Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjesJarig

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:42

Vandaag nieuwe bijrijdster gekomen, ging hardstikke goed ondanks dat hij al lang stil gestaan had. Ligt denk ik ook grotendeels aan mij hoor, daar ben ik nu wel achter.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:47

Wat goed zeg! :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:54

Gaat weer goed met jullie allemaal!!

Heb gister voor het eerst in 2 weken weer gereden. Was weer even wennen. We hebben even mn doorzitten er in gestampt want als ik wil aan galopperen krijg ik een bepaalde spanning waardoor doorzitten heel moeilijk gaat (stuiteren).we waren er zo mee bezig dat we de galop maar even moesten overslaan. De volgende ruiter stond al klaar voor les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:32

Oh ik ben dus niet de enige met het stuiterprobleem! Als pony opeens van galop naar draf gaat stuiter ik er bijna af! Voeten uit stijgbeugels etc, iemand tips daarvoor? :)
En barrelover dat klinkt als een goed voorstel! Misschien moet je om een stapje vooruit te maken eerst weer even een stapje achteruit doen! Helemaal niet erg knap hoor om dat besluit te maken!
Ik heb volgende week maandag mijn eerste examen ( vwo ) dus ben druk bezig met leren daarom reageer ik niet zo veel!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:34

TessaKaizoku schreef:
Oh ik ben dus niet de enige met het stuiterprobleem! Als pony opeens van galop naar draf gaat stuiter ik er bijna af! Voeten uit stijgbeugels etc, iemand tips daarvoor? :)
En barrelover dat klinkt als een goed voorstel! Misschien moet je om een stapje vooruit te maken eerst weer even een stapje achteruit doen! Helemaal niet erg knap hoor om dat besluit te maken!
Ik heb volgende week maandag mijn eerste examen ( vwo ) dus ben druk bezig met leren daarom reageer ik niet zo veel!

:j Ontspannen. ;)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:58

Ja mijn benen gaan dan ook de lucht in lijkt het wel.hahaha

Oh ja barrelover,helemaal vergeten te reageren.wat leuk dat je instructrice barre nu gaat doorrijden!En jij aan de grondwerk :D altijd goed voor een nog betere band.
Hou je ons op de hoogte?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:25

@lies1994 @TessaKaizoku @somebitch
Doorzitten op mijn paard lukt mij al helemaal niet. Het duurt zowat een uur flink werken (overgangen, voltes, slangevoltes, veel bochtjes enz enz) wil ze een beetje gaan nageven en omlaag komen :\ Altijd met het hoofd in de lucht en dan lukt doorzitten me dus echt niet. Het vervelende is dat àls ze dan eiiindelijk een beetje relaxed omlaag komt, ìk dus inmiddels helemaal kapot ben en mijn benen als pap zijn! De leeftijd (mijne :o ) zal ook wel meespelen, maar soms denk ik dat ik het noooit zal leren. Hoewel... op het hafje waar ik soms op rijd, lukt het me wel aardig denk ik :?
Is het heel belangrijk om goed te kunnen doorzitten?? Ik hoef niet op wedstrijd ofzo :roll: :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:32

Somebitch schreef:
TessaKaizoku schreef:

:j Ontspannen. ;)

Ja maar het is zo'n vicieuze cirkel! :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:38

Mallorka schreef:
@lies1994 @TessaKaizoku @somebitch
Doorzitten op mijn paard lukt mij al helemaal niet. Het duurt zowat een uur flink werken (overgangen, voltes, slangevoltes, veel bochtjes enz enz) wil ze een beetje gaan nageven en omlaag komen :\ Altijd met het hoofd in de lucht en dan lukt doorzitten me dus echt niet. Het vervelende is dat àls ze dan eiiindelijk een beetje relaxed omlaag komt, ìk dus inmiddels helemaal kapot ben en mijn benen als pap zijn! De leeftijd (mijne :o ) zal ook wel meespelen, maar soms denk ik dat ik het noooit zal leren. Hoewel... op het hafje waar ik soms op rijd, lukt het me wel aardig denk ik :?
Is het heel belangrijk om goed te kunnen doorzitten?? Ik hoef niet op wedstrijd ofzo :roll: :=

^^ Als je paard zo loopt kan je beter NIET doorzitten, dat is echt slecht voor de rug. Pas als hij zijn rug gebruikt en los laat kan je gaan doorzitten en dan zal je zien dat het ook 100x makkelijker is. :)
Maar je leert het wel hoor, je moet je alleen bewust worden van jou lichaam. Als jij niet kan ontspannen kan je paard dat ook niet. :)

Ja het is zeker moeilijk om te ontspannen, en je paard moet ontspannen en zijn rug gebruiken anders schiet je er sowieso niks mee op.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:47

Mallorka schreef:
Het vervelende is dat àls ze dan eiiindelijk een beetje relaxed omlaag komt, ìk dus inmiddels helemaal kapot ben en mijn benen als pap zijn!

