Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:10

@Kinke
Citaat:
Tov, wie heb jij als instructrice? Ik zoek nog steeds een goeie na mijn verhuizing van Drenthe naar Overijssel.

Livetime hier op bokt. In haar profiel staat wel een link naar haar website. Ik vind haar erg goed. Ze werkt vanuit de ontspanning van ruiter en paard en ze ziet echt alles. Vaak noemt ze iets wat ik in eerste instantie niet herken, maar als ik er dan oplet, denk ik iedere keer, je hebt gelijk.Ik zie ook veel overeenkomst met de manier van Japeloup en Knollentuin.
Ze geeft les aan wedstrijdruiters en amateurs.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:18

justkid schreef:
Bij "ons" doen we de achteruit volgens mij anders dan "dressuur"
Ik doe grondwerk trouwens altijd maar heel kort en alleen wat ik handig vind om te gebruiken :D
Van parrelli vond ik dit wel een heel handige manier.

Achteruit onder het zadel gaat bij mij zo;
paard staat stil
ik ga iets achteruit zitten en neem de teugels op met weerstand
ik geef been
paard wil vooruit maar wordt tegengehouden.
Wat nu
paard moet zelf uitvinden dat de enige weg achteruit is en niet vooruit (of omhoog :D )
Zodra het paard ook maar een stapje achteruit gaat teugels los en been weg!
De volgende keer twee stapjes enz.
Ik heb het commando hoo eraan gekoppeld maar eerlijk gezegd gebruik ik dat zelden.

Ik hoor wel eens dat als een dressuurruiter voor het eerst op een westernpaard zit; het paard achteruit gaat lopen ipv vooruit :=

mijn achterwaarts lijkt heel erg op de jouwe hoor jk! ik ga net als jij iets naar achter in het bovenlichaam ,maar ga wel lichter in de rug zitten. leg mn been iets naar achter en aan. met mijn teugels heb ik idd weerstand om voorwaarts lopen op te vangen en op de weerstand moet t paard het commando van mijn benen actief worden uitleggen naar actief maar achteruit, op het moment dat er achterwaarts gegaan wordt vang ik niet meer op, hooguit een halve ophouding als ik twijfel of rem voel. hij mag pas stoppen met achterwaarts als ik de volgende hulp geef. dat kan alles zijn -stapvooruit -draf -halt -galop. dus ook cruise control achterwaarts :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:21

justkid schreef:
Ik hoor wel eens dat als een dressuurruiter voor het eerst op een westernpaard zit; het paard achteruit gaat lopen ipv vooruit :=

Denk dat dat komt omdat menig ruiter met te veel spanning op de teugels/armen rijdt.
Ik leer op een zelfde manier een paard achterwaarts aan, maar leg daarbij mijn benen (vanuit de heup) terug. Eerst 1 pasje, pas als dat bevestigd is naar 2 enz. In sommige gevallen ben ik al blij als het paard zijn gewicht naar achter verplaatst. Wil uiteindelijk zonder teugeldruk of zelfs weerstand achterwaarst op been en later zelfs door alleen m'n bekken te kantelen. Want je bekken komt anders in het zadel op het moment dat je je benen terug legt.

Ben er zoizo van om een paard iets te leren om op moment dat ze antw geven gelijk stoppen. Dat ze gaan begrijpen dat hun reactie beloond wordt. Vergelijk het altijd met het volgende: vraag eens aan iemand om voor jou een kopje thee te halen, de persoon staat op, maar nog voor hij de eerste stap heeft gezet vraag je opnieuw wil je voor mij een kopje thee halen. En je blijft dat doen tot hij terug is met dat kopje thee. Zo irritant. Dus stoppen op het moment dat je de eerste reactie ziet/voelt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:50

Ik hou mijn benen hetzelfde (luie westernruiters :P ) maar verder doen we dan precies hetzelfde Japeloup
leuk :j
Kid blijft ook gewoon achteruit lopen tot ik mijn hand op haar schoft leg of haar zijwaarts laat uitwijken, dan leg ik de teugel tegen haar hals en maakt ze een ik denk keertwending om het achterbeen.
De teugels heb ik helemaal los die heb ik eigenlijk al niet meer nodig alleen om het even aan te geven.
Zonder teugels gebruik ik het commando ho bedenk ik nu ineens :)*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:07

