Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:03

Heb net een appje gehad van m'n instructeur. Hij weet nog niet of we vanavond binnen rijden. Maargoed ik ga er gewoon heen en je weet maar nooit. Als we buiten rijden ga ik maar weer naar huis. Niet omdat ik niet buiten wil rijden, maar in de bak vind ik het ontzettend eng, dus ik wil daar rijden. En wil dan het geld sparen voor een binnen-lesje.

Nou vertelde die dat er een instructrice op de manege is waarvan hij weet dat zij wel 2 lessen in de week in de bak rijdt. Maar dat zij het soms moeilijk vind om met bange mensen om te gaan..ik weet niet precies wat hij daarmee bedoeld maar dat zal ik vanavond wel horen.

What to do? Het gaat er mij vooral om dat ik weer op de vertrouwde paarden in de bak ga rijden op de manege zodat ik er weer aan ga wennen om in de bak te rijden. Maar aan de andere kant: met mijn angst moet (lijkt me?) wel goed worden omgegaan door degene die les geeft?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:33

Ik kom hier even binnen vallen. Jammer om toe te geven, maar tegenwoordig ben ik ook een angstige ruiter. Tot mijn 18e reed ik op een manege en daar kon het me niet gek genoeg. Ook nooit iets echt ernstigs opgelopen. Daarna heb ik wel wat verzorgpaarden gehad, maar daarmee nauwelijks gereden omdat het rijden me niet zo interesseerde.

Ik ben nu 25 jaar en ben ook financieel verantwoordelijk voor mezelf. Ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een hele lieve Tinker. Ik was eigenlijk op zoek naar een brave, ervaren, bereden Tinker. Ik kwam thuis met weliswaar een brave, maar onervaren en net wel / net niet ingereden Tinker. Achteraf niet de slimste keuze maar qua karakter is het beestje echt goud waard en ik zou haar niet willen missen. Ik Parelli met haar, en bij Parelli wordt, zeker in het beginstadium, nogal de nadruk gelegd op wat er allemaal voor naars zou kunnen gebeuren en hoe je dat kunt voorkomen. Met als gevolg dat je je inderdaad bewust wordt wat er allemaal zou kunnen gebeuren.. Ik ben bezig met het inrijden van mijn paardje, en hoewel ik het in het begin toch allemaal wel wat spannend vond, deed het beestje nooit een stap verkeerd zodat mijn vertrouwen ook groeide. Twee weken terug ging het helaas voor de eerste keer mis: ik stap altijd op met een krukje, ik zat half en paard begon te lopen. Ik klemde me vast, daardoor schrok zij weer en ze gooide mij eraf, precies op het stoeprandje van de bak. Ik heb daardoor anderhalve week mijn been niet op kunnen tillen, naast blauwe plekken en schaafwonden. Als uitzendkracht heb ik ook geen inkomen als ik niet werk. Ik ben er vorige week voor het eerst weer opgegaan onder begeleiding van mijn instructrice. Dat ging goed en zij adviseerde om voortaan gewoon op te stappen zoals ik normaal ook doe. Afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd maar er zat veel spanning bij mij en daardoor ook bij mijn paard. Uiteindelijk ben ik in de longeercirkel opgestapt en dit ging goed. Morgen wil ik het weer gaan proberen als het goed voelt. Ergens in het voorjaar wil ik ook met haar gaan buiten rijden, maar ik vrees dat ik de eerste keren mijn paard onzeker maakdoor mijn eigen onzekerheid.

NessesDuke

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:57

Wilke, ja ga ik zeker doen!

Morgen avond mijn eerste les op nes... dus ik ben heel benieuwd!!
en moet ik ook nog even kijken hoe het hier allemaal werkt hoor hahah, ben niet zo een held in forums!
Maar ik wil mijn pony en mezelf graag voorstellen natuurlijk!

Gaat goed komen! En ik zit in de lees stand om andere ervaringen mee te lezen!

Wel ben ik ook echt trots op iedereen dat ze toe durven geven "een angstige ruiter te zijn"

Ik zelf ben 30 jaar en vind het lastig om "ervoor uit te komen" maar het lijkt wel hoe ouder hoe banger?!?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:05

Succes morgen! :j
Ik denk ook wel dat het logisch is, als kind denk je er natuurlijk minder over na wat er allemaal kan gebeuren en als volwassene weet je het eigenlijk. En ik heb zelf ook zoiets van: als ik ernstig val kan ik ook weer niet werken en heb ik ook weer geen inkomen :') Maargoed dat ben ik haha. Ik lees hier ook meer mee dan dat ik advies geef, maar dat komt omdat ik zelf erg bang ben. Weet niet zo goed hoe ik andere dan kan helpen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:18

Wilke: ik zou het dan dus niet doen. Als iemand anders al aangeeft over een ander, dat die niet echt goed is mensen met wat angst te begeleiden, dan zal dit niet voor niets zijn. Je hebt nu eenmaal instructeurs met het motto 'niet denken maar doen', en dat zal in jullie geval dus niet gaan klikken. Jammer, maar ook wel heel eerlijk dat dit wordt aangegeven!

