Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:14

Kid stond tot twee jaar geleden altijd in het land, zomer en winter.
Vorig jaar stond ze voor het eerst in de winter 'snachts binnen waar ze erg blij mee was.
Ze ligt namelijk 's nachts languit in haar stal te slapen. :z
Buiten was dat toch minder lekker blijkbaar want als ik haar dan naar binnen haalde om op te drogen ging ze languit in de binnenbak liggen pitten. :O
Het lijkt of ze minder tegen gras kan want ze wordt snel dik maar nu ook stijf.
Nu is het een overdag buiten en 's nachts binnenpaard.
Ze mag ook niet meer op de grote wei maar moet op het hongerweitje :Y)
Ze is nu wel helemaal in shape.

Ik heb vandaag gemerkt bij mijzelf dat ik moet ontspannen in mijn bekken ook als ik Kid verzamel want dan doet ze dat veel makkelijker.
Pfffff daar moet ik wel weer een poosje heeeeeeel erg mee oefenen voor dat ik het (onbewust) aanspannen weer heb afgeleerd ^)

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:18

Knollentuin en Japeloup, ik denk dat ik jullie uitleg snap. Wel moeilijk hoor bij paarrijden moet je je armen ontspannen en een verende verbinding krijgen en bij de judo moet je vast houden, kracht zetten en vooral niet loslaten. Ik denk dat ik dat handen hoger dragen ook eens ga proberen want ik zet mijn handen meestal te laag…

Van niet op de wei willen, ik denk niet echt dat het kou is (kan wel hoor) maar ik merk er dan toch niets van. Hij begint ook al echt een dikker vachtje te krijgen, ik weet wel niet of dat normaal is bij hem of het door het rare weer komt. Ik heb hem namelijk nog geen jaar. Ik denk dat het gewoon de natte ondergrond is, als de piste nat ligt vind hij dat ook niet leuk…
Ik zou hem nu graag nog zo lang mogelijk buiten zetten omdat ze in de winter er niet op mogen, maarja als hij niet wil. 8)7

@ gooya: was dat niet om de rug van je paard te laten ontspannen?
@yamcha: veel succes met je les!

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:52

Ik had gevraagd of ze suus ff voor de stallen los wilde zetten. Staat hier en daar wat grasplukjes dus kan ze ff knabbelen. Krijg ik net een sms.

"Suus vraagt zich af of je gek bent! Ze wil niet naar buiten en kijkt heel boos als ik zeg dat ze naar buiten moet door de deur. Ze wil niet, gaat niet, ik geef het op."

_O- _O- had ik wel verwacht met dit weer. Suuske is graag binnen met dit weer :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:57

Paard met karakter :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:58

Ja dat is wel zeker! Maar dat betekend dat als het droog is vanavond en ik ga rijden. ik HEEEEEEEL veel liedjes moet zingen :)ddd Want dan heeft ze energie voor tien en wordt mijn geduld danig op de proef gesteld.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:02

Hier staan ze 's winters op de paddock, 2 paarden per paddock van ong 13x13, niet ideaal, kan altijd groter, maar het is echt een crime om hier in de buurt een stal te vinden waar ze dagelijks meer dan een paar uurtjes buiten komen (op de grotere stallen moet je blij zijn als ze 2 uur buiten komen in wisseldienst, of er is bijv een stapmolenservice), ik doe alles nu dan wel zelf maar vind het ook heerlijk om 'de dingen' zelf in de hand te hebben, en in overleg en/of onderling regelen kan een hoop.

't paard van de boer zelf is verplaatst, 'we' staan momenteel vol waardoor zijn paard geen eigen box meer heeft, als tijdelijke oplossing heeft hij de beste stal van allemaal :') Boer heeft een stuk van de potstal voor de koeien afgezet, beest heeft nu een 'box' van 4 x 8 voor zichzelf.