Tov schreef:
@Kinke
Livetime hier op bokt. In haar profiel staat wel een link naar haar website. Ik vind haar erg goed. Ze werkt vanuit de ontspanning van ruiter en paard en ze ziet echt alles. Vaak noemt ze iets wat ik in eerste instantie niet herken, maar als ik er dan oplet, denk ik iedere keer, je hebt gelijk.Ik zie ook veel overeenkomst met de manier van Japeloup en Knollentuin.
Ze geeft les aan wedstrijdruiters en amateurs.

Dank je wel :D
Ziet er zeer interessant uit, grappig is dat zij les heeft of heeft gehad van Corine Vogelaar, dat was mijn instructrice in Drenthe :D

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:23

Middag allemaal,

Even vluchtig bijgelezen. Werd deze week behoorlijk opgeslokt door mijn nieuwe baan. Trok elke dag een nieuw lijk uit de kast. Paard heeft noodgedwongen daardoor een week vakantie gehad. Zou vandaag weer, maar heb zo'n vreselijke lage rugpijn, dat gaan zitten en staan al een opgave is. Tijd van de maand komt er weer aan. Heb dan altijd wat lage rugpijn, maar zo heftig als vandaag nog niet eerder meegemaakt. Paard komt gelukkig veel buiten en staat allin, dus maak me geen zorgen.

Wel leuk om de verschillen en overeenkomsten te lezen. Ik doe achterwaarts juist weer een beetje anders. Ik ga licht voorover zitten, verleg mijn benen een heel klein tikje naar achteren en bied lichte weerstand met de hand.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:01

Wat is het hier stil!
Vandaag heeft een stalgenootje mij les gegeven! Was wel leuk al had mijn paard er geen zin in vandaag. Hij was ongelofelijk aan het sterk maken en vast houden, dus eerst heeft zij er even mee gereden om te voelen wat hij deed. Zij vond (heeft ze helemaal gelijk in) 1 Hij is veel te slim _/-\o_ , laat hem twee keer na elkaar het zelfde doen en hij besluit dan om iets anders te doen want het vorige kan hij al wel. 2 Hij is super sterk, trek jij dan trekt hij minstens even hard terug. 3 Hij vind het veel makkelijker om weg te lopen dan bij je te blijven. Dus wat hij doet is zijn nek er opzetten trekken en weglopen, allemaal tegelijk. Dus zo was hij weer bezig, en we zijn weer in de struiken rond de piste beland omdat hij niet draait. Goed slofje er dan maar weer aan, zij vind het beter om hem langs de zijkant vast te maken.
Vanaf dan ging het veel beter, hij maakte zich ook niet meer zo sterk. Dan zijn we bezig geweest met hem in rustig tempo te laten lopen. En goed draaien, dus niet plat door de bocht ofzo. Maar recht blijven en daarin buigen rond mijn been. Links deed hij dat super maar rechts vond hij dat moeilijk en dan wil hij wee gaan vasthouden en weglopen. Nu moet ik daar de volgende dagen op werken.

Wat vinden jullie de beste manier om een slofteugel vast te maken voor mijn probleem? Tussen de benen of langs opzij. Ik weet wel dat het beter is zonder maar soms is hij gewoon te sterk….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:02

opzij vind ik beter, denk dat hij dan minder dwingend is :j

Maar weet niet wat de juffen er van vinden natuurlijk :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:06

'avond

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag over Massimo zadels.

Goed om te lezen Tov, hoe je bezig bent.

Blijheid, ik hoop dat je je snel weer wat fitter voelt.

Ik vind het knap van je Bedouin, dat je jezelf zo kan scholen, zonder instructie ter plekke. Heb ik echt respect voor.