Dorientjuh: Balen zeg dat dit gebeurd is! Maar ook wel heel goed voor te stellen: hier ook zo'n gevoelige pony, en de keer dat ik klemde (zonder zadel) lag ik er dus ook af omdat ie in paniek ervandoor schoot (door het hek..) Maar de keren erna was er dus ook wat spanning met op en af stappen. Dit is wel een kleine pony, dus met krukje opstappen is geen optie. We hebben dat gewoon weer vaak geoefend, dus met opstappen alleen voet in de beugel en omhoog komen. Dan niet je been eroverheen slaan, maar na een paar tellen weer rustig gaan staan op de grond. Daarna wel je been eroverheen en gaan zitten, en weer rustig been eroverheen en staan in de beugel. De eerste keren schoot ie dus een paar passen weg, maar na de eerste keer was ik voorbereidt, en met rust bereik je echt een hele hoop. Maar pony is zo gevoelig, dat wanneer ik wat onzeker was, ik gewoon niet op moest stappen. Maar laat dat ook niet te lang duren, anders durf je zelf niet meer..

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:26

Vanmiddag dus mijn eerste rijles gehad *\o/*
Had wel even de schrik dat het paard waar ik op ging 1.70 was, maar na een kwartier zelfs een lachje gespot door de instructrice die trots op me was :D.
Voelt voor mezelf alsof ik een mega stap heb gezet en ben stiekem ook wel heel trots na 10 jaar..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:29

Super! Meteen weer een les gepland? Je gaat gewoon weer plezier krijgen in het rijden! *\o/*

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:38

Marocje schreef:
Wilke: ik zou het dan dus niet doen. Als iemand anders al aangeeft over een ander, dat die niet echt goed is mensen met wat angst te begeleiden, dan zal dit niet voor niets zijn. Je hebt nu eenmaal instructeurs met het motto 'niet denken maar doen', en dat zal in jullie geval dus niet gaan klikken. Jammer, maar ook wel heel eerlijk dat dit wordt aangegeven!

Nee hier heb je wel gelijk in. Zeker hij, zal niet zomaar iets over een ander zeggen, vooral geen instructeur van de manege. Ik hoor het vanavond wel wat hij precies bedoeld. Dankje voor je reactie! :)

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:41

Marocje schreef:
Super! Meteen weer een les gepland? Je gaat gewoon weer plezier krijgen in het rijden! *\o/*

Maandag weer!

Het helpt wel dat iemand je steunt, en je gewoon met veel geduld behandelt.. beetje het kleuterjuf idee! Complimenten voor elk klein stapje. Heerlijk!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:12

Ik laat jullie nog even weten hoe het ging! :) Het paard waar ik op wilde rijden kon ik overnemen dus ik was als eerste in de bak. Dat vond ik best eng dus de vrouw die erop zat liep een paar rondjes met me mee. Toen er meerdere in de bak waren ging ik zelf stappen. Nou, ik scheet hem wel een beetje. Maar uiteindelijk is het goed gegaan. Had t paard gepakt die moeilijk vooruit te krijgen was en als de rest er vandoor zou gaan is hij degene die blijft staan kijken :P scheelt natuurlijk een hoop dat ik dat paard ken. Maar zo moesten we bijv int midden gaan staan en 1 voor 1 galopperen. Toen ie van z'n ene been op t andere ging staan schrok ik al, omdat ie bewoog en ik het niet zei :oo daar schrok ik zelf dan weer van dat ik er van schrok, oh wat een goed verhaal dit, snappen jullie hem nog? :P maar al met al gewoon meegedaan met de rest en het ging best goed. Eenmaal aan t werk was ik niet zo bang meer. Morgen wel spierpijn en de blaren staan op m'n vingers dus volgens mij zat ik een beetje gespannen haha. Maar ben blij dat ik weer een beetje relaxed in de bak heb kunnen paardrijden :) verder weet ik nog niet wat mijn instructeur bedoelde over de andere instructeur dat zij soms niet goed met bange mensen kan omgaan. Had m niet alleen gesproken en hij wilde er niet over hebben met andere mensen erbij. Maar ik ga sowieso niet naar haar :)
Sorry voor het lange verhaal :oo

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:45

geen sorry voor het lange verhaal! We willen dat allemaal lezen toch!!
En wat goed dat het goed ging toch! wees er trots op!

Ik ben ook redelijk zenuwachtig voor vanavond hoor hahaha
Maar we zien het wel hoe het loopt...

Bij mij zijn beide stal eigenaren (een stel is het) die komen kijken..
hij leid ook mensen op tot instructeur, en zijn vrouw geeft ook goed les en jureert (hoe je dat ook mag schrijven)
dus dubbel spannend want ze willen hem beide zien lopen.. en ik heb alleen les gehad toen ik ooit op een manege reed nog (zo een 60 jaar voor christus zeg maar hahah) dus ik ben echt een beginner met een eigen paard te gaan lessen...
en mijn bijrijdster kan veel beter rijden dan ik... dus voel me nog een soort voor schut ook!
maar dat zal wel alleen aan mij liggen denk ik...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:56

Nessenduke, niet doen! Zij zijn alles gewend en vinden het misschien juist wel heel leuk om juist aan je basis te sleutelen!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:43

Danoesje, ik weet dat ik er schijt aan moet hebben.. maar het is meer gevoel!
en zij zijn ook helemaal weg van nesse's duke!! en willen mij inderdaad graag helpen..

Wegens financiele crisis thuis on ik nog even geen les volgen maar omdat ik er al een paar keer afgevallen ben geven zij mij een gratis les vanavond!
Het uurtarief van Meneer zelf is echt heel duur (vind ik) en dat zij nu samen komen om mij te helpen doet me wel goed maar maakt me tegelijkertijd ook onzeker!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:29

mag ik vragen wat je betaalt voor les? pffff echt flink balen dat rijlessen zo duur zijn, schrik er ook elke keer weer van..

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:34

vandaag betaal ik niets.... maar van zijn vrouw is het 17.50€ voor 30 min... dat vind ik meevallen tegenwoordig...

Maar hij zelf is meer dan het dubbele tarief! *slik*

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:57

Oef dat is wel heel erg duur ja...ik betaal E40 per uur, dat vind ik al best flink. Dan kan ik ook nog eens een van de paarden van haar gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:24

ik betaal €15 per 3 kwartier/uur, vind ik een mooie prijs en super les! €40 zou ik er persoonlijk nooit voor over hebben

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:59

Klinkt goed Wilke93! Daar mag je trots op zijn :)
En aan alle anderen die toch weer zijn opgestapt!
NessesDuke: hoe ging het? Je moet je zeker niet schamen als het nog niet professioneel gaat, daarvoor komen ze toch les geven juist! (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan)

Ik heb afgelopen woensdag weer met zo'n bijzettouwtje gereden, ging goed! Nu was ik zelf al vanaf het begin redelijk ontspannen, maandagavond alleen met touwtje proberen :)

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:21

Mijn les ging helemaal top!! Hij is heel rustig en begon echt met de rustigere dingen, heb alleen gedraafd met m..

ik weet nu wel meer waarom mijn pony zo snel gaat haha

Tijdens het longeren - eerst deed ik het zelf, alleen op stem en dat deed ie goed- nam hij het over heeft ie wat meer gevraagd aan m, wat meer druk gelegd hier en daar maar nes deed t super!
Hij zag niets "raars" aan nes waardoor hij elke keer zou gaan bokken... Daar was ik al heel erg blij mee!!
Hij heeft een super conditie (ik heb m wel al die tijd gelongeerd toen ik niet kon rijden)

ik druk mijn hakken te ver uit waardoor hij meer druk krijgt ... knijp m fijn zegt ie haha
dus meer achterop mijn billen zitten, meer mee bewegen met mijn handen en gaat ie te snel halt houden..
aan het einde van de les ging het super goed, ging hij zelfs zelf nageven !!
Heb weer een hoop waar ik aan kan werken, het is echt een sport pony..

Maar ben zo blij, nu durf ik weer!
eerst 5 rondjes links en 5 rondjes rechts laten galloperen en dan er pas op :)
Ik zal jullie als jullie het leuk vinden wel op de hoogte houden hoe de vorderingen zijn!!

Maar moet wel zeggen dat mijn vertrouwen een stuk meer terug is en dat na 1 les!!
Mijn instructeur was zo fijn en heeft mij heel wat dingen verteld waardoor ik Nes nu meer snap!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:39

NessesDuke, dan is je geld het straks dubbel en dwars waard! Even een paar weken flink investeren en desnoods daardoor wat naar beneden in frequentie als je het niet kunt betalen, maar ik zou nu dat goede gevoel vasthouden en zorgen dat dat wat stabieler wordt. Echt fijn voor je zeg!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:54

Ja we gaan er nu echt voor! Nu 2 weken lang dit oefenen hij zegt als je dit doet (ook nog wat voltes, kleine voltes, lange zijde draven) dan zijn jullie over 2 weken al een meer setje :)

Dus jaaaaaaaaaaa ik zie het weer zitten en heb er weer zin in!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:58

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:00

Wat een leukerd zeg! Ik zou inderdaad lekker soepel gaan maken, misschien heeft ie toch ergens wat stijve spieren waardoor hij gaat bokken of hij had last van jouw beendruk. Vaak is het natuurlijk een wisselwerking. Zet m op!

NessesDuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:33

Gaat goed komen! Ik hou jullie op de hoogte!

Maar hoe gaat het met de rest... die zijn wel aardig stil op het moment?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:50

Wat goed om te lezen NessesDuke!! :j Fijn dat je er weer plezier in hebt, en ja ik (en de rest ook denk ik) wil graag op de hoogte gehouden worden haha :)
Ik ga vanavond voor de 2e keer op bijrijdpaardje. Wel erg spannend :o Denk dat ik als ik door blijf lessen op de manege weer snel gewend ben aan het in de bak rijden. Ik moet alleen m'n bijrijdpaard gaan leren vertrouwen.. En mezelf :P