[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:13

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:18

Die bovenste link is erg fout, hebben ze duidelijk naar gezocht die foto's en ik heb ze daarom niet eens goed bekeken. ...

die 2e is in de hals wel redelijk, maar vind de foto niet fijn. Neusje moet er ook meer "uit" voor het plaatje. neusje is iets achter de loodlijn.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:25

Oh oke, ja die eerste kwam ik tegen en dat weet iedere gek wel dat dat fout is ;)
Die tweede vond ik de lijn van de hand/mond erg mooi, mooie verbinding, of niet?
Ik zal nog een zoeken...

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:33

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:40

Fouten maken mag hoor meis, daarvoor zitten hier ook bokkers die er verstand van hebben en je graag willen helpen, van fouten maken leer je meer :). Ik ga nu zelf even proberen er commentaar op te geven, ik lees nu een tijd actief mee in dit topic maar rijd pas 1,5 jaar en heb alleen manege-vergelijkmateriaal waar ik veel van leer, dus de basis van zien begint te komen :).

Op de eerste foto loopt het paard al wel mooi door, de achterhand doet mee en het paard gebruikt zijn rug gped en ontspant zijn nek, maar ze is er nog niet helemaal, daarvoor mist ze nog wat buiging in de hals, wat meer oprichting.

Op de tweede foto zie je een weggedrukte rug en de achterhand blijft letterlijk achter, hij treedt niet onder en is hoger dan de voorhand. Paard loopt ook achter de LL en lijkt behoorlijk op de voorhand t zijn. Dit is niet zo'n fijn beeld.

De laatste foto laat ik graag superwoman spreken, die vind ik nog te lastig.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:05

Oke dankje lollieloes! Rijd zelf ook nog maar 2 jaar, op manege en 'verzorg' gebied, nou huurpony/verzorg hoe het genoemd mag worden hihi :)

Op de tweede foto lijkt het wel alsof het paard uit stille stand naar beneden word gedwongen, zonder dat de zogeheten 'motor' aanstaat. Als je snapt wat ik bedoel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:25

Laatste foto is idd prima.
De ruimtes tussen de benen is bijna gelijk oprima dus)
Paard heeft nog niet zoveel bespiering, dus aan oprinchting is hij nog lang niet toe.
Ruiter kan nog verbeteren in rug (hol) en polsen/handen (iets buigen en rechterop)

Dat jullie zoveel zien aan de 2e foto (tje) is mij een raadsel, haha. Zie voornamelijk de kont van een paard en een ruiter die een verkeerde hand en armhouding heeft. Daardoor heb je imo wel veel kans op een op de voorhand lopend paard die achter niet actief genoeg is, maar er staan geen benen op de foto.. :+

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:31

Nee okee haha
Maar ik keek vooral bij de tweede naar die nek en die rug :+
Die leken mij niet zo mooi, volgens mij een gevalletje kneepje hier, kneepje daar.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:41

Maar wat je bij die laatste foto heel duidelijk ziet is dat een spier helemaal bovenin de hals en ook voorin, vlak bij de oren zeg maar, opbolt. Terwijl ik ook regelmatig voorbij zie komen dat een spier veel lager en meer richting de schouder bol wordt. Maar wat is nou juist/beter?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:45

herculesje schreef:
Maar wat je bij die laatste foto heel duidelijk ziet is dat een spier helemaal bovenin de hals en ook voorin, vlak bij de oren zeg maar, opbolt. Terwijl ik ook regelmatig voorbij zie komen dat een spier veel lager en meer richting de schouder bol wordt. Maar wat is nou juist/beter?

foto?
Dan zie je meer oprichting en meer bij de schoft toch?
Denk dat ik weet wat je bedoeld en dan komt het door training.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:05

@kim_dura er is een fototopic over aan de teugel rijden, erg leerzaam! Als je even zoekt vindt je hem vast.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:18

Haha ik had hem al ontdekt! Maar dankje! :)
Ja, maar ik vind in dat topic dat ef niet zo goed wrdt uitgelegd, maar wou jullie 'professionele :) ' mening horen.
Hihi

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:10

Niet wordt uitgelegd? Bijna iedere foto wordt geanalyseerd en met uitleg erbij waarom het er zo uit ziet? Tja, als er dan nog foto's komen met alleen eigen feedback dat de handen niet goed zijn, en dat de tenen naar binnen binnen moeten, dat begrijp wel ik dat de 'proffesionals' niet zo veel zin hebben om nog uitgebreid te reageren...

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:09

ik heb een vraagje
een pony waar ik nu op rij wil in stap gewoon aan de teugel
maar zodra ik aan ga drafen of galoperen gaat het hoofd weer omhoog hoe moet je dat oplossen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:18

Wat zijn de hulpen die je geeft?

