Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:28

Nombrado, aan de ene kant mensen die misschien enige affiniteit met moderne dressuur hebben vertellen dat ze niets in dit topic te zoeken hebben omdat het topic daar niet over gaat, en dan zelf ineens met filmpjes over working equation aan komen zetten, omdat je dat zelf zo leuk vind. Beetje met 2 maten meten. Snap best dat er voor we ook dressuurmatig getraind moet worden, maar het is een speedtest. Volgens mij is het net zo toepasselijk als ik hier een filmpje van Michael Jung in een cross zou plaatsen, want geloof me, daar heb je ook een flinke dosis dressuur training voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:05

Ter verduidelijking. oxidado is ook geen paard wat voor de dressuur alleen gebruikt wordt, is ook niet alleen voor dat werk getraind en ook kwa bouw niet echt in het voordeel. De WE is meer wat hem beter af komt, maar hierdoor wel in meerdere disciplines opgeleid. Zeker geen model dressuurproef en zeker niet aan de maatstaven van Anky te meten, want zij zal dit helemaal niet zo willen uitvoeren, maar rijdt ook op andere type paarden, traint anders en traint dagelijks op dressuurproeven met volledig dressuur gefokte paarden.

Net zo als de leden in dit topic. Een WE zullen ze met hun correct opgeleide en gehoorzame paarden nu niet zomaar kunnen uitvoeren, en hoge ogen gooien na een gedegen training met hun sportpaard ook niet, maar knap is het dan zeker wel! Een paard met een andere basistraining en niet echt geschikte bouw toch een WE proef op hoog nivo uitvoeren..

Dan vraag ik mij af als iemand fan van Iberische paarden is, dan niet ziet wat hun beperkingen zijn in de dressuursport en dressuursport je gelieve discipline is, je dan fan bent van Iberische paarden? Dan weet je er meer van af anders ben je geen fan, dan hoogstens van de ronde bouw en dat is nu weer vaak de beperking. Maar over bouw weten jullie meer..

In dit filmpje scoort Oxidado voor mij ook geen 10en, maar ik vind het wel knap dat hij zo ver in deze oefeningen OOK is gekomen. Ziet er dan nogmaals beter uit dan de basissport met paarden met goede sportbouw in de wedstrijden en die paarden het met hun bewegingen het doen en niet het ruiterschap en die paarden wel degelijk ook veel beperking krijgen door een verkeerde zit en dito hand, maar zichtbaar beter scooren, gelukkig voor hen...

Ik ben het wel eens dat sec gezien deze voorbeelden niet ten gunste van het onderwerp komen, maar als uitstapje om even weer bij de les te komen ook even belicht kan worden.

De tegens zou ik graag volledig onderbouwd willen zien reageren dan alleen agerm arm peerd willen zien roepen.

Laten we er van leren, want we willen allemaal betere ruiters worden.
En ik ben zeker wel van mening dat er hier prima ruiters met pracht paarden in dit topic zitten, maar laten we edelmoedig blijven, zoals onze paarden!

Barok gebouwde paarden in de dressuur is toch best interessant, lijkt me.

Overigens ben ik fan van Oxidado omdat ik dit paard zo fijn zichtbaar zie meewerken in de WE. Maar ik ben ook erg fan van het Iberische paard..die graag met je mee werkt, maar zich nergens toe laat dwingen...dat ter zijde..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:34

Anoniem schreef:
nombrado schreef:
nog een paar van hem
http://www.youtube.com/watch?v=OeYDeZZMAqo
http://www.youtube.com/watch?v=3UFWnQrMq5o
naast WE traint hij zijn paarden gewoon dressuurmatig

Ik vind dit echt niet bijzonder. Deze ruiter heeft een enorme terugwerkende hand. Paard wordt aan de voorkant geblokkeerd. Ik zie hier geen van achter naar voor gereden paard.
Ik ben er niet weg van. Vind jij dit goed Nombrado?

waar zie jij aan dat deze ruiter een terugwerkende hand heeft? en waar zie jij aan dat het paard niet vanachter naar voor gereden wordt? Kan je dat rijtechnisch onderbouwen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:36

clarence schreef:
Nombrado,

Vind je dat echt mooi? Die eerste video, daar loopt dat paard toch ook regelmatig te diep en in de uitgestrekte draf zie je 'm toch ook met z'n tenen flikken (ik geloof dat dat een van de klassiek stokpaardjes is)? Alle argumenten die je gebruikt om de "moderne" dressuur mee aan te vallen, zijn ook van toepassing op je video's. Ik snap dat niet zo goed. Persoonlijk vind ik de hele discussie wel grappig, maar ik vind springpaarden wat leuker. Daar blijkt ook dat dat zogenaamde ideale model dus niet bestaat.
Het gaat om de instelling en hoewel het exterieur helpt, is het niet de uiteindelijk beslissende factor.

kan je mij vertellen waar je hem te diep vind lopen?
en met zijn flikkende tenen? uitstrekken? neemt hij zijn achterhand mee?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:37

Ik ging er eens goed voor zitten. Ik dacht een proef te zien te krijgen op een behoorlijk niveau, maar dat viel even tegen. Jammer hoor.
Ondanks dat Iberische paarden anders gebouwd zijn en anders bewegen, kun je ze toch wel zodanig trainen dat ze met een losgelaten rug, regelmatig en ontspannen bewegen? Ik hoef geen antwoord op deze vraag. Ik weet het antwoord wel. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:42

oji schreef:
Nombrado, aan de ene kant mensen die misschien enige affiniteit met moderne dressuur hebben vertellen dat ze niets in dit topic te zoeken hebben omdat het topic daar niet over gaat, en dan zelf ineens met filmpjes over working equation aan komen zetten, omdat je dat zelf zo leuk vind. Beetje met 2 maten meten. Snap best dat er voor we ook dressuurmatig getraind moet worden, maar het is een speedtest. Volgens mij is het net zo toepasselijk als ik hier een filmpje van Michael Jung in een cross zou plaatsen, want geloof me, daar heb je ook een flinke dosis dressuur training voor nodig.

En ik poste 2 filmpjes van dezelfde ruiter, die deze paarden klassiek dressuurmatig voorbereid om ze klaar te maken voor de we.
de WE die ik liet zien, zijn de oefeningen gewoon klassiek op zit uitgevoerd, alles met zit en balans, zelfs alle changementen (naast deze speedtest is er ook een dressuurtest)
Ik vind dit een klassiek ruiter.
WE en DOMA VAQUARA , maar ook correct gereden western staat dichter bij de klassieke dressuur dan de huidige moderne dressuur.
Heb hier ooit een clinic gehad, met Deurne instructeurs, variërend in leeftijd tussen de 53 en 26 jaar.
De instructeurs boven de 35 reden zo op mijn paarden weg, met zit, reden alles eruit. Terwijl de instructeurs onder de 35 niet eens de paarden rechtuit konden laten lopen, of een volte rijden. Zij reden alles met hand....sturen met hand, en geen zit erbij. Dat gaat niet op klassiek opgeleide paarden :D die kijken gewoon rechts of links en lopen rechtdoor :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:43

vur schreef:
Ik ging er eens goed voor zitten. Ik dacht een proef te zien te krijgen op een behoorlijk niveau, maar dat viel even tegen. Jammer hoor.
Ondanks dat Iberische paarden anders gebouwd zijn en anders bewegen, kun je ze toch wel zodanig trainen dat ze met een losgelaten rug, regelmatig en ontspannen bewegen? Ik hoef geen antwoord op deze vraag. Ik weet het antwoord wel. :D

waar zie je aan (welk filmpje) dat het paard de rug niet loslaat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:46

Anoniem schreef:
russel schreef:
Dan kan ik het even niet laten om ook mijn lievelingspaard te posten... :D

http://m.youtube.com/watch?v=HjrtHootZKk

OMG, arm dier. Wat zijn de iberische paarden toch vergevingsgezind.

nou echt niet :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:01

russel schreef:
Ter verduidelijking. oxidado is ook geen paard wat voor de dressuur alleen gebruikt wordt, is ook niet alleen voor dat werk getraind en ook kwa bouw niet echt in het voordeel.

Sorry hoor... Maar je plaats een filmpje in een topic over dressuur. Een aantal hier geeft aan dat ze het geen mooie dressuur vinden en dat is het excuus ineens dat het wel heel knap is voor het paard en dat iberische rassen hun beperkingen hebben. En dan krijgen wij de schuld dat wij tegenhangers zijn van spaanse paarden...

