[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:39

Nou ja, ik ken toch genoeg paarden die daar best wat moeite mee hebben. Dan moet er toch best veel geoefend worden, alleen is er dan meer sprake van "opnieuw leren", zeg maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:50

Helaas is dat onmogelijk.
Aan de teugel is namelijk geen trucje, maar een resultaat van goed van achter naar voren rijden, met de juiste aanleuning.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:39

Narya schreef:
Nou ja, ik ken toch genoeg paarden die daar best wat moeite mee hebben. Dan moet er toch best veel geoefend worden, alleen is er dan meer sprake van "opnieuw leren", zeg maar.

ja als ze er moeite mee hebben is dat een teken dat het paard vast zit, pijn heeft, of geen totale ontspanning heeft etc.

bij mij is de aanleuing nu onrustig door jhet vastzitten op links, als dat straks weer voor elkaar is dan wordt de aanleuning waarschijnlijk vanzelf rustiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:17

Als het paard dan los is, en alles is in orde, zou de aanleuning geen problemen moeten geven.

Het wordt anders wanneer het paard geen vertrouwen (meer) heeft in de ruiterhand, dan zal het paard het idd opnieuw moetten leren, maar dan nog: als het vertrouwen terug is zal het paard zelf weer de ruiterhand opzoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:37

aanvulling Yamcha
Citaat:
dan zal het paard het idd opnieuw moeten leren
de ruiterhand te vertrouwen. Knipoog

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:46

Tja, is toch een kwestie van gevoel en "spelen". Je ziet wel eens ruiters aan die teugels trekken Huilen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

spa schreef:
Tja, is toch een kwestie van gevoel en "spelen". Je ziet wel eens ruiters aan die teugels trekken Huilen

spelen is ook niet okey. Gewoon een stille hand. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:04

superwoman schreef:
aanvulling Yamcha
Citaat:
dan zal het paard het idd opnieuw moeten leren
de ruiterhand te vertrouwen. Knipoog

Goed aangevuld Haha!

Spelen is idd niet okey. Gewoon met het been naar een stille, vriendelijke hand rijden, komt-ie vanzelf, hoor Lachen

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:40

een paard zal het wel degelijk moeten leren hoor. er is geen enkle paard dat ik ken dat geboren wordt en meteen aan de teugel loopt. een paard zal toch moeten leren dat als hij netjes zijn achterhand onder de massa houdt en dus lekker over de rug loopt dat het fijn is om zijn hoofd in die positie te houden. en dus de hand te volgen. dus ik vind dat een paard dat wel degelijk moet leren

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:50

Leren vind ik een verkeerd woord, ik denk dat ervaren meer gepast is Lachen Het paard ervaart dat hij zich kan ontspannen wanneer een ruiter zich ook ontspant en het paard de mogelijkheid en de balans, aanleuning, enz. aanbiedt om tot die ervaring te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:55

watje123 schreef:
een paard zal het wel degelijk moeten leren hoor. er is geen enkle paard dat ik ken dat geboren wordt en meteen aan de teugel loopt. een paard zal toch moeten leren dat als hij netjes zijn achterhand onder de massa houdt en dus lekker over de rug loopt dat het fijn is om zijn hoofd in die positie te houden. en dus de hand te volgen. dus ik vind dat een paard dat wel degelijk moet leren

Ik niet. "Tegen je hand" rijden (ff grof gezegd) zorgt dat het hoofdje zakt.
Het is een gevolg van..... en geen aangeleerd trucje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:41