Spriet is een b*tch momenteel, ze wordt steeds meer narrig naar andere paarden, persoonlijk vermoed ik dat ze zich echt begint te vervelen. Ik moest wel lachen vandaag, ze 'gebruikt' andere paarden echt, in dit geval de ruin die bij haar op de paddock staat, gaat volledig achter hem staan zodra het regent of waait, niets wisselen... zij wil uit de regen/wind staan

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:28

Leuk he die paarden met een karakter en eigen wil!!
Wel slim om een ander als schutting te gebruiken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:48

Hier ook een paard dat na 3 a 4 uur naar binnen wil. Mag nu alleen niet naar buiten, want hij sloopt het land _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:53

ik heb de paarden hier zomers en swinters ongeveer 6 uur in de buitenbaan met zn 3-en, smorgens de mannen en smiddags de dames. in de zomer komt daar 2 uur wei bij als de wei ok is.. ik zet dan in de periode dat de mannen in de bak staan de dames in de wei en smiddags de mannen op de wei, zo komen ze er 2 x uit op een dag. het is niet lang op het gras maar ze komen er zowieso elke dag lang uit en er is wel altijd gras, ik hou er niet van om een paard op zo een heel kort weitje te zetten, het gras is gestressed- zitten veel meer suikers in, grazen aan de grond betekend zand opname..ook niet gewensd.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:40

Het hongerweitje is ongeveer zo groot als een voetbalveld, daar staan 4 paarden op
De Grote wei zijn pfff 6 a 8 voetbalvelden (kan niet zo goed schatten :o )
Even voor het beeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:51

Ik heb ze hier na de les (die leuk was, en het werd de Bates, die zit zo lekker en Vegs vindt de Bates heel geweldig *\o/* ) allemaal lekker naar binnen gehaald. Ze waren blij, ze kwamen naar het hek rénnen gewoon (en ze hebben een schuilstal) en nu staan ze op stal, heerlijk hooi te eten, lekker droog en warm. Disaronno (3-jarige merrie) had het zo koud, die stond gewoon te rillen, heb haar drooggewreven, en een wollen deken opgedaan, Vegs even een fleecedeken, en de ruin niks, maar die had het niet koud. Vegs heet tegenwoordig trouwens Freggle :')

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:26

Mijn paard is een aandachtskindje! Ik heb hem vandaag gelongeerd, maar hij vindt het echt wel nodig om elke keer als hij iets goed doet beloont te worden. Anders vertikt hij het te luisteren }> . Dus dan ben je bezig: drrrrrrrrrraf *luistert* goedzoo!! hooo stap *luistert* flink paard *\o/* ... en zo moet je hem heel de tijd aanmoedigen. En aangezien ik hem veel overgangen laat maken ben ik constant aan het praten.
Omdat het zo'n slecht weer was (regen) wou ik hem direct in zen stal zetten maar dat zag hij niet zitten, dus paard op de wei. Deze keer wou hij dus wel! |o ik laat hem los en hij vertrok ff in een uitgestrekte draf, lekker showen! Dus hij heeft zich lekker kunnen uitleven.
Daarna heb ik nog met de pony van een stalgenootje gereden. Wat een verschil met de mijne! De pony is zo een smal klein arabiertje, en mijn paard is redelijk breed en erg groot.. heb eerst even moete wennen aan zijn korte pasjes. Ging niet zo geweldig want die pony luistert totaal niet naar je benen maar ik moest "goed mijn sporen er in zetten". Heb ik dus niet gedaan, zweep gevraagd en hem zo een beetje beter aan mijn benen gekregen. Meer heb ik er niet mee kunnen doen, maar misschien kan ik er nog wel eens mee rijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:37

Leuk hè andere paarden rijden, of je wordt zo blij met je eigen. Omdat die fijn reageerd op je hulpen. Of je krijgt een fijn gevoel dat je weer mee kan nemen als je weer op je eigen stapt. Altijd nuttig dus andere paarden rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:20

ja, heb toevallig vandaag ook twee vreemde paarden gereden, paarden van lesklanten van me die al een poosje bij me lessen maar ik had er nog nooit opgezeten. vandaag vroegen ze me te rijden [verschillende redenen] en ik ben lekker aan de slag gegaan..leuk ! ik kreeg ze alletwee voorelkaar lekker op eigen benen en voorwaarts en over de rug ,meer verlang ik niet van zo een eerste keer. ene baasje vond het leuk om te zien hoe dr paard liep,kon er niet even op -zeer been, het andere baasje kon lekker even narijden en merkte dat t paard beter aan het been en nagevelijker bleef.
ik ben er niet zo van om maar op elk paard te gaan zitten,de ruiter moet t zelf doen vind ik,het valt me op dat er instrukteurs zijn die te pas en onpas het paard overnemen van de lesklant en het dan wel ff laten zien,vervolgens een kwartier aan het vechten zijnmet een spartelend dier...
ik wil de aanwijzingen geven om zo de ruiter in staat te stellen om het zelf te gaan voelen en ervaren ,en als het echt niet goed lukken wil ga ik er wel s op om het te voelen,ontdekken wat er mis gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:25

