Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:05

Nu In bed met bokt :7
Suus was op ze had het warm ook maar ze liet niet toe dat ik f zweet weg poetste.
Ze was klaar met me. := ze heeft lekker slobber gehad. Was blij dat ik tijdenss de les het scheefzetten wat ze doet goed aanvoelde. Ik voel dus goed dat zij mij meer op rechts wil.
heb nu al spierpijn van de wijken oefening.

Ja word wow ga morgen tijdens me telefoon dienst ff zoeken op mp.
wordt dat niets dan de bruine van helen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:35

Ik ook in bed met bokt, hihi :+

Eergisteren (heb al even niet gepost) liep mijn pony erg lekker, heel braaf ad dubbele longe. Ik merkte dat ik wat veel het achterwaarts aan de hand had geoefent, want elke keer met halthouden wilde hij terug :=
Wat dan wel weer erg gaaf uitzag, hij ging echt zitten, en op een 'voorwaarts!' kreeg ik een soort piaffe. Heb maar niks gezegd en ben verder gegaan met oefenen stilstaan, dat leek me beter passen bij ons opleidingsniveau. Haha, paardje wordt langzaam sterker achter en losser in de rug, heeft de fysio toch wel positief resultaat. Sowieso was ponybeest braaf maandag, heb zijn staart zowaar gewassen.

Gisteren weer gelongeerd, aan de slag met balkjes draven. Af en toe mooie stukjes tussen. Halt en blijven staan ging al beter. Mooi op 4 benen staan oefenen (toevallig hier er ook net over!). Vond wel dat Wal weer minder liep, dat onzuivere voor.

Vandaag heel rustig aan gedaan, gelongeerd ad enkele longe en halstertje. Ook maar kort, nog geen 10 minuten bezig geweest. Ff de balkjes van gisteren meegepakt. Weer liep hij niet echt mooi. Buiten een rondje gewandeld en verkeersmakheid geoefent. Redelijk resultaat, was druk. Al hebben we wel een hogedrukspuit overwonnen :')

@ Rhys: vind je 80 cm laag dan? Jeej, ik vind al dat we hoog springen bij een half metertje := Vind je de pessoa fijn? Inmiddels ben ik vrij handig geworden met m'n dubbele longe, daar niet van. Stuur er de hele bak mee door. Maar is het een goede afwisseling? Ik heb altijd het idee dat paarden als ze het eenmaal kennen meer 'bij elkaar' gaan lopen. Tegen uit elkaar vallen dus, en dat zou bij mijn pony wel goed zijn. Al gaat het met de dubbele ook beter. Ik wil echt meer de achterhand er onder, ook om voor te ontlasten... Wat doet de pessoa voor jou?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:39

@Safiera, ik heb hem nog pas een keer of drie gebruikt. Groot nadeel vind ik dat de boel snel scheeftrekt als je paard scheef wordt. En het staat me ook enigzins tegen dat je zo'n bos touw om je paard moet knopen. Ik vind dat ze er ook niet per definitie spectaculairder van gaat lopen, maar merkte de vorige keren wel dat ze de dag erna heel fijn los was. Eens kijken of dat morgen weer zo is! Dubbele longe kun je meer fine-tunen, als je dat beheerst lijkt me dat altijd het betere alternatief.

Ik wissel het longeren met pessoa af met longeren met een 'gewone' bijzet (slof in mijn geval, opzij vast) en als ik dat laatste doe gebruik ik ook altijd balken en in-uitjes. Worden ze los van, en nog handig ook. Bovendien wordt Venna heel blij van balken :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:23

partywitch: wat een leuk bericht! Energie straalt er vanaf!
Super dat je zo lekker hebt gereden.

Ik longeer liever met pessoa. Dubbele lijnen kan ik wel, maar ik merk aan Jim dat het niet fijn werkt.
Vooral de dag erna. Ik weet niet goed waar het probleem zit, dus gebruik ik de pessoa. Dat werkt net wat fijner en de dag erna is hij losser.
Maar het liefst rij ik gewoon. En een dag dat ik niet rij longeer ik gewoon aan een halster met balkjes.
Meer voor de afwisseling/fun dan echt als training dus.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:33

moge...
nou longeren werkt niet bij suus...die drukt rug weg en daar begin ik dan niets tegen.
Pessoa is toch dat ding met lijntjes achter de benen... dat pikt ze niet.
Dubbele lijnen geen ervaring mee dus weet niet of dat effect zou hebben.

suus rijd ik meestal en anders heeft ze vrij :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:50

Ik longeer graag met dubbele longe. Als je er een beetje handig in wordt kan je er een hoop mee doen. Pessoa vind ik ook niet verkeerd, maar moet wel correct zijn afgesteld, vaak zie ik ze te strak zitten.

Heb heel leuk een cd gekregen met de röntgenfoto's van mijn Witje. Krijg ze wel te zien, maar kan niet het contrast aanpassen om goed te kunnen kijken. Leek me namelijk wel leuk om jullie te laten zien hoe en wat met de schoft van haar, staat echt heel raar namelijk. Vind het altijd wel erg interessant dit soort dingen om te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:55

Mail ze maar even Japeloup, ik kan ze wel bewerken voor je :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:58

Interessant wel :j

Even totaal offtopic... Ik ben morgen jarig. En mijn collega's zijn flauw ^)
Mijn werkplek vandaag -O-
Voor de deur van de kamer staat nog een verkeersbord met 30 :roll:
En overal in het gemeentehuis hangen foto's van mij als zwarte piet met de tekst: Ja, het is (bijna) echt waar.... Morgen wordt dit pietje 30 jaar.
^)
Afbeelding

:+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:05

Amanda GEWELDIG!! leuk verkeersbord!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:07

Dat verkeersbord! _O-

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:17

Morgen allemaal!

Wat grappig Amanda! Wel leuk dat ze je zo in het zonnetje zetten. Mijn zwager wordt morgen ook 30 (en ik werd het 1,5 maand geleden) en daar hebben we een surprise party met het thema fout. Ik heb een soort slettebak-outfit bijelkaar geschraapt. :D

Qua longeren, tja ik ben dus fan van de longeerhulp. Gisteren Kelly ook weer gelongeerd. Helaas wordt ze weer hengstig, dus niet voorwaarts te krijgen. Ze mocht even uitstappen in de molen, maar liet zich weer aanranden door het hekwerk. Morgen komt de zadelmaker. Ik hoop zo dat hij een geschikt zadeltje voor ons heeft, zodat we weer lekker ongestoord en vooral pijnvrij kunnen rijden! Ik rijd ook liever, dan dat ik er naast sta. Met het rijden voel ik toch meer onder me en heb ik meer controle.

Iemand vroeg laatst of ik op een grote stal sta. Nee, ik sta kleinschalig. Ongeveer 9 eigen paarden/pony's en iets van 7 pensionpaarden.

Wat is dat met iedereen, bokken in bed...? :+
Ik deed het gisteren ook. Partner-lief had gisteravond alleen de ipad mee naar het werk, dus ik zat met de laptop in bed. Ben zo in slaap gevallen met dat ding op schoot. Niet best.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:34

Wat leuk amanda!Ziet er gezellig uit!

Hier gister voor het eerst bezig geweest aan de d longe,lijkt me een fijne manier.
Nu ik nog wat handiger/vlugger worden en paard ook.Fijne afwisseling!
Iemand nog tips voor het wegvallen over de buitenschouder?Hij doet het maar op een kant dus denk dat er ergens een fysiek probleempje zit.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:02

haha ankem... in slaap vallen met laptop in bed. Dat lukt me niet... maar zo wie zo is mijn slaapkamer altijd net een hermetisch afgesloten hok... alles donker anders slaap ik niet :+

Ik hoop dat je een lekker zadel vind vrijdag. Ben benieuwd waar je op uit komt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:00

@Ankem, vind je die longeerhulp niet eng? Ik heb 2 van die paniekvogels, als die hun kop omhoog doen en dan te veel weerstand voelen gaan ze omhoog. Met zo'n longeerhulp hou je er dan niks meer aan ben ik bang...

