Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Narya schreef:Nou ja, ik ken toch genoeg paarden die daar best wat moeite mee hebben. Dan moet er toch best veel geoefend worden, alleen is er dan meer sprake van "opnieuw leren", zeg maar.
de ruiterhand te vertrouwen.Citaat:dan zal het paard het idd opnieuw moeten leren
spa schreef:Tja, is toch een kwestie van gevoel en "spelen". Je ziet wel eens ruiters aan die teugels trekken
superwoman schreef:aanvulling Yamchade ruiterhand te vertrouwen.Citaat:dan zal het paard het idd opnieuw moeten leren
watje123 schreef:een paard zal het wel degelijk moeten leren hoor. er is geen enkle paard dat ik ken dat geboren wordt en meteen aan de teugel loopt. een paard zal toch moeten leren dat als hij netjes zijn achterhand onder de massa houdt en dus lekker over de rug loopt dat het fijn is om zijn hoofd in die positie te houden. en dus de hand te volgen. dus ik vind dat een paard dat wel degelijk moet leren
Appelflapje schreef:![]()
Ze zakt dus altijd als ik ontspan, maar ze komt zo snel weer omhoog. Ze is vrij onrustig in de aanleuning, zeker in het begin van de les.
Appelflapje schreef:Dit was dus een tijdje geleden mijn probleem:Appelflapje schreef:![]()
Ze zakt dus altijd als ik ontspan, maar ze komt zo snel weer omhoog. Ze is vrij onrustig in de aanleuning, zeker in het begin van de les.
Nu is er in korte tijd aardig wat verbeterd, ze loopt nu constanter in haar aanleuning, ze blijft veel langere stukken netjes (dus niet te diep) laag. Nu zei mijn instructrise alleen gisteren weer iets waar ik mijn twijfels bij had. Ze zei namelijk dat ik te aardig rijd en dat het veel te makkelijk is wat ik haar nu laat doen (dus voorwaarts-neerwaarts, lekker laag en ontspannen). Ze zegt dat ie nu wel zover is dat ie ronder kan, maar toen ze liet zien waar ze dr wilde hebben lopen met dr koppie schrok ik wel.Dat was echt heel opgericht, terwijl Feline nog maar 4 jaar is! Ik neem namelijk aan dat een paard eerst wat spieren moet hebben om zo hoog te kunnen lopen en die zijn zeker nog niet aanwezig.
Wat vinden jullie daarvan? En als jullie het eens zijn met mijn instructrise, hoe kan ik haar dan het beste gaan 'vragen' hoger opgericht te lopen. Ze loopt nu namelijk super ontspannen en als ik een ding niet wil verliezen is het dat wel door aan die mond te gaan zitten.
Graag jullie mening.
Kingsley2 schreef:op welk niveau rij je nu dan???
Nog niet aan beginnen zorg er maar eerst voor dat alle L1 oefeningen er in zitten goed en dat ze zo blijft lopen zoals ze nu loopt een paard heeft ook tijd nodig om dingen te verwerken.
Als ze kan wijken, achterwaarts schouderbinnenwaarts, tempo wisselingen Dan ga je pas aan de op richting werken Ze is nog jong als je te snel wil gaat het straks fout.
superwoman schreef:nope, nageeflijk en aan de teugel is verschillend. Wanneer het paard afgebogen loopt = aan de teugel, wil dat niet automatisch zeggen dat hij z'n kaak los laat en in elke houding gesteld kan worden zonder verzet (ná-geven)
Dus wanneer je meer teugel geeft, moet het paard dat ook gelijk aannemen en niet in de houding blijven lopen. Neus de lucht in gooien is natuurlijk ook verzet.
De foto's van jouw voorbeeld Kingsley2 , vind ik niet erg geweldig, want het paard loopt in beide gevallen achter de loodlijn en iets te diep . (bij de eerste maar een beetje )
OohafoO
Je kunt beter en foto plaatsen, zodat wij kunnen kijken of je haf nageeflijk loopt.
Een paard is tegen de hand wanneer hij veel druk zet op de teugels en zich "eruit" wil drukken.
Kingsley2 schreef:Hij loop niet achter de lootlijn en niet te diep, anders had dat ook wel op mijn protecol gestaan. en had ik geen tweede geweest
superwoman schreef:Kingsley2 schreef:Hij loop niet achter de lootlijn en niet te diep, anders had dat ook wel op mijn protecol gestaan. en had ik geen tweede geweest
Weet jij wel wat dat is "achter de loodlijn"?