Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:02

dior_bokt is overigens ook gebanned.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:09

Dacht ik al, Rhys. :j leuk, doe haar de groeten! Mijn geld is ernstig op na hoge dierenartsrekeningem van Jonas en gister een dure reparatie aan mijn auto, anders had ik ook wel al een les bij haar geboekt.

Ik zei juist vanmiddag tegen mijn vriendinnetje dat ik waarschijnlijk geen IJslander koop als er na Jonas nog weer een tweede paard komt, tenzij ik em zelf fok uit Witje. Ik ben ook wel voor een leuke huis-tuin-en-keuken pony om dressuur mee te rijden, lekker het bos in te gaan en les mee te geven. Ik blijf toch vooral een dressuurruiter en geen IJslanderruiter. Welsh-cobs vind ik ook er leuk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:11

Ik vind IJsjes er wel erg leuk uitzien hoor :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:19

Hoi dames.met ff snel contact gehad met knollentuin. Ze is geband voor 2 weken voor haar commentaar op de mod. Ze is dus nergens anders voor geband.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:19

Doen ze ook! Zeker in de winter, lekker wollig. :D Lijken hun oren nóg kleiner. :)) Maar het allerleukste is toch wel hun karakter. Ze worden al honderden jaren gefokt op karakter, niet op uiterlijk. Ben je een rotbok die bijt, schopt, niet wil werken, etc, dan ga je de worst in (letterlijk). De volgende staat namelijk al klaar. Als werkpaard heb je niets aan een onbetrouwbare knol die niet wil doen wat je zegt. Dat wil niet zeggen dat ze heel slaafs doen wat je vraagt, het zijn hele zelfstandige en eigenwijze paarden. :D Maar ze willen wél voor je werken. Of beter gezegd; mét je werken. Zolang je ernaast staat zijn ze gemoedelijk en braaf, maar zodra je erop gaat zitten gaat er een knop om en worden ze ineens wakker. IJslands Vuur. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:26

SabM schreef:
Hoi dames.met ff snel contact gehad met knollentuin. Ze is geband voor 2 weken voor haar commentaar op de mod. Ze is dus nergens anders voor geband.

Vond dat ze groot gelijk had met haar commentaar eigenlijk :o

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:27

Ja precies! Dat merkte ik ook, die ene keer dat ik op een IJs zat. Jij verwoordt het mooi Imre!

En tja, dat je daarvoor al geband kunt worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:27

Imre schreef:
Doen ze ook! Zeker in de winter, lekker wollig. :D Lijken hun oren nóg kleiner. :)) Maar het allerleukste is toch wel hun karakter. Ze worden al honderden jaren gefokt op karakter, niet op uiterlijk. Ben je een rotbok die bijt, schopt, niet wil werken, etc, dan ga je de worst in (letterlijk). De volgende staat namelijk al klaar. Als werkpaard heb je niets aan een onbetrouwbare knol die niet wil doen wat je zegt. Dat wil niet zeggen dat ze heel slaafs doen wat je vraagt, het zijn hele zelfstandige en eigenwijze paarden. :D Maar ze willen wél voor je werken. Of beter gezegd; mét je werken. Zolang je ernaast staat zijn ze gemoedelijk en braaf, maar zodra je erop gaat zitten gaat er een knop om en worden ze ineens wakker. IJslands Vuur. :)

ik zou er wel een willen als gezelschapsheer voor Freggle. Kan ze leuk spelen ermee :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:33

'avond :)

Knollentuin, super dat Goof weer opknapt!

Roxx, ben benieuwd of je wat oefeningen op de CD hebt gevonden die je kan gebruiken voor paardrijden.
Wat ik vooral deed met de flexiboog/swingstick: voelen. Klinkt flauw hè :) Ik begon altijd met de stick in 1 hand vastpakken, voor me houden alsof ik een teugel vasthield, en vervolgens voelen of ik ergens spanning had. Dus schouder/bovenarm/elleboog/onderarm/pols. Daarna zette ik de stick in beweging, zoals Japeloup omschreven heeft. Vervolgens probeerde ik de beweging te volgen. Ik kwam er al vrij snel achter dat ik de beweging alleen met mijn vingers hoefde te volgen. Toen dit goed ging ben ik begonnen met verandering in mijn polshouding. Dus pols meer naar buiten of naar binnen draaien, en op welke manier ik de beweging het makkelijkste kon blijven volgen. Dit deed ik dan ook in de andere hand. Ik oefende ook met kijken naar de stick, of juist voor me uitkijken, en soms ook ogen dicht. Moeilijkste oefening was met beide handen. Het duurde overigens wel een week of 2 voordat ik doorhad hoe het allemaal werkte.
Als ik nu te paard voel dat ik spanning opbouw in mijn armen, ga ik hetzelfde voelen als met de flexiboog. Onmiddelijk voel ik waar het probleem zit en kan ik het ook weer loslaten.

