Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:34

eigenlijk elan zou jij met duc veel overgang halt-achterwaarts-aandraven moeten rijden herhalen ,herhalen . niet eindeloos lang achterelkaar want ze worden er wel heet van,en het is pittig werk.
wbt het opvangen terwijl je naar voren rijdt is idd lastig want je moet m niet vasthouden, dat is gas geven met de handrem erop,het is de juiste afspraak met je paard maken dat ie op een ophouding bij je blijft en zodoende de energie onder je blijft ipv bij je wegloopt.
hoe je dat doet in je arm\hand? bedenk jezelf dat je met iemand hand in hand in een winkelstraat loopt, degene die bij je is wil graag naar de electronica en jij naar dat leuke jurkje in de etalage, je houdt een beetje tegen maar je trekt niet ,op het moment dat je voelt dat de weerstand afneemt ontspan je en leidt je naar jouw kant. het is opvangen,absorberen maar niet terugwerken

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:42

bedouin schreef:
Justkid knollentuin en ElanII fijne aanvullende posten!

Van mij was meer een vraag of liever meerdere vragen n.a.v. de uitleg :D
bedouin schreef:
Ik ga de uitleg eens goed laten doordringen, dat is wel lastig. :o
Er gaan een aantal leuke en goede ruiters aankomen binnenkort, dan kan ik mooi tips en truuks uitwisselen. :D

Lijkt me moeilijk om zo zonder feedback altijd maar alleen van alles uit te moeten proberen, dus wel heel fijn dat er goede ruiters aankomen, die jou misschien ook wat kunnen helpen.
@knoll: bedankt voor de fijne uitleg. Ik ga het eerst eens op me in laten werken, zodat ik het ook echt begrijp (het klinkt nu allemaal heel logisch hoor). Ik denk dat ik me tijdens het rijden inderdaad die plastische voorstelling moet maken... Ik ben een echte denker, mijn ruitergevoel is nog niet zodanig ontwikkeld dat ik het zo ff doe, maar ben wel heel blij met jouw uitleg.
Edit: ik ben dus nog niet aan het rijden zoals je weet maar grondwerk aan het doen, balkjes, doorgangen en zo. Mijn instructrice vertelde mij ook dat ik ook op de grond achteruit kan gaan zelfs over balkjes om Dúx ook meer op zijn benen te laten letten. Hij wordt daar meteen sterker van.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:50

Elan ik heb aan het achterwaarts aan de hand meteen het commando "ho" gekoppeld. Dat is straks ook handig voor onder het zadel.
Mijn ho klinkt als hooooo en dan heel zacht en met een lage stem.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:17

justkid schreef:
Elan ik heb aan het achterwaarts aan de hand meteen het commando "ho" gekoppeld. Dat is straks ook handig voor onder het zadel.
Mijn ho klinkt als hooooo en dan heel zacht en met een lage stem.

Mag ik vragen waarom je dat gedaan hebt ? Ik moet er nl. niet aan denken dat Dúx buiten op het commando "Ho" achteruit een sloot in loopt. Aan de hand gebruik ik zelf het commando "Terug" en dat begrijpt hij eigenlijk heel goed. Dan zou ik dat toch ook onder het zadel kunnen gebruiken ? Overigens wel heel erg bedankt voor het meedenken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:30

Hihi dan zou ik het commando "terug" maar gebruiken :D

Ik gebruik ho omdat ik wil dat ze het koppelt aan achterwaarts en dus op het achterbeen.
Dan kan ik dat gebruiken voor als ik slidingstops ga oefenen; vanuit galop; "whoa" ,been naar voren en kleine ophouding.
Zij denkt achterwaarts dus op het achterbeen dus glijden.
Als ik mijn hand op haar schoft leg, staat ze stil.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:53

vet he zo een westernstop!
elan nog een plastische omschrijving, de meeste paarden lopen als een wip. kont hoog+hoofd laag of kont laag +hoofd hoog.je kan dit in je eigen lichaam nadoen: doe je hoofd eens achterover,kan je dan je heupen kantelen en je rug bollen? en je kin op de borst en buik intrekken en dan je rug bol maken, wat gebeurd er dan als je je hoofd weer achterover doet? wat wij willen is een paard dat als je over de bovenkant een lijntje legt een opwaartse boog,billen en hoofd laag rug omhoog, uiteindelijk richting de verzameling de schouders hoger dan de heupen.
en ohw oliebol, mn telefoon is in de wc pot gevallen...hij leeft nog wel maar heeft allemaal storingen....ligt nu te drogen in een zakje met rijst [schijnt het vocht eruit te trekken] anders morgen naar de winkel..en even een telefoon ergens zien te lenen... :( ;( ^) := |o [gelukkig wel na het doortrekken dus schoon water]

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 06:45

knollentuin, ik heb bewondering voor jouw manier van uitleggen! door alle voorbeeldjes zit ik hier op de bank het na te doen, en nee, ik kan mijn rug niet bollen als ik mijn hoofd in mijn nek gooi _/-\o_

Zelf heb ik gisteren weer lekker rondgestapt op Sprietje, expres weer zonder zadel zodat ik gewoonweg niet in de verleiding kan komen om even aan te draven, ik kan nl met geen mogelijkheid zitten in draf, dan lig ik er zo af... een enorm frustratiepunt omdat ik het op de meeste andere paarden wel 'gewoon' kan maar niet op mijn eigen paard, nu heeft ze daar ook niet echt een lekkere bouw voor lees hoge schoft, en gooit ze omhoog en naar voren.

Voordeel van stappen en zonder zadel (en alleen in de bak lol) is dat ik me goed kan concentreren op hoe ik zit en wat ik doe. Zo kwam ik erachter toen ze nog niet lekker inboog (nog stijf was) dat ze me de hele tijd op mijn 'buitenzitbeentje' gooide, daarbij ook wel kantelen en over schouder weg willen lopen, maar doordat ik voelde dat ze me naar buiten wilde gooien ging bij mij ook weer het lichtje branden om mijn heupen meer mee te draaien.
Verder hebben we halthouden geoefend op zit, na wat heen en weer gedribbel, achterwaards en zijwaards stappen ging het lampje bij haar branden dat we toch echt halt gingen houden, kwam er een grote zucht *\o/* , wel deed ik na het dribbelen etc even weg stappen en een stukje verder weer opnieuw proberen, anders krijg ik een heet, schrapend en boos paard onder me, langzaam aan wil ik het uit gaan breiden naar echt lang/langer stil staan, in de zin van een paar minuten.

Als laatste weer een vraag, tijdens het rijden merkte ik dat als ik haar iets wil opvangen/ophouding maken dat ik automatisch mijn polsen knik, niets meer 1 lijn tussen elleboog en teugel dan, ik sluit mijn hand en knik naar beneden, helaas kon ik mezelf daar maar slecht in corrigeren, deed het iedere keer weer. Ben blij dat ik het nu weet daar niet van, maar hebben jullie tips?
door mijn hoofd ging al polsen ingipsen _O-

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:36

ElanII schreef:
bedouin schreef:
Justkid knollentuin en ElanII fijne aanvullende posten!

Van mij was meer een vraag of liever meerdere vragen n.a.v. de uitleg :D
bedouin schreef:
Ik ga de uitleg eens goed laten doordringen, dat is wel lastig. :o
Er gaan een aantal leuke en goede ruiters aankomen binnenkort, dan kan ik mooi tips en truuks uitwisselen. :D

Lijkt me moeilijk om zo zonder feedback altijd maar alleen van alles uit te moeten proberen, dus wel heel fijn dat er goede ruiters aankomen, die jou misschien ook wat kunnen helpen.
@knoll: bedankt voor de fijne uitleg. Ik ga het eerst eens op me in laten werken, zodat ik het ook echt begrijp (het klinkt nu allemaal heel logisch hoor). Ik denk dat ik me tijdens het rijden inderdaad die plastische voorstelling moet maken... Ik ben een echte denker, mijn ruitergevoel is nog niet zodanig ontwikkeld dat ik het zo ff doe, maar ben wel heel blij met jouw uitleg.
Edit: ik ben dus nog niet aan het rijden zoals je weet maar grondwerk aan het doen, balkjes, doorgangen en zo. Mijn instructrice vertelde mij ook dat ik ook op de grond achteruit kan gaan zelfs over balkjes om Dúx ook meer op zijn benen te laten letten. Hij wordt daar meteen sterker van.

HH Toch vond ik je opmerkingen en vraag aanvullend, samen met de uitleg leekt het mij zo een gesprek te worden.
En ja het is heel moeilijk zonder feedback te werken.
Ik weet dat ik soms het juiste gevoel heb maar ik verlang soms naar bevestiging en naar correcties her en der.
Daarnaast het opschrijven is leuk maar meestal ben ik een beetje moe om daadwerkelijk te schrijven wat ik in mijn hoofd heb. :o
Toch maar de hele tekst nog eens gequote omdat ik het laatste wat je schrijft een interessante tip vind.
Ik ga de halt achterwaarts aandraven tip van knollentuin ook uitproberen.
Dank juliie wel allemaal.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:20

Vlecht maken als je paard een lange staart heeft en je in de achteruit wil. :j

Ik was het laatst vergeten en nu hangt er een lange staartpluk aan mijn kastdeur ter herinnering, daar was ze op gaan staan ;(

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:25

justkid schreef:
Vlecht maken als je paard een lange staart heeft en je in de achteruit wil. :j

Ik was het laatst vergeten en nu hangt er een lange staartpluk aan mijn kastdeur ter herinnering, daar was ze op gaan staan ;(

:= _O-

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:58

*\o/* *\o/*
Gisteren heeft iemand die abra van vroeger kent mij even geholpen. Ze zei dat ik meer met mijn benen moet doen. Ik snapte het niet helemaal dus heeft zij het even voor gedaan. En abra liep echt super goed dan. Dus daarna ik weer, en het ging al veel beter. Nu vandaag bezig geweest, benen opvangen loslaten... En het ging echt super!!! :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:56

Abra, fijn dat het lekker ging vast houden dat gevoel.
Maar het meer met been doen vind ik altijd dubbel. Want wil dat een paard zelf actief blijft. Lastig want je wil achter atiever maar je wilt zelf ook niet moe worden. Dus ik zou zeggen zoek dat gevoel op en dan proberen de cruise controle aan te zetten. Anders loop je het gevaar dat je steeds meer been moet gaan geven. Snap je me?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:23

Heb alles weer bijgelezen. Leuk topic is dit toch. Iedereen is aan het leren, en iedereen laat elkaar in z'n waarde, en we leren van elkaar. Echt top toch?

Ook ik loop te "knutselen" met zadels. A.s donderdag komt zadelmaker met verschillende opties. Iemand bekend met Massimo?

Vandaag lekker gereden. Heb goed kunnen oefenen, en heb met enige gezonde spanning gewerkt aan mijn paard. Ik heb hier de laatste les mee geoefend met Japeloup erbij. Waarom gezonde spanning? Ik ben zo ontzettend bang om in mijn oude patroon terug te gaan vallen. Er liggen genoeg valkuilen voor het oprapen. Heb steeds heel bewust gedacht: heb ik mijn schouders, bovenarmen,ellebogen, onderarmen, polsen en handen los, heb ik nog het gevoel van "vogeltjes" in mijn handen. Kijk ik niet naar beneden, zit ik recht, draai ik voldoende in de bocht, breng ik mijn binnenbeen voldoende naar achteren.
Ondanks dat ik mezelf af en toe moest corrigeren, heb ik een tevreden gevoel.
En wat merkte ik zowaar in de rechtergalop :):) (nog niet in de linker ^) helaas) een meeverende enkel *\o/* . Galop was in een rustig tempo, en in dat tempo kon ik mooi mijn been ontspannen, en zowaar ging mijn enkel mee in het ritme. Jippie *\o/* *\o/* Wat voelt dat lekker :)

Haha, ook grappig, ik moest mijn paard zowaar terugrijden vandaag, ipv vooruit. Heerlijk.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:45

Even een korte reactie op Gooya dr berichtje. Omdat anders mensen wellicht jou zin van je binnenbeen naar achter leggen niet begrijpen. Natuurlijk hoort het buitenbeen verder naar achter dan het binnenbeen. Maar gooya spant haar binnenbeen en legt hem te ver naar voren, waardoor ze haar paard te weinig ruimte geeft in de binnenschouder om die naar binnen te laten komen. Dus vandaar dat ze haar binnenbeen iets terug moet leggen van mij.

Janus is zo'n leuk paard, een echte clouwn, en erg gevoelig. Gooya en janus pakken het erg fijn op. Was eerst niet vooruit te branden en liep met het anker uit. Nu zijn ze instaat om met zeer kleine hulpen (lees zit) te kunnen verruimen. Terug in tempo gaat ook erg goed. Maar janus zou janus niet zijn om af en toe zijn tinker trekjes naar voren te halen :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:07

@Gooya: Kijk daar word ik nou blij van, van jouw bericht. Goed gedaan hoor :D
Van Massimo weet ik dat ze ook IJslanderzadels maken, vergelijkbaar met de PS die ik heb. Ik wist geeneens dat ze ook een dressuurlijn hebben. Ben benieuwd naar jouw ervaringen ermee.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:46

Hier gaat het ook weer beter. Na mijn val van twee weken terug, had ik de schrik wel weer een beetje te pakken, maar met behulp van mijn instructrice en taai 'doordoen', ga ik nu weer de goede kant op. Maandag les gehad met 'hindernissen'. Nee ik heb niet gesprongen maar werd wel opgeschrikt door een loeiende koe }:0 , een wolkbreuk en een hond die naar Tov haar hielen hapte en in haar staart hing. En tov bleef zo koel <3. Dit heeft er aan bij gedragen dat ik meer vertrouwen in haar heb gekregen. Ook ben ik met haar aan het wandelen. Elke keer een nieuw stukje (vind Tov best heel eng) maar ondanks dat ze regelmatig schrikt, blijft ze altijd bij me, en werken we zo aan een stuk wederzijds vertrouwen. Een aanrader!

Het rijden vrijdag ging eerst matig. De bak was halfvol water en Tov houdt daar niet van, dus steeds de andere kant op willen. Ik merkte dat ik daardoor teveel met mijn teugels wilde doen en te weinig met mijn zit. Uiteindelijk de teugels los gegooid en alleen op mijn zit gaan rijden en dat een beetje overdreven. Toen Tov het een beetje doorhad, kon ik de hulpen steeds kleiner maken en reageerde ze steeds sneller. Het waren ongetwijfeld geen prachtige wendingen met voldoende buiging etc, maar het heeft wel bijgedragen aan een betere communicatie!
Ook heb ik de tip van justkid in het begin toegepast; als de aandacht van het paard is afgeleid, hup de andere kant opsturen. Dat werkte mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:16

Mooi om hier alle verhalen weer te lezen :j
Zelf heb ik even niet zoveel toe te voegen, ben zelf wat minder fit dus ik doe met ponymans rustiger aan.

Massimo's zijn fijne zadels trouwens. Zusje heeft er een gehad voor haar paard, een KWPN-er maar wel maatje tank. Mooie korte zadels, met brede boommaten (tot 47 geloof ik) en goed aan te passen. Zij had de Massimo trail, lijkt op een ijslanderzadel (want geribde zit) maar het is gewoon een dressuurzadel. Dat zadel hield zich goed, en bleef netjes :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:17

ja, hier ook goede ervaringen met de massimo, de dressuur variant.een op een tinker-breeeeeeeeeed-en een op een anglo arabier kortere kussens. zitten ook prima

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:09

Tov, wie heb jij als instructrice? Ik zoek nog steeds een goeie na mijn verhuizing van Drenthe naar Overijssel.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:04

@japeloup,
Het is redelijk hard werken om hem bij elkaar te rijden, en ik dacht dat ik dat wel goed deed. Maar blijkbaar dus niet :o En omdat zij er dan bij stond en mee kon kijken kon ze zeggen hoeveel hij nog nodig had enzo. Moeilijk om uit te leggen :+ . Maar ik moest dus eerst benen dan van voor opvangen en dan loslaten. zowel handen ontspannen als stoppen met druk geven met mijn benen.. En dan elke keer als hij weer uit elkaar valt opnieuw. Dus zoals jullie het hier al zo vaak gezet hebben maar het in praktijk doen is toch moeilijk!
Wat ik deed was gewoon mijn benen laten hangen en enkel als ik een overgang wou gebruikte ik ze, wat op zich misschien niet slecht is maar zo krijg je hem wel niet bij elkaar gereden.
Gisteren was ik dan zo goed begonnen in stap en dan dacht ik als ik hem nu in draf zet ben ik het zeker kwijt, en dan zet ik hem in draf en natuurlijk was ik hem dan ook kwijt... Dus nu was ik aan het denken om eens een andere manier van inrijden te proberen, eerst bij elkaar rijden en loswerken in stap. En dan terug vrije teugel geven als ik in draf ga, want dat eerste drafje wil hij nog wel eens gaan slenteren en niet doordraven, en dan eerst concentreren op de voorwaarts. Als dat dan goed is terug naar stap en daar terug bij elkaar rijden of misschien als ik het kan in draf. Morgen eens proberen!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:30

knollentuin schreef:
veel overgang halt-achterwaarts-aandraven moeten rijden herhalen ,herhalen

Dit werkt dus inderdaad! Ik zag vanuit het zadel direct het verschil in hoofdhouding! Nu wil ik nog echt voelen dat de rug meekomt in een bolling, ik mis een bevestiging.
Later daarna, na een korte verzamelde galop kreeg ik in stap ook weer direct de aanleuning die ik zocht.
Op onze arabier voel ik alle aanwijzingen van hier nu allemaal het zuiverst. Hij werkt ook zo goed mee.
Eerst had ik totaal geen affiniteit met deze poown maar dat is nu totaal omgeslagen! We worden een leuk duo <3

Achterwaarts gaan is overigens ook nog een leermoment. :o Ik zal dat eens wat constructiever gaan aanpakken.

justkid schreef:
Als ik mijn hand op haar schoft leg, staat ze stil.

Heel bijzonder! Zoiets vind ik ware magie. :P

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:48

ja ik weet eigenlijk niet hoe ik dat heb gedaan :o
Ik moest iets verzinnen zodat ze stopte met achteruitlopen. :P

Achteruit heb ik eerst aan de hand gedaan op zijn parrelli's
paard aan halster en aan een langer touw dan een gewoon halstertouw (leadrope noemen ze dat)
Paard staat stil, jij staat er tegenover op ongeveer 2meter afstand.
Ik doe een stap naar paard en wiebel een beetje met mijn vinger, daarna met het touw en dan zwaai je eigenlijk steeds harder met het touw tot ze achteruit stapt.
Dan meteen stoppen met alle bewegingen.
Kid stapt achteruit als ik met mijn vinger heen en weer ga.
Je begint heel klein en maakt de beweging steeds groter.
Paard denkt dan na een tijdje ja ja ik snap het nu wel en gaat op vingerbeweging achteruit.
Wel altijd klein beginnen en het groter maken zelfs bij hardnekkige paarden.
Als je er een comando aan koppelt is het ook makkelijker onder het zadel.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:14

Stilstaan vanwege een hand op de schoft is vast een heel kalmerend gevoel dat jij feilloos hebt weten over te brengen, justkid.

Jij hebt aan achteruit een stemcommando gekoppelt?
Dat stemcommando voor achteruit hebben wij ook - op zn arabisch, dat werkt meestal feilloos, maar onder het zadel met mijn bengel de arabier viel dat wat tegen. :o
Dat stukje ging dus ietwat slordig maar daarna de aanzet naar vooruit gaf precies de gewenste geconcentreerde houding die ik wenste, de aanleuning.
Hij vind grondwerk niet leuk, kan daar zijn aandacht echt niet bijhouden. Daarom had ik eerst niets met dit paard, hij luisterde slecht.
Ik las al eens ergens een juiste instructie voor achterwaarts, waarschijnlijk hier in het topic.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:05

Bij "ons" doen we de achteruit volgens mij anders dan "dressuur"
Ik doe grondwerk trouwens altijd maar heel kort en alleen wat ik handig vind om te gebruiken :D
Van parrelli vond ik dit wel een heel handige manier.

Achteruit onder het zadel gaat bij mij zo;
paard staat stil
ik ga iets achteruit zitten en neem de teugels op met weerstand
ik geef been
paard wil vooruit maar wordt tegengehouden.
Wat nu
paard moet zelf uitvinden dat de enige weg achteruit is en niet vooruit (of omhoog :D )
Zodra het paard ook maar een stapje achteruit gaat teugels los en been weg!
De volgende keer twee stapjes enz.
Ik heb het commando hoo eraan gekoppeld maar eerlijk gezegd gebruik ik dat zelden.

Ik hoor wel eens dat als een dressuurruiter voor het eerst op een westernpaard zit; het paard achteruit gaat lopen ipv vooruit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:08

@Justkid: Dat is inderdaad anders, met name omdat jij verschil maakt de de weerstand op je teugels :j
Ik houd mijn teugels op dezelfde weerstand als normaal, maar ga iets naar achter zitten en leg mijn benen achteruit, en dan gaat ponymans achteruit. In theorie dan, hij vind het nogal lastig. Als hij toch even vooruit neigt te gaan dan geef ik een halve ophouding zodat hij niet wegstapt, en weer ontspannen en nog een keer proberen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt