Rhys schreef:Wauw Knollentuin, goede uitleg! Dat is idd de enige manier waarop je uit de vicieuze cirkel kunt komen.
Ik heb een poos een hele grote De Niro-merrie (1.84) gereden, dat was ook zo'n tank. Graag hangen in de hand en dan steeds harder en harder gaan draven. Dan heb je helemaal niets meer te vertellen!
Met dat paard heb ik eindeloos en eindeloos overgangen gereden, eerst stap - halt - stap, toen een heel rustig drafje, toen een keer een pasje wat sneller in draf en weer terug etc etc. We werden er allebei simpel van, maar uiteindelijk was ze wel fijn te rijden dankzij dat werk.
Slof heb ik ook heus weleens gebruikt, maar bij mij is het dan toch vaak eigen frustratie, je hebt een probleem met je paard en je wilt het snel oplossen. Maar soms is de op het eerste gezicht snelle methode niet de meest duurzame...
Dus ik ken jouw paard niet Abra, maar misschien is een volte in draf op dit moment al te veel gevraagd en moet je nog een stap terug zetten. Eigenlijk moet je zien te voorkomen dat je paard de struiken invliegt, dus dan liever stoppen met de volte en halthouden bijvoorbeeld.
Ik rijd op het moment ook met slof, niet voor de quick fix, maar voor eigen veiligheid. Ons probleem los je niet op met slof, maar maakt het wel minder heftig als het fout gaat.
EDIT: Hele probleem is dat hij voelt dat ik het soms eng vind en waar ik in het begin gewoon normaal kon rijden en pas laatste paar minuten last had is het nu soms al vanaf rondje 1. Ben begonnen met te stoppen voordat hij zo ging doen, dat had hij snel door en nu doet hij het al als ik net bezig ben. Hij wordt niet sterk, maar gooit zijn hoofd kaarsrecht omhoog, stopt en gaat omhoog. Ben nu weer bezig met been/zit is voorwaarts, maar de slof hangt eraan dat hij niet zo met hoofd in de lucht gaat. Zit dus ook zo los dat hij hem alleen voelt als hij abnormaal omhoog gaat met hoofd. Maar goed, das dus eigen angst waarom hij eromheen hangt, want dan durf ik hem wel naar voren te rijden, terwijl zonder ik te afwachtend ben op het moment. (heb laatste val nog iets te goed in gedachten)