Over de "achteruit" hulpen kan ik nog niet echt mee praten. Ik doe niets met mijn teugels nl, leg mijn benen naar achteren, kantel mijn bekken iets, zeg "terug" en Janus gaat naar achteren. Hier valt nog veel aan te verbeteren, tempocontrole/richtingcontrole mogelijk ook nog wel kanteling van bekken van paard etc. maar kan niet alles tegelijk leren en daar heb ik straks "mijn" Japeloupje voor :D

Ik heb vanmorgen weer les gehad, en was zo ontzettend heppydepeppy. Wow, het lijkt alsof de kwartjes op hun plek gaan vallen. Ik heb nog nooit, echt nog nooit, mijn paard in aanleuning gereden waarbij ik zo'n boterzachtcontact met de mond had. En de grootste winst vind ik echt dat mijn paard weer vertrouwen heeft in mijn hand.
Japeloup _/-\o_ respect dat je dit bij Janus en mij, in zo'n korte tijd (2,5 maand) voor elkaar hebt weten te krijgen. Dankzij jouw scherpe blik, jouw inzet, jouw goede aanwijzingen etc. staan Janus en ik nu op een punt waar ik echt niet meer op durfde te hopen. Dank je wel!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:05

Hallo! Vandaag weer les gehad. Het stormde en dan krijg ik altijd de bibbers omdat mijn vorige pony hier erg fris van werd. Nou tov vandaag echt niet. Hij stond tijdens het poetsen te dutten en is ook tijdens het rijden heel relaxed gebleven. Vandaag voor het eerst wat grondwerk gedaan met behulp van een kaptoom. Juf deed het een en ander voor, en daarna heb ik het zelf kunnen ervaren. Daarna met de kaptoom gereden. En dat ging super. Enerzijds kwam dit door de dunne teugel, waardoor is veel beter kan voelen wat ze doet, maar ook doordat Tov wat gevoelig is op het bit doordat ze een laag gehemelte heeft ( hangend rooster) en de kaptoom dit bezwaar niet kent.
Een keer sprong ze weg doordat er in de bak naast haar paarden waren losgelaten en lekker aan het dollen waren. Ik zag het aankomen, en dacht "los", en hoera ik kon de sprong met zachte billen ( daar zijn ze weer!) opvangen en uitzitten. Ik kwam echt blij van het paard.
Meer mensen ervaring met het rijden met een kaptoom?

Gaaf Gooya dat je zo goed gaat!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:30

Wat onwijs leuk dat iedereen vooruitgang boekt.

Gisteren heb ik met de storm ook gereden. Begon al wat donker te worden dus suus vond op een gegeven moment de schaduwen wel eng. Maar heb het genegeerd en toen was het blijkbaar niet meer zo leuk om te schrikken.
Merk alleen wel dat Suus weer gaat zoeken naar "zware" aanleuning dus eigenlijk hangen in mijn handen. Ik ga daar in mee en geef haar die steun. Stom ik weet het maar ik merkte gisteren dat ik dan toch weer moeite heb met de elastieke verbinding. Heb echt nog moeite om het "hoofd in de juiste houding" plaatje los te laten. En als zij dan zo vraagt om steun kan ik het bijna niet laten. Vind het gewoon erg lastig als suus er onrustig is in hals en aanleuning om dan er niet aan te willen pielen en plukken.

Maar ik heb goede juf dus komt wel goed...tzt....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:41

op zich wel goed dat een paard aan je hand wil komen.. je moet alleen je paard duidelijk zien te maken dat j wel hand in hand wil gaan maar niet haar wil tillen.. op dat moment kun je ervan uit gaan dat het paard op het 5e been loopt dwz het paard leunt \steunt op de ruiterhand. ik denk dat iedereen wel het gevoel kent dat er iemand aan je hand hangt en da je dan even je hand meegeeft en kijkt of diegene dan zelf blijft staan of weer onderuit gaat.. bv met rolschaatsen of gewoon schaatsen? dat ook doen terwijl je rijdt .als daar geen reactie op komt been erbij, het paard zal door de voorwaartse drang iets van je hand afkomen en versnellen,dan weer dmv een ophouding opvangen zodat het niet alleen maar versneld en weer van het achterbeen afloopt en weer in je in je hand wil gaan leunen.ook een veelgemaakt foutje, op het moment dat het paard gaat hangen= je hand optillen,nee laat je hand maar eens zakken op zo een moment en voel dan maar wat er gebeurd.
Ik ben helemaal niet van de slof :n echt niet,mn instrukteur moet er wel om lachen want met een paard heeft ie me wel eens de slof geadviseerd voor een poosje maar ik wil het zelf oplossen zonder hulpmiddelen. het is mn eer gewoon te na. en ik heb toch geen haast met mn paarden[ik hoef bevoorbeeld dit jaar toch niet mee te doen in londen :P ] dus waarom zou ik?
op het moment dat er hulpmiddelen nodig lijken te zij moet je terug naar de basis, als je paard steeds tegen het bit komt of zich sterk maakt helemaal terug en de punten opzoeken wanneer hij zich sterk maakt en daarmee aan de slag,als dat dan inhoudt dat je een week [of 5] alleen maar aan stap \halt\stap toekomt dan is dat maar zo. tenminste bij mij, ik weet niet hoe de rest daarover denkt.
En dat gaat bij mij heel ver hoor, ik heb het al als ik een paard aan het halster heb en ik wil hem meenemen en ik voel eerst een tegendruk ga ik daar al mee aan de slag. het klinkt raar maar ik wil ze aan de hand ook nagevelijk hebben. het is nl niet mer of minder dan wijken voor druk. net als stilstaan en om en een pasje terug en wachten in je stal als de deur opengaat.
Op het moment dat ik de staldeur open doe is een paard aan het werk,moet ie op mij letten en luisteren.
abra, jij zegt dat je paard zich sterk maakt ,maar hij kan zich pas sterk maken als ie iets heeft om zich tegen af te zetten. op het moment dat jij daar je weerstand weghaald heeft ie niets meer om aan te hangen of te trekken. jouw paard duwt zich zo te lezen steeds van het achterbeen af -strekt zich uit -drukt rug weg en duwt onderhals eruit en strekt nek tegen de hand.eerste reactie van mij is been, flink been naar voren schoppen echt en je hand los.> op het moment dat je het strekmoment onder je voelt, en haal je gevoel maar terug ...je voelt het gebeuren.. dan weer terug op houding en zit .heel goed een verbinding met het bit houden maar niet verstrakken, teveel gewicht is meteen weer eraf. als ie niet terug komt op je houding en zit recht op het hek af en dan op je houding en zt terug laten komen met als hulpje het hek

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:18

Als ik mijn handen naar voren plaat gaat ze soms instabiel lopen dus meer op voorhand en soms gebeurd er niets... dan zakt ze ook niet mee. Dan is gewoon los van aanleuning. Dus op het moment dat Suus zwaar word moet ik been geven. En als ze dan versneld kleine ophouding om tempo te controleren? Gaat suus dat niet tegen mij gebruiken? Ze is natuurlijk graag van het achterbeen af. Ben bang dat ze dit leuk spelletje gaat vinden om niet constant op achterbeen te blijven. Want als ik haar weer op achterbeen plaats en zij gaat hangen en ik drijf haar naar voren dan kan ze er weer ff af. Ze is natuurlijk veeeeeeel sneller dan mij :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:21

Doe het wel aan de hand. Deur open is wachten totdat ik zeg kom maar. Zo ook met stal in.
Met aan de hand kan ze los naast me lopen... stop ik dan zij ook. Soms is ze te laat en gaat ze zelf al snel 2 passen terug. Wil namelijk niet dat ze ver voor me staat. Haar hoofd gelijk met mijn schouder. Doet ze het niet zelf dan draai ik om en wijs ik naar haar boeg. Dan gaat ze meteen al naar achter :+ tenzij ze dwars is dan blijft ze staan, prik ik ff met vinger in haar boeg en gaat ze alsnog. :D Ze snapt me prima!

