ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:51

@Patrss, waardoor was je mannetje kreupel weet je dat?
Haha die van mij vond de sterren ook ooooo zo mooi. En ja knippen, hij vond alles wel een ja waard haha. Uiteindelijk een martingaal eraan gedaan en hij heeft het gelijk niet meer gedaan. Dus wellicht een idee voor als het niet lukt. En anders met elastiek werken, zou daar nog wel mee wachten maar je kan het in je achterhoofd houden..

Gisteren had Chev wel zijn biks op ^) maar kuil niet alles. Meusli at hij weer wel en gras vond hij ook wel ERG lekker :j. Ben wel rondje met hem alleen naar buiten geweest. Dat is uiterlijk 30 minuten, rondje naar het kleine bos. Zo trost want nu heb ik niet hoeven afstappen. Wel 2x goed boos moeten worden en toen liep hij door, zelfs 2 kleine stukjes draf gedaan *\o/* . Hij vond het prachtig :D , had wel een uitrijdeken opgedaan..
Tussen 12 en 13 uur komt de DA. Hopelijk kunnen ze dan wat meer zeggen...

SharonIndezz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:45

Succes als dadelijk de da komt!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:19

@ju1982: heel veel succes vanmiddag! hoop dat je wat duidelijkheid van de da krijgt.. :)

Die van mij liep een beetje kreupel omdat ie waarschijnlijk een flinke trap heeft gehad.. dr zat ook een aardige wond op dat been (auwtch.. ;( ) en rond die tijd waren er ook 2 nieuwelingen in de groep gegooid. dus gelukkig geen enge blessures ofzo :o

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:08

Fijn om te horen dat het nu beter gaat Patrss_! Hopen dat hij niet meer van die geintjes uit gaat halen!

Ik duim voor je dat alles goed is ju1982! Maar geef jij echt 2 kilo brok per dag! Poeh, ik vind dat die van mij al eigenlijk te veel krijgt met 1 kilo per dag.

Zo weer lekker naar Dalica toe! Heb vanochtend maar even thermo legging en truitje gehaald. Kijken of ik wat warmer kan blijven. Wel binnenkort even goede handschoenen en thermo broek halen, want die heb ik nog niet liggen.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:31

Zo, ik heb heel wat gelezen na de laatste keer dat ik online was. Veel gebeurd zo te lezen!
Leuk filmpje en leuke foto's!

Ik ben Doortje een paar dagen rust gegeven en (5 dagen 1 x gelongeerd)
Straks even zien hoe het gaat.
Ze is erg braaf maar begint zich nu wel wat te onttrekken aan mijn hulpen.
haha, Vorige week was ze heel braaf en heeft mijn nichtje van 11 een half uurtje gereden. Ze heeft 1,5 jaar ponyles. Het leek erg leuk! Klein meisje op een paard van 1.65m :D

Patrss_ schreef:
@ju1982: heel veel succes vanmiddag! hoop dat je wat duidelijkheid van de da krijgt.. :)

Die van mij liep een beetje kreupel omdat ie waarschijnlijk een flinke trap heeft gehad.. dr zat ook een aardige wond op dat been (auwtch.. ;( ) en rond die tijd waren er ook 2 nieuwelingen in de groep gegooid. dus gelukkig geen enge blessures ofzo :o

Dat is vervelend zeg! Beterschap voor je paard! ;)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:10

bij mij staat het bezig zijn met iejoor even op een laag pitje.
het lijkt wel het weer.
maar die van mij is helaas ook kreupel.
was maandag zo leuk aan het spelen dat hij het hek vergat.
en probeerde nog een noodstop te maken maar gleed weg en viel als nog met zijn voorknie tegen het hek aan.
liep de eerste paar passen( tussen 4 en 6) hij op 3 benen.

sinds maandag elke dag afspuiten.
hoop hem snel weer wat te kunnen late doen (hij word mega druk)

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:02

Jakkes zeg.. Nou jullie dan ook beterschap en sterkte hoor!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:30

ju1982 nog geen nieuws?

De rest sterkte met de paardjes in de lappenmand :(:) .

Volgens mij ligt het ook aan het weer. Die van mij die gingen gisteren tekeer met z'n allen. Ik dacht ook dat ze zo door het hek gingen.
Rennen, bokken tegen elkaar op steigeren ik dacht dat het nooit op zou houden :oo .

Ik heb geen nieuws aangezien ik alleen in het weekend met Deamen bezig ben. Morgen dus weer!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:34

Ben ook benieuwd wat je DA te zeggen had!

De andere sterkte/ succes met jullie kreupele paardjes!

Had gister heeeeeerlijk gereden! Moet echt zo snel mogelijk een stalgenootje strikken om samen mee het bos in te gaan, want vind de basisbeginselen er nu goed op zitten (en de bak begint saai te worden vind ik ;-) )

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:59

Nou hier het verhaal.
Ze vonden hem er iig heel goed uitzien. temp was inderdaad goed, hart enz. Zijn gebit mocht wel gedaan worden maar was geen bloedspoed bij zeg maar (tandarts was ook in juni nog geweest!). Ze hebben ook mest meegenomen en bloed afgenomen. Gisteren einde van de middag kreeg ik de uitslag. Zijn nierwaarden zijn iets verhoogd (nog niet schrikbarend) maar zijn eiwitten VEELS te laag. Dus duidt dus op nierproblemen.
Hij moet maandag naar de kliniek en daar ook blijven, hoe lang weet ik nog niet. Dan kan ze hem van binnen kijken en testen enz..Hopelijk valt het mee ;( . Hoorde ook van een aantal mensen dat hun paard ook nierproblemen heeft maar dat komt door het biks. ivm de eiwitten in de biks en aangezien Chev tot begin dit jaar nooit biks kreeg en nu wel, 'hoop' ik maar dat het een allergie is op biks. Dan moet hij op speciaal dieet en mag hij geen biks meer. Kan ook een ontsteking zijn, maar die kans achten ze klein of echte nierproblemen. Maar het aparte is dat hij nog steeds Chev is zeg maar, ik merk niks aan hem. Ben heel erg zenuwachtig vooral na het hele verhaal van mijn vorige merrie en ze gaven aan dat dit wel weer bijzondere symptomen waren en niet veel voorkwam :\...Ik ben dus heel hard aan het duimen...

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:16

Jeetje Jul1882. Dat is rot zeg! Maar wel mooi dat er een oorzaak gevonden is. Ik hoop van harte voor je dat het allemaal mee valt en dat chev met ander voer geholpen is. Ik duim voor jullie!
Weet je wat ze met hem gaan doen in de kliniek?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:18

nou wat ik in ieder geval weet is allerlei testen, weer bloed afnemen, van binnen bekijken wat de eventuele oorzaak is en wellicht alles doorspoelen. Ook heb ik aangegeven of ze gelijk zijn gebit goed willen doen, maar dat is een onderhoudsbeurt zeg maar.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:25

Jeetje zeg!!! Dat zou je toch ook niet verwachten!!

En het is geen optie om volledig van het krachtvoer af te halen, en dus enkel gras en hooi/ kuil geven. En dan over een week opnieuw zijn bloed laten testen? Snap dat je het zekere voor het onzekere wilt, maar het klinkt mij een beetje alsof er heel veel gedaan gaat worden, terwijl hij momenteel niet echt doodziek is, en je op een veeeeel makkelijkere manier erachter kan komen over het van het brok komt of niet.

Wat je ook doet, ga hard voor je duimen dat alles goed komt!!

Durf na jouw bericht het bijna niet te zeggen.. Maar ben vanmiddag voor het eerst met Dalica naar buiten geweest! Samen met 2 stalgenootjes. Ging super en ze was zo braaf!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:33

Nou nee hij eet slecht en zijn urine is inmiddels ook heel donker (rood) dus het is echt niet goed!
En helemaal omdat het van de 1 op de andere dag gebeurt is. En dat zou betekenen dat hij dan helemaal niet meer kan eten als ik hem niks maar ga geven. Hij is (nog) niet doodziek maar ik kan hem niet zo laten staan dat zegt mijn gevoel ook. Dus nee ik wil echt weten wat hij heeft. Wellicht valt het mee en kan hij weer snel naar stal, maar als zijn nieren al aangetast zijn of wat dan ook...Wil er niet overdenken. Hij eet al een week of 2/2,5 slecht en dat is noet goed. Hij is nu ook iets afgevallen en hij is heel gevoelig bij zijn flanken met poetsen (daar zitten de nieren)...

Ow wat goed zeg! Was ook super weer voor!!!
Wat fijn zeg...lekker van genieten hoor :D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:42

jeeeetje Ju1982, wat heftig!! ;(
hebben jullie al gekeken naar leverbot? dit komt van de mest van schapen en koeien (hun zijn vaak dragers hiervan) en tast uiteindelijk ook de nieren aan.. Je paard eet het via het gras op. het wordt ook wel de sluipmoordenaar genoemd, niet om je af te schrikken hoor! :(:) dat is wat er nu gwn in me hoofd opkomt.. het is goed te behandelen hoor(stevige antibioticakuur). dit kan als verschijnselen hebben: wat ik ervan weet dan, kortademigheid, geel tandvlees en oogleden, bloedarmoede, diaree, gewichtsverlies etc.
pff heeeel veel sterkte meis.. ;(

FSincerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:06

Ik ben hier nieuw, leuk dat je dat kunt zijn met 51 jaar... En ben een beetje aan het rond kijken op de diverse fora. Kan ik wel een vakantie voor uittrekken...!! Nu lees ik over leverbot. Ik hoop dat dat het niet is, maar mocht dat wel zo zijn, een leerling van mij heeft haar paarden laten behandelen bij Den Hoek (Eric Laarakker) en dat is weer helemaal goed gekomen.
In ieder geval hoop ik dat het snel goed komt!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:11

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:53

ju1982; wat rot voor je zeg. Ik hoop dat het allemaal mee valt :(:) . Had nog wel geduimd dat het iets met zijn gebit zou zijn of zo.

Wendy; wat goed zeg! Alleen gestapt of ook gedraafd en gegaloppeerd?

Line18; leuke foto's en filmpje. Ik zou ook de beugels vastmaken met een beugelriem onder de buik door. Deamen vond het niet prettig als ze los hingen, hij hield niet meer op te galopperen.
Fijn is dat, dat ze overal zo goed op reageren.

Ik heb vandaag voor het eerst gegaloppeerd *\o/* . Haha, vorige week voor het eerst in de grote bak, vandaag zonder te longeren van tevoren er op en aan het eind een galopje.
Het stuur is dan helemaal lastig := . Maar hij was heel erg braaf, hij viel er na een half of kwart rondje vanzelf uit. Nouja, het was ook maar om te zien hoe hij zou reageren. Wil ook graag snel met hem naar buiten en dan wil ik wel even in de bak gegaloppeerd hebben. Heb 3x aangegaloppeerd en de derde x ging hij eigenlijk vrijwel direct op hulp en stemhulp in galop.

Ik kan wel merken dat het voor hem ook allemaal gewoner wordt. Hij wordt frisser, hij is lekker voorwaarts en begint nou ook wat op zijn omgeving te letten ipv alleen op mij.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:49

Patrss_ schreef:
jeeeetje Ju1982, wat heftig!! ;(
hebben jullie al gekeken naar leverbot? dit komt van de mest van schapen en koeien (hun zijn vaak dragers hiervan) en tast uiteindelijk ook de nieren aan.. Je paard eet het via het gras op. het wordt ook wel de sluipmoordenaar genoemd, niet om je af te schrikken hoor! :(:) dat is wat er nu gwn in me hoofd opkomt.. het is goed te behandelen hoor(stevige antibioticakuur). dit kan als verschijnselen hebben: wat ik ervan weet dan, kortademigheid, geel tandvlees en oogleden, bloedarmoede, diaree, gewichtsverlies etc.
pff heeeel veel sterkte meis.. ;(

