[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:02

Lappie_Lap schreef:
MarcelDufour schreef:
In mijn antwoord ging er dan ook van uit dat er al genoeg oefenparcourtjes gesprongen waren, vooral gezien de leeftijd van het paard.
Als het komt door gebrek aan ervaring, dan wordt dat iedere keer een beetje beter en zie je dus vooruitgang. Dat is ook niet erg.
Het is heel normaal, vooral in het begin, dat het vallen en opstaan is, maar niet zo ernstig zoals het uitgelgd wordt wat dit desbetreffende paard aan gaat.

Aangezien ze in haar post wel specifiek vermeld had dat het paard het bijv. met inspringen nog gewoon sprong en in het pc eigenlijk vanaf H1 al weigerde ... en niets heeft gezegd over hoe het gaat op oefenpc, ging ik ervan uit dat ze die niet (vaak) rijdt.
Tevens wilde ik gewoon m'n verhaal kwijt, mss dat er dingen in staan die ze herkend en kan gebruiken om het probleem op te lossen. Ik heb doorgezet en het is goed gekomen. Ik zou m'n E niet weg doen omdat ze niet in het pc wil springen, buiten al haar gekkigheid om vind ik haar veel te leuk en heb ik echt een band met haar ... en ik wist dat het ooit goed zou komen.
Net als dat ik ook een speciale band heb met m'n jonge paard en wist dat het ook met hem in het pc ooit goed zou komen (hij ging het pc met een extreme handrem erop lopen, maar weigert daarbij nooit .. ook niet als het op B hoogte staat en hij zo'n beetje vanuit stilstand moet springen). En zie hem na 2 jaar sinds afgelopen herfst beter worden en in december zelfs op de hindernissen aantrekken in het pc, ik is blij :D

Wordt ook zeer op prijs gesteld, hoor, dat je jouw ervaring deelde. Ik moedig vaak zat iedereen aan dat te doen, want verhalen uit de praktijk zijn zeer nuttig en leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:03

MarcelDufour schreef:
Misschien bedoel je rijdt met dt? Of was je niet op school die dag? :D

:o
Oké 1-1 maar ik kon het niet laten was een inkoper, moet je maar niet generaliseren!

Ben je met les geven ook zo scherp?
(of heb je gewoon spellingscontrole?)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:06

Javayo schreef:
MarcelDufour schreef:
Straffen is nutteloos. Om te beginnen zou ik een arts naar de rug laten kijken, want dat idee heb ik dat het een rugprobleem zou kunnen zijn. Misschien een 'kissing spine'. Maar er zijn ook paarden die dit gewoon doen, en het nooit afleren. Helaas.

Ok, bedankt voor je reactie. Straffen leek mij ook zinloos. ik hoop dat het niet iets als kissing spines is. hij wordt wel preventief behandeld door een osteopaat en masseur en daarbij zijn geen grote probleemgebieden ontdekt. Wel heb ik een paar maanden geleden een ander dressuurzadel gekocht omdat de oude hem niet goed meer paste en van de week wordt (opnieuw) het springzadel nagekeken en eventueel aangepast of vervangen. Als het aanhoudt zal ik zeker eens z'n rug na laten kijken door een veearts.

Ik had niet echt het idee dat het pijn zou kunnen zijn doordat hij die reacties niet in m'n reguliere springles geeft (waar ik hoger spring) of in het parcours. en ook niet direct na de sprong. alleen als hij in de baan is met een heleboel paarden zoals op een losrijterrein of iets 'spannends' doet zoals een crossles of voor het eerst in tijden weer op het springveld buiten springen.

