[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:28

Kingsley2 schreef:
Ik heb ook jou foto´s gezien maar ik hou mijn mening voor me want ik heb geen zin in ruzie.

succes met jullie paardjes allemaal. en een prettig weekend!

Mijn foto's zijn zeker niet perfect en daarom gebruik ik ze ook niet als voorbeeld.
Het commentaar daarover weet ik zelf ook wel Knipoog

Jij ook veel succes en een fijn weekend!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-02-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:35

Hey ja bedankt.
Het is denk ik ook een beetje een lastige foto. Ben daar net aan het halthouden. zodra ik een ander heb zit ik hem hier neer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:25

Hou op de foto net een ophouding. Zal is kijken of ik een andere foto kan maken

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:35

ik heb de foto's aan mijn instructeur laten zien, hij zij dat netjes liep goed van achteruit ietsjes te diep, Maar hij zegt foto's zijn moment opnames en optisch bedrog, Je kan heel moeilijk zijn of een paard goed loopt. En king was op dat moment net vijf Jonge paarden mogen wel wat dieper lopen als ze maar niet hangen op je hand en vanachteruit lopen.

Ik had gisteren avond les en we hebben even alles doorgenomen weer over tegen de hand, achter de loodlijn en achter de teugel deze laatste kende ik nog niet dus weer wat geleerd. We gaan nu king steeds iets hoger rijden stapje voor stapje hij is nog jong.
Ik leer elke dag bij em we leren van elkaar, met mijn vorige paard reed ik L2 en nu begin ik weer op nieuw king is nu twee jaar onder het zadel en hij doet het super voor een tinker. Pling

Hij zei dat in de dressuur veel paarden te diep worden gereden om ze goed los te rijden. Dus om goed de spieren in de rug en hals los te krijgen, hij zij dat Anky zelfs haar paard met de neus op de borst laat lopen om los te rijden een soort gymnastiseren. Maar zolang ze goed van achteruit worden gereden en niet zwaar of hangen op de hand.

Soms worden paarden al te vroeg te hoog gereden nog net geen op richting, Waardoor ze als ze rond de L2 niet meer voorwaarts neerwaarts kunnen (ik bedoel neusje naar de grond).

Als iemand een filmpje van zijn paard heeft kan men dat beter plaatsen dan foto's, ik heb helaas geen filmpje.

Fijn weekend.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:44

Hier ben ik het indd ook mee eens!

succes

superwoman schreef:
Het hoofdje ziet er zo prima uit OohafoO .
Als ik kijk naar je handen, dan denk ik dat jij die vast zet.
Probeer je handen te dragen (boven de schoft)en alles te ontspannen. (schouders! armen en handen)
succes!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:27

Citaat:
Hij zei dat in de dressuur veel paarden te diep worden gereden om ze goed los te rijden. Dus om goed de spieren in de rug en hals los te krijgen, hij zij dat Anky zelfs haar paard met de neus op de borst laat lopen om los te rijden een soort gymnastiseren. Maar zolang ze goed van achteruit worden gereden en niet zwaar of hangen op de hand.

Een paard wat zo diep gereden wordt als bij Anky, kan zijn achterhand niet goed gebruiken, is namelijk fysiek onmogelijk voor een paard. Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:37

Betteke schreef:
Citaat:

Een paard wat zo diep gereden wordt als bij Anky, kan zijn achterhand niet goed gebruiken, is namelijk fysiek onmogelijk voor een paard. Knipoog

Als je het goed doet wel anders zou ze ook niet aan de olympische spelen mee doen en zij rijd honderd keer beter dan wij allemaal.

Een vriendin van mij was samen met een anderen vriendin op een wedstrijd daar zag ze iemand rijden dat paard had temet zijn kop tussen zijn voorbenen en lenig dat dit paard was. Dus mijn vriendin zij zoals hij loopt win je wel (Z1) hij kwam de ring klikte met zijn tong dat paard zijn hoofd ging in de oprichting en gaf een super show weg hij werd dan ook eerste.