Ankem, wijze les gehad, niet meeliften maar rijden. +:)+

SabM, leuk om foto's van je les te zien. Leuk paard heb je!

svdijk86, heb jouw topic bekeken . Wat een verschil, jullie hebben hard gewerkt! Mooie punten zeg bij de wedstrijd. Gefeliciteerd!

Ik vind het echt leuk als we hier wat vaker beeldmateriaal neerzetten. Ik ga voor foto's zorgen :j

Goede uitleg Imre. Mijn (ex)vriendin heeft een ijslander. Jaren terug gekocht van die "Ijslandse man die in NL aan de kust is gaan wonen", denk dat je wel weet wie ik bedoel? Ik heb wel eens op die Ijslander mogen rijden, maar wat een felle donder was dat zeg! En ik zat zonder zadel, niet geheel op mijn gemak :o
Nou je toch aan het uitleggen bent: een Ijslands zadel, het model bedoel ik dan. Wat is er anders dan een "standaard" zadel. Wat heeft een ijslander of een ruiter nodig, waarvoor een Ijslands zadelmodel is ontwikkeld?
Leuk dat jij ook filmpje en foto's geplaatst hebt.

Blijheid, rijden gaat lekker zo te lezen.
Eefske ook lekker gereden.
Zooist ook al lekker bezig.
't gaat goed in dit topic +:)+

Olikea, welkom hier. Wat een leuk paard heb jij!
Als je thuis aan de gang gaat: kleine stapjes en daar tevreden mee zijn.
Ik ken het gevoel. Toen ik begon te lessen bij Japeloup, frustreerde het mij echt vreselijk dat als zij erbij stond, ik wél goed geconcentreerd was, en als ik alleen aan het oefenen was, dan had ik veel meer moeite om alle nieuwe dingen toe te passen. Ik deel 1 staat nog ergens wel een gefrustreerd post van mij :o
Ik kreeg daarna van haar de tip om niet alles tegelijk te willen. Maar steeds kleine stukjes iets te oefenen. Uiteindelijk valt alles wel samen, maar dat kost echt tijd.
Veel succes in ieder geval.

Rhys veel plezier met de CR les vrijdag!

Ik heb vandaag eindelijk weer kunnen rijden. Jippie! De bak was redelijk. Hele slechte stukken in het midden, maar de hoefslag was in ieder geval te doen. Vandaag eerst een hele tijd ingelast voor de warming up. Daarna gaan draven en met name eerst aan mezelf gewerkt. Zit ik recht en met zachte billen, waar heb ik ongewenste spanning, hoe is mijn handhouding, houd ik mijn benen stil, liggen mijn knieen goed tegen het zadel, zit ik in evenwicht, vooruit kijken, beweeg ik mee in de wendingen etc. etc. Intussen kon Janus mooi warmlopen. Daarna rustig aan wat oefeningen gedaan. De keertwendingen was meneer even vergeten. Toen ie ze doorhad werd gewoon stilstaan een uitdaging :P Vervolgens achter in de bak (daar was de grond het meest droog) wat kleine voltes gereden. Waaaauuuuwww ik was onder de indruk. Zijn moeilijke kant (linksom), jawel *\o/* *\o/* *\o/* buiging in zijn ribbenkast, heeeeeerlijk :):) :):) Hij plaaste zijn li-achterbeen er goed onder, zakte wel wat verder met zijn hoofd/hals naar beneden dan dat ik gewend was, maar heb dit toegestaan. Hij liet me echt heerlijk zitten. Na een paar rondjes gestopt en weer rechtuit gegaan. Daarna uiteraard ook nog de andere kant op. Owww ik ben zo trots op mijn tinker. Wat een kanjer!

zo zeg... zie dat er al 9 posts geplaatst zijn in de tijd dat ik aan het typen ben..... Moet ik alweer bij gaan lezen :=

Heeft een van jullie wel eens op een Merens gereden? Dat zou ik nou echt graag een keer willen doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

Sabm. had je foto's wel eerder gezien, maar vanaf mijn telefoon. Dus dat kijkt net niet lekker.
Maar zie en lees veel herkenbare dingen. Ik kan niet anders zeggen dat: doorgaan, vooral doorgaan. Komt helemaal goed!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:11

Die flexiboog wordt hoe meer ik erover lees hoe interessanter! Ga eens kijken of ik die een keer kan aanschaffen. Wat kost zoiets?

