[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:27

we hebben het over houdingen en bvb de houding van hand en arm dus ik denk toch dat we plaatjes mogen plaatsen van wat gewenst is en resultaten oplevert :?
dus bij deze nog een keer

een mooie imo ideale hand
Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:27

Katja schreef:
Zoals jij het omschrijft is het net alsof je een dressuurpaard aan de stang omhoog moet hijsen en dat is niet helemaal de insteek :P
Gebeurt overigens wel....

Nee, dat bedoel ik juist andersom. Hoe lager de hand, des te minder sterk is de hefboomwerking! Dus een hogere hand met een sterk bit is minder prettig dan de hand wat lager, voor het paard.

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:30

Besita, mooi voorbeeld. Wat is het nut trouwens van die verlaagde sperriem?
Marcel, De lengte van de stang-teugel t.o.v. trensteugel heeft hierin toch ook een (grote) rol?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:31

MarcelDufour schreef:
Nee, dat bedoel ik juist andersom. Hoe lager de hand, des te minder sterk is de hefboomwerking! Dus een hogere hand met een sterk bit is minder prettig dan de hand wat lager, voor het paard.

Jep, paard van je af rijden is hand omlaag en naar voren, paard ronder instellen is hand iets hoger en naar voren in de verbinding, waardoor hij afkauwt op de mondhoekreflex en zich ronder instelt.

Edit: Ik vindt de hand hierboven erg stug ogen. Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit hoe een springruiter zijn handen houdt, zolang hij maar niet stoort in de mond.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:32

besita schreef:

Dit is ook een rechte lijn van bit naar elleboog...
Is het niet zo dat in principe elke ruiter, ongeacht de discipline, een rechte lijn nastreeft en dat de gewenste houding van het paard uiteindelijk dus de hoek van de elleboog bepaalt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:33

mo_van_dijk schreef:
Besita, mooi voorbeeld. Wat is het nut trouwens van die verlaagde sperriem?
Marcel, De lengte van de stang-teugel t.o.v. trensteugel heeft hierin toch ook een (grote) rol?

Ik neem aan van wel, maar dan praat ik puur uit wat ik geleerd heb op school bij handenarbeid.
Want ik heb nog nooit met twee teugels aan twee bitten gereden.

Het effect van die verlaagde sperriem is dat het bit niet extreem de mondhoek ingetrokken wordt. Dit is een stuk vriendelijker en doet nu echt waar het voor bedoeld is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:39

maar er is altijd nog wel een verschil denk ik in handhouding tussen 'het plat werk ' en" in parcours .."
zo is bvb franke sloothaak goed gekend voor zijn hoge handen houding in parcours maar zoals je hier kan zien in het filmpje valt dit met plat werk heel hard mee !!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:40

Mindfields schreef:
Jep, paard van je af rijden is hand omlaag en naar voren, paard ronder instellen is hand iets hoger en naar voren in de verbinding, waardoor hij afkauwt op de mondhoekreflex en zich ronder instelt.

Edit: Ik vindt de hand hierboven erg stug ogen. Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit hoe een springruiter zijn handen houdt, zolang hij maar niet stoort in de mond.

Dat is optisch, want je hebt echt veel vering zo. Alhoewel ik wel het idee heb dat ze niet met een parcours bezig is, maar meer dat het voor of na de rit is. Maar misschien ook niet, is moeilijk te zeggen, want ze kijkt wel weer erg geconcentreerd naar voren.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:41

besita schreef:
maar er is altijd nog wel een verschil denk ik in handhouding tussen 'het plat werk ' en" in parcours .."
zo is bvb franke sloothaak goed gekend voor zijn hoge handen houding in parcours maar zoals je hier kan zien in het filmpje valt dit met plat werk heel hard mee !!

Franke is sowieso uniek in zijn teugelvoering, omdat hij met een hele lange teugel rijdt. Misschien wel de langste onder de springruiters.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:43

met Fruhmann , Kirchoff en Sloothaak ..en een beetje Pietje :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:44

Ik ken er nog zo één. Geen internationale ruiter, maar wel 1 die nationaal toch wel het een en ander gereden heeft. Het verbaaste mij altijd enorm, maar ik vond zijn uitleg een grote kern van waarheid bevatten!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:46

besita schreef:
met Fruhmann , Kirchoff en Sloothaak ..en een beetje Pietje :P

Ja, Fruhmann ook inderdaad....moet ook wel als je zo weinig naar voren gaat boven de sprong. :D Maar negatief effect heeft dat niet want bij alle ruiters die je noemt, basculeren de paarden perfect...soms overdreven rond zelfs. Ik heb Franke wel eens in de problemen zien komen omdat ze te rond werden en de afstand niet meer gehaald werd.
Piet vooral in het vlakke werk. Zoals Piet loswerkt dat heb ik exact gekopieerd, en het bevalt me uitstekend. paarden leren zo geweldig op helemaal op eigen benen te lopen op die manier. Niet steunen of hulp zoeken in de hand van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-02-10 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:47

mo_van_dijk schreef:
Ik ken er nog zo één. Geen internationale ruiter, maar wel 1 die nationaal toch wel het een en ander gereden heeft. Het verbaaste mij altijd enorm, maar ik vond zijn uitleg een grote kern van waarheid bevatten!

Uiteraard willen wij weten, wie?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:49

Mark van der Poel. Hij heeft een paar jaar bij een stal in de buurt van Ommen gewerkt en komt van origine uit Assendelft.

Bedenk mij net dat nationaal een groot woord is. Meer 'veel paarden door heel NL' :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:56

mo_van_dijk schreef:
Mark van der Poel. Hij heeft een paar jaar bij een stal in de buurt van Ommen gewerkt en komt van origine uit Assendelft.

Bedenk mij net dat nationaal een groot woord is. Meer 'veel paarden door heel NL' :o

Dan vind ik dat je toch gelijk hebt met nationaal.....ik kijk nu even naar de jury.......ja, een vol punt. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:56

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:
Zoals jij het omschrijft is het net alsof je een dressuurpaard aan de stang omhoog moet hijsen en dat is niet helemaal de insteek :P
Gebeurt overigens wel....

Dat maakt het een stuk schappelijker. Maar met stang en trens kun je de stang teugel gewoon iets losser laten ten opzichte van de trens en blijft het effect redelijk hetzelfde.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:02

Katja schreef:
MarcelDufour schreef:
Dat maakt het een stuk schappelijker. Maar met stang en trens kun je de stang teugel gewoon iets losser laten ten opzichte van de trens en blijft het effect redelijk hetzelfde.

Dat zei ik toch, als ik niet goed begrepen word, komt dat omdat ik me niet duidelijk genoeg uit mekaar drukte! :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:03

Marcel, die kanttekening had ik ook al geplaatst ;)

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:17

beste marcel,

zit met een probleem,

ik heb een 11 jarige concorde x nimmerdor merrie.
thuis springt ze heel goed en ben ik ook op flinke hoogtes aan het springen.
helaas probeer ik al 4,5 jaar om met haar de B door te komen.
elke keer als ik op concour kom laat ze me staan.
losrijden gaat super, springt ze alles en is ze heel braaf.
als ik het parcour in kom, is ze nog braaf, totdat ik naar de 1e hindernis rij. dan stopt ze alles. ben al een keer tot hindernis 6 gekomen, maar afgelopen zondag kwam ik nog niet eens over de 1e. heb al een zweep erbij en spoortjes om. maar het lijkt of ze helemaal dicht klapt. thuis springt ze goed en op concour laat ze me staan.... wat zou dit kunnen zijn?
volgens buitenstaanders is ze echt heel bang in het parcour en is ze helemaal aan het shaken.
zou dit ooit nog wat kunnen worden?

gr risa

Greentea01

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:19

heb ik ook een vraag. Wat doe je als je zo wendbaar paard hebt die meteen in de landing meteen wegdraaid en de verkeerde kant op gaat. Ik had eigenlijk niet eens de tijd om te gaan zitten. teugels en been probeer tijdens de sprong er aan te houden niet alles weg te gooien. Ben letterlijk een paar x achter de feiten aangegaan in een parcours. Ik ben benieuwd!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:20

Ik denk dat mijn vraag aan je aandacht is ontschoten, dus plaats ik hem nog een keer. Als ik te ongeduldig ben, mijn excuses.

Ik zit zelf met een vraagje over bepaalde oefeningen. Mijn paard is nogal een heet type, heeft erg veel vermogen, maar kan toch soms wat laks worden en een voorbeen laten hangen. Wat zou je als oefeningen in de training en met losrijden aanraden om hem vlugger te maken?
In de trainingen doe ik:
- in-uitjes (ook met sprong erachter op 6m en dan van beide kanten springen)
- dubbel op 6m en 7m afwisselend

En met losrijden probeer ik een aantal keer dicht te rijden en hem een fout te laten maken. Maar die fout wil niet altijd lukken. (mocht je een beeld bij het paard willen hebben, het gaat om Pylades uit m'n profiel, Katja kent het paard ook).

Alvast bedankt!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:21

risa bekend probleem bij een vriending van mij die had het zelfde met haar paard een UNO bij hem was het probleem dat hij bij de andere paarden weg moest toen deed hij niks meer. inderdaad soms tot hindernis 1 en een keer tot 8 maar het rondje rond rijden gebeurde bijna nooit. lastig probleem

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:24

Pytje ik denk dat je met " met losrijden dicht toe rijden zodat je een fout probeert te krijgen " misschien niet de juiste instelling is ..je maakt het dan je paard net moeilijker ( zeker als het al een hete is ) waardoor hij nog "slechter gaat springen "

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:25

risa schreef:
beste marcel,

zit met een probleem,

ik heb een 11 jarige concorde x nimmerdor merrie.
thuis springt ze heel goed en ben ik ook op flinke hoogtes aan het springen.
helaas probeer ik al 4,5 jaar om met haar de B door te komen.
elke keer als ik op concour kom laat ze me staan.
losrijden gaat super, springt ze alles en is ze heel braaf.
als ik het parcour in kom, is ze nog braaf, totdat ik naar de 1e hindernis rij. dan stopt ze alles. ben al een keer tot hindernis 6 gekomen, maar afgelopen zondag kwam ik nog niet eens over de 1e. heb al een zweep erbij en spoortjes om. maar het lijkt of ze helemaal dicht klapt. thuis springt ze goed en op concour laat ze me staan.... wat zou dit kunnen zijn?
volgens buitenstaanders is ze echt heel bang in het parcour en is ze helemaal aan het shaken.
zou dit ooit nog wat kunnen worden?

gr risa

Het klinkt niet hoopvol, aangezien ze al 11 is. Maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen natuurlijk, maar ik acht de kans vele malen kleiner dat het goed komt, dan groter.
Sorry, ik vind dit helemaal niet leuk om te schrijven, maar je hebt ook niks aan een antwoord wat ik toch niet meen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:27

Marcella_e schreef:
heb ik ook een vraag. Wat doe je als je zo wendbaar paard hebt die meteen in de landing meteen wegdraaid en de verkeerde kant op gaat. Ik had eigenlijk niet eens de tijd om te gaan zitten. teugels en been probeer tijdens de sprong er aan te houden niet alles weg te gooien. Ben letterlijk een paar x achter de feiten aangegaan in een parcours. Ik ben benieuwd!

Dat vind ik meer op baldadig/stout lijken dan op wendbaar. Je moet lijntjes en in-uitjes springen en echt zorgen dat je paard dat niet doet, want zo kom je niet veel verder natuurlijk.