Ze gingen later vragen hoe hij dat deed hij zij het is heel hard werken van achteruit maar ze worden er super lennig en ontspannen van. Nou dat bleek!!!!!!!!

Het is dus maar net hoe goed je kan rijden en of je het dan ook goed kan overbrengen op een goede manier op je paard. En een heleboel gevoel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:59

Een paard met de kin op de borst kan idd minder zijn achterhand gebruiken
Waarom?
De bovelijn is een soort licht elastische band (ligament) Als je die band of touwtje om het te kunnen uitproberen, aan een kant opkrult blijft er weinig meer over voor de achterhand. Conclussie gebruikt je veel voor is er weinig over voor achter, gebruik je veel achter (levade) is er minder voor voor en drukken ze vaak het neusje er wat uit. Zal even opzoek gaan naar foto's.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:02

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:16

Maar zo bedoel ik het niet want zo heb ik geleerd gisteren op deze manier lopen ze achter de teugel.
Ik bedoel lager in lijn niet opgekropt dus iets dieper naar beneden. (Dus nagefelijk maar in lagere lijn en dan ronder)
(dit legde mijn instructeur gisteren uit.)

lailapri schreef:
Een paard met de kin op de borst kan idd minder zijn achterhand gebruiken
Waarom?
De bovelijn is een soort licht elastische band (ligament) Als je die band of touwtje om het te kunnen uitproberen, aan een kant opkrult blijft er weinig meer over voor de achterhand. Conclussie gebruikt je veel voor is er weinig over voor achter, gebruik je veel achter (levade) is er minder voor voor en drukken ze vaak het neusje er wat uit. Zal even opzoek gaan naar foto's.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:19

Het is misschien wel goed om op te rekken maar het is gewoon zo dat dan minder de achterhand eronder kan
Voorwaarts neerwaarts bijvoorbeeld dat gebruikt je paard ook meer voor, maar je paard kan toch evengoed de achterhand erbij maar een goede levade wordt moeilijk of een piaffe. Maar voorwaarts neerwaarts zorgt wel voor de eerste vorm van rugbollen en nageven en voorwaarts is daar dus ook zeker belangrijk.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:08

maar dit wordt alleen gedaan met losrijden zegt hij, dus als hij daarna aan het werk moet en een piaffe of een levade moet gaan doen dan is hij weer in de oprichting zegt hij het is puur het los rijden van de rug en de rest van de spieren dat ze de paarden zo diep gebogen laten lopen. maar op gekropt is zeker niet goed!

Net als een fisio mij verteld heeft als je een paard met spierproblemen wil los maken bv in de hals kan je dit ook met een snoepje doen. Naast het paard gaan staan met het snoepje zodat hij zijn hoofd buigt naar de singel plek en daar het snoepje pakt linker en rechter kant. rug en hals spieren worden hier los van.

lailapri schreef:
Het is misschien wel goed om op te rekken maar het is gewoon zo dat dan minder de achterhand eronder kan
Voorwaarts neerwaarts bijvoorbeeld dat gebruikt je paard ook meer voor, maar je paard kan toch evengoed de achterhand erbij maar een goede levade wordt moeilijk of een piaffe.

Maar voorwaarts neerwaarts zorgt wel voor de eerste vorm van rugbollen en nageven en voorwaarts is daar dus ook zeker belangrijk.
Dat zeg ik ook goed van achteruit rijden niet harder maar wel voorwaarts (Wat mijn instructeur altijd zegt ritme houden)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:12

Kingsley2 schreef:
Maar zo bedoel ik het niet want zo heb ik geleerd gisteren op deze manier lopen ze achter de teugel.

Sorry hoor, maar achter de teugel = wanneer het paard geen druk meer op de teugel geeft. Paard loopt zelf in de krul om teugeldruk te ontwijken.

Ik reageer er (weer) op , omdat ook andere mee lezen en IK vind het belangrijk dat fouten niet worden over genomen.

http://www.ridingart.com/balance.htm
Als je de plaatjes bekijkt van enkel het paard z'n hoofd, zie je dat bij het eerste plaatje het paard achter de loodlijn loopt. Het 2e plaatje is perfect. Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik en ook Petulan zien op jouw foto('s)die je (by the way) neer heb gezet als voorbeeld.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:34

Wat ik schreef was naar aanleiding van de foto's die lailapri liet zien dat weet ik zelf ook wel. Wat jij zegt dat schrijf ik dat heeft mijn instructeur gisteren uitgelegd. Reageer net zo snel als je niet weet wat bedoel en waar het over gaat. Waar ik het over heb met lailapari.

Op de plaatjes die zij liet zien liepen er een paar achter de teugel.
dit deed king dus gisteren en van de week ook dus dit liet ik aan mijn instructeur zien waar ik mee zat en hij legde dus dat uit hoe ik dit kon oplossen. en die andere foto's van mij vond hij goed. Maar zoals ik al zij een foto is een moment opnamen en optisch bedrog. dus je kan moeilijk een mening geven over een foto op de foto loopt hij iets te diep jonge paarden lopen vaak iets te diep als ze maar goed van achteruit lopen en niet zwaar of hangen op je hand.

jij denkt dat ik echt niks weet althans zo kom je over.
Dus reageer niet zo snel zo bot vraag anders eerst even wat ik bedoel.

of jullie begrijpen mij geen van allen!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:46

Wat betreft het snoepje dit gaat dus enkel om het oprekken/uitrekken en is niet echt rijtechnisch/in beweging in balans
Maar wat ik dan zou aanraden is ga zelf op de singelplek staan en laat het paard ombuigen om jou heen zo buigt hij ook meer in zijn lijf. Let op dat je paard niet gaat overrekken dat kan juist blessures geven.

edit ik ga ook even opzoek naar jou foto's die heb ik dan denk ik gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:49

Kingsley: Toch ben ik het wel met het eerdere commentaar op je foto's eens.
Het probleem is dat als een paard achter de teugel komt, het rug- en achterhandgebruik vermindert.
Losrijden kun je ook lang en laag doen, waardoor je het ruggebruik (het opbollen dus) stimuleert. Als je het op de goede manier doet, stimuleer je ook het gebruik van de achterhand, iets wat je met laag en diep rijden min of meer ondermijnt.

Door lang en laag te rijden stimuleer je het paard ook om echt op eigen benen en in balans te lopen, terwijl het paard als het achter de loodlijn komt, vrij makkelijk je handen als 5e been gebruikt, of... en dat hoor ik een beetje terug: zich opkropt en de rug wegdrukt, en de achterhand er achteraan komt sloffen, waardoor de houding geen gymnastiserende waarde meer heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:54

Heeft nu de foto´s gezien Ze stonden stiekum ergens tussen Tong uitsteken
Wat ik zie is een werkwillig paard dat zijn best doet juist te lopen maar iets mist in de basis klopt dat?
Iets is te snel gegaan of verkeerd waardoor die vooral door zijn (niet beledigend bedoeld) flinke lijf wat in de knoop is oftewel hij zoekt erg. Ga nog even commentaar erop lezen daar had ik me nog niet mee bezig gehouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:57

Kingsley2 schreef:
jij denkt dat ik echt niks weet althans zo kom je over.
Dus reageer niet zo snel zo bot vraag anders eerst even wat ik bedoel.

of jullie begrijpen mij geen van allen!!!

Ik heb alleen gereageerd op fouten. Heb aangegeven waarom.
Ik kan idd wel bot reageren ja, of imo kort maar krachtig Haha! Ik heb geen zin in hele verhalen terwijl de boodschap kort is. Zelf zou ik blij zijn als iemand mij zou corrigeren als ik iets verkeerd zeg...daar leer ik alleen maar van. Fouten maken = menselijk!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:04

http://i225.photobucket.com/albums/dd23 ... s051-1.jpg

Oke, ik moet hier even wat kwijt betreffende 'aan de teugel'. Ik vind het niet erg als een paard zo loopt als op de foto, een paard loopt volgens mij graag zo, gewoon kunnen kijken naar zijn omgeving met een constante hand, bedoel maar: da's gewoon een aandachtig paard, ik vind daar niets slecht aan. Ik rijd meestal ook zo met een normaal contact en dan op't einde probeer ik nog wat vwnw te doen, zodat het paard eigenlijk goed door z'n rug loopt. Maar ik vind dat 'aan-de-teugel' eigenlijk niet altijd nodig. Natuurlijk doe ik het ook wel maar soms rijd ik ook wel graag zoals op de foto. Wat is jullie mening hierover?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:19

ik vind dat geen verkeerde houding. Beetje meer de achterhand eronder, zou je kunnen verbeteren. Zie liever een paard zo lopen dan menig ander paard wat aan de teugel móet. Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:21

superwoman schreef:
ik vind dat geen verkeerde houding. Beetje meer de achterhand eronder, zou je kunnen verbeteren. Zie liever een paard zo lopen dan menig ander paard wat aan de teugel móet. Knipoog

Ja, maar ik bedoel eerder van: wat is er zoveel beter aan aan de teugel lopen dan dit (niet op de foto bedoeld)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:23

Dit is idd zeker niet verkeerd. Ik zie geen weggedrukte rug, of uit elkaar gevallen, idd zou de rug wat boller mogen, en de achterhand wat actiever, maar het is wel een harmonisch plaatje Lachen

Magli: als het paard meer "aan de teugel" zou komen, vanuit het been van de ruiter en een stille hand, zou de rug iets ronder worden en de achterhand actiever.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:30

Yamcha schreef:
Dit is idd zeker niet verkeerd. Ik zie geen weggedrukte rug, of uit elkaar gevallen, idd zou de rug wat boller mogen, en de achterhand wat actiever, maar het is wel een harmonisch plaatje Lachen

Magli: als het paard meer "aan de teugel" zou komen, vanuit het been van de ruiter en een stille hand, zou de rug iets ronder worden en de achterhand actiever.

Over die rug ben ik het ook eens, daarom dat ik het vwnw-aspect wel goed vindt, toont eigenlijk pure ontspanning imo.

Het probleem zit eigenlijk bij mij, ik vind het goed als een paard vanzelf uit ontspannenheid aan de teugel begint te lopen, want als het paard vanzelf zo zal beginnen lopen dan zal hij er ook wel geen last van hebben Maar als je het echt moet vragen van je paard, dus beetje druk op de teugel en eronder drijven, komt het dan wel nog uit ontspannenheid?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:54

Hier ben ik het wel mee eens alleen wat zie je vaak, de paardjes die makkelijk nagevelijk lopen met een fijn lijf lopen in de dressuursport en die met een onderhals en weggedrukte rug die juist baat zouden hebben bij gymnastiseren en een ervaren ruiter die lopen onder de zogenoemde recreatieruiter buitenwandelingen met dus een weggedrukte rug. Dat is zo zonde!

Kijk wij kiezen ervoor om op een paard te gaan zitten is het dan niet onze taak het paard te leren zijn lijf zo te gebruiken dat hij ons het best kan dragen zonder teveel schade op te lopen?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:00

Vind ik ook, maar moeten ze daarvoor direct aan de teugel lopen? 'k Bedoel maar als ze aan de teugel lopen, dan zien ze lik alleen maar vanonder iets. Ik vind dan het vwnw eigenlijk beter of zoals ik zei in't begin.