Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NessesDuke schreef:Ja dat is het hoor!! Vertrouwen in jezelf en dat door naar je paard...
daar zijn wij ook heel erg mee bezig!
NessesDuke schreef:Ik heb gisteren geleerd dat als mijn houding gespannen is dat Nes ook gespannen is!
en daardoor niet mijn "hulpen" snapt... dus minder gespannen erop zitten.. makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..
maar toen ik meer ging zitten op mijn kont en minder mijn kuiten aanspande dat ie het toen pas ging begrijpen!
debravanesch schreef:NessesDuke schreef:Ik heb gisteren geleerd dat als mijn houding gespannen is dat Nes ook gespannen is!
en daardoor niet mijn "hulpen" snapt... dus minder gespannen erop zitten.. makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..
maar toen ik meer ging zitten op mijn kont en minder mijn kuiten aanspande dat ie het toen pas ging begrijpen!
Wat hiervoor kan helpen is een zitles, uiteraard is dit weer een grote stap voor een ruiter, ik spreek uit ervaring.
Onder begeleiding aan de longe, de 3 gangen zonder beugels, dan eens zonder teugels en tot slot geen van beide. Dit is niet alleen goed voor je houding, maar ook voor je zelf vertrouwen en als dit een boost krijgt, ga je minder gespannen op je paard zitten.
Uiteraard moet je ook een paard hebben dat goed aan de longe loopt hiervoor. Maar als je er de moed voor vindt, is het zeker een aanrader
NessesDuke schreef:Ik heb gisteren geleerd dat als mijn houding gespannen is dat Nes ook gespannen is!
tineke8889 schreef:@Wilke93: Ik heb niet het idee dat mijn paard echt een "ander paard" is als ik erop zit (bang) of mijn zus (niet bang). Het is meer dat sommige dingen versterkt worden, maar echte nieuwe trucjes doet ze niet. Dus ik denk dat je, ook als je zelf niet bang bent, nog redelijk kunt inschatten hoe een paard is met een bang iemand erop. (bijvoorbeeld: de mijne is heel schrikkerig, en dat is erger als ik rijd dan als mijn zus rijd. Maar ze bokt of steigert niet, dat gaat ze bij mij ook niet opeens doen)
Succes vanavond!
tineke8889 schreef:Goed bezig! Zo'n eigenaar heb je nodiggewoon lekker de tijd nemen en kleine stapjes tegelijk, dan komt het vanzelf goed!
Bij mij ging het ook goed, mijn vriend was mee en heeft foto's gemaakt en ik heb met touwtje gereden, maar instappen en uitstappen doe ik zonder touwtje en dat ging al best ontspannen![]()
Ik heb van een stalgenootje een slofteugel geleend, ze zei dat je die ook terug aan je singel kunt vastmaken zodat je ze niet hoeft vast te houden, dus dat ga ik morgen misschien proberen.
Nessesduke hoe ging het?
tineke8889 schreef:Hmm dan zal ik even kijken of er iemand is om het aan te vragen morgen, anders blijf ik het doen zoals nu