Ik vind de spaanse paarden juist heel mooi. Ik vind ze een prachtige uitstraling hebben en ik vind het karakter ook geweldig; veel temperament en toch ook veel werklust en een hele grote wil om de ruiter te pleasen. Dat vind je onder KWPN-ers niet snel is mijn ervaring. Die zijn over het algemeen toch een stuk minder vergevingsgezind. Ik ben er van overtuigd dat er heel wat exemplaren rondlopen met veel dressuurkwaliteiten. Ik ben zelfs zelf een tijdje op zoek geweest naar een spaans paard. Echter in mijn zoektocht kwam ik een hoop exemplaren tegen die op 4 of 5 jarige leeftijd al de gehele trukendoos konden (wissels, passage, piaffe, zijgangen), maar geen pas normaal rechtuit konden lopen en werden allen op die jonge leeftijd al gereden met stang en trens of andere scherpe optomingen. De rijstijl van de spanjaarden is echt vreselijk; het draait om kunstjes en show en niet om een goede dressuurmatige basis. Een jonge onbeleerde wa wat mij betreft wel een optie, maar de exemplaren die ik goed vond (die waren aan de maat, maaiden niet en konden met takt bewegen) dar vroegen ze behoorlijke prijzen voor. Voor minder geld heb ik dan een KWPN en met minstens evenveel dressuur kwaliteiten of meer.

Verder, van alle spaanse paarden die ik hier voorbij heb zien komen, denk ik dat ze veel beter kunnen als ze beter gereden zouden worden, met meer aandacht voor een goede dressuurmatige basis en losgelatenheid. Dus het excuus van: 'het is goed voor een PRE en je moet het niet willen vergelijken met een KWPN' gaat wat mij betreft niet op. Veel van die PRE ZIJN goede paarden.

In alle voorbeelden zie je bijvoorbeeld dat de zijgangen verkeerd worden gereden; de paarden scharen wel, maar ze buigen nauwelijks in het middenstuk, ze blijven kaarsrecht, geen lengtebuiging. Dat is gewoon basistraining; juist bij paarden die wat meer in het vierkanmodel staan moet je daar meer aandacht aan besteden. Maar daarin slaan de meeste spanjaarden de plank gewoon een beetje mis. Als ze dat nu eens wat beter zouden doen, meer aadacht besteden aan de basis, dan weet ik zeker dat die stamboeken nog wel wat hoger kunnen eindigen op de wereldranglijst. De gewone nederlandse wedstrijdruiter wordt hier beschuldigd van show en spektakel, en ik vind de aangehaalde spaanse voorbeelden juist het toonbeeld daarvan. Net als het voorbeeld met Fuego. Aan het paard mankeert het niet wat mij betreft. Het is de ruiter die wat mij betreft de storende factor is.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:31

Eens. Spaans trauma is toch wel een redelijk bekende uitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:37

Ik heb ook uitgelegd waarom ik een filmpje van hem post.

Dat er veel met trucks verkocht worden van uit Spanje ben ik met je eens. Men denkt dat men dat hier zoekt en helaas is er ook een markt voor. Dat dergelijke oefeningen een basis training vereist, snappen veel niet en kunnen en willen veel niet. Maar dat is maar een klein stukje van deze markt.

Er zijn er genoeg die wel de tijd nemen en wel op de juiste buigingen oefenen. Maar bouw doet er wel degelijk toe, anders zouden al onze dure kwpners een barokke bouw hebben.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe lang de moderne dressuur in Spanje nu populair is. Hoe het nivo van onderricht aan deze ruiters is. De wens om aan de Europese markt tegemoet te komen met ruiters die nog een beetje achter het nivo aan lopen. Ik denk dat in de loop der jaren dit zich ziender ogen verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:38

Jasmijn, er zijn toch echt voldoende ongereden jonge paarden met aanleg te vinden of paarden die gewoon normaal worden aangereden. Misschien niet de juiste kontakten gehad?

Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan. De mijne wordt nu sinds mei dit jaar dresuurmatig gereden met elke week les maar lengtebuiging is iets waar we steeds weer aan punniken en iets wat hij moeilijk vindt.
Hij is helemaal nagekeken dus daar ligt het niet aan. Zijn korte lijf maakt het hem niet makkelijk en uitzwaaien is wel heel verleidelijk en een stuk makkelijker.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:39

Babootje schreef:
Eens. Spaans trauma is toch wel een redelijk bekende uitdrukking.

