dus bij deze nog een keer
een mooie imo ideale hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Katja schreef:Zoals jij het omschrijft is het net alsof je een dressuurpaard aan de stang omhoog moet hijsen en dat is niet helemaal de insteek
Gebeurt overigens wel....
MarcelDufour schreef:Nee, dat bedoel ik juist andersom. Hoe lager de hand, des te minder sterk is de hefboomwerking! Dus een hogere hand met een sterk bit is minder prettig dan de hand wat lager, voor het paard.
mo_van_dijk schreef:Besita, mooi voorbeeld. Wat is het nut trouwens van die verlaagde sperriem?
Marcel, De lengte van de stang-teugel t.o.v. trensteugel heeft hierin toch ook een (grote) rol?
Mindfields schreef:Jep, paard van je af rijden is hand omlaag en naar voren, paard ronder instellen is hand iets hoger en naar voren in de verbinding, waardoor hij afkauwt op de mondhoekreflex en zich ronder instelt.
Edit: Ik vindt de hand hierboven erg stug ogen. Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit hoe een springruiter zijn handen houdt, zolang hij maar niet stoort in de mond.
besita schreef:maar er is altijd nog wel een verschil denk ik in handhouding tussen 'het plat werk ' en" in parcours .."
zo is bvb franke sloothaak goed gekend voor zijn hoge handen houding in parcours maar zoals je hier kan zien in het filmpje valt dit met plat werk heel hard mee !!
besita schreef:met Fruhmann , Kirchoff en Sloothaak ..en een beetje Pietje
mo_van_dijk schreef:Mark van der Poel. Hij heeft een paar jaar bij een stal in de buurt van Ommen gewerkt en komt van origine uit Assendelft.
Bedenk mij net dat nationaal een groot woord is. Meer 'veel paarden door heel NL'
MarcelDufour schreef:Dat maakt het een stuk schappelijker. Maar met stang en trens kun je de stang teugel gewoon iets losser laten ten opzichte van de trens en blijft het effect redelijk hetzelfde.Katja schreef:Zoals jij het omschrijft is het net alsof je een dressuurpaard aan de stang omhoog moet hijsen en dat is niet helemaal de insteek
Gebeurt overigens wel....
Nee, dat bedoel ik juist andersom. Hoe lager de hand, des te minder sterk is de hefboomwerking! Dus een hogere hand met een sterk bit is minder prettig dan de hand wat lager, voor het paard.
Katja schreef:MarcelDufour schreef:Dat maakt het een stuk schappelijker. Maar met stang en trens kun je de stang teugel gewoon iets losser laten ten opzichte van de trens en blijft het effect redelijk hetzelfde.Nee, dat bedoel ik juist andersom. Hoe lager de hand, des te minder sterk is de hefboomwerking! Dus een hogere hand met een sterk bit is minder prettig dan de hand wat lager, voor het paard.
risa schreef:beste marcel,
zit met een probleem,
ik heb een 11 jarige concorde x nimmerdor merrie.
thuis springt ze heel goed en ben ik ook op flinke hoogtes aan het springen.
helaas probeer ik al 4,5 jaar om met haar de B door te komen.
elke keer als ik op concour kom laat ze me staan.
losrijden gaat super, springt ze alles en is ze heel braaf.
als ik het parcour in kom, is ze nog braaf, totdat ik naar de 1e hindernis rij. dan stopt ze alles. ben al een keer tot hindernis 6 gekomen, maar afgelopen zondag kwam ik nog niet eens over de 1e. heb al een zweep erbij en spoortjes om. maar het lijkt of ze helemaal dicht klapt. thuis springt ze goed en op concour laat ze me staan.... wat zou dit kunnen zijn?
volgens buitenstaanders is ze echt heel bang in het parcour en is ze helemaal aan het shaken.
zou dit ooit nog wat kunnen worden?
gr risa
Marcella_e schreef:heb ik ook een vraag. Wat doe je als je zo wendbaar paard hebt die meteen in de landing meteen wegdraaid en de verkeerde kant op gaat. Ik had eigenlijk niet eens de tijd om te gaan zitten. teugels en been probeer tijdens de sprong er aan te houden niet alles weg te gooien. Ben letterlijk een paar x achter de feiten aangegaan in een parcours. Ik ben benieuwd!