Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:39

Jeetje zeg, wat een verschil!!! Super hoor!!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 08:59

Leuk dat jullie een foto- en filmverslag willen delen. Het ziet er goed uit. Mooi kleurtje heeft Suus.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:26

Oh men, ik had een hele uitleg getypt, valt mijn laptop ineens uit. :\ Nou ja, nog maar een keer dan...

LiVetime schreef:
Heb al veel rassen gereden, maar de IJslander nog nooit. Vraag me iedere keer weer af of de training van een IJslander zo heel anders is dan een standaard pony? Zie ook eigenlijk nooit IJslanders nageeflijk lopen. Goed dressuurmatig gereden IJslanders ook niet..

Als je een vierganger hebt (dus met tölt, zonder telgang) met een voorkeur voor draf dan is je paard makkelijk dressuurmatig te rijden. Sterker nog, om zulke paarden goed te kunnen tölten moet je ze goed op hun achterhand kunnen zetten en daar is dressuurwerk voor nodig. Het is vast geen verrassing dat zulke paarden mijn voorkeur hebben. :)) Heb je een paard dat veel laterale aanleg heeft, maar de gangen minder makkelijk kan scheiden en dus in stap en tölt ipv van een viertakt makkelijk naar telgang neigt, dan wordt je training anders. Dat soort paarden worden vaak lateraal bij teugeldruk of gaan moeilijk in draf, of vallen bij draf makkelijk in tölt als je bijvoorbeeld de teugels iets oppakt of je buikspieren aanspant. Veel mensen hebben zo'n IJslander omdat ze vaak makkelijker in tölt te zetten zijn dan een vierganger, maar de kwaliteit van alle gangen is dan minder. Dan heb ik het trouwens over het gemiddelde recreatiepaard in Nederland, niet over de sportpaarden. Gangenpaarden moet je leren tölt en draf van elkaar te onderscheiden. Je hebt met een gangenpaard niet altijd automatisch draf als je in stap aandrijft naar een volgende gang. Sommige paarden gaan tölten, anderen draven en er zijn ook paarden die een mix doen van beide. Er is niet 'een hulp' om een gangenpaard in tölt te zetten. Bij de ene moet je em eerst verzamelen, bij de ander moet je juist veel meer loslaten.

Vroeger (en helaas zijn ze er nog steeds wel) waren er veel mensen die vonden dat als je een IJslander had je niet hoefde te draven of galopperen. Je hebt immers een IJslander voor de tölt en dat zit zo lekker! Bovendien waren ze bang dat de kwaliteit van de tölt achteruit zou gaan als je de andere gangen zou rijden, maar de spiergroepen die je in draf en galop gebruikt maken een paard juist soepel en daan wordt de tölt ook beter van. Dressuurwerk was ook maar onzin, gelukkig zie je daar steeds meer verandering in. Mensen worden zich ervan bewuct dat het anders moet en trainen hun paarden nageeflijk, rijden meer in de bak, werken aan de soepelheid van hun paarden. Helaas zie je in de wedstrijden nog teveel dat ruiters die hun paarden met hun kop in de lucht rijden (en dus met meer knieactie) meer punten krijgen dan ruiters die hun paard netjes nageeflijk rijden en met goed ruggebruik, maar iets minder spectaculaire gangen. Dan heb ik het nog steeds over de regionale wedstrijden en niet het topniveau. Zolang de jury dat blijft doen zal de verschuiving naar meer nageeflijk trainen stagneren, dat vind ik jammer.

Even wat filmpjes en plaatjes ter illustratie

Afbeelding
Dit ben ik met Jonas in 2006. Hij is dressuurmatig erg goed gereden, nageeflijk te rijden in de drie basisgangen, kent de zijgangen, maar heeft weinig tölt. Hij heeft leren tölten op de ouderwetse manier, dus met zijn hoofd omhoog en een flinke onderhals erop. Zie filmpje hieronder. Ik tölt niet meer met hem, omdat hij door artrose in zijn achterbenen zijn achterhand niet meer zo kan dragen. Het filmpje is gemaakt in januari 2008. Het is allemaal niet zoals het zou moeten, maar ter illustratie wel even leuk. Je ziet hier dus een tölt die meer diagonaal is dan een viertakt, in een ongewenste houding. Hij wil veel te hard om eronder uit te komen, ik heb geen cap op, echt fantastisch. :+

Mijn vorige paard Kveld, net als Jonas een vierganger met veel draf. Heb hem zelf opgeleid en ruim een jaar geleden verkocht.
Afbeelding

Hoe het eigenlijk moet. Wereldkampioenen Johann Skulason en zijn paard Hvinur. Vooral zijn sneltempo tölt is zoo gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:49

@Imre: Iets wat ik me altijd afvraag bij IJslanders, vaak zie je toch vrij lange en soms zware volwassen kerels op (in mijn ogen) toch kleine pony's. (bijvoorbeeld http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-289.jpg of http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-478.jpg)
Als ik een plaatje zie als deze twee, dan zie ik op foto 1 een ruiter die mij te zwaar lijkt, en de tweede is zo lang is dat ik me afvraag hoe je ooit nog goede beenhulpen kunt geven.
In het IJslanderwereldje is dat volgensmij vrij normaal? Zijn IJslanders dan echt sterker? Waarom is iemand met zo'n lengte op een IJslander normaal en op een (ik noem maar wat) new forest niet?

Geen kritiek op jou hoor, ik vind jou foto's met Jonas en Kveld er prima uitzien :j

Met ponymans gaat alles zijn gangtje. Het spelen met binnen en buitenstelling in stap gaat nu echt goed. Op een volte 10 meter kan ik zo omstellen naar binnen en buiten zonder dat hij tegen de hand komt, hij blijft simpel stappen met los contact. Ook kan ik hem tegenwoordig al steeds beter instellen op de hoogte die ik wil. Toen ik ponymans net had wilde hij alleen maar hoog in een strak krulletje, nu kan ik hem ook gemakkelijk lager instellen, laten halsstrekken, wat hoger instellen zonder strak te worden etc.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:34

Ik heb zo heerlijk gereden vandaag.
Gisteren was ze wat gespannen omdat er (en dat is niet overdreven) continu straaljagers erg laag heen en weer overvlogen :Y)
Maar vandaag was ze heel relaxed. In stap ging het echt superfijn en leuk en goed en in draf had ik zelfs ook een paar momentjes waarbij ze d'r hals ontspannen liet zakken (en die zijn zeldzaam :+ )
Jeeee! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:05

Fijn Eefske!

Die van mij was gister bommetje.. dankzij een schreeuwende instructrice tegen haar lesklant aan de kant en een lesklant die later haar paard vlak naast mij een rotschop verkocht waar [***] zo van schrok dat ze met 4 benen de lucht in ging.

Ze reageerde nog heftiger dan het paard in kwestie.. daarna ook nog een vluchtspurt toen de kar de bak in kwam om de bak te slepen (die ze normaal nooit zo eng vind maar ze had echt stress door dat geschreeuw en getrap..)

Vond het zo sneu.. heb die instructrice wel even aangesproken want de regel is dat er alleen lesgegeven mag worden met oortje.. niet sneu van de instructie.. maar vond t sneu voor [***].. die was hartstikke braaf, die reed daar op de volte en zij begon ineens te schreeuwen dat die andere knol door moest lopen.. daar schrok ze heel erg van.. gelijk rug weg en onderhals erop :(

En nu vanmiddag wedstrijd.. hoop dat ze een beetje bedaard is.. :(:)

Zo nerveus als gister heb ik haar nog niet eerder meegemaakt :n

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:22

Even iets van hele andere orde: knollentuin heeft een ban gekregen en mag 2wkn niet op bokt. Heb nog geen idee hoe en wat. Ga haar straks even bellen. Zo had me vannacht een smsje gestuurd. Met de vraag of ik het hier even wilde melden. Dus bij deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:38

Dank je wel voor het melden. Wat stom zeg :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:55

Ik weet niet of dat stom is. Er wordt niet zomaar geband, we weten niet waarom er is geband en zolang je niet 2 kanten van het verhaal weet kun je daar niet over oordelen vind ik.
Maar goed, dat is mijn mening. Ze kan altijd nog bezwaar indienen als ze zelf vindt dat het onterecht is. ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:17

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:13

Als het naar aanleiding is van dat topic, dan zou het waarschijnlijk om haar laatste post gaan, denk ik zo :+
Je tegen een mod richten is ook niet echt heel erg slim.

@svdijk86.. Ik zou me echt heel erg boos hebben gemaakt. Arm dier :(:)
Maar ik ben dan ook snel compleet iemand anders als ik zou oefenen voor concours en ik zou last hebben van bepaalde mensen :o
Heb zelfs een voorbeeld: De laatste keer dat ik oefende voor concours reed ik met een vrouw in de bak die ik de he-le tijd tegen kwam tijdens het oefenen van mijn proef, en wel op de hoefslag.
Tot ik het zo zat was dat ik heel boos zei: "De volgende keer dat je tegen kom sla ik je van je paard af!"
Oeps :o Dat was zelfs maanden daarna nog onderwerp van gesprek bij ons op stal. Was een onderling concours nlk..
En voor dat soort dingen was ik altijd zo onwijs gespannen dat ik kon ontploffen om de kleinste dingetjes.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:17

Ik lees hier ook al weer een tijdje mee, goede tips komen er hier voorbij zeg.

Mijn paardje en ik zijn ook weer op nul begonnen, met goede begeleiding komen we een heel eind.
Nu net een week op "bootcamp" geweest bij mijn instructrice.. Gek, hoe het allemaal goed gaat als zij naast je staat. (resultaat in mijn profiel.. bedenk je dan dat we 4 dagen geleden nog geen rondje de bak door kwamen)
Vanmiddag nog een lesje, en dan weer naar huis..
Nu moeten we zelf gaan bevestigen wat we geleerd hebben.. zal een hele klus worden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:34

Ik ken het Olikea :j
Ik heb vorig jaar 2x een week op training geweest bij mijn instructrice intern.
Toen ik daarna weer met mijn paard terug ging viel ik in een gat. Ik miste de begeleiding heel erg.
Maar goed, na een weekje training zat mijn hoofd ook propvol met informatie en is het daarna dus zaak om alles te verwerken.
Punt voor punt dingen oppakken die je hebt geleerd en niet alles gelijk in 1x willen kunnen zou ik adviseren :D Jaja.. hier spreekt een ervaringsdeskundige op het gebied van 'het moet NU' :')

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:36

@livetime.. daar ben ik ook een beetje bang voor..
Gelukkig komt ze voortaan 1x per maand les geven bij mij op stal..
Hopelijk houd dat de vaart erin..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:44

Ik had ook maandelijks les hoor. Maar toch.. je hebt tijd nodig om alles te verwerken en het je eigen te maken. Dat vond ik lastig om mezelf die tijd te gunnen.
Inmiddels sta ik bij mijn instructrice op stal en gaan we in volle vaart vooruit.. gelukkig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:30

Ik heb 1 keer per 2 weken les, als ik vaker les, kan ik mijn huiswerk niet oefenen ;)

Hier ook paard dat niettegen schreeuwen en andere ruiters die schoppen/tikken geven kan. Hij schiet ook in de stress, maar kan hem er tegenwoordig sneller uithalen.

Ik heb een poging tot m2 proef op film, wat een aanfluiting _O-

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:58

Ik les minimaal 1x per week. Ik train iedere dag. Ik les niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn lesklanten, om nieuwe inzichten te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:14

Ik train niet iedere dag, paard heeft nog 1 dag vrij en ik rijd hem samen met moeder, dus rijd zo'n 3 keer per week.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:33

MyWishMax schreef:
Ik heb 1 keer per 2 weken les, als ik vaker les, kan ik mijn huiswerk niet oefenen ;)

Hier ook paard dat niettegen schreeuwen en andere ruiters die schoppen/tikken geven kan. Hij schiet ook in de stress, maar kan hem er tegenwoordig sneller uithalen.

Ik heb een poging tot m2 proef op film, wat een aanfluiting _O-

Ja knudde is dat he.. pffff! EN het stomme is door de ruiter voor mij werd ze met sporen EN zweep gereden.. en echt ik sla haar NOOIT.. ik geef ook nooit tikken, ik leg alleen het zweepje aan.. maar als ik hem pak wordt ze zooo rennerig... alsof ze denkt ik krijg slaag :Y) Gelukkig heb ik m in de M toch niet nodig.

En donderdag bij mn les riep er iemand deur vrij.. staat mn vader voor me die riep heel hard JA terug.. die van mij stoof gelijk weg op dr achterbenen.. :')

Vandaag wel netjes gereden op wedstrijd.. 196 en 194 en 1e en 3e.. dus ik weer trots :D en dat terwijl ze in de 2e proef in zowel linker als rechtergalop het even flink op een spurten zette :')om nix.. gekke merrie. Heb gewoon door kunnen sturen en toen kwam ze ook wel terug.. had voor mn 2e proef in galop wel 5en en 4en maar dik opgehaald met 7ens en 8en dus PFIEUW! Volgens mij was mn zadel iets verschoven en reageerde ze daar gewoon heel heftig op. Ze is natuurlijk erg gevoelig.. Na het rijden had ik mn zadel gelijk goed gelegd en buiten toch nog even losgereden en gegalopeerd en toen ging het hartstikke goed.. (hij lag niet echt op dr schouders ofzo maarja tis toch al zo'n prutsmuts.)

Was me het dagje wel iig _O-

Hahahahaha knollentuin een ban... ik snap niet dat mensen nog op dior_bokt ingaan.. iedere dag opent ze nieuwe topics en heeft altijd de moeilijkste verhalen en problemen. Zou me niets verbazen als het een SA is van een modje zelf. :') Vaak zijn het topics met hetzelfde soort problemen als die op Poetsplaats geopend worden btw. Daarom reageer ik ook nooit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:59

Eerlijk gezegd vind ik het best wel miereneuken (excusez le mot) als KT daarom is geband. Pfff soms...is het regime wel erg streng (of word ik nou ook geband om deze uitspraak)

@Svdijk gefeliciteerd met je dikke punten en prijzen! Top!

Vanmiddag heb ik best fijn gereden, het voorzichtige bij mezelf is er een beetje af en ik durf er weer een beetje aan te gaan rijden. Vrijdag CR-les *\o/*, voor het eerst sinds tijden. Ik heb er zin in, en ik ben benieuwd of de juf ook vindt dat mijn paard verbeterd is door de osteopaat, zadelmaker en de rust...
Vroeger had ik wel elke week les, en toen ik in het Z reed zelfs 2 keer per week. Nu kan ik dat qua tijd niet meer bezetten en bovendien is mijn huidige instructrice behoorlijk duurder, dus elke week lessen kan ik helemaal niet betalen. Ik hoop het nu eens in de 4 weken vol te houden en dan evt in het voorjaar naar eens per 3 weken ofzo. Daarnaast heb ik nog springles (nu al sinds oktober niet meer), ongeveer eens in de 2 a 3 weken. En dan nog 1x per week les bij de vereniging, maar daar leer ik niet zo gek veel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:03

We weten nog niet zeker of ze daarom een ban heeft gekregen, het is een vermoeden ;)
Misschien weet Japeloup inmiddels meer?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:13

Goedenavond, ik werd gemist ;)

Heb de afgelopen week vrij gehad en ben zo heerlijk bezig geweest met de paarden. Echt, ik zou er zo voor tekenen om het fulltime te gaan doen.

Morgen met de koffie en lunchpauze zal ik even bijlezen want op mijn telefoon met dramatische internetverbinding gaat dat niet zo vlot.

Afgelopen week twee kinders geholpen met de voorbereiding voor de kringkampioenschappen en beide mogen door naar de regio en hadden aanzienlijk beter en fijner gereden dan de voorgaande wedstrijden. Ben dus nu een trotse juf!

Mijn eigen paarden gaan heel fijn. Heb met What de PsG proef gereden en dat was hard werken maar viel erg mee. Vol goede moed dusnaar het zomerseizoen toe.
Met Zoo ga ik Z2 debuteren op korte termijn. Ben erg benieuwd. :))

De rest gaat zo zijn gangetje.

Morgen lees ik dus even bij en zal ik ook reageren hoor :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:33

Blijheid schreef:
@Imre: Iets wat ik me altijd afvraag bij IJslanders, vaak zie je toch vrij lange en soms zware volwassen kerels op (in mijn ogen) toch kleine pony's. (bijvoorbeeld http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-289.jpg of http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-478.jpg)
Als ik een plaatje zie als deze twee, dan zie ik op foto 1 een ruiter die mij te zwaar lijkt, en de tweede is zo lang is dat ik me afvraag hoe je ooit nog goede beenhulpen kunt geven.
In het IJslanderwereldje is dat volgensmij vrij normaal? Zijn IJslanders dan echt sterker? Waarom is iemand met zo'n lengte op een IJslander normaal en op een (ik noem maar wat) new forest niet?

Geen kritiek op jou hoor, ik vind jou foto's met Jonas en Kveld er prima uitzien :j

Beenhulpen als je op zulke kleine paarden rijdt gaat net even wat anders. In de IJslanderwereld wordt vooral met je gewicht gereden en is het heel normaal om met je bovenbenen te sturen en te begrenzen. Bovendien heb je natuurlijk nog het bovenste deel van je kuit. Maar je hulp verfijnen met een spoortje wordt wat ingewikkeld als je met je voeten zo'n eind onder je paard uit komt. :))

Iedereen die op een IJslander stapt zal merken dat ze niet aanvoelen als een c-pony, hoewel ze er wel zo uitzien. Je hebt niet in de gaten dat je zo dicht bij de grond bent. Op IJsland hebben ze niets anders dan IJslanders. Hoe lang je ook bent, als je je schapen moet verplaatsen of een kudde paarden moet verweiden, dan stap je dus op je paard. Hoe groot of klein ie ook is. Omdat er grote mensen op kleine paarden rijden worden IJslanders pas laat beleerd. Op z'n vroegst met vier jaar, maar in de regel pas als ze vijf zijn. Wat vaak gedaan wordt is beleren in de zomer dat ze vier zijn geworden, dan weer in de opfok en het voorjaar dat ze vijf worden weer oppakken. Merries worden vaak met drie jaar gedekt (was met de mijne ook zo), zodat ze als ze vier zijn eerst een veulen krijgen en het jaar erop of na het afspenen beleerd kunnen worden.

Buiten IJsland zijn er natuurlijk paarden van allerlei soorten en maten en is de 'noodzaak' om zo'n klein paard te rijden eigenlijk niet aanwezig. Als ik geen IJslanders had, had ik vast wel een iets grotere pony/klein paard. Jonas is 1,34 en Schimmetje 1,38. :))

Rhys, van wie heb je die CR-les? Of had ik dat al eens gevraagd?

Vriendinnetje heeft vandaag op mijn witje gereden. Was al een tijd geleden. Ze vond haar enorm vooruit gegaan. *trots*

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:43

@Imre, ik les bij Vanda Oosterhuis, volgens mij hadden we dat al uitgewisseld idd :)

Ik heb 1 keer op een IJslander gereden en dat was echt een leuke ervaring. Bij het poetsen en opzadelen heb je idd het gevoel dat je met een shet bezig bent, maar als je opstapt is dat wel weg. Leuke beesten, maar ik houd het zelf toch maar bij de grote warmbloeden...Hoewel. Later als ik groot ben en als Venna te oud is, wil ik een Welsh Cob.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:59

Ik vind ijslanders ook leuk :j pittig wel :)