Ik heb er ook ooit een gehad, die deed precies wat jij beschreef. En dat was ook nog eens een geweldig springpaard dat de hoogste proeven kon springen, maar ik heb haar op den duur toch als fokmerrie gebruikt omdat het alleen maar erger werd en ik er echt geen lol meer in had. Ze bracht me wel een paar veulens, maar omdat van de 3 er 2 ook zo bokten, ben ik met fokken ook maar gestopt. Soms zijn er gewoon paarden, net als mensen, die te gek, te nerveus zijn om aan sport te doen. Moeilijk te accepteren, maar het is zoals het is. Veel succes in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:07

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:
Misschien bedoel je rijdt met dt? Of was je niet op school die dag? :D

:o
Oké 1-1 maar ik kon het niet laten was een inkoper, moet je maar niet generaliseren!

Ben je met les geven ook zo scherp?
(of heb je gewoon spellingscontrole?)

Ik ben met alles zo scherp. Spellingscontrole??? Wat is dat nou weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:13

Hihi, ik zal maar on-topic blijven maar hou wel van een scherpe geest, en wie de bal kaatst....... maar ik was bang dat je je slangentong vriendinnen ging missen dus vandaar :D

Daarbij wel dus even met verbazing over de hoogte van de handen gelezen ik hoor inderdaad intructeurs ook heel veel handen laag brullen.
Dus deze handen zijn niet te hoog?

Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:18

sas1965 schreef:
Hihi, ik zal maar on-topic blijven maar hou wel van een scherpe geest, en wie de bal kaatst....... maar ik was bang dat je je slangentong vriendinnen ging missen dus vandaar :D

Daarbij wel dus even met verbazing over de hoogte van de handen gelezen ik hoor inderdaad intructeurs ook heel veel handen laag brullen.
Dus deze handen zijn niet te hoog?

Voor springen niet, maar voor de dressuurinstructeur misschien wel. Handen van springruiters zijn optisch ook vaak hoger omdat ze in de verlichte zit zitten, dus sowieso is hun lichaam al hoger, en dan zou het heel moeilijk zijn om die handen toch laag te houden. Zou er ook uitzien alsof ze staan te plassen, denk ik. :+
Die slangentongen komen hier niet eens, want de andere gebruikers kappen ze gelijk af...op de eerste pagina's gebeurde het wel, maar hier was weinig eer te behalen. Dit is mijn thuisterrein. ;)

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:19

Sas, Michiel vind je handen zeker te hoog?
Marcel, hoeveel ruiters gaan er tegenwoordig nog in verlichte zit een parcours door?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:20

mo_van_dijk schreef:
Marcel, hoeveel ruiters gaan er tegenwoordig nog in verlichte zit een parcours door?

Ik heb ze niet geteld, maar ik denk bijna allemaal.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:22

Hmm, hier in de buurt niet hoor! In de cross sta ik altijd tot een aantal sprongen voor de hindernis, maar met springen zit ik altijd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:27

mo_van_dijk schreef:
Hmm, hier in de buurt niet hoor! In de cross sta ik altijd tot een aantal sprongen voor de hindernis, maar met springen zit ik altijd.

Misschien leuk huiswerk om het volgende concours dat je ziet op tv, te gaan turven hoeveel er zijn die verlicht rijden. Maar vergis je niet, vaak zijn ze maar een paar mm tot een cm van het zadel verwijderd. Optisch lijkt het of ze zitten, maar dat is niet zo. Het effect van 1 mm van je zadel af en 10 cm, is identiek.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:29

Zondag regiokamp. in Bodegraven (is dan wel niet zo internationaal), ik ga er op letten!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:31

MarcelDufour schreef:
oxers schreef:
Marcel,
Je had het over het inrijden van Piet Raymakers, dat je dat hebt overgenomen (oa paarden op eigen benen laten lopen) . Kun je wat meer vertellen over dat systeem.

Dat valt niet uit te leggen in een topic als dit. Dat behelst een hele filosofie. Maar ik kan je wel een boekje aanraden. Springen met Piet Raijmakers, en daar staat het allemaal in. Je begrijpt dat als Piet daar een heel boek voor nodig hebt, dat ik dat systeem tekort doe door daar hier in een paar zinnen over te spreken.