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:22

kneepjes en been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:29

Dan zou ik sowieso zeggen, laat de kneepjes achterwege :) daarmee zit je je paard eigenlijk alleen maar in de mond te pesten, in mijn opinie.

En been? Geef je elke pas been?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:30

Gewoon proberen je handen stil te houden inderdaad :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:42

Iris_Femke schreef:
kneepjes en been

lees eens een beetje terug in dit topic, kom je er heel snel achter hoe wel en waarom geen kneepjes.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:43

oke ik heb het met kneepjes geleerd en ik geef niet elke pas been dan zal ik vanaf nu men handen stil houden

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:00

Marocje schreef:
Niet wordt uitgelegd? Bijna iedere foto wordt geanalyseerd en met uitleg erbij waarom het er zo uit ziet? Tja, als er dan nog foto's komen met alleen eigen feedback dat de handen niet goed zijn, en dat de tenen naar binnen binnen moeten, dat begrijp wel ik dat de 'proffesionals' niet zo veel zin hebben om nog uitgebreid te reageren...

Ik lees daar regelmatig ook mee hoor, alleen ik wou jullie mening weten, de 'professionals ;)
Als je het van de ruiter zelf hoort is het meestal anders :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:06

kim_dura schreef:
Marocje schreef:

Ik lees daar regelmatig ook mee hoor, alleen ik wou jullie mening weten, de 'professionals ;)
Als je het van de ruiter zelf hoort is het meestal anders :)

Ik bedoelde ook niet van de ruiter zelf, maar de analyse van oa Bertie, S&Z, Sjolvir, Piendumatre... Die zijn minstens zo waardevol! Maar ben het met je eens dat steeds meer ruiters een 'poging' doen, wat vaker onvolledig is of zelfs niet klopt: dat is erg verwarrend..

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:49

Ja dat bedoel ik! :)
Er zitten heel wat goede ruiters op dat topic hoor maar soms vind ik het zo verwarrend! ;)

Oke iris-femke, ik weet niet hoe oud je bent en hoelang je al rijd enz.
Maar voor als je nog niet zo lang rijd: je HOEFT niet direct je paard 'naar beneden' te laten lopen. Ik weet dus niet hoe ver jij dus bent, maar meestal wordt dit helemaal verkeerd opgevat: namelijk veel meiden denken dat je zo móét rijden omdat je anders niet goed/ mooi rijd en beschouwen de kleinste zakking van hun paard als een gevorderd gevoel.

Sowiezo eerst de basis goed,dan kun je steeds meer verwachten en vragen van je paard, ;)
En op een duur komt hij vanzelf naar 'beneden'als je snapt wat ik bedoel :) maar daar is veel ontspanning, geduld en ervaring voor nodig! ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:53

Gisterochtend weer les gehad in een groepsles op een manegepaard. Deze keer op een paardje wat qua gangen erg fijn loopt en zit, maar wat erg snel is. Ik vind het lastig om het paardje op mijn tempo te laten lopen. Verder geprobeerd om het paardje van voren meer ruimte te geven, zodat ik mij minder kon vastzetten in mijn rug en schouders en ben veel bezig geweest met schakelen en voltes rijden. De lesgeefster riep maar steeds dat ik het hoofd heen en weer moest bewegen om het paard naar beneden te krijgen en op een gegeven moment ging de thiedeman ook een ringetje strakker (van tweede naar derde gaatje), want dan werd het wat makkelijker voor mij... Heb steeds meer het gevoel dat ik de nageeflijkheid moet afdwingen, terwijl dit eigenlijk het cadeautje zou moeten zijn van een paard wat goed voorwaarts en ontspannen genoeg is. Toch of zie ik dit verkeerd? Ik zag ook trouwens een stukje tong uit de mond van het paard hangen. Dat kan toch duiden op mond problemen? En wat zou een goede tip zijn om meer tempocontrole te krijgen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:57

Tempocontrole doe je echt doormiddel van schakelen. Steeds enkele pasjes versnellen/verruimen en dan weer op je zit terug. Eventueel mag je een halve ophouding geven met je buitenhand als hij niet goed op je zit reageerd. Belangrijk is dat je na die h.o. dat je geheel weer goed ontspant (echt bewust,anders is het niet goed genoeg. Wanneer het paard steeds te snel gaat,mag je best af en toe die h.o maken met je buitenhand. Soms is het verstandig om even beide handen wat naar voren te brengen,zodat het paard goed voelt dat je daarna ontspant. Maar bij elke h.o is het belangrijk dat het paard reageerd (net als met been geven)

De thiedeman vind ik niet zo'n probleem,zolang je maar zorgt dat hij goed actief loopt (scherp aan je been is).
Voor de rest vind ik de les zonde van je geld,maar daar ben je zelf ook al achter. kun je niet van les of van manege wisselen?