Gooya schreef:
Goede uitleg Imre. Mijn (ex)vriendin heeft een ijslander. Jaren terug gekocht van die "Ijslandse man die in NL aan de kust is gaan wonen", denk dat je wel weet wie ik bedoel? Ik heb wel eens op die Ijslander mogen rijden, maar wat een felle donder was dat zeg! En ik zat zonder zadel, niet geheel op mijn gemak :o
Nou je toch aan het uitleggen bent: een Ijslands zadel, het model bedoel ik dan. Wat is er anders dan een "standaard" zadel. Wat heeft een ijslander of een ruiter nodig, waarvoor een Ijslands zadelmodel is ontwikkeld?
Leuk dat jij ook filmpje en foto's geplaatst hebt.

Het wordt nog een IJslanderinfotopic zo. :Y)

Vroegah hadden IJslanderzadels een ribzit (voor het comfort, op zich niet onbelangrijk als je de hele dag op je paard moet zitten) en stegen, die uitstekende stukken/doorlopende kussens. Waar die voor zijn weet ik zo even niet. Misschien voor een groter draagvlak of een stabielere ligging. Of allebei. Daarnaast hebben IJslanderzadels vaak een vlakke lepel, zodat je veel bewegingsruimte hebt. Tot een aantal jaar geleden was het standaard om bij het tölten helemaal achter op je zadel te gaan zitten, om je paard zoveel mogelijk schoudervrijheid te geven om aan de voorkant op te kunnen stijgen en hun pootjes hoog op te tillen. Ook daarin is - net als met het dressuurmatig trainen - een verschuiving aan het ontstaan. Voor diezelfde schoudervrijheid is het zweetblad recht, net als bij een dressuurzadel. Tegenwoordig zijn de stegen veelal verdwenen, is de ribzit niet meer standaard en zijn er veel verschillende merken en modellen. IJslanderzadels zijn in de regel wel nog steeds veel vlakker dan dressuurzadels en hebben weinig wrong.

Ouderwets IJslanderzadel met ribzit en stegen:
Afbeelding

Dit zadel heb ik, een IJslanderzadel van JC. Geen ribzit, geen stegen en meer een dressuurmodelletje.
Afbeelding
We waren in deze outfit trouwens door een stalgenootje uitgeroepen tot foutste setje, omdat niets bij elkaar past. :))

De IJslandse meneer aan de Nederlandse kust is Siggi Mar, huidig wereldkampioen in de telgang (PP1). www.strandholar.nl

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:21

Heb je zijn paard smari (met streepje op de e) gekend? Een witte ijsco.
Bedankt voor je uitleg :)
Die stegen zijn volgens mij bedoeld voor bagage.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:33

Ik lees veel mee, vind het leuk om van veel mensen de vooruitgang te zien. Had het er ook met jappeloup al over gehad, dat het leuk zou zijn om foto's van nu en later te maken. :j

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:32

Gooya, ik vind het zo leuk dat jij altijd even op iedereen reageert :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:37

Eefske schreef:
Gooya, ik vind het zo leuk dat jij altijd even op iedereen reageert :j

+1

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:17

Goedemorgen! Was vanmorgen vroeg, dus even koffiebreak.

Zie een geweldige bijlees van Gooya dus ik ga niet opnieuw beginnen met een samenvatting :P
En om gelijk antwoord te geven, ik heb wel eens op een Merens gereden. Eerst zitles en toen een buitenrit. Vond het leuk om te doen maar geef mij maar een kaalgeschoren warmbloed die onwijs sensibel is. Daar kan ik veel meer mee.

Met ijsco's heb ik ook echt niks, maar dat heb ik eigenlijk met alles wat geen kaalgeschoren warmbloed is :')
Heb dus voor mezelf een duidelijk voorkeur waar ik zelf mee aan de slag zal gaan.

Wel geef ik les aan een gekruiste fjord en een gekruiste Fries. Zie daar dan wel echt een uitdaging in. Maar daar hoef ik zelf niet op, of misschien een enkele keer.

Foto's kan ik hier niet zien dus kan ik niet nog even op reageren.

Werkse weer!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:43

@ Imre, zo leer ik nog eens wat over IJslanders :D
Interessant om te lezen!! :j
Het zijn toch ook vrij pittige dieren? Bedoel ermee dat er een behoorlijk koppie op zit? Tenminste, een oud-stalgenootje had een IJslander die haar alle hoeken van de bak liet zien en nog een oud-stalgenootje die ook een IJslander had die behoorlijk tekeer kon gaan.

