Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NessesDuke

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:00

Ja dat is het hoor!! Vertrouwen in jezelf en dat door naar je paard...
daar zijn wij ook heel erg mee bezig!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:09

NessesDuke schreef:
Ja dat is het hoor!! Vertrouwen in jezelf en dat door naar je paard...
daar zijn wij ook heel erg mee bezig!

Haha goed om te weten :+
Ik ben gewoon bang dat m'n bijrijdpaard wegschiet oid door mijn eigen angst. Die eigenaren die er op rijden zijn niet bang dus dat paard heeft weinig met bange mensen te maken :P Dus misschien weten die niet hoe die daar op reageert? Of denk ik nu te ver? :')

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:51

Ik heb gisteren geleerd dat als mijn houding gespannen is dat Nes ook gespannen is!
en daardoor niet mijn "hulpen" snapt... dus minder gespannen erop zitten.. makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..

maar toen ik meer ging zitten op mijn kont en minder mijn kuiten aanspande dat ie het toen pas ging begrijpen!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:59

NessesDuke schreef:
Ik heb gisteren geleerd dat als mijn houding gespannen is dat Nes ook gespannen is!
en daardoor niet mijn "hulpen" snapt... dus minder gespannen erop zitten.. makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..

maar toen ik meer ging zitten op mijn kont en minder mijn kuiten aanspande dat ie het toen pas ging begrijpen!

Wat hiervoor kan helpen is een zitles, uiteraard is dit weer een grote stap voor een ruiter, ik spreek uit ervaring.
Onder begeleiding aan de longe, de 3 gangen zonder beugels, dan eens zonder teugels en tot slot geen van beide. Dit is niet alleen goed voor je houding, maar ook voor je zelf vertrouwen en als dit een boost krijgt, ga je minder gespannen op je paard zitten.
Uiteraard moet je ook een paard hebben dat goed aan de longe loopt hiervoor. Maar als je er de moed voor vindt, is het zeker een aanrader

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:22

Klinkt goed, maar zo ver zijn wij nog niet hahaha
dat durf ik nog niet hoor hahaha

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:30

Komt wel, rustig opbouwen. En ik heb ook wel een lesgever die me vertrouwen geeft. Ik vertrouw erop dat hij weet wat ik kan. Dat doet ook veel, want ondertussen heb ik ook al gesprongen tot 70cm

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:36

ow whowwwie zeg!!! wat gaaf! ja dat kan nes ook heel goed springen.. hoop dat ik dat ook ooit aandurf!
en ja we doen rustig aan.. ik heb geen haast :) nessie blijft lekker bij mij :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:37

debravanesch schreef:
NessesDuke schreef:

Wat hiervoor kan helpen is een zitles, uiteraard is dit weer een grote stap voor een ruiter, ik spreek uit ervaring.
Onder begeleiding aan de longe, de 3 gangen zonder beugels, dan eens zonder teugels en tot slot geen van beide. Dit is niet alleen goed voor je houding, maar ook voor je zelf vertrouwen en als dit een boost krijgt, ga je minder gespannen op je paard zitten.
Uiteraard moet je ook een paard hebben dat goed aan de longe loopt hiervoor. Maar als je er de moed voor vindt, is het zeker een aanrader

als ik dan op een paard zit die ik helemaal ken en 100% vertrouw zou ik dit wel durven haha :P

NessesDuke schreef:

Ik zit nu ook nog niet goed hoor, hang iets naar voren omdat ik zo gespannen zit :P

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:27

@Wilke93: Ik heb niet het idee dat mijn paard echt een "ander paard" is als ik erop zit (bang) of mijn zus (niet bang). Het is meer dat sommige dingen versterkt worden, maar echte nieuwe trucjes doet ze niet. Dus ik denk dat je, ook als je zelf niet bang bent, nog redelijk kunt inschatten hoe een paard is met een bang iemand erop. (bijvoorbeeld: de mijne is heel schrikkerig, en dat is erger als ik rijd dan als mijn zus rijd. Maar ze bokt of steigert niet, dat gaat ze bij mij ook niet opeens doen)
Succes vanavond!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:40

tineke8889 schreef:
@Wilke93: Ik heb niet het idee dat mijn paard echt een "ander paard" is als ik erop zit (bang) of mijn zus (niet bang). Het is meer dat sommige dingen versterkt worden, maar echte nieuwe trucjes doet ze niet. Dus ik denk dat je, ook als je zelf niet bang bent, nog redelijk kunt inschatten hoe een paard is met een bang iemand erop. (bijvoorbeeld: de mijne is heel schrikkerig, en dat is erger als ik rijd dan als mijn zus rijd. Maar ze bokt of steigert niet, dat gaat ze bij mij ook niet opeens doen)
Succes vanavond!

