[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:51

Spijt me zeer....Ik ken 2 zz licht en 1 zz zwaar amazones en van alle 3 wil ik GEEN les.

Knijp maar links, knijp maar rechts.
Been been zweep!
Halthouden, teugels aanspannen.
Achteruit teugels aanspannen en been geven.

Nee...zo werkt dat voor mij niet!!!

Ken een lichte tour ruiter die NIET op kneepjes werkt en alles vanuit het perspectief van het paard krijgt.
Naam wil ik ook wel neer zetten:
Wilmer Lanning
Rijd van Achteren naar Voren.

Je betaalt wel 40 euro per uur.
Maar dat is het zeker waard. Dan 40 euro per maand bij een manege.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:00

Als ik een uur priveles wil bij de manege kost dat mij ook 40 euro, dat is gewoon, nouja, dat kan je zelf wel invullen :').
Jammer dat het eigenlijk getolereerd word onder jury's, dat sommige mensen het gewoon nieteens zien als een paard compleet verkeerd loopt en daar keihard oeh en ah naar roepen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:03

Instructie is belangrijk,maar je moet altijd zelf nadenken. Ook met mijn instructrice is het zo dat ik 99% op 1 lijn zit,maar Bij een enkel ding gaan we overleggen en op een andere manier doen. Mijn beste raadgever is nog altijd m'n paard en die heeft het laatste woord. Ik als ruiter moet zorgen dat het rijden leuk is voor het paard,anders doe ik het niet goed. Werken vind een paard niet erg,zolang het maar eerlijk gaat (dus geven en nemen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:11

badeendje schreef:
Als ik een uur priveles wil bij de manege kost dat mij ook 40 euro, dat is gewoon, nouja, dat kan je zelf wel invullen :').
Jammer dat het eigenlijk getolereerd word onder jury's, dat sommige mensen het gewoon nieteens zien als een paard compleet verkeerd loopt en daar keihard oeh en ah naar roepen.

40,- per uur is relatief niet veel,als je ziet welke kosten er nog vanaf moeten (btw,pensioen,vakantiegeld etc) en bij een manege zelf nog het paard die geld kost en de bak die onderhoudnodig heeft.

Een jury kijkt per onderdeel en er staat vast hoe ze deze moeten beoordelen (welke punten van het geheel) . In dat geval komt het wel eens voor dat de cijfers hoger zijn dan je eigenlijk zou denken. Wil niet altijd zeggen dat de jury het een fijn gereden paard vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:13

Sharonsonja,het is echt geen aanval hoor. Ieder z'n keuze. We denken er alleen anders over.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:20

superwoman schreef:
badeendje schreef:

40,- per uur is relatief niet veel,als je ziet welke kosten er nog vanaf moeten (btw,pensioen,vakantiegeld etc) en bij een manege zelf nog het paard die geld kost en de bak die onderhoudnodig heeft.

Een jury kijkt per onderdeel en er staat vast hoe ze deze moeten beoordelen (welke punten van het geheel) . In dat geval komt het wel eens voor dat de cijfers hoger zijn dan je eigenlijk zou denken. Wil niet altijd zeggen dat de jury het een fijn gereden paard vind.

Uiteraard, maar je moet jezelf afvragen wat je verwacht van een uur privé-les van 40 euro. Als je dan les krijgt op een manier waar je het zelf niet mee eens bent, is 40 euro heel veel, maar vind je het een goede les waar je zelf weer mee verder kan werken dan is 40 euro helemaal niet meer zo veel.

Ah begrijp het. Maar toch is het jammer, dat ze dan kijken naar een deel en niet het geheel, al zullen genoeg ruiters die hun paard met kneepjes 'aan de teugel' rijden vanzelf wel een keer vastlopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:33

Helemaal waar, beide :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:31

Sorry, heb niet het hele topic gelezen, maar misschien hebben jullie wat tips vor mij...

Ik rij 1x per week in een groepsles en nu mag ik de laatste tijd vaker op een meer uitdagend paardje. wat erg fijn is, aangezien deze fijne gangen heeft en voorwaarts is. Het laatste werkt dan ook wel weer tegen, omdat het niet eenvoudig is om goed controle te houden over het gewenste tempo. In draf ben ik veel bezig met schakelen en voltes rijden dan lukt het eigenlijk wisselend om het paardje goed terug te rijden. Daarbij speel ik afwisselend links en rechts met de teugels in de hoop dat het beestje meer gaat zakken met zijn hoofd. Dan volgt de galop en wordt het paardje steeds heter en gaat het hard galoperen en aan mijn armen hangen. De draf daarna is snel en ik moet dan echt mijn best doen om hem rustig te laten lopen. Vervolgens als de les voorbij is heb ik de eerste dagen erna gigantische spierpijn aan mijn rug en schouders en doet het gewoon pijn als ik mij willen omdraaien in bed.

De instructrice geeft aan dat ik moet blijven spelen met de teugels en de buitenteugel niet te los houd en dat ik in de galop mijzelf vastzet in mijn schouders en dat ik met de beweging van het paard mee moet gaan en mijn boven lichaam stil moet houden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan... De laatste keer heb ik de teugels in galop op de volte lang gelaten, zodat het paardje niet kon gaan hangen aan mijn armen en ik mij kon concenteren op de beweging van het paard. Resultaat een paard wat alleen maar hard aan het galoperen was en de daarop volgende dagen wel veel minder spierpijn!

Wat zouden jullie doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:51

Topic doorlezen, dat zou ik doen voordat ik zou posten ....

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:08

superwoman schreef:
Topic doorlezen, dat zou ik doen voordat ik zou posten ....

Het zijn nogal wat pagina's om alles door te lezen. Maar een verwijzing naar een bepaalde pagina mag ook...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:17

Dan zou ik zeggen: begin bij het begin... ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:19

Met een aantal pagina.s aan het einde kom je al een heel eind. Lijkt me altijd nodig voor het posten trouwens. Scheelt je een verhaal typen en je hebt dan gelijk een antwoord gevonden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:20

Marocje schreef:

Nee, juist de laastste paar....dan weet je waar het over gaat,aangezien er veel kan verand er en in een topic met zoveel pagina's

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:27

superwoman schreef:
Marocje schreef:

Nee, juist de laastste paar....dan weet je waar het over gaat,aangezien er veel kan verand er en in een topic met zoveel pagina's

Daar heb je helemaal gelijk in. Toch lees ik altijd eerst het hele topic door, als ik met dit soort vragen zit. Dan lees je dus óók de veranderingen :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:34

Is ook het verstandigste. Leer je het meest van.

Moet zeggen dat ik het begin van dit topic juist wat matig vind. Ben het iig niet helemaal eens over de beginpost. Wel grote lijnen,maar imo is alles belangrijk.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:51

Oke, bedankt! Ik zal kijken of ik aan de laatste pagina's genoeg heb en anders lees ik de rest door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:18

@Maralyn: hoe zou jij een halve ophouding uitleggen aan een niet gevorderde ruiter, zoals er hier veel in dit topic zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:49

Niet.
Omdat het risico te groot is op doelloze kneepjes, omdat een niet gevorderde ruiter nog helemaal niet het hoe en waarom en wanneer weet. Niet dat je het niet moet uitleggen, maar ik persoonlijk zou dat niet op internet willen, want dan kun je de uitvoering imo niet niet en je kunt ook niet corrigeren, of juist zeggen wanneer het heel goed is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:00

Yamcha schreef:
Niet.
Omdat het risico te groot is op doelloze kneepjes, omdat een niet gevorderde ruiter nog helemaal niet het hoe en waarom en wanneer weet. Niet dat je het niet moet uitleggen, maar ik persoonlijk zou dat niet op internet willen, want dan kun je de uitvoering imo niet niet en je kunt ook niet corrigeren, of juist zeggen wanneer het heel goed is.

Helemaal mee eens. In het begin gaat er al zoveel mis, dat een h.o. Niet de oplossing is. Eerst maar eens goed aan het been en goed meegaan met de beweging zonder het vastzetten van schouders,ellebogen en of polsen. dat is al zo moeilijk. Meeste paarden gaan dan netjes rond lopen,of zitten wat meer vast en heb je ook wat meer correctie nodig. Moet je niet willen op internet zonder verdere instructie van de grond.

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 02:49

Heb een vraagje. Ben met mijn paard een kleine 2 maanden geleden 'opnieuw' begonnen met aan de teugel/ontspanning etc.
Nu rijd ik veel lang en laag, en met name dat mijn paard reageert wanneer ik been geef. Dat gedeelte gaat eigenlijk wel fijn en
sinds kort zitten er héle kleine stukjes tussen dat ik zijn rug voel bollen. Zeer prettig! Overigens, na ongeveer 20 minuten staakt
hij er volledig mee. Hoofd omhoog, rug weg en geen beginnen meer aan lijkt het wel. Heb geprobeerd om er doorheen te rijden,
denkend dat het een fase is door onder andere veel voltes en figuren te rijden met behulp van de buitenteugel. Dan wilt hij zo nu
en dan wel weer heel even zakken maar zodra ik dan weer even ga stappen is het weer over en uit. Houd hij deze houding nog niet
langer vol als 20/30 minuten? Of zijn er tips wat ik hier mee kan doen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:53

Welke hulpen geef je om hem lang en laag in te stellen?

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:30

Weinig. Ik heb mijn hand ontspannen en een beetje naar voren en zolang ik hem consequent naar voren houd en de bochten en hoeken op de buitenteugel rijd komt hij vanzelf naar beneden. Verder maak ik veel overgangen zodat hij scherper op mijn been word.. Als hij er mee staakt probeer ik hetzelfde te doen, alleen loopt hij er dan als een giraffe vandoor. Dan doet hij alles ook net even anders als ik voor ogen had. Geef ik een heel klein beetje linkerbeen schiet hij als een idioot naar rechts etc. Dit soort dingen frustreren me dan langzaam wat dan weer resulteert in spanning. En zodra die er is is het al helemaal einde verhaal. Ah we hebben het trouwens over een 11 jarige ruin die zo'n 8 jaar alleen op de rem heeft gelopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:40

Is er niet iets wat je anders doet na 20 min? Dat wanneer het lekker gaat,je net ff meer vraagt?
Er moet iets zijn.....want een paard gaat niet zomaar in de staak.
Ik zou ook nooit zo lang het paard lang en laag rijden. Met die oefening stuur je 'm op de voorhand namelijk.

Efri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:59

Hm, ik denk dat ik misschien onbewust inderdaad net wat meer vraag. Dus dan ligt het probleem bij het oppakken, wat ik misschien ook wel een beetje weet. En dat wist ik helemaal niet, dat je hem dan op de voorhand stuurt. Dus jij raad aan minder lang lang en laag en daarna iets oppakken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:08

Ik zou helemaal niks laag vragen. Gewoon normaal iets afgebogen is meer dan voldoende.
Denk dat je misschien wel een onbewust tegenstrijdige hulp geeft na 20 min. Let goed op spanning in je schouders,elleboogen, polsen en handen. Ook je rug niet hol maken, maar alles ontspannen.

Heb je nog foto's?