerd en als laatste blijven steken op een Kent en Masters met een zeer vlakke zit. Ik heb er een stukje op gedraafd en kon gewoon omhoog komen, zonder wringen e.d.
Ik mag hem nu een week uitproberen om te kijken hoe het gaat. Ik ben erg benieuwd!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:56

Das fijn ankem, kan je ons mooi foto's laten zien. Maar heeft dit zadel ook de beugel ophanging verder naar achter?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:23

Heb ik nog niet direct opgelet, maar zoals ik het kon voelen lagen mijn hakken nu wel onder mijn billen, zodat ik moeiteloos omhoog kon komen in draf.
Het was nu te kort om te voelen hoe het na een uurtje rijden voelt en ik heb nog niet gegaloppeerd.
Ik probeer voor beeldmateriaal te zorgen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:24

Wow was hel! Iig de eerste keer.
Geen balans en blauwe doos...raakte met lichtrijden de voorkant van zadel. :roll:
Mijn kn is diepe zit en merk dat hij me dwingt...merk,ik,nu pas omdat kt op mijn houding let.
Ik merk nu soms dat ik iets anders wil dan dat mijn zadel toelaat.
Wow is de oplossing,maar daar moet mijn lijf hard werken en heb ik de keren dat ik ermee reed last van mijn rug.
Die is al eerder beurs door auto ongeluk.

Kent en master ken ik. Fijn zadel en wel volgens mij ophanging beugel goed.