Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superwoman schreef:Valse knik is heel letterlijk. Dan zit er echt een knikje (1 punt/nekwervel) in. De hals moet als een halve ronde maan zijn, zonder knikje.
Nayomie schreef:Ik zit met een vraag. Mijn leasepony hangt graag aan het bit zodra hij aan de teugel moet lopen. Oftewel, hij is te lui om zijn eigen hoofd te dragen. Hoe kan ik dit oplossen?
herculesje schreef:superwoman schreef:Valse knik is heel letterlijk. Dan zit er echt een knikje (1 punt/nekwervel) in. De hals moet als een halve ronde maan zijn, zonder knikje.
Maar ik weet, uit ervaring, dat een paard ook in de krul getrokken kan lopen zonder een echte duidelijke knik te zien. Dus ik vroeg me af welke spieren je echt wel of niet moet zien opbollen in de hals.
Nayomie schreef:Ja, ik heb les.Ook daar wordt gezegd, dat ik hem voorwaarts moet laten lopen, maar als ik dat eenmaal doe, dan heeft hij ineens moeite lijkt het wel om aan de teugel te lopen. Of hij weigert gewoon.
it_is_me schreef:Afgelopen vrijdag weer les gehad in een groepsles op een manegepaard. Dit keer op een paard wat liever rustig loopt dan snel en nogal met zijn hoofd in de lucht kan lopen. Omdat ik voorgaande keren steeds zo'n spierpijn in mijn schouders en rug kreeg en dat gepluk aan de teugel toch ook niet de juiste manier vond ben ik deze les met een langere teugel gaan rijden en mijn aandacht gelegd op het voorwaarts rijden. Op een gegeven moment voelde ik hem met zijn hoofd zakken en vooral in wendingen werd hij fijn nagevelijk en licht in mijn handen. Rechtuit kwam de neus wel weer meer omhoog. De instructrice gaf aan dat ik de teugels korter moest maken, wat ik niet deed. En het hoofdschudden moest ik afstraffen... Maar dit is toch eigenlijk ook een teken dat hij mijn hand aan het opzoeken was, wat juist goed is? Na deze les heb ik zelf helemaal geen spierpijn in mijn schouders en rug gehad, dat vond ik wel erg fijn!
Welke tips zouden jullie mij kunnen geven om het paardje toch nog wat meer op te pakken zonder dat hij aan de teugels terugtrekt en ik spierpijnvrij blijf.
superwoman schreef:Nayomie schreef:Ja, ik heb les.Ook daar wordt gezegd, dat ik hem voorwaarts moet laten lopen, maar als ik dat eenmaal doe, dan heeft hij ineens moeite lijkt het wel om aan de teugel te lopen. Of hij weigert gewoon.
Simpel....dan doe je het nog niet goed genoeg....
Aan de teugel rijden begint van achter (moter) en dan is het belangrijk om het paatd niet te storen in z.n beweging en de juiste (lichte) aanleuning te hebben en houden.
En dat staat er simpel,maar is dus heel lastig.
superwoman schreef:jij deed het goed.
Het hoofdschudden kan een reactie zijn op teveel druk (logisch wanneer je last van je schouders en rug krijgt, dat dan de druk (veelste) hoog is)
Het hoofdschudden moet je ook niet afstraffen, dat is een signaal van het paard dat je iets niet goed doet of er iets niet goed is (zoals zadel of bijv zelfs in z'n lijf pijnlijk is, etc)
Vooral niet alleen voorwaarts rijden, maar steeds een paar pasjes naar voren en weer terug nemen op je zit (schakelen)
kim_dura schreef:Hebben jullie misschien ook (leerzame) fotos van foute en goede knik om het zo maar even te zeggen?
Ik zie het meestal wel alleen zou van jullie graag zien wat goed en fout is zodat ik zeker weet dat ik het goed 'raad'.
Wat mij ook opvalt is dat als ze in de 'krul' worden 'getrokken' dat de neus veel meer naar de borst toe zit.
Wat mij dan ook opvalt, is dat je dit ook heel vaak nog op hoger niveau ziet.
Wordt daar bij de hogere niveaus niet zozeer op de manier HOE gelet of is dat pas van een bepaald niveau ofzoiets?
Ik heb wel veel vragen :s