[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:24

Ik vind het er ontspannen uitzien. Ja
Voor de rest ben ik het eens met superwomen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:07

superwoman schreef:
Hij/zij loopt netjes. Achterhand mag nog net iets actiever.
Je zadel is iets te klein en denk dat je zit zal verbeteren met een ander zadel.

Kun je me er ook een toelichting bij geven?
(Ik zit hier btw erg naar achteren geschoven, dat zie je ook als je goed kijkt, mijn zadel is 17,5" en eigenlijk had het een 18" mogen zijn, maar hij is net nieuw Knipoog )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:10

Ik denk dat omdat het zadel wat krap is (ook voor jou) je niet helemaal goed zit. Je mag namelijk nog wel iets meer naar voor, dan kom je op een rechtere lijn met je been.
(Ik ben het maar hoor, die het roept, kan er volkomen naast zitten)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:16

Hij mag nog iets ronder en meer van achteruit.
Waarom heb je,je het zadel gekocht als je wist dat hij iets te klein is, Een 18 inch is echt beter voor jou maar ook voor je paard want als jij niet goed zit is dat niet goed voor jou houding en rug daardoor kan jou paard ook op tenduur last van zijn rug krijgen als het zadel ook niet goed ligt. en als hij 18 inch is zal hij ook wat beter op jou paard zijn rug liggen wat ook dus beter voor jou paard zijn rug is Knipoog .

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:52

Mag ik vragen waarom hij ronder moet? Paard loopt nu keurig op de loodlijn met zijn neus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:47

MissEvil schreef:
superwoman schreef:
Hij/zij loopt netjes. Achterhand mag nog net iets actiever.
Je zadel is iets te klein en denk dat je zit zal verbeteren met een ander zadel.

Kun je me er ook een toelichting bij geven?
(Ik zit hier btw erg naar achteren geschoven, dat zie je ook als je goed kijkt, mijn zadel is 17,5" en eigenlijk had het een 18" mogen zijn, maar hij is net nieuw Knipoog )

Neem aan dat je zo zit zoals je normaal zit, dat is het mooie van foto's Knipoog Als je meer naar voren gaat krijg je last van de boom denk ik Haha!
Je rug is wat hol, waardoor ook je bekken niet helemaal goed staat, ik denk dat het door je zadel komt.
Beetje jammer dat je dit zadel dan net nieuw heb gekocht. Het is echt niet goed voor de rug van het paard. Je zit immers niet op de juiste plek en daardoor kan het zadel de druk niet goed verdelen.

Kingsley2: Ronder moet het paard echt niet

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:18

Het zadel heb ik gekocht omdat deze super ligt op zijn rug, en is ook helemaal op zijn rug aangepast. Zal hem dus niet zomaar in de weg liggen Lachen (Ik heb het zadel ook gekocht met de zadelmaker erbij)
Verder heb ik niet het idee dat ik áltijd zo zit (deze foto is ook alweer een driekwart jaar oud zie ik net Nagelbijten / Gniffelen ) maar mijn benen zitten niet echt op 1 lijn met de rest van mijn lijf nee, nu ik zo kijken Clown

Ik denk dat jullie met het achterhand'verhaal' (daar wilde ik eig. toelichting bij Lachen ) bedoelen dat hij meer 'actie' (dus achterhand wat actiever 'omhoog') bedoelen of niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:26

MissEvil schreef:
Ik denk dat jullie met het achterhand'verhaal' (daar wilde ik eig. toelichting bij Lachen ) bedoelen dat hij meer 'actie' (dus achterhand wat actiever 'omhoog') bedoelen of niet?

Heeft de zadelmaker ook gekeken met jouw erop? Er moet en platte horizontale hand passen achter je kont als je "normaal zit". Maar goed, dat weet je nu en je moet maar zien wat je ermee doet.

Een actievere achterhand, bedoel ik mee dat hij meer onder de massa mag komen met z'n achterbenen.
De driehoek(ruimte) tussen de voorbenen is groter dan achter. Dit horen gelijke driehoeken te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:33

Ik weet niet of dit hier hoort of in een apart topic, ik heb ook een apart topic maar toch:

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpony is (bijna) altijd met de harde hand naar beneden gereden. Nu kent hij maar 2 standen, of z'n hoofd heel hoog, of in de krul. Halsstrekken vind hij erg moeilijk. Ook kan ik niet echt lang en laag inrijden enzo omdat hij maar 2 standen kent. Ik heb wel les maar niet zo vaak(ivm natte bak).

Ik wil dit graag proberen te verhelpen zeg maar. Ik wil graag beginnen met lang en laag rijden en dit steeds verder uitbouwen. Als hij nou 'aan de teugel' loopt gebruikt hij zijn rug ook niet echt goed.

Ik vind het heel moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel, als er vragen zijn stel maar.

Alvast bedankt,

Groetjes Desiree

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:37

achterhand aan het werk krijgen met zijn hoofd omhoog beetje naar links buigen om je binnenbeen, beetje naar rechts enz. overgangen en let niet op zijn hoofd. en vragen stellen tijdens je les dat zegt meer als zo op het web.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:30

oke dankjewel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:48

opkrullen=achterhand vastzetten en vergeet niet het medische stukje hè. dus rug oke, zadel oke, gebit oke, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:08

lailapri schreef:
opkrullen=achterhand vastzetten en vergeet niet het medische stukje hè. dus rug oke, zadel oke, gebit oke, etc etc.

Rug en alles is oke Ja. Ze worden regelmatig op vanalles gecontroleerd. Mensen hebben het beste voor met hun pony's Ja

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:32

Heej,
mijn paard is de laatste tijd weer erg onrustig in zijn aanleuning. Vanaf oktober eigenlijk zitten we al in een dip. Daarvoor ging het super en had ik zeker niet te klagen. Ik heb al wat forums doorgelezen hier op bokt en geofend met de tips die daar gegeven werden maar de onrust in de aanlening blijft nog steeds. Tijdens de les letten we er ook extra op dat ik mijn handen zo stil moelijk houdt en zo weinig mogelijk druk op de teugels zet.

Dit is met de training thuis en tijdens de wedstrijd worden we hier terecht ook op afgestraft. Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en onze score variëerd van 168 tot 173.
Bijkomend probleem op wedstrijd is dat hij sloom is voor het been en haast niet vooruit te branden. Thuis is hij wel heel voorwaarts.
Nu rijdt ik al 3 maanden met slof en die hoeft maar heel los te hangen, zolang ik hem gebruik is het genoeg en is hij rustig in z'n hoofd. Nu is met slof rijden natuurlijk niet de oplossing om z'n hoofd rustig te houden want zodra ik hem er weer afhaal begint de onrustige aanleuning weer. Ik zelf rijdt ook het liefst zo weinig mogelijk met hulpteugels.

Als tips/commentaar van de jury wordt vaak gezegd: onrustige aanleuning en verlies van of te weinig impuls. Ik baal er zo van want omdat de aanleuing onrustig is krijg ik bij elke oefening lagere cijfers. Ik snap dit natuurlijk wel want hoe hard ik ook ijn best doe netjes op de bordjes te rijden en de oefeningen af te werken. Als dit gepaard gaat met een onrustig hoofd dan ziet dit er nog niet netjes uit.

Hebben jullie nog tips of oefeningen hoe ik mijn paard in de training en tijdens de proef rustig kan houden in de aanleuning?

Zijn gebit is laatst gecontroleerd en zijn zadel en zijn rug ook.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:40

Ik bedoel niet lager met zijn hals maar iets ronder in zijn nek. waardoor je later makelijker naar de oprichting kan rijden.
Voor de rest loopt hij heel mooi Je hebt je handen netjes maar door je zadel zit je iets te ver voorover en als je zadel iets groter zou zijn kan je ook iets dieper zitten wat beter is voor het paard zijn rug.

maar als jij je paard zo lekker vind lopen moet je er niks aan doen,

tessii1991, Je zou wat tempo wisselingen kunnen doen van normale draf naar zachte draf daardoor worden ze wat constanter in hun tempo en gaan ze vanachteruit meer er onder waardoor ze hun rug beter gaan gebruiken en ontspannender worden. Inpuls en aanleuning krijg je door ze goed rond te rijden aan aan je been te houden en dus ook met die tempo wisselingen worden ze ook ronder en krijgen ze meer aanleuning. en als ze ontspannen zijn worden ze ook rustig in hun koppie het werkt in iedegeval bij mijn paar heel goed, hij gaat dan ook lekker kouwen op zijn bit en hij wordt super ligt. en dan moet ik hem indd aan het been houden ook want hij wordt er super ontspannen van. Pling

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:13

ik probeer dat zo veel mogelijk te doen idd, mijn instructrice kwam erachter dat hij links weer is vast gaan zitten en dat ipv inbuigen hij z'n hoofd kantelt en zo net lijkt of hij inbuigt. dit zou wellicht ook het probleem kunnen zijn?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:20

Dit kan je oplossen door veel kleine slangenvoltes te rijden en kleine voltes links en rechts en dan ook iets meer stelling vragen dus goed inbuigen. Dan worden ze losser in de hals en aan je kuit houden dat hij niet over de buitenschouder wegloopt. Knipoog

succes
tessii1991 schreef:
ik probeer dat zo veel mogelijk te doen idd, mijn instructrice kwam erachter dat hij links weer is vast gaan zitten en dat ipv inbuigen hij z'n hoofd kantelt en zo net lijkt of hij inbuigt. dit zou wellicht ook het probleem kunnen zijn?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:58

okee bedankt, heb maandag weer les ga het dan proberen Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:12

Kingsley2 schreef:
Ik bedoel niet lager met zijn hals maar iets ronder in zijn nek. waardoor je later makelijker naar de oprichting kan rijden.
Voor de rest loopt hij heel mooi Je hebt je handen netjes maar door je zadel zit je iets te ver voorover en als je zadel iets groter zou zijn kan je ook iets dieper zitten wat beter is voor het paard zijn rug.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.

@tessii1991, ik denk idd dat je probleem zich uit in het kantelen en de onrustige aanleuning.
Volgens mij rij je te weinig op 2 teugels. Kantelen gebeurd wanneer je teveel binnenteugel gebruikt en te weinig buitenteugel. Met lekker veel van hand te veranderen en dat onder begeleiding, zodat je instructeur steeds kan zeggen wanner jij teveel aan je binnenteugel zit en te weinig aan je buitenteugel.
Met hand veranderen komt ook vaak het probleem naar voren dat het paard ongevraagd een ander tempo gaat lopen, let daar ook op en hou 'm lekker scherp aan je been Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:05

@ superwoman: we zijn erachter gekomen dat hij vast zit op links doordat we hem wilden inbuigen dat hij zijn hoofd kantelde.
Normaal gesproken als ik gewoon rijdt en hem niet wil inbuigen naar links kantelt hij z'n hoofd niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:19

tessii1991 schreef:
@ superwoman: we zijn erachter gekomen dat hij vast zit op links doordat we hem wilden inbuigen dat hij zijn hoofd kantelde.
Normaal gesproken als ik gewoon rijdt en hem niet wil inbuigen naar links kantelt hij z'n hoofd niet

Dus denk ik dat je niet genoeg op 2 teugels rijdt en/of te weinig van hand wisselt.
Bij goed gymnatiseren gaat het paard niet vastzitten....(of het paard heeft ergens last van) Je moet natuurlijk dit gaan oplossen, maar ook goed kijken naar de oorzaak om het te voorkomen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:27

ja dat ik niet genoeg op 2 teugels rijdt hoor ik vaker Knipoog
ik heb maandag les dan ga ik dr weer aan werken Knipoog

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:30

Een paard aan de teugel krijgen leer je vind ik alleen door veel oefen, voor jezelf en voor het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:33

jade_love schreef:
Een paard aan de teugel krijgen leer je vind ik alleen door veel oefen, voor jezelf en voor het paard.

paard hoeft dat niet te leren..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:12

Nope, alleen de ruiter moet het leren...

En de ruiter moet vooral leren VOELEN... dan gaat het vanzelf.
Je leert het niet door kilometers te maken, je moet voelen.