Haha ik was altijd KWPN'er fan. Of igg de standaard dressuur- / springpaardjes.
Maar dat heb ik nu helemaal niet meer. Tenminste, niet dat ik er zelf graag weer 1 zou willen. Ben overgestapt naar de Appaloosa's en nog geen spijt van gehad. Kan echt smelten van de vader van mijn paard. Woldhoeve's Scotty. (Voor degene die dat leuk vinden om op te zoeken :P ) Een hele uitdaging ook om een appaloosa te trainen volgens de klassieke lijn.
Dat bloederige van een KPWN'er dat bevalt me niet meer zo. Vind het nog steeds leuk om mensen te helpen met hun paard hoor en kan daar ook echt onwijs van genieten, maar zelf hoef ik er niet 1 meer.
Wil nog steeds wel ooooooooooooit een Andalusiër :9
Maar mijn instructrice wil dr op korte termijn 1 kopen, dus misschien meld ik me dan maar als als bijrijder :Y) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:06

Nah, ik blijf KWPN-mens, hoor, ik hou wel van bloederige paardjes :D

Ik vind ze over het algemeen chique, elegant en ze hebben nog een lekker temperamentje ook :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:08

Japeloup schreef:
Sabm. had je foto's wel eerder gezien, maar vanaf mijn telefoon. Dus dat kijkt net niet lekker.
Maar zie en lees veel herkenbare dingen. Ik kan niet anders zeggen dat: doorgaan, vooral doorgaan. Komt helemaal goed!!

Bedankt! Knollentuin was niet verbaasd.. hahaha ze zei... ik wist dat dit ging gebeuren dus ... tja verwachte niet anders dan dat je verschil zou zien. :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:11

zo wat is er veel geschreven ondertussen. Heb alles gelezen, ga niet echt op alles reageren.... :o

Ijslander / merens lijkt me leuk om eens op te rijden, maar zelf zou ik er geen aanschaffen.
Maar heb wel arabiertjes gereden vroeger... vond ik ook geweldig :j Lekker temperamentvol en slim.
Zo vind ik een fries voor de kar leuk en stiekum om te rijden ook errug leuk. Maar blijf toch verliefd op mijn eigen meisje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:15

@Imre: Bedankt voor je uitleg :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:44

Ik meld me ook even vind dit namelijk een zeer leerrijk topic. Heb ook hele tijd angst gehad met mijn jong paard is intussen heel wat gebeterd maar steekt toch nog regelmatig de kop op.
Ik probeer af te wisselen met grondwerk en rijden. Ze heeft nu een klein vakantietje gehad vanwege het natte weer en ik enkel een buitenpiste heb maar deze week ga ik het werk weer oppakken :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:54

Wat leuk om die info over ijslanders te lezen :j

Welkom nieuwe mensen :wave:

Ik heb gister heerlijk gereden. Maar heel even, want ik hikte tegen een griepje aan (dat inmiddels is doorgezet), dus had lichtelijk zuurstoftekort.
Had hem uiteindelijk in de galop zover dat hij super verzamelde, licht in de hand bleef en zo op een volte 6 meter draaide <3
Was een mooie afsluiter, dus daarna mocht hij even lekker lang uitgalopperen. Want dat was wel heel moeilijk!

Warmbloeden of koudbloeden... Ik wilde een klein paard/kruising, koel in het hoofd, maar niet echt een halfinger. Of eigenlijk echt niet. Heb altijd warmbloeden gereden en dat beviel prima.
Missie mislukt denk ik :D
Maar ben wel heel blij met mijn warmbloed heethoofd in koudbloedjasje :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:58

Ik ben en blijf een echte Friezenfan. Ik vind ze prachtig. Mijn overleden merrie was ook een Fries. Alleen moet ik wel reëel zijn. De beweging van een Fries past niet goed bij me. Ook heb ik moeite met de brede rug, wat betreft mijn bekken. Dus hoe mooi ik ze ook vind, er komt wrs geen Fries meer. Kelly is kwpn. Beweegt echt heel anders dan een Fries. Moet ik ook best wel aan wennen. Het zit natuurlijk veel smaller en ik mis de dikke nek ;)
De kwpn beweging past beter bij mij, dan de Fries. Ik heb een keer op een quarter gereden, maar daar had ik niet zoveel mee, arabier daarentegen wel. Ik ben ook erg benieuwd naar een andalusiër. De eigenaresse van stal heeft er diverse. Ik mag er binnenkort eentje uitproberen. Ze schijnen te zitten als een luie stoel. Ik vind het altijd wel leuk en leerzaam om andere paarden te rijden. Bij een eigen paard verval je snel in een bepaald patroon, terwijl een ander paard soms weer nieuw licht op de zaak werpt.

Ik houd niet van hele bloederige paarden, maar ook niet van flegmatiek. Het liefst eentje met wat pit, maar goed te controleren. :)

Ben weer aan het werk na 2 weken vakantie. Ik ben mijn agenda vergeten en daardoor weet ik niet welke afspraken ik heb vandaag, dus ik laat me verrassen....:D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:59

Beterschap Amanda!