Klopt, en dat zijn niet de beste fokkers in Spanje
Deze paarden worden naar Nederland vervoert, omdat de Nederlander nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Tja, dan krijg je dat.
Dat heb je overigens hier in Nederland net zo...
Voor een goede PRE met papieren ben je nu eenmaal (afhankelijk van bloedlijn en aanleg) minimaal 15000 euro kwijt.
Dat geld voor een goede KWPN er net zo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:41

jasmijn. Ik denk ook niet dat de PRE een type paard voor jou zal zijn.
of je moet minimaal 35000 euro te besteden hebben, dan kan ik wel het paard voor je vinden :-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:43

Vera schreef:
Jasmijn, er zijn toch echt voldoende ongereden jonge paarden met aanleg te vinden of paarden die gewoon normaal worden aangereden. Misschien niet de juiste kontakten gehad?

Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan. De mijne wordt nu sinds mei dit jaar dresuurmatig gereden met elke week les maar lengtebuiging is iets waar we steeds weer aan punniken en iets wat hij moeilijk vindt.
Hij is helemaal nagekeken dus daar ligt het niet aan. Zijn korte lijf maakt het hem niet makkelijk en uitzwaaien is wel heel verleidelijk en een stuk makkelijker.

Uitzwaaien heeft alles met de ruiter te maken
als je juist vanachternaarvoor rijd heb je niets met uitzwaaien te maken. :D
waar wil je het paard laten buigen in die lengtebuiging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:44

Ja de lengte buiging, wilde het niet benoemen, ben met een jong paard bezig en hij gaat als een blok door de bochten, ben dus niet de enige en heeft elke keer maar weer de aandacht....ook ruggebruik is nu ineens moeilijk geworden, terwijl aan de voorkant het lijkt alsof alles kado is vanuit de achterkant, omdat die zo sterk is en met kracht. Zo heel anders dan met mijn kwpner...

Dit stukje zal ook veel meer tijd gaan kosten..en gelukkig heb ik goede instruktie met iemand die ook klassiek is opgeleid...

En ach voor echt goed bloed heb ik dus maar een bospony op stal staan en voor hetzelfde geld een sportpaard :D what the heck....ook deze gast mij dankzij zijn beperking van nature uit weer een stukje echt paardrijden leren......ben ik weer jaren zoet :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:47

russel schreef:
Ja de lengte buiging, wilde het niet benoemen, ben met een jong paard bezig en hij gaat als een blok door de bochten, ben dus niet de enige en heeft elke keer maar weer de aandacht....ook ruggebruik is nu ineens moeilijk geworden, terwijl aan de voorkant het lijkt alsof alles kado is vanuit de achterkant, omdat die zo sterk is en met kracht. Zo heel anders dan met mijn kwpner...

Dit stukje zal ook veel meer tijd gaan kosten..en gelukkig heb ik goede instruktie met iemand die ook klassiek is opgeleid...

Als een blok door de bochten? Ik snap dat niet.
Een pre is juist zeer flexibel en lenig.
het zou kunnen dat je met je zit teveel tegen zit te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:48

O Nombrado ongetwijfeld, maar dat deed hij al vanaf dag 1, voelt nl veilig voor hem, het zwabbert al stukken minder ..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:52

@ Russel, het duurt even maar na een tijdje krijg je toch steeds meer lengtebuiging, althans dat is mijn ervaring. Het is wel zo dat hij het op zijn moeilijke kant ook echt moeilijk vindt maar op zijn makkelijke kant (linksom) hij het bijna moeiteloos doet nu. Maar met name in het begin van de training moet ik toch altijd even vertellen dat het toch echt noodzakelijk is :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:03

je zal eerst recht moeten werken alvorens je met enig buiging bezig moet zijn.
eerst recht en dan pas wendingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:05

russel schreef:
O Nombrado ongetwijfeld, maar dat deed hij al vanaf dag 1, voelt nl veilig voor hem, het zwabbert al stukken minder ..

Met je jonge pre doe ik heel veel longeren, langzaam tempo.
ze zijn lenig flexibel en nog wel slap. En laatbloeiers.
Met longeren kan je het "zwabberen" voorkomen omdat ie daarmee achter al sterker geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:08

Ja de makkelijke kant gaat ind goed, de moeilijke kant duurt lang.....ze zijn zo slim dat ze gaan meedenken, maar ook gaan meedenken hoe het voor hun ook kan en makkelijker kan...
We blijven nu al een paar weken haken op dit stukje...aan het eind van de les gaat het beter, aan begin van de les weer niet...

Nombrado we zijn wel bezig met mooie voltes, om daar straks niet tegen aan te lopen...nu is alles nieuw en straks moet ik teruggrijpen op iets wat hij al zou moeten doen. Soepel op beide buigingen vind ik wel belangrijk. Nu is hij nog steeds te scheef, maar een stuk minder scheef dan in het begin. Buigingen hebben we na een paar keer met alleen de bak doorgaan, meegenomen.

Longeren hebben we 3 maanden gedaan. Maar zoals je weet zijn de meesten zo braaf en weinig onder de indruk, dat je er best makkelijk een zadel oplegt en gewoon gaat rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:11

Maar we moeten er geen PRE topic van gaan maken, back on topic! ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:14

russel schreef:
Ja de makkelijke kant gaat ind goed, de moeilijke kant duurt lang.....ze zijn zo slim dat ze gaan meedenken, maar ook gaan meedenken hoe het voor hun ook kan en makkelijker kan...
We blijven nu al een paar weken haken op dit stukje...aan het eind van de les gaat het beter, aan begin van de les weer niet...

Nombrado we zijn wel bezig met mooie voltes, om daar straks niet tegen aan te lopen...nu is alles nieuw en straks moet ik teruggrijpen op iets wat hij al zou moeten doen. Soepel op beide buigingen vind ik wel belangrijk. Nu is hij nog steeds te scheef, maar een stuk minder scheef dan in het begin. Buigingen hebben we na een paar keer met alleen de bak doorgaan, meegenomen.

Longeren hebben we 3 maanden gedaan. Maar zoals je weet zijn de meesten zo braaf en weinig onder de indruk, dat je er best makkelijk een zadel oplegt en gewoon gaat rijden..

dat heeft alles te maken met de minimale scheefheid in het bekken
je zal dat eerst recht moeten trainen, alvorens je een volte kan ingaan.
Omdat ze zo snel , slim en meedenkend zijn, vergt dat zeker een goed ruitergevoel...je moet sommige momenten voor zijn.
wb longeren? de manier van longeren is belangrijk....niet over het tempo jagen, juist vanachter sterker maken (zonder enig bijzet)
wb braaf? hahahaha, kheb hier een 5 jarige puber, nou, snel, lenig, wendbaar . Is door de manier van longeren rete sterk en recht geworden achter. Geen moeite met zwabberen meer. en gewoon met juiste buiging door de volte. (op zit)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:39

Vera schreef:
Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan.

Ik heb een KWPN-er die ook wat korter in de rug is, dus die heeft dat probleem ook. Een wat langere rug geeft vaak weer meer soeplesse, maar die zijn weer wat minder makkelijk te sluiten. Zo heeft elke paard zijn aandachtspunten en het is aan de ruiter om die mbv goede training aan te pakken. Ik vind het iig geen ecxuus voor een ondermaatse vertoning. En als een paard echt exterieurmatig zo slecht in elkaar zit dat het niet beter kan dan die ondermaatse vertoning, dan moet je er uberhaupt geen dressuur mee willen rijden.

nombrado schreef:
Deze paarden worden naar Nederland vervoert, omdat de Nederlander nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Tja, dan krijg je dat.Dat heb je overigens hier in Nederland net zo...Voor een goede PRE met papieren ben je nu eenmaal (afhankelijk van bloedlijn en aanleg) minimaal 15000 euro kwijt.Dat geld voor een goede KWPN er net zo

Ik heb hele goede kwpn-ers gehad die nog niet eens een derde daarvan kosten. Kwestie van goed zoeken en onderhandelen en jong en onbeleerd kopen. Ik ben best bereid prijs naar kwaliteit te betalen, zolang de verhouding klopt. En ik vond die verhouding scheef. Maar ik laat mij dan ook niet misleiden door een lief koppie en een mooi praatje.

nombrado schreef:
jasmijn. Ik denk ook niet dat de PRE een type paard voor jou zal zijn.of je moet minimaal 35000 euro te besteden hebben, dan kan ik wel het paard voor je vinden

Ik acht de kans dat ik jou zal raadplegen voor advies minder dan 0. :) Ik ga liever in zee met mensen die wel verstand van zaken hebben :)