Ik vind dat wel fijn. Ik leer ook van zien hoe het móet. Woorden zeggen niet altijd alles, soms moet ik het ook zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:31

ja idd en wat ik leuk vind om het verschil te voelen aan je eigen paard,dat het nog sneller reageren kan,lichter aan je teugel kan zijn,losser aanvoelt,soepeler. dat is tenminste de reactie van de mensen die op hun paard stappen als ik er een stukje op gereden heb[niet altijd natuurlijk]

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:34

Ja ik vind het ook fijn :j
Ik vind het ook leuk om te zien hoe mooi mijn paardje is vanaf de grond <3
Bij mijn stalgenootje loopt ze echt goed, bij ieder ander kijkt ze altijd naar mij van help me :? ik weet niet wat ze willen.
Ze probeert dan ook altijd om naar me toe te komen. *smelt*

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:28

justkid schreef:
Als je de teugels helemaal los laat dan stop je er energie in van achter, door je benen zet je de achterkant in werking maar je laat alles er net zo snel aan de voorkant weer uitlopen.
Omdat Kid het al makkelijk vindt om met haar hoofd laag te lopen is het voor haar niet zo moeilijk om haar rug op te bollen (en zo te verzamelen)
Ik denk dat jouw paarden een hoge hals houding/inplant hebben en dan is het belangrijk dat ze die eerst kunnen laten vallen anders is het moeilijk om een mooie boog te maken. dan knikt eigenlijk alleen het eerste stukje in, hun hoofd maar blijft de rug hol. Dat is het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.
Als de rug omhoog komt dan voel je dat echt meteen is mijn ervaring met Kid.
Volgens mij is de eerste stap eigenlijk dat ze de hals willen laten zakken.
Als ze dan ontspannen kunnen lopen met jou op hun rug dan komt de rug al wat omhoog.

Zeg ik het zo goed K en J?

Dank je justkid! Ik denk dat ik met jouw rijstijl de meeste overeenkomsten lijkt te hebben. Jazeker heb ik al bereikt dat de paarden hun hoofd laten zakken en de nek strekken. Ik rijd eigenlijk meer dan de helft van de 'werk'tijd aan een losse teugel. Inderdaad ontspanning inbrengen. Dat gaat bij het ene paard makkelijker en sneller dan het andere uiteraard. Wat jij schrijft het eerste stukje wat alleen inknikt, welk stuk bedoel jij? en dat is nu juist wat ikzelf vanaf de rug moeilijk vind te beoordelen.
Onze paarden zetten snel de hals op, - nek heb ik onlangs begrepen is juist niet het stuk vanaf de schoft zoals ik altijd dacht :o? de nek is dat stuk van de hals net onder het hoofd.

Ik ben veel overgangen aan het rijden, vanuit stilstand direct in een galop bijvoorbeeld en vanuit galop terugbrengen naar lager tempo met zit. Verder heb ik duintjes en een heuvel tot mn beschikking om in tempo naar boven te klimmen aan een losse teugel. Met de meesten ben ik eveneens de draf aan het uitstrekken.
De paarden lijken in dit werk plezier in te hebben, net als ik.
Ik vind het alleen verwarrend dat ik 7 poowns aan het rijden ben, terwijl ik eigenlijk juist eerst mijzelf wil verbeteren, waarschijnlijk gaat alles uitstekend, maar heb ik gewoon 7 beelden tijdens het schrijven die ik over elkaar projecteer en wat in mijn hoofd verwarring geeft.
Voor jou en jullie niet eenvoudig om advies te geven. :=

Oh ja daarnaast heb ik ook die diverse topics gelezen met discussies over het 'aan de teugel lopen' ed. en de misverstanden daarover. Er staan wat foto's bij die ik helaas niet kon openen.
Naast het enthousiasme van de paarden, net als lezen van al jullie posts geeft me in ieder geval voldoende stimulans om door te gaan!
Tis net als studeren! -:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:31

