Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pytje schreef:Ik denk dat mijn vraag aan je aandacht is ontschoten, dus plaats ik hem nog een keer. Als ik te ongeduldig ben, mijn excuses.
Ik zit zelf met een vraagje over bepaalde oefeningen. Mijn paard is nogal een heet type, heeft erg veel vermogen, maar kan toch soms wat laks worden en een voorbeen laten hangen. Wat zou je als oefeningen in de training en met losrijden aanraden om hem vlugger te maken?
In de trainingen doe ik:
- in-uitjes (ook met sprong erachter op 6m en dan van beide kanten springen)
- dubbel op 6m en 7m afwisselend
En met losrijden probeer ik een aantal keer dicht te rijden en hem een fout te laten maken. Maar die fout wil niet altijd lukken. (mocht je een beeld bij het paard willen hebben, het gaat om Pylades uit m'n profiel, Katja kent het paard ook).
Alvast bedankt!
besita schreef:dat vind ik dus niet ..er werd gevraagd wat men onder bloedpaarden verstaat ..je kan theoretisch vanalles gaan schrijven maar zoiets is toch wel veel makkelijker via een filmpje ..zo ook met de arm-hand houding je kan schrijven over hoeken van X aantal ° maar een plaatje of filmpje is veel makkelijker om te beoordelen
mo_van_dijk schreef:Marcel, zeg ik iets geks wanneer ik vind dat Risa haar paard eens door haar instructeur of andere (brood)ruiter moet laten meenemen naar oefenparcours. Dan sluit je in ieder geval een evt. ruiterprobleem uit.
Pytje schreef:Hij is 13, ik heb hem sinds hij 5 is en naar mijn idee was hij altijd vliegensvlug van voren. Hij loopt momenteel ZZ. Hij springt inderdaad makkelijker als ik wat groter rij, maar hij galoppeert behoorlijk groot en dan wil ik in het parcours graag dichtkomen op de eerste sprong in een lijntje als dat wat aan de krappe kant staat.
besita schreef:zo sprong de mijne als 5 jarige ..zo beroerd als maar kan in het voorbeen ..
als zesjarige
als 8 jarige
intussen 1.40 springen en de merrie maakt eigenlijk nooit een voorbeenfout!!
risa schreef:beste marcel,
zit met een probleem,
ik heb een 11 jarige concorde x nimmerdor merrie.
thuis springt ze heel goed en ben ik ook op flinke hoogtes aan het springen.
helaas probeer ik al 4,5 jaar om met haar de B door te komen.
elke keer als ik op concour kom laat ze me staan.
losrijden gaat super, springt ze alles en is ze heel braaf.
als ik het parcour in kom, is ze nog braaf, totdat ik naar de 1e hindernis rij. dan stopt ze alles. ben al een keer tot hindernis 6 gekomen, maar afgelopen zondag kwam ik nog niet eens over de 1e. heb al een zweep erbij en spoortjes om. maar het lijkt of ze helemaal dicht klapt. thuis springt ze goed en op concour laat ze me staan.... wat zou dit kunnen zijn?
volgens buitenstaanders is ze echt heel bang in het parcour en is ze helemaal aan het shaken.
zou dit ooit nog wat kunnen worden?
gr risa
mo_van_dijk schreef:Haha, inkoppertje! Maar een geschikte ruiter vinden voor een paard die het met een broodruiter wel doet, maar met een amateur niet is ook niet makkelijk. (even kort door de bocht)
Lappie_Lap schreef:Meelezer sinds pagina 1, erg leuk topic!![]()
@ Besita ... wat laten die foto's leuk de ontwikkeling van het paard zien
MarcelDufour schreef:In mijn antwoord ging er dan ook van uit dat er al genoeg oefenparcourtjes gesprongen waren, vooral gezien de leeftijd van het paard.
Als het komt door gebrek aan ervaring, dan wordt dat iedere keer een beetje beter en zie je dus vooruitgang. Dat is ook niet erg.
Het is heel normaal, vooral in het begin, dat het vallen en opstaan is, maar niet zo ernstig zoals het uitgelgd wordt wat dit desbetreffende paard aan gaat.
Javayo schreef:Ik lees ook met veel interesse mee, een heel interessant en leuk topic!! Ik heb sinds een poosje bijna wekelijks springles en het gaat best goed. Ik heb zelf nooit springwedstrijden gereden, tot nu toe hebben we het bij oefenparcoursen van 80 cm gehouden, maar dit outdoorseizoen zou ik graag B willen gaan starten.
In het verleden was mijn paard te enthousiast en ging echt in volle vaart op de hindernis af (ik las al dat meer daar last van hadden), door me meer op de dressuur te richten kan ik hem nu meer bij elkaar rijden en is dat geen probleem meer.
Echter wanneer ik voor een (oefen)parcours in een grotere groep moet losrijden dan wordt hij behoorlijk heet; dit resulteert in een hoop changeren in galop (links, rechts, overkruist), vooral bij het aanrijden van de hindernis en na de sprong wil hij echt behoorlijke bokken geven. Dat doet hij pas 2/3 galopsprongen na de hindernis. In het parcours is hij weer helemaal bij de les.
In mijn springles doet hij dat ook niet (maar is privéles, dus hij wordt niet door andere paarden geprikkeld). Nu had ik laatst een crosstraining waar hij dat bokken een paar galopsprongen na de sprong ook ging herhalen, die keer zelfs dusdanig dat ik er naast lag.
Ik heb niet het idee dat hij het als pijnreactie doet, maar meer dat het puur enthousiasme is, maar vooral de bokken zijn wel wat link aan het worden, vooral in een drukke losrijbaan. Moet ik dit afstraffen of juist negeren in de hoop dat het wel over gaat als het 'normaler' wordt?
oxers schreef:Marcel,
Je had het over het inrijden van Piet Raymakers, dat je dat hebt overgenomen (oa paarden op eigen benen laten lopen) . Kun je wat meer vertellen over dat systeem.
mo_van_dijk schreef:Marcel, zeg ik iets geks wanneer ik vind dat Risa haar paard eens door haar instructeur of andere (brood)ruiter moet laten meenemen naar oefenparcours. Dan sluit je in ieder geval een evt. ruiterprobleem uit.
MarcelDufour schreef:Straffen is nutteloos. Om te beginnen zou ik een arts naar de rug laten kijken, want dat idee heb ik dat het een rugprobleem zou kunnen zijn. Misschien een 'kissing spine'. Maar er zijn ook paarden die dit gewoon doen, en het nooit afleren. Helaas.