Zóóó herkenbaar. Omlaag komen doet ponylief wel maar als ik weer lekker bezig ben met proberen in galop te komen zijn mn benen aan het einde van de rit ook helemaal slap.
Daarom ben ik er laatst ook vanaf gevallen.haha helemaal uit het niks in draf schoof ik er gewoon naast.je had het moeten zien

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:28

Somebitch schreef:
^^ Als je paard zo loopt kan je beter NIET doorzitten, dat is echt slecht voor de rug. Pas als hij zijn rug gebruikt en los laat kan je gaan doorzitten en dan zal je zien dat het ook 100x makkelijker is. :)
Maar je leert het wel hoor, je moet je alleen bewust worden van jou lichaam. Als jij niet kan ontspannen kan je paard dat ook niet. :)

Ja het is zeker moeilijk om te ontspannen, en je paard moet ontspannen en zijn rug gebruiken anders schiet je er sowieso niks mee op.

Tja eigenlijk weet ik dat ook wel. Ik probeer het soms even. Maar als je er zowat afstuiterd, wil je vanzelf weer graag snel lichtrijden :D

Inderdaad! dat ontspannen vind ik moeilijk. Het is bij mij òf.... alles loslaten, dan zit ik wel als ene zoutzak en ziet het er niet uit, maar dan ben en kan ik me wel lekker ontspannen. Of... ik ben me bewust van mijn 'ontspannen houding' die er vreselijk uitziet en ga dan netjes 'in de houding' zitten zoals het hoort, maar dat voelt voor mij heel onnatuurlijk en zit eigenlijk niks lekker. Hoe vaak ik wel niet van mijn instructrice hoor rechtop zitten.... ontspannen... rechtop zitten.... ontspannen 't Is bij mij het één of het ander haha een combinatie ervan is moeilijk :roll:

Superfijn hier mee te lezen en een beetje te kletsen. Zonder dat er over je heen gevallen wordt als je soms even een niet heel slimme vraag hebt. +:)+

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:38

lies1994 schreef:
Mallorka schreef:
Het vervelende is dat àls ze dan eiiindelijk een beetje relaxed omlaag komt, ìk dus inmiddels helemaal kapot ben en mijn benen als pap zijn!

Zóóó herkenbaar. Omlaag komen doet ponylief wel maar als ik weer lekker bezig ben met proberen in galop te komen zijn mn benen aan het einde van de rit ook helemaal slap.
Daarom ben ik er laatst ook vanaf gevallen.haha helemaal uit het niks in draf schoof ik er gewoon naast.je had het moeten zien

Oei, niks bezeerd hoop ik :(:)
En nee, had ik niet willen zien.... heb nl. een val-fobie :\ en dat terwijl ik nog nooit *afkloppen* van een paard gevallen ben _O-
Ik rijd ook àltijd met een bodyprotector, ook al vallen de mussen van het dak en zweet ik m'n broek uit, ik draag altijd dat gigaoncomfortabel zittende geval :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:51

Nee hoor,ik val toevallig altijd op de goede manier:op mn airbagkont.dus veel last heb ik er niet van gehad.
Hoe zit zo'n bodyprotector?zo te horen ist niet veel :P heb het eigenlijk nooit uitgeprobeerd.ben.er wel benieuwd naar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:54

Ik heb vroegah weleens met bodyprotector gereden. Vond het 10x niks. :=

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:01

Is 't ook niet :D Het beperkt je afentoe wel in je bewegingen.
Maarja, moet je net zien, draag ik 'm niet, dat ik val.... wat een muts hè 8)7

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:06

lies1994 schreef:
Hoe zit zo'n bodyprotector?zo te horen ist niet veel :P heb het eigenlijk nooit uitgeprobeerd.ben.er wel benieuwd naar.