En je bent nooit uitgeleerd :D

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:35

hey

ik zit met het zelfde probleem
ik heb vorig jaar met paardrijden 2 ruggewervels gebroken
en ongelooflijk last van me linker heup .
me hele kant van me lichaan doet links ontzettend pijn
ik ben nu ruim 1 jaar veder maar merk nog steeds geen verschil en revaliceer nog elke week
volgende week krijg ik opnieuw een foto .
ben best bang geworden met rijden [zo ver als me dat lukt dan]
wat adviseer jij me??

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:53

Helaas is de enige oplossing met opnieuw leren rijden na een gemene val bijv, is het gewoon gaan doen en eigenlijk door je angst heen te rijden.
Ik ben er zelf een paar jaar geleden in de bak heel hard afgevallen na een bok met gekneusde ribben en nier als gevolg. Ik kon een maand niet rijden maar toen wilde ik er toch weer op. Ik reed toen op manegepaarden dus ik wist dat de kans erin zat dat ik weer op dat paard moest. Mijn instructeur heeft me toen op paarden gezet waarvan hij wist dat ik die goed aankon en na een paar keer met knikkende knietjes te hebben gereden ging het toch steeds beter en durfde ik weet met ontspannen teugeltje te galopperen.
Buiten vind ik het nog steeds eng soms, zeker op het strand, maar dat komt vooral omdat ik perse niet de controle wil verliezen over mijn paard. Gevolg is ik steeds meer gespannen gaat rijden en mijn paard onzeker van me wordt. Enige wat werkt weer is het doen en proberen vertrouwen te hebben in je paard...Gister nog naar het strand geweest, het was slecht weer en winderig en hele hoge golven en ik ging voor de 4de of 5de keer met mijn jonge bijrijdfries het strand op...Nou ik zweette peentjes maar mijn stoere friese merrie gelukkig niet! Ha ha. Zij was wel een beetje nerveus door mij...Eenmaal op het strand ging ik ontspannen en dat gaf ik aan mijn paard door want ook zij ontspande ter plekke... Dus ja, als je paard gespannen is doe je dat meestal zelf..
Dus rustig weer beginnen op een paard dat je vertrouwd en dan langzaam uitbouwen, maar blijven rijden!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:09

Citaat:
Wat jij schrijft het eerste stukje wat alleen inknikt, welk stuk bedoel jij? en dat is nu juist wat ikzelf vanaf de rug moeilijk vind te beoordelen.

Volgens mij ben je al een heel eind als jouw paarden hun hals kunnen laten zakken, van daaruit kun je af en toe wat meer weerstand bieden met je hand terwijl je tegelijk wat been geeft.
Soms moet je dat even een poosje volhouden en dan voel je je paard wat korter worden en zijn rug komt omhoog.
Als het goed is zit je dan ook makkelijker.
Zodra ik dat voel laat ik Kid los, geen been geen teugels.
Als je dan voelt dat ze weer langer wordt of minder fijn zit herhaal ik dit.
Dit kost veel tijd hoor, in het begin is dit best zwaar voor de paarden en kunnen ze het maar even volhouden.
Als Kid goed loopt dan is ze niet zo kort als met een "vaste" teugel, maar ze loopt wel met haar rug omhoog en ze zit gewoon fijn, het swingt eigenlijk.

Met het eerste stukje dat inknikt bedoel ik eigenlijk dat ze wel het hoofd/nek hals in een boogje houden maar dat de rug en de gangen eigenlijk hetzelfde blijven.
Volgens mij kunnen arabische paarden dat heel goed :D maar als je werkt vanuit een lage hals houding dan denk ik dat het goed moet gaan zo.

