ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melrovers

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:18

ik longeer voor het ruggebruik met dubbele lijnen. Dat vergt wel handigheid en goede timing, maar werkt geweldig. Maar je kan er mooi precies mee werken en op die manier al het rijden voorbereiden. Ik vind het nadeel van bijzetten dat je er dan zelf niet zoveel invloed erop hebt, je kan er niet mee spelen zeg maar. Met dubbele lijnen is het toch meer samenwerken.
Voor het ruggebruik is stappen over cavaletti's ook een hele goede training. Gewoon aan de hand (kan je zelf mee lopen, is ook goed voor je eigen bekken en rug).

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:52

Ik hang er tijdens het longeren gewoon een rekkertje aan, zo lang mogelijk ingesteld, maar een beetje begrenzing, eerder om haar toch iets van 'druk' vooraan gewoon te laten worden en dat ze er aan leert trekken. Ze reageert daar erg goed op moet ik zeggen. Uit zichzelf krult ze heel gemakkelijk op, maar aan het rekkertje heeft ze ook al mooi haar hals leren lang maken en er een beetje aan trekken. Ruggebruik is bij haar op die momenten ook wel goed.
Maar ik longeer ook niet meer zo heel erg lang nu, tussen de 5 en 10min denk ik. Daarna stap ik op. Gisteren dus ook weer heel fijn gereden. Eerst even alleen in de bak, dan met een andere combinatie erbij. Ze doet dat echt super. Draf gaat ook steeds vlotter en soepeler. Rechts is haar moeilijke kant en daar durft ze wel regelmatig wat naar binnen te vallen maar ook dat gaat steeds beter! Stuur zit eigenlijk wel al redelijk goed, gisteren voor de eerste keer in draf van hand verandert, ze vond het raar om ineens de andere kant op te moeten maar ze maakte er geen probleem van. Stap-draf gaat echt heel vlotjes nu, draf-stap vraagt soms iets meer tijd, ik probeer vooraan ook erg voorzichtig te zijn omdat ze gemakkelijk op krult. We blijven oefenen!
Deze week of in het weekend gaat de staleigenaar eens proberen galoperen met haar. Hij heeft al enorm veel paarden zadelmak gemaakt en is het dus gewoon. Ik ben bang dat ik ga trekken of niet mee zijn als ze eens verschiet of een bok geeft, dus liever even iemand met ervaring erop dan zodat ze zelf geen schrik krijgt. Daarna kan ik zelf weer verder als ik haar reactie gezien heb.
Ik had haar trouwens zondag gevlochten voor een fotoshoot (gewoon portret & in vrijheid). Ze liet het supergoed doen en ze zag er ook fantastisch uit al zeg ik het zelf :D Ben nu erg benieuwd naar de foto's! Ik heb haar knotten er dan ook ingelaten tot gisteren, ze had ze erg mooi onderhouden 's nachts, altijd handig om te weten voor later op wedstrijd. En gisteren dus eens met een mooi ingevlochten paard gereden :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:26

Jep, dubbele lijnen en balkjes, tempowisselingen.
Maar ik ben het ook met Wendy eens, eerst zorgen dat de basis er goed in zit en daarna pas verder vragen. Maar jijzelf kan het beste beoordelen hoe ver je bent in de basis :j

Nou update:
Gisteren een uur bezig geweest met trailerladen, meneer wilde er NIET op. Hij was niet bang stond heel rustig en gewone ogen en geen zweet maar hij wilde gewoon niet. Op een gegeven moment ook de trailer anders neergezet en pfff wat een gedoe. Naja uiteindelijk stond hij erop en dus ook 45 min later op de kliniek dan gepland.
Eenmaal daar aangekomen eerst onderzoeken (bloed en hart enz). Eiwitten te laag en kaliumwaarden te hoog. Dunne darm wand is te dik, dus ze gaan vandaag inwendig bekijken en stukje darmwand op kweek zetten. Verder gisteren 3 zaken vocht gekregen en hij moest vanaf 21 uur vasten het arme beest. Ik ga zo weer even langs.
Was het even in het kort maar ben ook aan de arbeid en ondertussen aan het heen en weer rijden naar de kliniek. Wil zo veel mogelijk langs gaan voor hem!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:16

Ik heb ook wel eens met elastiek gelongeerd en ook met dubbele lijnen. Dubbele lijnen werkte het beste. Maar die had ik eigenlijk meer voor het sturen leren.

Bijzet of van die touwen over de rug heb ik ook het idee dat ze daar stugger in de mond van worden. Niet geprobeerd bij Deamen maar wel gezien/ gehoord bij andere paarden.

Ik ben ook van het stelling vragen dan en balkjes draven. Zoals ik ook bij oudere paarden zou doen. Maar ik ben daar met Deamen nog niet zo mee bezig. Nu eerst met op eigen benen lopen, en biedt hij het aan om ronder te worden dan is dat extra.

Izzy; verwacht je er wel wat van dan? Deamen is zo braaf, ik dacht we zien wel. Je moet er daarna toch zelf doorheen. Er is toch geen garantie dat ze bij jou het zelfde reageert toch. Deamen viel er eerder uit dan dan hij er vandoor ging of raar deed.

ju1982; hij heeft het vast aangevoeld :(:) . Wat kan dat betekenen een te dikke dunne darmwand?

Wendy; lekker naar buiten geweest, heerlijk ben jaloers. Maar hopelijk duurt het bij ons ook niet meer lang :):) Er zijn bij ons alleen van die idioten die op het weggetje vlak langs je heen scheuren met de auto daar ben ik dan niet blij mee. Het is niet standaard het zou heel goed kunnen dat ik zo'n idioot tegenkom. Onze oudere paarden doet het niets maar ik denk wel eens, ze moeten maar toch ergens van schrikken en op de weg komen. Er zit bij ons in de straat zit een herdershondenvereniging en die mensen rijden als gekken door onze straat met die karretjes achter de auto :( .

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:32

Ik verwacht niet direct iets, maar ze durft zo wel even wegschieten in het begin aan de longe en uiteraard kan ik niet weten wat ze onder het zadel gaat doen. Dus eigenlijk gaat het er vooral om dat ik even kan zien wat ze bij hem doet zodat ik al wat voorbereid ben. Natuurlijk is het geen garantie dat ze bij mij net hetzelfde doet, maar ja, het geeft toch al een duidelijker beeld dan wat ze gewoon zonder ruiter aan de longe doet. Daar komt ook telkens nog eens bij dat die zweetbladen van mijn zadel enorm flappen, dus ja, geeft een ander beeld. Ik wil gewoon niet de eerste keer dat ze onder de man moet galoperen, haar er schrik van doen krijgen omdat ik zelf niet zeker genoeg ben. Dus liever even het zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat het voor haar een goede ervaring wordt en geen slechte.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:57

Ja, als je onzeker bent kan je dat beter doen inderdaad. Ik heb niemand die ik kon vragen dus dat is ook anders natuurlijk. Deamen spurtte er aan de longe ook nog wel eens vandoor maar heeft het onder het zadel (nog :o ) niet gedaan. Soms al je hem in de weide ziet spelen en bokken dan denk ik ook wel wow daar moet je niet op zitten dan maar onder het zadel is hij toch nu toe nog ontzettend braaf.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:12

Ja het voordeel is dat ik iemand heb die het graag wil doen voor mij. Ik ben echt heel erg blij met mijn staleigenaars. Superlieve mensen en ze helpen mij altijd wanneer nodig. Ze hebben zelf ook veel ervaring met zadelmak maken, dus altijd wel handig! Eens die dingetjes erdoor zijn, kan ik weer een eindje verder, heb al redelijk wat jonge paarden door gereden, maar die konden telkens wel al stap, draf en galop (daarom niet aanspringen, maar ze kenden het wel al 'galoperen onder de ruiter' :) ). En als dan de basis er wat op zit, gaan we weer zien om les te volgen. Begeleiding vind ik sowieso erg handig.

Fijn dat Deamen zo braaf is! Op de wei kunnen ze soms zot doen, maar ja daar kunnen ze hun ei kwijt dan :) Beter zo dan wanneer je erop zit. Ik hoop dat mijn merrie ook zo flink gaat zijn, voorlopig wel dus ik kan alleen maar duimen dat het zo blijft :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:20

[quote="ju1982"]

Nou update:
Gisteren een uur bezig geweest met trailerladen, meneer wilde er NIET op. Hij was niet bang stond heel rustig en gewone ogen en geen zweet maar hij wilde gewoon niet. Op een gegeven moment ook de trailer anders neergezet en pfff wat een gedoe. Naja uiteindelijk stond hij erop en dus ook 45 min later op de kliniek dan gepland.quote]
een paar keer gaan oefenen, als je zelf gevoel heb hij naar de kliniek moet, geeft hem geen vertrouwen om op de trailer te gaan. sterkte met het onderzoek. :(:)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:29

Ik ga binnenkort ook rustig beginnen met een paar keer op en af de camion halen. Zodat ze mijn camion ook goed leert kennen en als het dan echt nodig is, dat er geen problemen zijn :)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:45

Thanks voor de tips! :D de reden waarom ik daarmee ga beginnen is omdat de basis er idd al heeeel goed in zit! Alleen ondertussen heeft meneertje dus ook geleerd om zn hoofd in de luct te houde en zn rug we te drukken omdat dat natuuuurlijk 10x makkelijker is dan zn rug te gebruiken, haha :o..
Gister weer getraind en dat ging super! Hij reageert al op de kleinste hulpen vn mijn kant, sturen gaat ook al super goed en de galop wordt ook steeds gecontroleerder. Heb gister voor het eerst onder het zadel een paar balkjes gelopen (een andere combinatie was ermee bezig, dus ik dacht waarom ook niet! :D) hij vond het helemaal geweldig!

Beterschap met Chev!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:01

Izzy19 schreef:
Ik ga binnenkort ook rustig beginnen met een paar keer op en af de camion halen. Zodat ze mijn camion ook goed leert kennen en als het dan echt nodig is, dat er geen problemen zijn :)

Zo, het heeft echt lang geduurd voordat ik deze post snapte _O-
Camion, camion!? Aaaaah, Camion! :')

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:40

Donna_ schreef:
Izzy19 schreef:

Zo, het heeft echt lang geduurd voordat ik deze post snapte _O-
Camion, camion!? Aaaaah, Camion! :')

allez, dat is Belgisch he, aanhanger, auto, trailer... :+
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 24-11-11 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:51

Haha, ja dat zal 'Belgies' zijn :D Hoe noemen jullie dat? Vrachtwagen?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:41

Hahah, ja uiteindelijk viel het kwartje wel :+
Fijn dat je daarmee kunt oefenen als je er zelf eentje hebt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:03

Izzy19 schreef:
Haha, ja dat zal 'Belgies' zijn :D Hoe noemen jullie dat? Vrachtwagen?

inderdaat, of trailer (achter een auto) horse trailer, vracht auto, veewagen. ;) :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:04

Ja trailer ken ik ook, wordt hier ook gebruikt, maar is inderdaad iets anders.
Bij mij is het dan een kleine vrachtauto :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:27

Wat doen jullie eigenlijk met jullie jonge paarden als ze moeten mesten terwijl je bv longeert of erop zit en ze gaan daar elke keer voor stil staan? Ik bedoel dus in de beginfase van het zadelmak maken, als je er een week opzit bijvoorbeeld. Mijn merrie stopt hier elke keer voor, momenteel laat ik dat nog toe omdat ik niet wil dat ze er schrik van krijgt. Heb ooit eens een paard gehad dat echt niet meer durfde mesten als er een zadel op haar rug lag, dat is niet ideaal. Vandaar dus misschien mijn ietswat rare vraag :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:34

zowel aan de longe als de eerste keren onder het zadel voorzichtig vooruit drijven met je stem (en benen) en na enkele keren toch wel eens een tikje van de zweep indien nodig.
Vertragen vond ik nog niet zo'n probleem, maar stoppen en mij compleet negeren. Daar was ik wel heel streng op.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:59

Met gewone normale hulpen reageert ze niet echt. En ik heb haar er nog niet over durven aanpakken. Misschien volgende keer eerst aan de longe eens rustig proberen of ik ze dan kan meenemen als ik er even naast ga stappen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:26

Die van mij gaat ook altijd stil staan. Nu tijdens het rijden gaat ze nog wel stil staan, maar als ik dan aandrijf gaat ze toch stappen (al poepend dus). Dus stapje bij beetje. Misschien iets harder been geven, stem erbij?

Gisteravond gereden met nieuwe rijlaarzen (MH Rimfrost) en rijbroek! Lekker gereden ondanks dat ze erg "kijkerig" was. Zag alleen gisteravond ineens een bult bij het begin van der hals. Ter grote van een walnoot, en los van het onderliggende weefsel. Ze leek er verder geen last van te hebben, en was er ook niet gevoelig op. Hopen dat het de komende dagen in omvang afneemt, en niet mijn vermoede uitkomt...

ju1982, hoe gaat het nu??? Al meer bekend?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:33

Dat vroeg ik mij laatst ook af, van het mesten. Hij had nog niet eerder gemest tijdens rijden maar nu ging hij ook stil staan. Wist ook even niet wat te doen. Wilde hem ook geen schrik aanjagen.

Mountain Horse laarzen zijn geweldig. heb ik ook. Al jaren. Volgens mij heb ik dit paar al wel een jaar of 4 en rijd er bijna dagelijks mee. Zijn niet meer echt mooi maar nog wel functioneel en niet kapot :o :D .

Wendy wat vermoed je dan?

ju1982; ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat.

Ik wil ook nog steeds oefenen met trailerladen maar het komt er maar niet van :( . Zit nog te twijfelen of ik zijn maatje de eerste keer mee zal nemen, die dan er eerst op of dat ik hem gelijk alleen doe. Alleen lijkt me beter, met 2-en makkelijker.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:35

Droes :( En klinkt stom, maar daar heb nu eigenlijk gewoon even geen zin in :o

Kun je niet eerst kijken hoe hij het alleen op de trailer doet? En als je denkt dat hij moeilijk gaat doen, dan pas zijn maatje mee?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:23

Ik dacht al dat je daar aan dacht maar dat is toch niet te hopen zeg.

Nou, ik vind wel dat als ik er aan begin dat ik dan door moet zetten. Dus vandaar nu voordat ik begin met oefenen nadenk alleen of met 2-en. Maar eerst naar een andere bak (rijvereniging) zal hij alleen mee gaan. Denk dus dat beter is direct alleen....

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:27

Héhé, de mest-vraag wordt dus nog gesteld :) Ik probeer haar terug aan te drijven maar ze wacht netjes tot alles eruit is := Dan is ze meteen weer weg op mijn beenhulp en kan ik zelfs bijna direct naar draf weer. Stemhulp heb ik ook al geprobeerd, en een minitikje met de zweep op haar schouder maar ze lijkt er even immuun voor op die moment. Denk dat ik het de volgende keer eerst aan de longe ga proberen, haar echt meebegeleiden op die moment. Ze vertrouwt namelijk erg hard op degene die naast haar op de grond staat, dus ik hoop dat ze het zo gaat snappen :D Ze mag mesten, maar ze moet blijven stappen op z'n minst.

Ai, droes zou niet leuk zijn. Maar misschien valt het allemaal best mee en is het niets om je zorgen over te maken. Ik duim ervoor in elk geval!

Ik ben ook benieuwd hoe het met Chev gaat, ik duim voor een positief verslag!

Ik zou ook eerst alleen oefenen met het trailerladen, als je merkt dat er echt te veel spanning of moeilijkheden zijn, dan eventueel met 2? Heb je niemand die er dan direct het 2de paard bij kan halen op die misschien moeilijke moment?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:42

Odeale, heb je de trailer in eigen gebruik? Zo ja, zou ik de eerste keer hem heeeeeel rustig de trailer op begeleiden, en daar wat brok geven, en er weer af.
De dag erna erop zetten, stang erachter vast en weer wat lekkers geven.
De dag erna erop zetten, stang erachter en klep dicht en wat lekkers geven.
En dan pas echt gaan rijden met de trailer. Maarja, dan moet je wel de luxe en zin hebben om het zo stap voor stap aan te pakken..

Hoop ook dat het geen droes is. Nou niet zozeer dat ik bang ben voor droes, maar daar eigenlijk gewoon geen zin in heb (ziek paardje, schoonmaken, niet rijden :o )