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:29

Ik zal straks het even goed proberen uit te leggen. Maar nu snel, meestal doet hij dat als we richting de struiken gaan, en dan wil hij daar naar links draaien ipv rechts zoals ik wil. En dan draait hij of toch links of loopt gewoon de struiken in.. Het hek net het zelfde, dan gooit hij zijn hoofd er over en gaat wat rond zitten kijken. Volgens degene die mij geholpen heeft is het omdat hij al snapt wat hij moet doen, dat vind hij niet leuk dus probeert eens iets anders... Als je 2 keer een volte na elkaar doet doet hij de volgende draai gewoon iets anders...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:51

Wauw Knollentuin, goede uitleg! Dat is idd de enige manier waarop je uit de vicieuze cirkel kunt komen.
Ik heb een poos een hele grote De Niro-merrie (1.84) gereden, dat was ook zo'n tank. Graag hangen in de hand en dan steeds harder en harder gaan draven. Dan heb je helemaal niets meer te vertellen!
Met dat paard heb ik eindeloos en eindeloos overgangen gereden, eerst stap - halt - stap, toen een heel rustig drafje, toen een keer een pasje wat sneller in draf en weer terug etc etc. We werden er allebei simpel van, maar uiteindelijk was ze wel fijn te rijden dankzij dat werk.

Slof heb ik ook heus weleens gebruikt, maar bij mij is het dan toch vaak eigen frustratie, je hebt een probleem met je paard en je wilt het snel oplossen. Maar soms is de op het eerste gezicht snelle methode niet de meest duurzame...
Dus ik ken jouw paard niet Abra, maar misschien is een volte in draf op dit moment al te veel gevraagd en moet je nog een stap terug zetten. Eigenlijk moet je zien te voorkomen dat je paard de struiken invliegt, dus dan liever stoppen met de volte en halthouden bijvoorbeeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:28

haha sabm ,maar dat duurt niet lang! je zal zien je wordt al snel sneller dan je suus!
idd rhys het is heel saai en simpel werk maar het werkt wel..en het werkt door in je hele africhting, en geloof me die basis heb je nodig als je staks door wil naar de verzameling..ik zie mensen met enorme gespannen schouders echt hun paard aan de voorkant als het ware optillen in de verzamelde galop. ik ben van mening dat als je er vanaf het begin mee bezig bent en voor waakt dat een paard zn lichaam goed gebruikt dat je dat straks met 2 vingers in je neus rijdt. [sabm heeft vorige week kunnen zien hoe een paard zo kan doorsluiten in de galop,gaat zitten zijn gewicht volledig op de achterbenen neemt en de pirouette doorspringt zonder dat ik aan de teugels kom]
een paard dat volledig door je hulp heenloopt en zn hoofd over het hek legt?! die is niet slim...die is stout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:31

Goeiemiddag :)

Over slofgebruik kan ik niks nuttigs zeggen, ik heb er nog nooit mee gereden en wil het ook eigenlijk niet. Enige wat ik me kan voorstellen is dat als je de slof aan de zijkant maakt ipv tussen de benen dat je minder kans hebt dat er met een rare sprong een been over/door de slof gaat.

Tjonge, ik ben zelf even terug bij af. Ik leen een boomloos zadeltje van een vriendin van mij, ik was wel nieuwsgierig hoe dat zit en zij gebruikte het toch niet. Het leuke ervan is dat het helemaal geen wrong heeft en ook de zitting is net een groot kussen, je hebt echt nergens steun. Het is echt heel apart, ik voel daardoor ineens 10x beter wat ik allemaal nog vasthoud (en ik dacht nog wel dat ik redelijk ontspannen zat), ben m'n balans kwijt, verlies om de haverklap mijn beugels etc. Echt heel erg wennen dus.
Maar eigenlijk ook wel positief, ik voel nu veel beter waar het mis gaat, en kan mezelf ook beter corrigeren omdat ik merk waar dingen misgaan. De (kleine) stukjes dat het mij lukt om goed te zitten, wow, dan voelt ponymans echt zó gaaf *\o/* Hij maakt zich ronder, en lijkt hoger van de grond te komen. Ondanks mijn geklungel loopt hij echt goed. Ik hoop heel erg dat dit zadel ook hem blijft bevallen (ik houd hem extraextra in de gaten, toch een beetje bang voor de drukverdeling) maar tot nu toe lijkt het wel wat voor ons te zijn :j (heb nu 1 dag een kwartiertje echt uitgeprobeerd, en gisteren en vandaag drie kwartier gereden)

Als ik nog tips mag vragen, ik merk dat ik moeite heb met mijn bovenbenen. De spier die aan de achterkant van mijn bovenbeen hoort te liggen, gaat er steeds onder liggen (help, is dit duidelijk?). Ik stop dan, ga weer goed zitten, rijd weer verder, maar ik kan het maar kort goed houden. Ik span ergens iets aan, maar ik ben er nog niet achter wat, en hoe ik dat kan voorkomen. Ik merk wel dat de stukjes dat die spier op de goede plek ligt, ik mijn onderbeen ook op de goede plek houd, meestal heb ik mijn onderbeen net te ver naar voren.
Wat ik wel heel moeilijk vind, als ik die bovenbeenspier goed leg, zit ik voor mijn gevoel teveel voorop, niet meer op mijn kont. Ik wil liever niet nog een nieuw probleem aanleren. Help...?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:16

:wave:

Weer behoorlijk wat bijgelezen. Top zeg!!

knollentuin: duidelijke uitleg over het hangen.
Maar nu is mijn haflinger af en toe slimmer dan ik en gaat ook mee naar beneden wanneer ik mijn hand even laat zakken. Voorwaarts rijden resulteert in nog meer hangen.
Op zo'n moment heeft hij teveel voorwaartse drang en kan het zelf niet meer oplossen (even er van uitgaande dat het geen gemakzucht is, want dat los ik meestal op met een por met mijn spoor waarop meneer boos reageert, maar niet meer hangt :+ ).
Ik rij hem dan juist terug naar stap of halthouden, vraag hem daar los te laten en stap van daaruit verder. Laat hij los in stap, draaf ik weer aan. Voel ik opnieuw die voorwaartse drang, laat ik hem weer terug komen.

Dit werkt overigens alleen bij hangen vanuit teveel voorwaarts, teveel kracht van achter. Als het hangen is om het: lekker hangen, gewicht bij de ruiter gooien en juist stuwend van achter ipv dragend, dan werkt dit niet.

Massimo's: ik heb nu al 2 jaar een Massimo trail. Wat wil je weten?
Ik vind het een heerlijk zadel en voor mijn haf is de pasvorm echt perfect!
Ik rij er overigens gewoon dressuur mee.

En over dressuur gesproken: zaterdag weer wedstrijd.
Spannend!
Ik ben al 4 dagen ziek en voorbereiding is dus niet heel optimaal.
Morgen hoop ik weer te gaan werken en ook weer te gaan rijden.
Dan even een paar dagen lekker basic rondtuffen en zaterdag maar gewoon zien als een uitje en niet stressen.
Al denk ik dat dat voor mij best moeilijk is na de laatste wedstrijd :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:26

Ik heb zaterdag ook weer wedstrijd met Dais :-) (mits de weergoden ons gunstig gezind zijn :+ )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:28

Ja, ze geven heel de dag regen op zag ik net al :+ -O-
Beetje jammer :=
Nog even en je bent me voorbij met Dais :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:31

Nah, zoveel dressuur gaan we niet starten. Alleen nu even omdat we nog niet starten met springen :+ (en dan wordt het trouwens sowieso om en om met de wederhelft).
Daarnaast hebben we nu de basisgangen goed bevestigd, maar zijn we echt nog niet L-klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:36

Nee, wij ook niet :')
Of nou ja, soms dan heb ik het gevoel of we M-klaar zijn. Meestal het gevoel dat we de L wel moeten redden en soms dat we nog niet eens B-waardig zijn :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:42

Rhys schreef:
Wauw Knollentuin, goede uitleg! Dat is idd de enige manier waarop je uit de vicieuze cirkel kunt komen.
Ik heb een poos een hele grote De Niro-merrie (1.84) gereden, dat was ook zo'n tank. Graag hangen in de hand en dan steeds harder en harder gaan draven. Dan heb je helemaal niets meer te vertellen!
Met dat paard heb ik eindeloos en eindeloos overgangen gereden, eerst stap - halt - stap, toen een heel rustig drafje, toen een keer een pasje wat sneller in draf en weer terug etc etc. We werden er allebei simpel van, maar uiteindelijk was ze wel fijn te rijden dankzij dat werk.

Slof heb ik ook heus weleens gebruikt, maar bij mij is het dan toch vaak eigen frustratie, je hebt een probleem met je paard en je wilt het snel oplossen. Maar soms is de op het eerste gezicht snelle methode niet de meest duurzame...
Dus ik ken jouw paard niet Abra, maar misschien is een volte in draf op dit moment al te veel gevraagd en moet je nog een stap terug zetten. Eigenlijk moet je zien te voorkomen dat je paard de struiken invliegt, dus dan liever stoppen met de volte en halthouden bijvoorbeeld.

Ik rijd op het moment ook met slof, niet voor de quick fix, maar voor eigen veiligheid. Ons probleem los je niet op met slof, maar maakt het wel minder heftig als het fout gaat.

EDIT: Hele probleem is dat hij voelt dat ik het soms eng vind en waar ik in het begin gewoon normaal kon rijden en pas laatste paar minuten last had is het nu soms al vanaf rondje 1. Ben begonnen met te stoppen voordat hij zo ging doen, dat had hij snel door en nu doet hij het al als ik net bezig ben. Hij wordt niet sterk, maar gooit zijn hoofd kaarsrecht omhoog, stopt en gaat omhoog. Ben nu weer bezig met been/zit is voorwaarts, maar de slof hangt eraan dat hij niet zo met hoofd in de lucht gaat. Zit dus ook zo los dat hij hem alleen voelt als hij abnormaal omhoog gaat met hoofd. Maar goed, das dus eigen angst waarom hij eromheen hangt, want dan durf ik hem wel naar voren te rijden, terwijl zonder ik te afwachtend ben op het moment. (heb laatste val nog iets te goed in gedachten)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:24

@blijheid, je moet idd het idee hebben dat als je op je paard zit en je zou je been even zijwaarts omhoog tillen je je achterkant van je been met je hand naar achter trekt en dan weer je been neerleggen, ik denk dat je je billen aanknijpt, dan kom je er weer bovenop te zitten. ik zeg ook wel eens probeer de binnenkant van je bovebeen lang en plat te maken,niet bol.
@amanda, dat klopt idd het werkt niet altijd om alleen maar naar voren te rijden, vanuit het klassieke rijdt je juist eerder naar de overgangen terug, opsluiten van voor en terug maar wel met een aktief naar voren blijvendachterbeen,en daar zit dus de valkuil... ik heb het wel over de overgangen stap halt en vanuit achterwaarts terug naar draf dat komt daar ook vanuit. maar als je alleen daarmee bezig bent en je hebt een paard dat zich sterk maakt van voren en je gaat dan zonder begeleiding terugrijden is het risico dat je teveel vast blijft houden groter dan dat je naar voren schakelt.ook is er het risico dat het paard dus achter te traag wordt
ik kom net van mn paard af en toen ik aan het rijden was kwam er een mooi voorbeeld in me op. in het ideaalbeeld waar we naar zoeken in het rijden zou het zo moeten zijn dat het paard van achter zo actief is dat het het bekken kanteld en ondertreden gaat in de bovenlijn mooi opwaarts gebogen en aan de voorkant met een verbinding die verend is en niet aan de hand leunt. dus voor het beeld :je paard heeft zoveel respect maar ook vertrouwen in de ruiterhand dat ie er gewicht aanneemt,verbinding accepteerd en volgt.optisch is het alsof het paard korter wordt als een harmonica, alsof er aan de voorkant een hek belemmert naar voren weg te lopen maar aan de achterkant ook een hek die naar voren drijft a la stapmolen
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-09-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt