[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:28

Marcel, zeg ik iets geks wanneer ik vind dat Risa haar paard eens door haar instructeur of andere (brood)ruiter moet laten meenemen naar oefenparcours. Dan sluit je in ieder geval een evt. ruiterprobleem uit.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:30

Pytje schreef:
Ik denk dat mijn vraag aan je aandacht is ontschoten, dus plaats ik hem nog een keer. Als ik te ongeduldig ben, mijn excuses.
Ik zit zelf met een vraagje over bepaalde oefeningen. Mijn paard is nogal een heet type, heeft erg veel vermogen, maar kan toch soms wat laks worden en een voorbeen laten hangen. Wat zou je als oefeningen in de training en met losrijden aanraden om hem vlugger te maken?
In de trainingen doe ik:
- in-uitjes (ook met sprong erachter op 6m en dan van beide kanten springen)
- dubbel op 6m en 7m afwisselend
En met losrijden probeer ik een aantal keer dicht te rijden en hem een fout te laten maken. Maar die fout wil niet altijd lukken. (mocht je een beeld bij het paard willen hebben, het gaat om Pylades uit m'n profiel, Katja kent het paard ook).
Alvast bedankt!

Dat heeft, in mijn ogen, gewoon met talent te maken. Aan een flauw voorbeen valt weinig te doen. Van dicht rijden wordt het niet beter, eerder slechter, want je doet iets wat een paard met een lang voorbeen nou juist niet kan. Eerder zou ik wat groter rijden, dan dicht. Bovendien als je vaak genoeg een paard een fout laat maken, dan raken ze daar ernstig aan gewend, met het effect dat ze er op den duur helemaal niks meer om geven. Hoe oud is je paard?

PS, ik las je vraag nog eens goed en je schrijft dat je paard veel vermogen heeft. Dat zie je veel vaker met dat soort paarden. Kan zijn dat als je hoger mag en gaat rijden dat het opgelost is. Het is bekend dat dat soort paarden pas moeten werken als het hoger is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:33

besita schreef:
dat vind ik dus niet ..er werd gevraagd wat men onder bloedpaarden verstaat ..je kan theoretisch vanalles gaan schrijven maar zoiets is toch wel veel makkelijker via een filmpje ..zo ook met de arm-hand houding je kan schrijven over hoeken van X aantal ° maar een plaatje of filmpje is veel makkelijker om te beoordelen ;)

Ik had het over die filmpjes van de brabantse kampioenschappen. Niet die van jou, want die waren wel degelijk on-topic. Die van de brabantse waren alleen ritten om te laten zien dat haar beestje zo fijn gesprongen had. En dat was ook zo. Maar anderen hadden daar niet veel aan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:33

Hij is 13, ik heb hem sinds hij 5 is en naar mijn idee was hij altijd vliegensvlug van voren. Hij loopt momenteel ZZ. Hij springt inderdaad makkelijker als ik wat groter rij, maar hij galoppeert behoorlijk groot en dan wil ik in het parcours graag dichtkomen op de eerste sprong in een lijntje als dat wat aan de krappe kant staat.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:34

mo_van_dijk schreef:
Marcel, zeg ik iets geks wanneer ik vind dat Risa haar paard eens door haar instructeur of andere (brood)ruiter moet laten meenemen naar oefenparcours. Dan sluit je in ieder geval een evt. ruiterprobleem uit.

Gedeeltelijk, want in de training, schrijft ze, springt ze royaal hoger dan in het parcours. Maar het is zeker te proberen, die ruiter kan dan in ieder geval gelijk zeggen wat het probleem is en of het op te lossen is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:39

Pytje schreef:
Hij is 13, ik heb hem sinds hij 5 is en naar mijn idee was hij altijd vliegensvlug van voren. Hij loopt momenteel ZZ. Hij springt inderdaad makkelijker als ik wat groter rij, maar hij galoppeert behoorlijk groot en dan wil ik in het parcours graag dichtkomen op de eerste sprong in een lijntje als dat wat aan de krappe kant staat.

Je moet zo rijden dat je het voor je paard het makkelijkst maakt. Wij, ruiters, moeten ons voor het grootste gedeelte aan het paard aanpassen en niet andersom. Je kan dan wel stug volhouden met dicht te komen, maar je paard zal niet meer veranderen op die leeftijd. Dus doe dat wat je paard het beste kan, dat is de enige oplossing.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:44

zo sprong de mijne als 5 jarige ..zo beroerd als maar kan in het voorbeen ..
Afbeelding

als zesjarige
Afbeelding

als 8 jarige
Afbeelding
Afbeelding

intussen 1.40 springen en de merrie maakt eigenlijk nooit een voorbeenfout!!

OFF_LINE

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:54

bedankt voor de snelle reacties!
ik ga proberen iemand te vinden die het wil proberen met mijn merrie.
maar ik heb ondertussen de moed opgegeven, wil graag een keer verder komen als de B, dus ik denk dat ik uit ga kijken naar een ander paardje.
maar het is het proberen nog een keer waard met een andere ruiter

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:56

Risa, je keuze begrijp ik heel goed! En dan is er nog de vraag: Wat als een andere ruiter er wel mee overweg kan in het parcours?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:00

besita schreef:
zo sprong de mijne als 5 jarige ..zo beroerd als maar kan in het voorbeen ..

als zesjarige

als 8 jarige

intussen 1.40 springen en de merrie maakt eigenlijk nooit een voorbeenfout!!

Dat begon inderdaad niet fraai, maar op het eind heel fijn. En deze progressie is heel veel leuker dan andersom!
Ik heb ze wel gezien die super sprongen als 5-jarige, en tegen de tijd dat het 8-jarigen waren was er niks meer van over.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:02

mo_van_dijk schreef:
Risa, je keuze begrijp ik heel goed! En dan is er nog de vraag: Wat als een andere ruiter er wel mee overweg kan in het parcours?

Dat zou perfect zijn, want dan is 'ie een stuk beter te verkopen!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:04

Mijn paard (1.81 en heel veel vermogen) gaat ook pas echt goed springen vanaf een bepaalde hoogte. Als het laag is dan doe hij er gewoon geen moeite voor, hij springt wel maar geen mooi been gebruik!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:05

Haha, inkoppertje! Maar een geschikte ruiter vinden voor een paard die het met een broodruiter wel doet, maar met een amateur niet is ook niet makkelijk. (even kort door de bocht)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:09

Meelezer sinds pagina 1, erg leuk topic! +:)+

@ Besita ... wat laten die foto's leuk de ontwikkeling van het paard zien :j

risa schreef:
beste marcel,

zit met een probleem,

ik heb een 11 jarige concorde x nimmerdor merrie.
thuis springt ze heel goed en ben ik ook op flinke hoogtes aan het springen.
helaas probeer ik al 4,5 jaar om met haar de B door te komen.
elke keer als ik op concour kom laat ze me staan.
losrijden gaat super, springt ze alles en is ze heel braaf.
als ik het parcour in kom, is ze nog braaf, totdat ik naar de 1e hindernis rij. dan stopt ze alles. ben al een keer tot hindernis 6 gekomen, maar afgelopen zondag kwam ik nog niet eens over de 1e. heb al een zweep erbij en spoortjes om. maar het lijkt of ze helemaal dicht klapt. thuis springt ze goed en op concour laat ze me staan.... wat zou dit kunnen zijn?
volgens buitenstaanders is ze echt heel bang in het parcour en is ze helemaal aan het shaken.
zou dit ooit nog wat kunnen worden?

gr risa

Als ik even iets mag toevoegen aan de reacties van Marcel en Mo :o
M'n E-pony is bij ons gekomen toen ze 3 was, en ze is bij ons beleerd (dat was 1997). Ze heeft springen altijd geweldig gevonden en kan het ook goed, ze is zeer heet met springen. Thuis sprong ze alles, maar op wedstrijd lukte het maar niet. Kwam niet over de eerste, of kwam wel over een paar hindernissen .. ik hield destijds de percentages gesprongen hindernissen in het pc bij om te zien of we vooruit gingen :o :P
Thuis maar 'enge' hindernissen gaan springen, niets aan de hand.
Uiteindelijk ben ik 3 jaar bezig geweest om voor het eerst helemaal rond te komen op wedstrijd. Wat er toen anders was, ik weet het niet. Dat was dus tijdens m'n 1na laatste wedstrijd bij de pony's. Bij de paarden doorgegaan, BB niets aan de hand. In het B begon ze weer te weigeren. Toen dacht ik dat dat kwam omdat er bij die meter ineens mooie reclameborden onder de hindernis pasten, nu twijfel ik aan die verklaring. Zo nu en dan kwam ik rond, maar van harte ging het niet. Ook blies ik mezelf (m'n benen vooral) helemaal op in het pc, waardoor ik op de helft van het pc ook erg veel moeite had om überhaupt dat extra beetje been te kunnen geven.

Enfin, 2006 wat begonnen met SGW trainingen en wedstrijd en met oefenparcoursen rijden. Ik had nl. m'n BE rijbewijs behaald en voor die tijd wilden me ouders niet zo vaak ergens een chauffeuren (en in het springen geld steken). Wat dus betekende dat ik al niet heel veel wedstrijden reed en ook niet naar oefenpc's of les ging.
In 2006 ging ze dan eindelijk ook netjes het parcours rond. Ik denk omdat ze zelf meer routine kreeg, en vooral ook omdat het springen van een pc voor mij normaler werd. Naarmate ik meer oefenpc's gereden had hoe minder ik na een parcours meer dood dan levend was :+ Heb zelfs een L parcours gereden, leuk leuk.
Helaas is ze er toen uit geraakt door een peesblessure. 2008 had ik haar eventjes goed en kon 2x starten en ook toen ging het nog steeds super, alleen was ze nu in het pc ook gewoon net zo heet als thuis. Het was blijkbaar 'gewoon' geworden ... in de tussentijd heeft m'n jonge paard (die echt niet gauw weigert) me psychisch uit die stop in pc's gehouden en kon ik op m'n E gewoon verder waar ik gebleven was. Jammerlijk genoeg is ze door haar karakter erg wreed voor haar eigen benen en is het begin 2009 weer mis gegaan is het nog maar de vraag of ik ooit nog weer met haar mag springen.

Het komt er dus op neer: veel oefenparcourtjes rijden (regelmatig op pad gaan te springen), zodat het gewoon wordt. Ook voor je zelf, want ik denk dat het bij mij ook vooral uit mij kwam .. ik was zelf te gespannen. Op wedstrijden ook BB starten, het staat dan zo laag dat als je paard/pony wel praktisch stil staat voor de hindernis .. je ze nog makkelijk erover kunt drukken. Mss eens een crosstraining meerijden, krijgen ze meer durf van en vinden ze over het algemeen leuk!
Die van mij doet het nu super, ook al heeft het (ook door m'n ouders) heel wat jaren gekost :)
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 23-02-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:10

mo_van_dijk schreef:
Haha, inkoppertje! Maar een geschikte ruiter vinden voor een paard die het met een broodruiter wel doet, maar met een amateur niet is ook niet makkelijk. (even kort door de bocht)

Is ook zo, maar dan hoef je in ieder geval niet te zeggen dat je een paard hebt dat geen parcoursen finished.
Een wijs handelaar zei me altijd: Ik verkoop het paard, niet de ruiter! -:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:15

Lappie_Lap schreef:
Meelezer sinds pagina 1, erg leuk topic! +:)+

@ Besita ... wat laten die foto's leuk de ontwikkeling van het paard zien :j

In mijn antwoord ging er dan ook van uit dat er al genoeg oefenparcourtjes gesprongen waren, vooral gezien de leeftijd van het paard.
Als het komt door gebrek aan ervaring, dan wordt dat iedere keer een beetje beter en zie je dus vooruitgang. Dat is ook niet erg.
Het is heel normaal, vooral in het begin, dat het vallen en opstaan is, maar niet zo ernstig zoals het uitgelgd wordt wat dit desbetreffende paard aan gaat.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:19

Ik lees ook met veel interesse mee, een heel interessant en leuk topic!! Ik heb sinds een poosje bijna wekelijks springles en het gaat best goed. Ik heb zelf nooit springwedstrijden gereden, tot nu toe hebben we het bij oefenparcoursen van 80 cm gehouden, maar dit outdoorseizoen zou ik graag B willen gaan starten.

In het verleden was mijn paard te enthousiast en ging echt in volle vaart op de hindernis af (ik las al dat meer daar last van hadden), door me meer op de dressuur te richten kan ik hem nu meer bij elkaar rijden en is dat geen probleem meer.
Echter wanneer ik voor een (oefen)parcours in een grotere groep moet losrijden dan wordt hij behoorlijk heet; dit resulteert in een hoop changeren in galop (links, rechts, overkruist), vooral bij het aanrijden van de hindernis en na de sprong wil hij echt behoorlijke bokken geven. Dat doet hij pas 2/3 galopsprongen na de hindernis. In het parcours is hij weer helemaal bij de les.

In mijn springles doet hij dat ook niet (maar is privéles, dus hij wordt niet door andere paarden geprikkeld). Nu had ik laatst een crosstraining waar hij dat bokken een paar galopsprongen na de sprong ook ging herhalen, die keer zelfs dusdanig dat ik er naast lag.

Ik heb niet het idee dat hij het als pijnreactie doet, maar meer dat het puur enthousiasme is, maar vooral de bokken zijn wel wat link aan het worden, vooral in een drukke losrijbaan. Moet ik dit afstraffen of juist negeren in de hoop dat het wel over gaat als het 'normaler' wordt?

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:20

Marcel,
Je had het over het inrijden van Piet Raymakers, dat je dat hebt overgenomen (oa paarden op eigen benen laten lopen) . Kun je wat meer vertellen over dat systeem.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:29

MarcelDufour schreef:
In mijn antwoord ging er dan ook van uit dat er al genoeg oefenparcourtjes gesprongen waren, vooral gezien de leeftijd van het paard.
Als het komt door gebrek aan ervaring, dan wordt dat iedere keer een beetje beter en zie je dus vooruitgang. Dat is ook niet erg.
Het is heel normaal, vooral in het begin, dat het vallen en opstaan is, maar niet zo ernstig zoals het uitgelgd wordt wat dit desbetreffende paard aan gaat.

Aangezien ze in haar post wel specifiek vermeld had dat het paard het bijv. met inspringen nog gewoon sprong en in het pc eigenlijk vanaf H1 al weigerde ... en niets heeft gezegd over hoe het gaat op oefenpc, ging ik ervan uit dat ze die niet (vaak) rijdt.
Tevens wilde ik gewoon m'n verhaal kwijt, mss dat er dingen in staan die ze herkend en kan gebruiken om het probleem op te lossen. Ik heb doorgezet en het is goed gekomen. Ik zou m'n E niet weg doen omdat ze niet in het pc wil springen, buiten al haar gekkigheid om vind ik haar veel te leuk en heb ik echt een band met haar ... en ik wist dat het ooit goed zou komen.
Net als dat ik ook een speciale band heb met m'n jonge paard en wist dat het ook met hem in het pc ooit goed zou komen (hij ging het pc met een extreme handrem erop lopen, maar weigert daarbij nooit .. ook niet als het op B hoogte staat en hij zo'n beetje vanuit stilstand moet springen). En zie hem na 2 jaar sinds afgelopen herfst beter worden en in december zelfs op de hindernissen aantrekken in het pc, ik is blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:34

MarcelDufour schreef:
Sterke bitten zijn voor mietjes.
:D

toch wel raar dat jij dan met een gewoon bit rijdt? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:48

Javayo schreef:
Ik lees ook met veel interesse mee, een heel interessant en leuk topic!! Ik heb sinds een poosje bijna wekelijks springles en het gaat best goed. Ik heb zelf nooit springwedstrijden gereden, tot nu toe hebben we het bij oefenparcoursen van 80 cm gehouden, maar dit outdoorseizoen zou ik graag B willen gaan starten.

In het verleden was mijn paard te enthousiast en ging echt in volle vaart op de hindernis af (ik las al dat meer daar last van hadden), door me meer op de dressuur te richten kan ik hem nu meer bij elkaar rijden en is dat geen probleem meer.
Echter wanneer ik voor een (oefen)parcours in een grotere groep moet losrijden dan wordt hij behoorlijk heet; dit resulteert in een hoop changeren in galop (links, rechts, overkruist), vooral bij het aanrijden van de hindernis en na de sprong wil hij echt behoorlijke bokken geven. Dat doet hij pas 2/3 galopsprongen na de hindernis. In het parcours is hij weer helemaal bij de les.

In mijn springles doet hij dat ook niet (maar is privéles, dus hij wordt niet door andere paarden geprikkeld). Nu had ik laatst een crosstraining waar hij dat bokken een paar galopsprongen na de sprong ook ging herhalen, die keer zelfs dusdanig dat ik er naast lag.

Ik heb niet het idee dat hij het als pijnreactie doet, maar meer dat het puur enthousiasme is, maar vooral de bokken zijn wel wat link aan het worden, vooral in een drukke losrijbaan. Moet ik dit afstraffen of juist negeren in de hoop dat het wel over gaat als het 'normaler' wordt?

Straffen is nutteloos. Om te beginnen zou ik een arts naar de rug laten kijken, want dat idee heb ik dat het een rugprobleem zou kunnen zijn. Misschien een 'kissing spine'. Maar er zijn ook paarden die dit gewoon doen, en het nooit afleren. Helaas.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:49

sas1965 schreef:
MarcelDufour schreef:
Sterke bitten zijn voor mietjes.
:D

toch wel raar dat jij dan met een gewoon bit rijd? :D

Misschien bedoel je rijdt met dt? Of was je niet op school die dag? :D
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:51

oxers schreef:
Marcel,
Je had het over het inrijden van Piet Raymakers, dat je dat hebt overgenomen (oa paarden op eigen benen laten lopen) . Kun je wat meer vertellen over dat systeem.

Dat valt niet uit te leggen in een topic als dit. Dat behelst een hele filosofie. Maar ik kan je wel een boekje aanraden. Springen met Piet Raijmakers, en daar staat het allemaal in. Je begrijpt dat als Piet daar een heel boek voor nodig hebt, dat ik dat systeem tekort doe door daar hier in een paar zinnen over te spreken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:57

mo_van_dijk schreef:

Vind ik een hele goede. Wij deden dat ook altijd bij de zaanse ruiter altijd instructeur mee en zo het oefenparcours in dat stukje begeleiding vind ik zelf altijd wel erg prettig.

Wat het stoute gedeelte betreft. Thuis deed ie alles prima. Alleen op wedstrijd zelf kwamen de draaigrapjes. Hij was dan zo ontzettend snel en dat is lastig uitzitten. Dit soort dingen kwamen ook later pas de eerste 5 x op concours was hij super braaf en dan is zijn snelheid alleen maar goed want we reden makkelijk in de prijsen omdat de tijden wel in orde waren en balken raken deed ie eigenlijk niet.

Dank je voor je reactie. Is weer iets dat op oefenparcourse geoefend kan worden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:01

MarcelDufour schreef:
Straffen is nutteloos. Om te beginnen zou ik een arts naar de rug laten kijken, want dat idee heb ik dat het een rugprobleem zou kunnen zijn. Misschien een 'kissing spine'. Maar er zijn ook paarden die dit gewoon doen, en het nooit afleren. Helaas.

Ok, bedankt voor je reactie. Straffen leek mij ook zinloos. ik hoop dat het niet iets als kissing spines is. hij wordt wel preventief behandeld door een osteopaat en masseur en daarbij zijn geen grote probleemgebieden ontdekt. Wel heb ik een paar maanden geleden een ander dressuurzadel gekocht omdat de oude hem niet goed meer paste en van de week wordt (opnieuw) het springzadel nagekeken en eventueel aangepast of vervangen. Als het aanhoudt zal ik zeker eens z'n rug na laten kijken door een veearts.

Ik had niet echt het idee dat het pijn zou kunnen zijn doordat hij die reacties niet in m'n reguliere springles geeft (waar ik hoger spring) of in het parcours. en ook niet direct na de sprong. alleen als hij in de baan is met een heleboel paarden zoals op een losrijterrein of iets 'spannends' doet zoals een crossles of voor het eerst in tijden weer op het springveld buiten springen.