Zo en NU moet ik weer aan het werk...scriptie schrijven!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:00

Hoi allemaal,

Ik lees de hele week al netjes mee maar zelf niks leuks te vertellen aangezien ik al vanaf
zondag ziek in bed lig. Vandaag eindelijk wat fitter alleen nog ontzettend benauwd en daar wordt je zo moe van.
En dan is het van dat heeeeerrrrrlijke rijweer vandaag. :\
Morgen ga ik hoe dan ook rijden. :Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:22

Rhys schreef:
@Ankem, vind je die longeerhulp niet eng? Ik heb 2 van die paniekvogels, als die hun kop omhoog doen en dan te veel weerstand voelen gaan ze omhoog. Met zo'n longeerhulp hou je er dan niks meer aan ben ik bang...

Zo en NU moet ik weer aan het werk...scriptie schrijven!

Nee, ik heb er wat dat aangaat geen vervelende ervaringen mee.
Ik moet zeggen dat ik hem ook niet heel strak heb afgesteld. Ik wil dat het paard vwnw kan gaan. Dus ze houden nog wel wat ruimte om hun hoofd omhoog te kunnen doen ;)
Sterkte met de scriptie.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:25

Rhys: vind je dat dan niet eng bij alle hulpteugels? Bij een pessoa zitten ze immers ook 'gevangen' in het tuigje, net als bij gewoon bijzetten.

Ik ben best handig geworden met de dubbele longe, er ontstaan steeds minder stuur- of communicatiefouten. Al zou ik best eens een dressuurlesje er mee willen hebben, om net wat meer dressuurmatige oefeningen te kunnen meepakken. Heb nog weinig kaas gegeten van dressuuroefeningen, en ter afwisseling + voor het sterker en soepeler maken is het natuurlijk erg goed :j Tips?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:38

Het longeren met hulpstukken ben ik geen kei in. Ik longeerde vaak helemaal los, ook zonder lijn. Maar meneer mag nu geen rondjes meer lopen ivm belasting, dus longeren zit er ook niet meer in.
Eefske, beterschap!
Japeloup: Is het nu dan helemaal duidelijk wat witje heeft?
Knollentuin: knap hoe je op papier uit kan leggen hoe iets werkt! Moet jet vaak wel meerdere keren lezen (ligt aan mij) maar het komt wel binnen.
Rhys: Ben jaloers op je! Ik wil ook weer springen. Hiervoor een springer gehad en Menno is van nature ook een springer, dus zodra hij weer wat sterker is ga ik dat ook weer oppakken. Ga je tegen die tijd zeker nog even contacten voor tips!
Safiera: Leuk hoe jij toch bezig blijft met je pony, ondanks dat je niet/weinig rijd. Zie vaak anders...

Ik heb gisteren, op mijn vrije middag, op de bank gelegen met spierpijn... leuk dat vallen...
Vandaag mijn meneer gepakt. Dacht even verstandig te zijn en toch zadel erop te gooien, maar hij liep niet goed. Dus zadel eraf en er weer op. Maar hij bleef niet goed lopen. Hij tikt voor en achter aan en (had strijklappen om) achter tegen elkaar. Hij voelde redelijk. Maar ik vertrouw het gewoon niet. Misschien ben ik overbezorgd, maar het voelt niet goed. Afgelopen jaar 4 dierenartsen erbij gehad (ook ivm vreemde wonden op witte benen) en laatste constateerde artrose in het hoefgewricht. Maar vond het overbodig om foto's te maken. Maar ik weet het nog zo net niet. Helaas zoveel uit gegeven aan da's en medicatie dat ik het niet meer op kan brengen om hem helemaal te laten checken, wat ik het liefste zou doen... bah allemaal. Hopen op een betere dag morgen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:53

vraagje van tk over het naar buitenvallen over de schouder, is met rijden best wel goed aan te werken. aan de longe vind ik t maat lastig , dan moet je al met touwtjes gaan werken en contrastelling aanvragen -wat wel helpen kan is echt een cirkel uitzetten zodat paard steun houdt aan de wand. dan met rijden zo soepel maken dat ie losser wordt linksom en rechtsom zodat de scheefheid eruit gaat

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:08

Hij doet het beide.Hij heeft ook moeite met stelling/buiging naar rechts met zijn hals/hoofd.
Ik hoor graag je tips!

Vandaag met BBpad en bitloos aan de slag gegaan.Ik haalde hem zeiknat van de paddock (van de warmte/dikke winterjas) dus zodoende maar rustig aan gedaan.Veel geoefend aan mijn zit,twee zitbeenknobbels voelen,voelen hoe de beenzetting is etc.Verder veel geslalomd om kegeltjes,voltes gereden,vergroten en verkleinen etc.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:54

@maaikemike: m'n Witje heeft ooit een gebroken schoft gehad en die is scheef weer vast gegroeid. Hierdoor is ze behoorlijk scheef en heeft al die jaren flink moeten compenseren. Dit wist ik natuurlijk niet en was dus druk bezig om haar rechter te krijgen, maar ja dat ging dus niet en liep tegen verschillende blessures en blokkades aan. Omdat ze scheef staat in de schouders heeft ze ooit een pees probleem voor gehad, en nu achter. Heb met deze wetenschap besloten er niet meer op de gaan zitten, en snap nu ook heel goed dat ze altijd zuur keek met opzadelen en een deken op leggen. Nu dus druk bezig met een hengst uitzoeken en dan heb ik hopelijk over 4 jaar een leuk paard....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:12

amanda, gefeliciteerd! geinig bord ..
tk, kan je wel als je erop zit de schouders plaatsen?
je schrijft buiging hals, maar als ik een paard laat buigen wil ik buiging in achterend -lendenen\kruis ten opzichte van ribbenkast ten opzichte van schouders . in de hals is elk gezond paard los en buigzaam genoeg om een vlieg van zn kont te .kratsen.
stelling komt vanuit de kaak -kleine eerste deel nek, komt geen lenigheid bij kijken.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:18

zo net een les gehad...
KT ze was heel enthousiast (is pas mijn 2e les bij haar) maar ze kon duidelijk zijn dat mijn paard super aan de hulpen was/is. Been was ook echt been en een ophouding ook echt een ophouding.
Heb zo'n fijne les gehad. Hij liet zich ook heel fijn bewerken en ik kon hem ook echt verzamelen.
Geen druk in mijn handen, niet meer duiken van voor of hangen. Zo fijn...zucht!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:23

Klinkt erg fijn. Leuk *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:40

fijn, ik had vanmorgen ook les. ik had de grote vos opgezadeld.
vanaf dat ik erop zat voelde hij mooi los, goed op lengte en ik kon er heerlijk mee aan de slag. ik ben begonnen met loswerken dmv links en rechts naar de lengtebuiging zoeken terwijl hij laag moest blijven en los in de verbinding, dus geen opspannen in de hals of rug eronderweg, continu de impuls van achter naar voor doorvloeiend houden.in draf en in galop .
tussendoor kleine stukjes wat meer boveningesteld en ertegenaan gaan rijden <3 dan wordt t al een heel menneke..
kleine stukjes om de opbouwende spanning weer af te laten vloeien, dan weer even laten zakken en ontspanning zoeken.
daarna in galop gaan werken aan tempowisselingen gaan werken, echt alleen op zit en houding terugkomen uit midddengalop, niet tegenspannen, rug blijven gebruiken, doorrollen en sprong houden,gaaf. daarna het doorwerken om op ontspanning aan te springen en terug te komen. dan zit ik al dicht bij het gedachtenwerk rijden.
toen hebben we nog wat fijn werk meegenomen en aan voltes 10 en 8 meter gaan werken en heel grappig ; het paard is zo sterk en gesloten dat ik m in een kleinere volte naar voren kan gaan rijden , ik kon m zo doorzetten naar een arbeidspirouette, heerlijk gereden dus.
over een paar weken een clinic met m bij herman wientjes en over een maand ofzo een training bij een portugese klassieker, ook wel een uitdaging :D