Hey, ik kom weer even langs.
Ik heb gisteravond weer op Alex gereden, het gaat best goed. Ik ben 3 weken terug met een harde smak van een ander paard gevallen, dus alex helpt me nu om mijn vertouwen in mijn eigen kunnen en in paarden terug te krijgen, maar ik krijg heel vaak te horen dat ik meer moet ontspannen. Ik ben mezelf nergenst van bewust dat ik ergenst verkramp ofzo, maar ik moet echt in mijn hele lichaamshouding onstspannen. Ik ben ook veel bezig met nagevelijk rijden, maar omdat ik niet ontspan komt alex het laatste kwartier pas. Nu moet ik wel zeggen, dat als hij eenmaal nageeft ik wel moet ontspannen om zijn koppie daar te houden, want als ik druk op de teugels zet (wil ik nog wel eens doen, puur uit angst) dan gooit hij direkt zijn hoofd omhoog.
Maar, weten jullie voor mij een manier om meer te ontspannen? Want dan kan ik Alex ook beter en eerder nagevelijk rijden. Want hij wil wel, en kan, maar ik ontspan niet voldoende.
Zijn er oefeningen die ik kan doen, zodat ik meer ontspan en alex ook meer de kans geef om zijn ding te doen? Want ik wil niet dat hij last van mij heeft.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:41

Dit was dus een tijdje geleden mijn probleem:

Appelflapje schreef:
Doei!
Ze zakt dus altijd als ik ontspan, maar ze komt zo snel weer omhoog. Ze is vrij onrustig in de aanleuning, zeker in het begin van de les.

Nu is er in korte tijd aardig wat verbeterd, ze loopt nu constanter in haar aanleuning, ze blijft veel langere stukken netjes (dus niet te diep) laag. Nu zei mijn instructrise alleen gisteren weer iets waar ik mijn twijfels bij had. Ze zei namelijk dat ik te aardig rijd en dat het veel te makkelijk is wat ik haar nu laat doen (dus voorwaarts-neerwaarts, lekker laag en ontspannen). Ze zegt dat ie nu wel zover is dat ie ronder kan, maar toen ze liet zien waar ze dr wilde hebben lopen met dr koppie schrok ik wel. Bloos! Dat was echt heel opgericht, terwijl Feline nog maar 4 jaar is! Ik neem namelijk aan dat een paard eerst wat spieren moet hebben om zo hoog te kunnen lopen en die zijn zeker nog niet aanwezig. Wat vinden jullie daarvan? En als jullie het eens zijn met mijn instructrise, hoe kan ik haar dan het beste gaan 'vragen' hoger opgericht te lopen. Ze loopt nu namelijk super ontspannen en als ik een ding niet wil verliezen is het dat wel door aan die mond te gaan zitten. Scheve mond Graag jullie mening. Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:01

op welk niveau rij je nu dan???

Nog niet aan beginnen zorg er maar eerst voor dat alle L1 oefeningen er in zitten goed en dat ze zo blijft lopen zoals ze nu loopt een paard heeft ook tijd nodig om dingen te verwerken.
Als ze kan wijken, achterwaarts schouderbinnenwaarts, tempo wisselingen Dan ga je pas aan de op richting werken Ze is nog jong als je te snel wil gaat het straks fout.

king wordt in mei 6 en we zijn nu pas bezig met een beetje schouderbinnenwaarts het wijken zit er net pas een beetje in.
En king is ook een beetje aan het puberen dus dan wil ik er ook niet te veel instampen als zijn basis dingen maar goed blijven gaan. En als dat er allemaal goed in zit dan ga ik pas weer een stapje verder.

aan oprichting doe ik zeker nog niks, dat vind ik nog niet belangrijk hij is nog jong en zeker die van jou ze is 4 ze komt net kijken een paard overbelasten met dingen te snel willen leren is echt niet goed.

Jou instructrice kijkt niet goed naar het paard ze kijkt denk ik alleen naar wat zij denkt dat hij nu kan, ,maar je rijd toch voor je plezier niet omdat je nu meteen Z wil rijden. het gaat ten koste van je paardje! Knipoog

Appelflapje schreef:
Dit was dus een tijdje geleden mijn probleem:

Appelflapje schreef:
Doei!
Ze zakt dus altijd als ik ontspan, maar ze komt zo snel weer omhoog. Ze is vrij onrustig in de aanleuning, zeker in het begin van de les.

Nu is er in korte tijd aardig wat verbeterd, ze loopt nu constanter in haar aanleuning, ze blijft veel langere stukken netjes (dus niet te diep) laag. Nu zei mijn instructrise alleen gisteren weer iets waar ik mijn twijfels bij had. Ze zei namelijk dat ik te aardig rijd en dat het veel te makkelijk is wat ik haar nu laat doen (dus voorwaarts-neerwaarts, lekker laag en ontspannen). Ze zegt dat ie nu wel zover is dat ie ronder kan, maar toen ze liet zien waar ze dr wilde hebben lopen met dr koppie schrok ik wel. Bloos! Dat was echt heel opgericht, terwijl Feline nog maar 4 jaar is! Ik neem namelijk aan dat een paard eerst wat spieren moet hebben om zo hoog te kunnen lopen en die zijn zeker nog niet aanwezig. Wat vinden jullie daarvan? En als jullie het eens zijn met mijn instructrise, hoe kan ik haar dan het beste gaan 'vragen' hoger opgericht te lopen. Ze loopt nu namelijk super ontspannen en als ik een ding niet wil verliezen is het dat wel door aan die mond te gaan zitten. Scheve mond Graag jullie mening. Ja

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:08

Kingsley2 schreef:
op welk niveau rij je nu dan???

Nog niet aan beginnen zorg er maar eerst voor dat alle L1 oefeningen er in zitten goed en dat ze zo blijft lopen zoals ze nu loopt een paard heeft ook tijd nodig om dingen te verwerken.
Als ze kan wijken, achterwaarts schouderbinnenwaarts, tempo wisselingen Dan ga je pas aan de op richting werken Ze is nog jong als je te snel wil gaat het straks fout.

Ik rijd met haar nog geen wedstrijden, het is mijn verzorgpony. Ze staat op de manege en in de lessen wordt geen rekening gehouden met hoe jong de paarden individueel zijn. Als je in de les rijd doe je gewoon mee. Wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts etc. doet ze dus wel al, maar nog VERRE van perfect. Wijken gaat wel steeds netter, maar échte schouderbinnenwaarts zit er nog niet op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:45

Hallo iedereen,
Ik had een vraag. Zou iemand duidelijke foto's kunnen plaatsen van een paard dat niet goed loopt een paard dat nagevelijk loopt en een van aan de teugel.
Naar mijn idee loopt mijn haf nagevelijk maar soms twijfel ik daaraan. Dan kan ik even goed vergelijken.
Alvast bedankt.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:56

Gevoel is heel belangrijk, merk ik zelf. Zodra ik een keer weer gevoeld heb hoe me paardje goed en zonder te veel spelen rond loopt gaat het daarna meteen een stuk makkelijker. Ik ben van mezelf geneigd teveel te spelen/te hard in de mond te zijn( dit komt door slechte instructie, ben het hard aan het afleren) en dan merk je goed dat het eigenlijk een negatief effect geeft (hangen)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:11

[quote="OohafoO"]Hallo iedereen,
Ik had een vraag. Zou iemand duidelijke foto's kunnen plaatsen van een paard dat niet goed loopt een paard dat nagevelijk loopt en een van aan de teugel.
Naar mijn idee loopt mijn haf nagevelijk maar soms twijfel ik daaraan. Dan kan ik even goed vergelijken.

Nagefelijk en aan de teugel zijn het zelfde alleen andere verwoord.
Dit zijn twee foto's van een paar negefelijk, ik heb helaas geen foto van een paard tegen de hand misscien iemand anders.
Je voelt echt het verschil of je pony wel of niet nagefelijk loopt, als je pony tegen de hand loopt heb je meer in je handen als dat ze nageeft dan heb je alleen nog contact maar geen spanning meer op je hand. Het is een gevoel.( Rijden doe je met gevoel.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPH3GULR.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAUCDHMG.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:29

