Zo zou ik het ook aanpakken Wendy. Alles stap voor stap zodat ze er heel gerust opstaan. Is toch altijd het fijnste. Maar dan moet je uiteraard wel eigen trailer altijd hebben klaar staan. Bij mij zal ze de eerste keren ook gewoon op de vrachtauto gaan zonder dat we echt gaan rijden. Gewoon paar keer erop en eraf, wat lekkers geven, haar er even op laten staan en kijken hoe ze dat opneemt. Als we dan later weg moeten op verplaatsing, dan is die vrachtauto toch ook al vertrouwde omgeving.
mijn hulp op de grond was daar wel heel kordaat in (moest wel, want "mijn" 3-jarige wilde wel eens stoppen om te steigeren). Vertragen was direct de zweep erachter, sindsdien liep ze ook mestend verder, weliswaar trager, maar van draf naar stap durfde ze niet meer
Wel ben een beetje bang om de mijne te overvallen. Ze is erg gevoelig op die dingen. Als je haar bv een tik geeft omdat ze teveel komt prutsen of lastig doen, dan is ze meteen al helemaal aangedaan en lijkt ze een deel vertrouwen te verliezen. Dus ik wil wel consequent zijn, maar ik wil natuurlijk ook dat het vertrouwen blijft. Ik heb gemerkt dat het bij haar wel belangrijk is om alles zoveel mogelijk op een positieve manier te benaderen. En nu zoek ik dus de geschikte manier om haar aan te leren dat ze moet blijven stappen tijdens het mesten Ik ga eerst wat dingen uitproberen aan de longe, misschien als ze het dan al snapt dat het tijdens het rijden ook makkelijker gaat!
Jeetje Wendy, dat zou echt balen zijn, droes. Ik snap dat je daar geen zin in hebt, bleeeek.
Ik zou ook langzaam aan toch willen dat mijn paard door ging lopen met mesten Izzy19. Misschien niet op de schouder tikken maar gewoon op haar billen? En gelijk belonen als er ook maar een spoor van beweging voorwaarts in komt dan. En lekker positief meejubelen zodat ze het niet gaat associeren met iets vervelends. Ik zit ook steeds hardop te belonen en bij mijn paardje doet dat wonderen.
Ik heb komende zondag voor het eerst les als ik erop zit, daar kijk ik enorm naar uit, het is ook echt nodig, ik vind het moeilijk om nu verder te komen.
Ja ik ga het zo ook proberen, met veel belonen. Ze leert wel snel dus ik hoop dat ze dat ook snel snapt
Ha leuk dat je zondag les hebt! Ik ga ook lessen vanaf ze een half uur aan een stuk fijn aan het werk kan en dat gemakkelijk aan kan
montyjansen
Geplaatst: 25-11-11 09:33
Jullie zijn goed bezig, op de auto iets lekkers geven heel goed , wat ik dan doe is veel aanraken en kloppen op zijn lijf veel aanraken, geluiden maken bewegen, als ze er in gaan en er in staan, als hij er weer uit gaat vooral door gaan met waar je mee bezig ben, zo leert hij dat het niet eng is, vooral niet tegen houden, ze gaan op gegeven moment zelf weer de auto of trailer op, en er weer uit en weer er in. Poepen onder het lopen leer ik ze meestal door het vanaf de grond hen door te leren lopen met geluid en lichaam’s taal en of de longeerlijn tegen mij zelf te slaan.
Ja overal aanraken is altijd goed, de mijne heeft daar veel van geleerd. In het begin verschoot ze van elke aanraking, ondertussen is ze het al goed gewoon En dat doorlopen tijdens het mesten ga ik ook maar eerst eens aan de hand proberen, nu ga je zien, moet madam niet mesten uiteraard als ik ermee bezig ben
Hoihoi! Heb al een tijdje niks van me laten horen maar ondertussen wel jullie ontwikkelingen gevolgd. Zo te lezen gaat het bij de meeste hier super! Fijn zeg. Hier gaat het helaas wat minder. De laatste keer vertelde ik jullie al dat Charlie kreupel geweest was, koliek had gehad en een wond op zijn hoofd had die gehecht moest worden. Daarna heb ik er nog 3x op gezeten en was hij weer kreupel... Toch maar weer de hoefsmid gebeld, die kon niks vinden. Veearts erbij; kreupelheidsonderzoek gedaan kwam niet veel uit. We hebben besloten om een echo te maken want uit de rontgen kwam niks. Ook hier niks te zien. Besloten om 'm nog twee weken rust te geven en 2 maal daags 10 minuten stappen Daarna zouden we naar de kliniek gaan. Dus zo gedaan. Afgelopen maandag keek ik eens goed naar zijn hoeven en had zoiets van 'huh?!' moet ie nu alweer naar de smid? Die is 4 weken terug nog geweest.. Zijn voorhoeven stonden in een vreemde hoek met zeg maar een deukje erin. Dit was mij en de veearts nog niet eerder opgevallen. Voor de zekerheid een andere hoefsmid dan mijn eigen laten komen. En wat blijkt? Mijn (nu dus) vorige hoefsmid heeft Charlie verkeerd bekapt! Hoefsmid is geweest en Charlie loopt weer super! Vandaar dus dat de veearts ook niks kon vinden. Heb haar nog gebeld en zij had zoiets van wat vreemd. Omdat ze samen met de hoefsmid gekeken had en niks vreemds aan zijn hoeven konden ontdekken. Die hoefsmid hoeft dus niet meer te komen!