Ah okee, ja ik vind dat wel moeilijk inschatten opzich, zeker vanuit mijn ogen omdat ik bang ben als je begrijpt wat ik bedoel? Maar jij denkt dus dat zij dat wel kunnen inschatten? :P Ik hoop het haha. Paard zal niet snel bokken/wegspringen/steigeren of iets dergelijks en voelde voor mij de vorige keer best wel rustig aan. Alleen als je er dressuurmatig te veel van gaat vragen kan ie een beetje moeilijk doen omdat ie er geen zin in heeft. Maar voor mij is het alleen recreatief en niet dressuurmatig, dat kan later nog komen. Dank je wel! :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:33

Hè balennn, kan vanavond niet rijden want ze gaan slepen in de bak voor 'n wedstrijd. :( Had me net mentaal voorbereid. Nu gaan we zondagmiddag rijden. Ben ik iniedergeval wel van m'n spierpijn af haha :P

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:05

Oh dat is rot! Heb je je net voorbereid.. Maar nu kunnen weer zondag samen, dan ga ik weer voor het eerst zonder instructrice :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:30

succes Tineke! gaat wel goedkomen toch :)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:41

Denk het wel, bizar hoe snel een positieve ervaring kan zorgen dat je weer een beetje zin krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:42

tineke8889 schreef:
Denk het wel, bizar hoe snel een positieve ervaring kan zorgen dat je weer een beetje zin krijgt!

ti's eigenlijk net als een negatieve ervaring, je zal het niet snel vergeten ;)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:06

Haha dan gaan we d'r zondag samen voor! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:12

Wilke93 schreef:
Haha dan gaan we d'r zondag samen voor! :j

overheen gelezen denk ik, jij ook succes dan! :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:19

Haha dank je wel! :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:25

Balen van nu!! Maar zondag gaat helemaal goed komen!!

Ik heb vanaaf ook niet gereden, ik ga morgen weer!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:46

Ik leef nog, woew! Was al minder zenuwachtig dan de vorige keer :j Ik ging op de fries ipv de andere waar ik de vorige x op heb gereden, friesje moest bereden worden. Luistert goed maar is zo voorwaarts haha. Maar merkte gewoon dat ik wat meer ontspannen ben en dat ik het niet zo vaak meer voor me zag hoe het paard weg schiet waar ik vanaf was gevallen. Dus die les in de manege heeft goed geholpen :j
Wel aan de longe gebleven, maar dat komt wel een keer :) Maar er zijn dus 3 paarden die ik mag bijrijden, die waar ik de 1e x op reed, een fries, en een Arabier, maar die is nog te pittig voor me en is wat jonger, dus dat komt later misschien nog.

Oh en ik heb gewoon gezegd dat ik bang was dat ik ze tot last ben met m'n angst, maar dat is niet zo :o Als het wel zo was had hij het ook gezegd zei die haha. Hij vind het veel belangrijker dat hij iemand heeft die goed met z'n paarden om gaat :)

Hoe ging het bij jullie Tineke en NessesDuke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:37

vind t echt goed dat je dat gewoon gezegd hebt! lucht wel op zeker? en wat een fijne reactie zeg, heb je geluk mee hoor, zulke mensen! :)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:42

Goed bezig! Zo'n eigenaar heb je nodig :) gewoon lekker de tijd nemen en kleine stapjes tegelijk, dan komt het vanzelf goed!
Bij mij ging het ook goed, mijn vriend was mee en heeft foto's gemaakt en ik heb met touwtje gereden, maar instappen en uitstappen doe ik zonder touwtje en dat ging al best ontspannen :)
Ik heb van een stalgenootje een slofteugel geleend, ze zei dat je die ook terug aan je singel kunt vastmaken zodat je ze niet hoeft vast te houden, dus dat ga ik morgen misschien proberen.
Nessesduke hoe ging het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:50

tineke8889 schreef:
Goed bezig! Zo'n eigenaar heb je nodig :) gewoon lekker de tijd nemen en kleine stapjes tegelijk, dan komt het vanzelf goed!
Bij mij ging het ook goed, mijn vriend was mee en heeft foto's gemaakt en ik heb met touwtje gereden, maar instappen en uitstappen doe ik zonder touwtje en dat ging al best ontspannen :)
Ik heb van een stalgenootje een slofteugel geleend, ze zei dat je die ook terug aan je singel kunt vastmaken zodat je ze niet hoeft vast te houden, dus dat ga ik morgen misschien proberen.
Nessesduke hoe ging het?

vraag dat stalgenootje of ze misschien ook even wilt helpen hem goed te bevestigen? heb overigens nog nooit gehoord dat je een slof weer terug aan de singel kan bevestigen, maargoed betekend niet dat het niet kan ;) maar wil zeggen dat je oppast dat je m niet te strak omdoet dan, slof is een strenge en niet fijne hulpteugel als ie verkeerd gebruikt wordt

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:00

Hmm dan zal ik even kijken of er iemand is om het aan te vragen morgen, anders blijf ik het doen zoals nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:05

tineke8889 schreef:
Hmm dan zal ik even kijken of er iemand is om het aan te vragen morgen, anders blijf ik het doen zoals nu

mag ik vragen waarom je het met slof wilt proberen? wil je echt niet afkraken ofzo hoor, maar aan je verhalen van de afgelopen keren kan ik opmaken dat het wel goed gaat (toch?), waarom wil je iets anders dan?