Ook ik ben stille meelezer. Volgens mij is het boek niet meer in de handel, is dit boek een bundeling van de serie destijds in De Hoefslag?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:34

Hij is te koop bij Bol en staat te koop op marktplaats. Als je 'rijden met piet boek' googled, moet het lukken!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:34

mo_van_dijk schreef:

Ik heb van de week geleerd op jurycursus dat ruiters tussen de sprongen moeten zitten. Als dat de richtlijn is voor de FNRS moet ik mij daar met jureren aan houden maar is er een voordeel voor het paard t.o.v. verlicht zitten tussen de sprongen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:37

Daniella, wij rijden bij de KNHS/FEI en niet de FNRS. Alleen in de B worden wij beoordeeld op houding en zit (en dan is verlichte zit toegestaan). Ik begrijp eigelijk niet waarom de FNRS hier weer vanaf wil wijken...

Je ontlast de rug, waardoor het paard fijner onder je door kan galloperen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:43

op hoger niveau heel veel inderdaad
maar in de basis wordt nog heel veel geleed door de instructeurs om DIEP in dat zadel te gaan zitten ..arme paarden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:45

maar moet wel zeggen dat veel mensen gelijk denken aan bovenlichaam helemaal naar voren en 30 cm uit het zadel met de kont ..en dat is niet de bedoeling

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:48

hier zie je bvb goed hoe de leerlingen naar de sprong rijden ..soort van lichtrijden maar dan in galop ..je ziet ze telkens iets mee gaan in de beweging van het paard

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:49

Ik besef heel goed dat jullie allemaal KNHS/FEI rijden, ik heb begrepen dat het een algemeen topic is waar iedereen vragen kan stellen.
Er werd niet echt duidelijk gemaakt waarom, er werd alleen de indruk gewekt dat het bij "jullie" al langer normaal is om te zitten. Ik vraag mij dus af wat het voordeel is voor het paard als je blijft zitten tussen de sprongen omdat je al gauw terugwerkt op deze manier.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:50

nog ééntje en gelijk ook tips om je oog te trainen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:51

daniella74 schreef:
mo_van_dijk schreef:

Ik heb van de week geleerd op jurycursus dat ruiters tussen de sprongen moeten zitten. Als dat de richtlijn is voor de FNRS moet ik mij daar met jureren aan houden maar is er een voordeel voor het paard t.o.v. verlicht zitten tussen de sprongen?

Het antwoord van Mo zegt alles. Precies zo is het, ik begrijp echt niet wat de FNRS bezielt om dat zo te onderwijzen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:52

Danielle, op welke manier wordt er tegenwerkt? Juist door te gaan zitten kan je een paard meer storen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:54

besita schreef:
maar moet wel zeggen dat veel mensen gelijk denken aan bovenlichaam helemaal naar voren en 30 cm uit het zadel met de kont ..en dat is niet de bedoeling

Dat is het ook. Ze beseffen niet dat het effect identiek is aan 1 of 2 mm boven het zadel te blijven. Het allerbelangrijkste van verlichte zit is dat je alle schokken met je benen opvangt, en absoluut de rug vrij laat. (dit leg ik niet voor jou uit, Besita, want jij hebt die materie wel onder controle, maar voor anderen die dit lezen)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:56

mo_van_dijk schreef:
Danielle, op welke manier wordt er tegenwerkt? Juist door te gaan zitten kan je een paard meer storen!

Dat zeg ik toch ook, dat er door weer te gaan zitten juist eerder tegengewerkt wordt. Ik weet zelf ook niet beter dan niet te gaan zitten. Ik vroeg mij af of er misschien een zwaarder wegend voordeel zou kunnen zijn bijv. het ritme (voor zover van toepassing bij ons) beter te kunnen onderhouden maar ik begrijp dat dat er niet is.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 23-02-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:57

Je hebt voor danielle het verkeerde antwoord van mij geqoute;)
Enne, Ik begrijp het ook wel een beetje :D