Willen jullie me please verbeteren als ik het niet goed zeg? :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:32

je zit op het goede spoor hoor jk, bedouin ,welke bitjes gebruik jij? er is nl nogal een verschil of je met die scharenbitten rijdt die je vaak ziet in die oosterse landen of met een dubbegebroken bitje wat betreft het teugelcontact. een scharen bit geeft eerder de neiging bij het paard om zich te onttrekken aan de teugeldruk en bemoeilijkt daardoor het ruggebruik.
het gevoel van de omhoog gebrachte rug voel je het best als je een paard terwijl het nagevelijk is een paar pasjes achterwaarts laat maken, op het moment dat het paard het bekkenkantelt zal je jezelf omhoog voelen gaan,daar komt de rug onder het zadel. als je weg stapt of draaft zal je merken dat dat gevoel wegzakt -paarden houden dit over het algemeen niet lang vol, of ze moeten goedgetraind en sterk genoeg hiervoor zijn.het is dan ook belangrijk dat de ruiter goed genoeg kan rijden om op een juiste manier de aan de achterkant erin gereden energie aan de voorkant opvangen kan zonder het paard te blokkeren. als er geen verbinding is zoals jk het al omschreef krijg je het idee van een luchtbed oppompen terwijl het stopje er niet goed opzit..
de hals van een paard dient aan de bovenlijn gelijkmatig in een boog te lopen die van oor tot schoft loopt, ergens een bult of kuiltje is geen goede aanspanning of bespiering. aan de onderzijde hoort de hals zacht te zijn, je ziet geregeld de onderhals opgebold dit is zeer ongewenst en duidt veelal op een weggedrukte rug [duw zelf maar s je borsten naar voren, je rug wordt hol]
de spier die in het midden van beide zijdes van de hals loopt is belangrijk om te trainen,deze hoort los en sterk te zijn als hij goed gebruikt wordt zie je hem golven onder de huid vanaf van voor de schouder tot onder aan de nek van het paard.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:19

Ik wil hier graag even aansluiten :D Dúx laat in stap vrij makkelijk zijn hals zakken, in draf begint het ook steeds meer te komen, maar ik blijf dus steken op dat punt. Dat is ook de reden geweest (denk ik) dat hij gevallen is; hij kwam teveel op de voorhand + dat hij dan ook nog eens ruitergewicht op zich had. Ik ben overigens al wel blij dat hij zijn hals laat zakken, dat vooropgesteld. Ik kreeg van de smid te horen dat ik hem actiever moet rijden. Als hij aandraaft en in een goed tempo blijft, dan spoor ik niet aan, maar eigenlijk zou ik dat dus wel moeten doen dan en dan voor opvangen, als hij zijn hals laat zakken (? ) Dat vind ik dus heel moeilijk, omdat ik dan het idee heb, dat ik tegenstrijdige signalen afgeef... Ik denk ook dat ik de teugels te lang houd. Moet ik ze dan vanaf het begin korter houden en ga ik dat nu geleidelijk aan moeten doen, want hij is natuurlijk een vrij lange teugel gewend. Overigens moet ik even zeggen, dat de tips van iedereen geweldig zijn (vele zijn nog te moeilijk voor mij maar dat geeft niet) en ik wil even iedereen complimenteren met de vorderingen _/-\o_

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:29

Justkid knollentuin en ElanII fijne aanvullende posten!
knollentuin schreef:
je zit op het goede spoor hoor jk, bedouin ,welke bitjes gebruik jij? er is nl nogal een verschil of je met die scharenbitten rijdt die je vaak ziet in die oosterse landen of met een dubbegebroken bitje wat betreft het teugelcontact. een scharen bit geeft eerder de neiging bij het paard om zich te onttrekken aan de teugeldruk en bemoeilijkt daardoor het ruggebruik.

Ik ben afgelopen jaar al bezig geweest langszaamaan bij elk paard het juiste bit te gebruiken.
Alleen 2 rijden we met een geschaarde rechte stang, die reageren juist tegengesteld op een gebroken of dubbelgebroken; de 5 anderen met dubbelgebroken trens, waarvan we 1 met een schaar rijden.
Het funestere ijzerwerk met hoge tongboog en lange scharen heb ik zo goed als uitgebannen. De paarden reageren veel rustiger en staan bovendien veel meer open voor zit en beenhulp.
1 zou ik graag eens zonder bit willen rijden, ik ga het eens proberen met een touwhalster en neckrope, tijdens een trektocht.
Ik ga de uitleg eens goed laten doordringen, dat is wel lastig. :o
Er gaan een aantal leuke en goede ruiters aankomen binnenkort, dan kan ik mooi tips en truuks uitwisselen. :D