Hmmz hij was verder 'gezond' dus veel van deze klachten heeft hij niet, maar goed je weet maar nooit. Als ze ook niks vinden of het komt weer terug wil ik ook weer naar Laarakker. Vorig jaar ook met mijn vorige paard geweest...
Ben wel op van de zenuwen hoor, heb nog nooit mijn paard op de kliniek gehad en hij moet zelfs 1 of meerder nachten daar blijven ;(

@odeale...JEEEEEJ heel goed hoor, haha ja sturen komt vanzelf.
@FSincerita, welkom en wil jij je even kort voorstellen zodat we weten wie je bent en wat voor een paard hebt hihi

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:12

Bah Ju1982, toch niet zo'n heel fijn nieuws. Hopelijk valt het allemaal nog wel mee. Maar nooit fijn als ze zo een paar dagen in de kliniek moeten blijven.
Nieren dat is niet goed, maar vaak wel goed te behandelen! Dus ik duim dat alles snel weer helemaal goed komt!!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:23

He bah Ju1982, dat is wel spannend allemaal zo voor je. Ik duim dat het snel goed komt!

Geweldig dat sommigen van jullie al galopperen! En al naar buiten, was het niet eng in deze mist? Hier zag je het einde van de bak niet eens.

Ik ben vandaag ook eindelijk weer opgestapt. Het ging erg goed. Bolero bleef keurig staan met opstappen en reageerde erg goed. Een keer schrok ze maar ze doet dan niet meer dan een hupje opzij en dan is het alweer goed. We waren alleen en we zijn wat rondjes door de bak gegaan en ook nog een stukje gedraafd. Ik ben er in ieder geval erg blij mee, weer een overwinning, dit was de eerste keer helemaal alleen in de bak zonder iemand anders erbij.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:34

De duimen draaien hier nog hard hoor ju1982!! Hou je ons op de hoogte als dat lukt?

Super melrovers! Weer een stapje verder!

Ik ben zaterdag voor het eerst naar buiten geweest. Toen was het heerlijk weer, geen mist en zonnetje. Vandaag was het inderdaad zeer mistig hier, en ben ik dan ook in de bak gebleven vanochtend. Ze vond het wel wat spannender allemaal zo in de mist, maar kon haar goed controleren, en nog lekker door de bak heen gedraafd. De draf wordt al steeds soepeler. Eerst viel ze na een halve hoefslag er al uit, nu kon ik der echt 3 rondjes laten draven. Heb dus weer heerlijk gereden!
Hoop dat het vrijdagochtend lekker weer is, kijken of ik dan alleen naar buiten kan...

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:20

hmmmm, ik loop tegen een probleempje (positief gezien, "uitdaging") aan.. misschien dat iemand dit ook al heeft ondervonden en/of een tip voor me heeft? :D

Ik ben begonnen met bijzet te longeren zodat ie meer zn rug gaat gebruiken, dit gaat ie steeds beter doorkrijgen maar als resultaat merk ik dat ie in het zadel toch helaas een stuk stugger wordt in zn mond.. :x
Ik ga nu maar beginnen met touwtjes, die geven ietwat meer speling in het bit en rukken ook niet zo in zn mond als met bijzet. misschien dat iemand anders nog ideeen heeft of andere manieren om hem toch over zn rug te leren laten lopen? :o

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:23

Kan je helaas niet helpen. Ik longeer 3 min. voordat ik erop stap, en verder niet. Ze hoeft van mij ook nog niet na te geven. Ze mag mooi eerst leren op der eigen beentjes te lopen. Bij mooi weer ga ik na een rondje in de bak het bos in voortaan, mooi lange rechte stukken. Ze zijn nog echt "baby" nu, en vinden het rond lopen alleen al moeilijk zat. Daarnaast wil ik der pezen en gewrichten zoveel mogelijk ontzien, en gaat het bos ook daarom onze grootste vriend worden.
Ik wil pas echt in de bak aan de slag en met na geven e.d. zomer volgend jaar. Wil dat ze eerst goed op der beentjes leert lopen, spieren en conditie krijgt, en het in het koppie goed zit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:54

balkjes lopen, stelling vragen en weer losser laten aan de lijn, tempo wisselen.