Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nou ja, nog maar een keer dan...LiVetime schreef:Heb al veel rassen gereden, maar de IJslander nog nooit. Vraag me iedere keer weer af of de training van een IJslander zo heel anders is dan een standaard pony? Zie ook eigenlijk nooit IJslanders nageeflijk lopen. Goed dressuurmatig gereden IJslanders ook niet..
Heb je een paard dat veel laterale aanleg heeft, maar de gangen minder makkelijk kan scheiden en dus in stap en tölt ipv van een viertakt makkelijk naar telgang neigt, dan wordt je training anders. Dat soort paarden worden vaak lateraal bij teugeldruk of gaan moeilijk in draf, of vallen bij draf makkelijk in tölt als je bijvoorbeeld de teugels iets oppakt of je buikspieren aanspant. Veel mensen hebben zo'n IJslander omdat ze vaak makkelijker in tölt te zetten zijn dan een vierganger, maar de kwaliteit van alle gangen is dan minder. Dan heb ik het trouwens over het gemiddelde recreatiepaard in Nederland, niet over de sportpaarden. Gangenpaarden moet je leren tölt en draf van elkaar te onderscheiden. Je hebt met een gangenpaard niet altijd automatisch draf als je in stap aandrijft naar een volgende gang. Sommige paarden gaan tölten, anderen draven en er zijn ook paarden die een mix doen van beide. Er is niet 'een hulp' om een gangenpaard in tölt te zetten. Bij de ene moet je em eerst verzamelen, bij de ander moet je juist veel meer loslaten. 

)

Dat was zelfs maanden daarna nog onderwerp van gesprek bij ons op stal. Was een onderling concours nlk..
Jaja.. hier spreekt een ervaringsdeskundige op het gebied van 'het moet NU'

MyWishMax schreef:Ik heb 1 keer per 2 weken les, als ik vaker les, kan ik mijn huiswerk niet oefenen
Hier ook paard dat niettegen schreeuwen en andere ruiters die schoppen/tikken geven kan. Hij schiet ook in de stress, maar kan hem er tegenwoordig sneller uithalen.
Ik heb een poging tot m2 proef op film, wat een aanfluiting
Gelukkig heb ik m in de M toch niet nodig.
en dat terwijl ze in de 2e proef in zowel linker als rechtergalop het even flink op een spurten zette
om nix.. gekke merrie. Heb gewoon door kunnen sturen en toen kwam ze ook wel terug.. had voor mn 2e proef in galop wel 5en en 4en maar dik opgehaald met 7ens en 8en dus PFIEUW! Volgens mij was mn zadel iets verschoven en reageerde ze daar gewoon heel heftig op. Ze is natuurlijk erg gevoelig.. Na het rijden had ik mn zadel gelijk goed gelegd en buiten toch nog even losgereden en gegalopeerd en toen ging het hartstikke goed.. (hij lag niet echt op dr schouders ofzo maarja tis toch al zo'n prutsmuts.)
Vaak zijn het topics met hetzelfde soort problemen als die op Poetsplaats geopend worden btw. Daarom reageer ik ook nooit.
, voor het eerst sinds tijden. Ik heb er zin in, en ik ben benieuwd of de juf ook vindt dat mijn paard verbeterd is door de osteopaat, zadelmaker en de rust...

Blijheid schreef:@Imre: Iets wat ik me altijd afvraag bij IJslanders, vaak zie je toch vrij lange en soms zware volwassen kerels op (in mijn ogen) toch kleine pony's. (bijvoorbeeld http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-289.jpg of http://hijkeresch.nl/wp-content/uploads ... ot-478.jpg)
Als ik een plaatje zie als deze twee, dan zie ik op foto 1 een ruiter die mij te zwaar lijkt, en de tweede is zo lang is dat ik me afvraag hoe je ooit nog goede beenhulpen kunt geven.
In het IJslanderwereldje is dat volgensmij vrij normaal? Zijn IJslanders dan echt sterker? Waarom is iemand met zo'n lengte op een IJslander normaal en op een (ik noem maar wat) new forest niet?
Geen kritiek op jou hoor, ik vind jou foto's met Jonas en Kveld er prima uitzien

pittig wel