Dus nu weer lekker gaan opbouwen. Volgende week donderdag gaan we naar een andere stal verhuizen met binnenbak. Dus hoop dat ik m toch een beetje door kan rijden deze winter! Wbt mesten. Charlie gaat ook stilstaan maar probeer m toch weer voorwaarts te krijgen. Dit gaat gelukkig steeds beter!
Charlie moet dus ook bijna de trailer op. Ik heb deze zelf niet en dus (helaas) ook niet mee kunnen oefenen. Afgelopen februari toen ik Charlie op ging halen was het voor hem de eerste keer op de trailer. Hij wist toen niet wat 'm overkwam en is er zo opgestapt. Ik hoop dat ie dat nu weer doet! Maar we nemen de tijd en lukt het niet dan gaan we stappend naar de andere stal (ongeveer 3kwartier) en gaan we daar verder oefenen voor in de toekomst.
Fijn dat je achter het probleem bent gekomen Cashlee!!!
ju1982, zit hier hard te duimen dat alles goed is met je kereltje! Laat je ons snel wat weten?
Vanochtend weer bij Dalica geweest. Bult was hetzelfde dus vermoed nu toch of een lymfe, of van de tandjes. Ze lijkt er verder totaal geen last van te hebben/ ziek van te zijn. En jawel, ondanks de storm met harde wind hier, vanochtend voor het eerst alleen het bos in geweest!!! Nou ja, bos.. 2 lange landweggetjes en een stukje bos gepakt. Dit was de 2e keer buiten de bak, en dus de eerste keer alleen! Ze vond het echt super spannend, maar bleef super braaf onder me! Heb zelfs stukjes kunnen draven, en ze is er dus niet vandoor gegaan. Ben helemaal trots op der, en ben met de dag blijer dat ik toen voor haar gekozen heb!
Wendy_Komen
Geplaatst: 26-11-11 14:24
De vreugde van gister wordt overstemt door wat naars....
Kreeg vanmorgen een berichtje van de staleigenaresse... Dalica liep kreupel... Potver de potver.... Ik erheen gegaan, en ze liep slechter dan ik had durven hopen... De dierenarts gebeld, en die was er binnen 3 kwartier. Na onderzoek met redelijke zekerhied kunnen vaststellen dat ze een blessure rechtvoor heeft. Waarschijnlijk de verzengen, stukje tussen de hoef en de kogel. Soort van gezwikte enkel. Dus nu moet ze tot dinsdagochtend op stalrust en 2 keer per dag koelen. Ze heeft ook een injectie met ontstekingsremmers/ stoppers gekregen.
Baal er echt zo ontzettend van!! Kan er echt slecht tegen als mijn dieren of kinderen wat hebben.... Nu maar heeeeeeeeel hard duimen dat ze dinsdag weer goed is....
Odeale
Geplaatst: 26-11-11 15:37
Wendy; wat balen zeg. Eerst ben je bang voor droes en nou dit.
Deamen was vandaag erg fris. Zo fris dat ik was opgestapt, rondje gestapt en in de achterste hoek draaide hij zich opeens om en galoppeerde naar de voorkant vd bak. Hij was heel fris, alert en eigenwijs. Het stuur zat er vorige week zo mooi op, deze week wilde hij niet wenden naar de hoek/ achterkant vd bak waar hij weggesprongen was. Ik kan dan bijna sturen wat ik wil maar hij trekt je er zowat uit. En dan ook hoofd tussen benen . Ik heb doorgezet en het uiteindelijk gewonnen.
Ik kan merken dat het allemaal gewoner voor hem wordt en hij nu gaat uitproberen . Gelukkig niet met bokken oid maar ontzettend klierig. Je moet echt even duidelijk maken wie de baas is en wat de bedoeling is want hij neemt anders een loopje met je.
Zal er allemaal wel bijhoren , Neem aan dat jullie dat ook wel hebben (gehad)?
Patrss_
Geplaatst: 26-11-11 17:21
@ wendy; ooh balen zeg! ben je nog helemaal in je happy-waan van de dag ervoor, krijg je opeens zo'n nieuwtje. en een blessure is echt niet leuk!
@ Jul1982: hoe gaat het met onze Chev? ben wel heel benieuwd of het al beter gaat met hm..
@ odeale: Jaaa, ik ken het nu dat alles niet meer zo spannend is gaan ze je uit proberen. Dat is dan ook wel een teken dat ze toe zijn aan iets nieuws, een stapje verder, zodat ze daar hun volledige aandacht weer op kunnen vestigen. Dan zul je zien dat ie ook minder gaat flikflooien
Ik ben vandaag VOOR HET EERST naar buiten geweest! ben zoooooo trots! hij was zoo braaf. zelfs een lang stuk gedraafd en een klein stukje galop, ging super!
Odeale
Geplaatst: 26-11-11 19:28
oh gelukkig . Ben dus niet de enige. Ik dacht even dat hij alleen maar braaf zou zijn maar er zit dus wel degelijk een eigen willetje in . Maar dat moet natuurlijk ook. Wil straks met hem starten en als er helemaal niets in zit dan is dat ook niet goed.
Wow, jij ook al naar buiten . Leuk hoor! Ik dacht er ook al aan maar toch nog maar even eerst beter de rem en het stuur er op. Zoals ik eerder al zei wij wonen aan een rustig weggetje maar voor sommige mensen is dat een extra reden om er eens flink langs te scheuren. En dan is de berm toch best smal met een jong paard . Durf dan ook niet zo goed alleen, ik ga de eerste keren wel met onze andere (2) paarden denk ik. Om even extra te wennen aan verkeer en die verschrikkelijk vleesetende koeien die in het weiland ernaast staan.
ju1982
Geplaatst: 28-11-11 10:36
Sorry dat ik even niet reageer op jullie maar gezien de smiles gaat het best goed hier!
Chev staat nog steeds kritiek op de IC op de Uithof. Het gaat licht voorzichtig iets beter. Hij staat nu op 1,5 liter vocht per uur ipv 3 uur, hij staat dus 24 uur aan het infuus. Ze hebben ook actieve gifstoffen gevonden en onstekingen dus hij krijgt nu ook ontstekingsremmers die voor nieren niet schadelijk zijn. Waar het op neer komt, afwachten of zijn nieren het zelf verder (blijven) oppakken en of de gifstoffen zijn lichaam gaan verlaten....Dus best heftig allemaal en erg spannend. Ik ben zelf helemaal gesloopt en blijf hard duimen. Gelukkig gaat hij klinisch nu goed vooruit, hij is redelijk vrolijk, eet goed en glanst weer. Hij is wel wat sjaggie zo nu en dan maar wat wil je al je de hele dag op stal staat en alleen maar mensen binnen komen om van alles met je te doen die niet leuk zijn. Ik heb wel gevraagd of ze af en toe met hem kunnen wandelen en dat kan. Dan koppelen ze hem even af van het infuus en ga ze 10 min met hem wandelen. KAn hij even zijn koppie leegmaken en even wat anders dan zijn box...
Pffff, wat heftig allemaal! Wel goed dat je er toch direct achteraan gegaan bent. Sterkte ermee!
Odeale
Geplaatst: 28-11-11 12:06
Jeetje ju1982 dat klinkt inderdaad heftig. Wat erg voor je zeg. Heel veel sterkte en ik duim ook voor je dat het allemaal goed komt. Kan me voorstellen dat je dit nog harder raakt na het verhaal van je vorige paard. Denk je opnieuw te beginnen, ben je net begonnen en krijg je er net plezier en vertrouwen in en dan gebeurd dit.
Deamen zit ook in de lappenmand . Omdat het gisteren zulk rotweer was zijn we gaan oefenen met trailerladen. Dat ging best goed, hij stond er vrij snel op, beloont en er weer af. We wilden vrij springen met hem. Daarvoor even longeren en tijdens het longeren liep hij opeens niet meer goed. Hij heeft zich dus denk ik verstapt of getikt oid .
ik duim voor jullie Ju1982! probeer je vertrouwen vast te houden! dan komen jullie hier sterker uit dan ooit. heel veel succes en sterkte..
Wendy_Komen
Geplaatst: 28-11-11 12:26
Poeh Ju1982!! En ik voel me al k*t ivm. een kreupel paard.. Jij zal je nog vele vele malen k*tter voelen!! Hele dikke knuffel en veel sterkte!! Hoop dat hij er gauw bovenop komt!! Is de oorzaak van zijn ziek zijn al bekend? Welke gifstoffen hij heeft in zijn lijf?
Jeetje, Deamen ook al weer kreupel. We kunnen dit topic beter een ziekenboeg maken i.p.v. inrijtopic! Blegh! Hoop dat hij gauw weer goed loopt!!!
Kleine update over Dalica. Leek vanochtend wat beter te lopen. MAAR haar ene voorhoef is vele malen heter dan der andere hoef. Dus in overleg komt vanmiddag de dierenarts nog een keer langs, om toch voor 99% een hoefzweer uit te sluiten, of te bevestigen. (En ik hoop dus zo dat we er 1 gaan vinden vanmiddag...) Ik laat de uitslag wel weten!!
Ondertussen blijf ik duimen voor de andere zieke paardjes hier!
ju1982
Geplaatst: 28-11-11 12:44
balen Wendy...Hopen dat het geen hoefzweer is...Dat is prima te behandelen maar leuk is het niet!
Dank jullie wel voor de reacties. Waardoor het gekomen is is nog niet helemaal duidelijk. Het duidt op vergiftiging door medicatie maar hij heeft bij mij nog nooit medicatie gehad...Dus zo erg dat je daar (bijna) niet achter komt. Wat het dus ook moeilijker maakt . Ik probeer jullie op de hoogte te houden maar dit is zo slopend dat ik er niet elke keer de puf voor heb. Ja, 2 paarden in 1 jaar is echt niet te doen. Dus ik blijf hopen dat chev sterk genoeg is en dat het allemaal 'goed' gaat komen...Hij zal wel blijvende schade houden dat is helaas niet anders....
JKK en Leverbot zijn uitgesloten neem ik aan? Als hij nu al wat lijkt op te knappen moet het goed gaan komen toch!!! Ik ga iig heeeeeeel hard voor je duimen!!!
ju1982
Geplaatst: 28-11-11 14:54
Waarden waren stabiel en weer iets gedaald. Zijn infuus is weer wat naar beneden...Langzaam aan en voorzichtig iets positiever... Nu morgen weer afwachten! Hij staat wel helemaal stijf van de energie op stal. Hij is een beetje agressief. Gewoon zielig om te zien, maar kan er helaas niks aan doen ...Zo'n jong paard 24 uur op stal is ook niet niks, je voelt je dan zo machteloos
Odeale
Geplaatst: 28-11-11 19:05
Wendy_Komen schreef:
Jeetje, Deamen ook al weer kreupel. We kunnen dit topic beter een ziekenboeg maken i.p.v. inrijtopic! Blegh! Hoop dat hij gauw weer goed loopt!!!
huh? Ik denk Deamen weer kreupel . Maar je bedoelt vast ook al, naar de anderen. Deamen had het gelukkig nog niet eerder
iejoor is op dit moment veel aan het spelen met een stal genoot van ons. hij doet het goed. ga binne kort een bal kopen. dan kan hij daar mee gaan spelen. in de hoop dat hij en maxi (mijn merrie) er veel plezier mee zullen hebben.
Jeetje ju1982 wat eng allemaal. Ik duim heel hard voor je mee dat dit goed gaat komen!
Wendy, weet je al wat het is?
En Odeale, jij ook al pech nu.
Mijn eerste les ging goed maar we zijn wel een stapje terug gegaan. Terug aan de longe en alleen stappen. Ik ga haar voortaan eerst longeren, ze heeft zoveel looplust, wat op zich fijn is, maar ik voel tegelijk ook dat ze een bommetje is. En dat ga ik maar even niet opzoeken. Ik ben ook de jongste niet meer. Woensdag krijgt ze lekker een cranio sacraal behandeling, dat zal haar ook wel helpen.
Het is echt net een ziekenboeg hier! Sterkte allemaal.
Line18; ik had ook een bal gekocht voor Di Sandre, een skippy bal (aangezien ze het houtwerk ging slopen... ) en die heeft helaas maar twee dagen mogen leven Melrovers, stapje terug kan geen kwaad toch! Heeft die van jou al een goede conditie?
Dat merk ik wel aan Di Sandre, haar conditie stelt echt nog vreselijk weinig voor. Ze is echt sloom na het longeren (ook wij hebben even een stapje terug gedaan, eerst conditie opbouwen aan de longe met alleen een halstertje om..) en tijdens het longeren moet ik haar echt aansporen tot lopen, wat dan nog niet helemaal van harte gaat... herkenbaar voor iemand?