Ohja
en 't is warm, errug warm! En je ziet eruit als een Michelinmannetje. Ik had hem laatst ònder mijn jas aan (normaal altijd erover) en dat was helemáál lachwekkend :+

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:09

Haha,niet aan beginnen dus? :D

maar dat gevoel ken ik ook.maar dan heb ik het met mn rijbroeken.haha heb een rijbroek waarin het altijd (voor mijn gevoel) goed gaat en zodra ik een andere aantrek lijkt het wel alsof de les dan niet echt lekker verloopt. Maar dit zit echt tussen mn oren.gaat helemaal nergens over _O-

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:20

Mijn rijbroek moet goed plakken :D heb zelfs middeltjes daarvoor gekocht :o :o Hoezo angstige ruiter :=
En laatst las ik dat als je eerst je 'achterste' met een plantenspuit natspuit, je ook beter blijft zitten in je zadel _O- MAAR DAT HEB IK NIET UITGEPROBEERD HOOR! Moet er toch niet aan denken dat iemand dat ziet op stal whoehaha :=

Ik ben een bodyprotector gaan dragen op advies van mijn pensioneigenaresse. Zij is ook niet meer de jongste en op een heel banketstaaf manier en niet eens hard van haar paard gevallen en heeft daarbij haar rug op meerdere plaatsen gebroken :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:42

Heeft iemand soms wat concrete tips om (lichamelijk vooral ) meer ontspannen paard te rijden? Dingen waar je op kan letten terwijl je aant rijden bent vooral :P

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:58

TessaKaizoku schreef:
Heeft iemand soms wat concrete tips om (lichamelijk vooral ) meer ontspannen paard te rijden? Dingen waar je op kan letten terwijl je aant rijden bent vooral :P

Ik zat in het begin echt heel gespannen op m'n paard vooral tijdens het lessen. Ik kreeg van mijn lesgeefster de opdracht om eens wat om me heen te kijken tijdens het rijden. Dus niet enkel en alleen zo op mijn paard en m'n eigen houding te focussen. Kijk eens naar de mooie natuur om je heen en naar die mooie vogels daar in de wei is wat ze zei. Ik krijg ook altijd 'huiswerk' voor de volgende les en mijn huiswerk was toen.... schapen tellen in de wei ernaast :z haha
Ik moet je zeggen, mij heeft het echt geholpen :j En als ik tijdens het rijden voel dat ik weer spanning opbouw, ga ik 'bewust' om me heen kijken en zeg ik in mezelf (of soms tegen m'n paard := ) wat ik allemaal zie. Mij ontspant het in ieder geval geestelijk, maar juist daardoor ga ik me ook onbewust in mijn lichaam ontspannen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:04

Hahaha daar heb ik nog nooit van gehoord,nat spuiten. Lijkt me niet zo prettig zitten.
Misschien 1 sec. lijm gebruiken? :+

Zo rug breken,krijg nu al pijn als ik er aan denk. Lijkt me toch wel een van de ergste dingen die je kan breken (en nek).en dan ook nog eens op meerdere plaatsen.

@tessa tips heb ik niet maar ik lees wel effe mee want die tippies kan ik ook wel gebruiken.

Edit: ik zie dat de eerste tips is binnengekomen.lezeeen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:11

Om me heen kijken gaat hem niet worden denk ik, we rijden altijd in een binnenbak
:o

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:13

Haha dan kom je niet ver qua uitzicht.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:16

Nu heb ik een hele andere angst.
Net telefoon gekregen dat de hoeven van mijn paardje heel week/zacht waren (de straal dan). Lesgeefster denkt aan rotstraal (3 van de 4 hoeven)
Hoefsmid gebeld, met zijn kennis van de hoeven van mijn paardje is hij er vrij zeker van dat het dat niet is, maar dat de nieuwe straal de oude wegduwt (soort vervelling) 23 mei komt hij om te bekappen, als hij vroeger kon ging hij iets laten weten.
Ondanks dat hij zei dat ik me geen zorgen moet maken doe ik dit toch!!!!!!!!! ik haat die onzekerheid en ben bezorgd (dit is toch ook een vorm van angst he!)

Ik ga morgen zelf eens langs en ook maar een aan de hoeven ruiken

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:17

lies1994 schreef:
Zo rug breken,krijg nu al pijn als ik er aan denk. Lijkt me toch wel een van de ergste dingen die je kan breken (en nek).en dan ook nog eens op meerdere plaatsen.

Ja! Ze is een enorme bikkel hoor; is zelfs nog eerst naar huis gegaan voordat ze 'toch maar even' naar het ziekenhuis ging, ongelofelijk! En na een paar maanden zat ze alweer te paard. Maar wel veel voorzichtiger geworden hoor en mèt bodyprotector.

Sorry dat ik zoveel post nu, maar ik verveeeel me verschrikkelijk met die 'lamme hand'!! Normaal had ik de hele avond bij m'n paard gezeten! :\