Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:nombrado schreef:nog een paar van hem
http://www.youtube.com/watch?v=OeYDeZZMAqo
http://www.youtube.com/watch?v=3UFWnQrMq5o
naast WE traint hij zijn paarden gewoon dressuurmatig
Ik vind dit echt niet bijzonder. Deze ruiter heeft een enorme terugwerkende hand. Paard wordt aan de voorkant geblokkeerd. Ik zie hier geen van achter naar voor gereden paard.
Ik ben er niet weg van. Vind jij dit goed Nombrado?
clarence schreef:Nombrado,
Vind je dat echt mooi? Die eerste video, daar loopt dat paard toch ook regelmatig te diep en in de uitgestrekte draf zie je 'm toch ook met z'n tenen flikken (ik geloof dat dat een van de klassiek stokpaardjes is)? Alle argumenten die je gebruikt om de "moderne" dressuur mee aan te vallen, zijn ook van toepassing op je video's. Ik snap dat niet zo goed. Persoonlijk vind ik de hele discussie wel grappig, maar ik vind springpaarden wat leuker. Daar blijkt ook dat dat zogenaamde ideale model dus niet bestaat.
Het gaat om de instelling en hoewel het exterieur helpt, is het niet de uiteindelijk beslissende factor.
oji schreef:Nombrado, aan de ene kant mensen die misschien enige affiniteit met moderne dressuur hebben vertellen dat ze niets in dit topic te zoeken hebben omdat het topic daar niet over gaat, en dan zelf ineens met filmpjes over working equation aan komen zetten, omdat je dat zelf zo leuk vind. Beetje met 2 maten meten. Snap best dat er voor we ook dressuurmatig getraind moet worden, maar het is een speedtest. Volgens mij is het net zo toepasselijk als ik hier een filmpje van Michael Jung in een cross zou plaatsen, want geloof me, daar heb je ook een flinke dosis dressuur training voor nodig.
vur schreef:Ik ging er eens goed voor zitten. Ik dacht een proef te zien te krijgen op een behoorlijk niveau, maar dat viel even tegen. Jammer hoor.
Ondanks dat Iberische paarden anders gebouwd zijn en anders bewegen, kun je ze toch wel zodanig trainen dat ze met een losgelaten rug, regelmatig en ontspannen bewegen? Ik hoef geen antwoord op deze vraag. Ik weet het antwoord wel.
Anoniem schreef:russel schreef:Dan kan ik het even niet laten om ook mijn lievelingspaard te posten...![]()
http://m.youtube.com/watch?v=HjrtHootZKk
OMG, arm dier. Wat zijn de iberische paarden toch vergevingsgezind.
russel schreef:Ter verduidelijking. oxidado is ook geen paard wat voor de dressuur alleen gebruikt wordt, is ook niet alleen voor dat werk getraind en ook kwa bouw niet echt in het voordeel.
Babootje schreef:Eens. Spaans trauma is toch wel een redelijk bekende uitdrukking.
Vera schreef:Jasmijn, er zijn toch echt voldoende ongereden jonge paarden met aanleg te vinden of paarden die gewoon normaal worden aangereden. Misschien niet de juiste kontakten gehad?
Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan. De mijne wordt nu sinds mei dit jaar dresuurmatig gereden met elke week les maar lengtebuiging is iets waar we steeds weer aan punniken en iets wat hij moeilijk vindt.
Hij is helemaal nagekeken dus daar ligt het niet aan. Zijn korte lijf maakt het hem niet makkelijk en uitzwaaien is wel heel verleidelijk en een stuk makkelijker.
russel schreef:Ja de lengte buiging, wilde het niet benoemen, ben met een jong paard bezig en hij gaat als een blok door de bochten, ben dus niet de enige en heeft elke keer maar weer de aandacht....ook ruggebruik is nu ineens moeilijk geworden, terwijl aan de voorkant het lijkt alsof alles kado is vanuit de achterkant, omdat die zo sterk is en met kracht. Zo heel anders dan met mijn kwpner...
Dit stukje zal ook veel meer tijd gaan kosten..en gelukkig heb ik goede instruktie met iemand die ook klassiek is opgeleid...
russel schreef:O Nombrado ongetwijfeld, maar dat deed hij al vanaf dag 1, voelt nl veilig voor hem, het zwabbert al stukken minder ..
russel schreef:Ja de makkelijke kant gaat ind goed, de moeilijke kant duurt lang.....ze zijn zo slim dat ze gaan meedenken, maar ook gaan meedenken hoe het voor hun ook kan en makkelijker kan...
We blijven nu al een paar weken haken op dit stukje...aan het eind van de les gaat het beter, aan begin van de les weer niet...
Nombrado we zijn wel bezig met mooie voltes, om daar straks niet tegen aan te lopen...nu is alles nieuw en straks moet ik teruggrijpen op iets wat hij al zou moeten doen. Soepel op beide buigingen vind ik wel belangrijk. Nu is hij nog steeds te scheef, maar een stuk minder scheef dan in het begin. Buigingen hebben we na een paar keer met alleen de bak doorgaan, meegenomen.
Longeren hebben we 3 maanden gedaan. Maar zoals je weet zijn de meesten zo braaf en weinig onder de indruk, dat je er best makkelijk een zadel oplegt en gewoon gaat rijden..
Vera schreef:Wat betreft de lengtebuiging ben ik met je eens, het is ook een moeilijk punt bij veel PRE's, ik loop er zelf ook tegenaan.
nombrado schreef:Deze paarden worden naar Nederland vervoert, omdat de Nederlander nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Tja, dan krijg je dat.Dat heb je overigens hier in Nederland net zo...Voor een goede PRE met papieren ben je nu eenmaal (afhankelijk van bloedlijn en aanleg) minimaal 15000 euro kwijt.Dat geld voor een goede KWPN er net zo
nombrado schreef:jasmijn. Ik denk ook niet dat de PRE een type paard voor jou zal zijn.of je moet minimaal 35000 euro te besteden hebben, dan kan ik wel het paard voor je vinden