nope, nageeflijk en aan de teugel is verschillend. Wanneer het paard afgebogen loopt = aan de teugel, wil dat niet automatisch zeggen dat hij z'n kaak los laat en in elke houding gesteld kan worden zonder verzet (ná-geven)
Dus wanneer je meer teugel geeft, moet het paard dat ook gelijk aannemen en niet in de houding blijven lopen. Neus de lucht in gooien is natuurlijk ook verzet Knipoog .
De foto's van jouw voorbeeld Kingsley2 , vind ik niet erg geweldig, want het paard loopt in beide gevallen achter de loodlijn en iets te diep . (bij de eerste maar een beetje )

OohafoO
Je kunt beter en foto plaatsen, zodat wij kunnen kijken of je haf nageeflijk loopt.
Een paard is tegen de hand wanneer hij veel druk zet op de teugels en zich "eruit" wil drukken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:39

Hij loop niet achter de lootlijn en niet te diep, anders had dat ook wel op mijn protecol gestaan. en had ik geen tweede geweest.
Dit vind jij maar ik niet, Jij hebt trouwens wel altijd comentaar en je denk het altijd beter te weten, maar soms is dat niet zo, sorry hoor maar je hebt niet altijd gelijk. De jury vond trouwens dat hij erg goed liep voor zijn eerste wedstrijd hij is op deze foto pas vijf jaar. Knipoog Ze vonden het een heel leuk paard waar veel uit te halen is. Pling

vroeger toen ik op de manege reed werd er altijd gezegd we gaan aan de teugel lopen nu wordt er tegen mij gezegd negefelijk. het is maar net hoe het je geleerd wordt bij ons is het, het zelfde allebij.

superwoman schreef:
nope, nageeflijk en aan de teugel is verschillend. Wanneer het paard afgebogen loopt = aan de teugel, wil dat niet automatisch zeggen dat hij z'n kaak los laat en in elke houding gesteld kan worden zonder verzet (ná-geven)
Dus wanneer je meer teugel geeft, moet het paard dat ook gelijk aannemen en niet in de houding blijven lopen. Neus de lucht in gooien is natuurlijk ook verzet Knipoog .
De foto's van jouw voorbeeld Kingsley2 , vind ik niet erg geweldig, want het paard loopt in beide gevallen achter de loodlijn en iets te diep . (bij de eerste maar een beetje )

OohafoO
Je kunt beter en foto plaatsen, zodat wij kunnen kijken of je haf nageeflijk loopt.
Een paard is tegen de hand wanneer hij veel druk zet op de teugels en zich "eruit" wil drukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:01

Kingsley2 schreef:
Hij loop niet achter de lootlijn en niet te diep, anders had dat ook wel op mijn protecol gestaan. en had ik geen tweede geweest

Weet jij wel wat dat is "achter de loodlijn"? Verward

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:04

Op de 2e foto loopt jou paard wel degelijk te diep (dus achter de loodlijn)!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:18

Hier een foto van mijn knollie.
Let niet op mijn gezicht.
Als het geen goede foto is hoor ik het wel.
Afbeelding

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:24

dat weet ik wel degelijk, en anders heb ik een hele slechte jury gehad en blijkbaar ook een hele verkeerde instructeur.
Ik weet niet alles maar jullie ook niet.

Ik heb ook jou foto´s gezien maar ik hou mijn mening voor me want ik heb geen zin in ruzie.

succes met jullie paardjes allemaal. en een prettig weekend!

superwoman schreef:
Kingsley2 schreef:
Hij loop niet achter de lootlijn en niet te diep, anders had dat ook wel op mijn protecol gestaan. en had ik geen tweede geweest

Weet jij wel wat dat is "achter de loodlijn"? Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:26

Het hoofdje ziet er zo prima uit OohafoO .
Als ik kijk naar je handen, dan denk ik dat jij die vast zet.
Probeer je handen te dragen (boven de schoft)en alles te ontspannen. (schouders! armen en handen)
succes!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-02-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt