Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:58

listiglistje schreef:
Nou Arie ik kan de cijfers niet ontdekken van dat Enorm Antiek Sport Paarden stamboek van je...

bah wat flauw
heb je nog een ontopic mededeling? anders kan je misschien beter weg?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:59

Ik mag best cijfers vragen aan diegene die altijd vraagt en strooit met cijfertjes :)

En of ik weg blij, dat bepaal ik zelf wel :7

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:04

Gezellig zo *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:24

En niemand op concours geweest vandaag? Of rijden we alleen maar in de achtertuin? :))
Zijn er eigenlijk wel wedstrijden voor de academisch opgeleiden of is er eenvoudigweg te weinig belangstelling voor?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:33

Anoniem schreef:
En niemand op concours geweest vandaag? Of rijden we alleen maar in de achtertuin? :))
Zijn er eigenlijk wel wedstrijden voor de academisch opgeleiden of is er eenvoudigweg te weinig belangstelling voor?

Die vraag heb ik al gesteld hier...maar nooit geen antwoord op gekregen.

Ik rijd zelf wel wedstrijden om mezelf te meten waar ik sta in mijn training,
maar ik ga maar een x of 10 tot 12 per jaar, momenteel staat de teller met dit paard op 48 wedstrijden!
Meestal in het voor-en najaar en zomerseizoen, nu winterstop :brr:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:47

sasja0705 schreef:
KAN HET WEER ONTOPIC??????

Mee eens!!!

Simpelman schreef:
Ik vind dit niet off topic, er wordt gesproken over het soort paarden waar op men Klassieke dressuur tracht te rijden.

Ook mee eens, maar meer in de zin dat paarden zodanig van bouw kunnen verschillen dat ze meer talent voor het een of het ander hebben. Daarom vind ik het ook goed om te zien dat ook het FEI daar rekening mee houdt en je ziet ook duidelijk in de topsport waar de talenten bij de verschillende paarden liggen. Het is aan de ruiter/amazone om het talent dan ook zo goed mogelijk te laten zien.
Ik heb echter nog nooit een combinatie 100% op alle onderdelen zien scoren.

Simpelman schreef:
Overigens, Arie53 glipt het topic binnen onder een schuilnaam, maar wel om zijn stamboek en fokkerij theorie te verkondigen, respectabel maar dat hij naar mijn mening niet al te sympathiek aanpakt.

Ik zit niet voldoende in de fokkerij om te beoordelen of Arie53 zin of onzin verkondigt, maar ik heb zo het idee dat het laatste het geval is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:51

Anoniem schreef:

Nee hoor, ik vind het leuk. Het komt er alleen vrij weinig van. Mijn dochter heeft mijn paard ingepikt en heeft volgende week weer wedstrijd. Nog een puntje en dan over naar M2. Ze zijn er klaar voor :D

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:53

ik kan mij prima vinden in de bijdrage die Arie53.....de ervaring en kijk die hij heeft op beweging , wel of niet juist uitgevoerd, en hoe de oefeningen juist uitgevoerd horen te worden is voor mij altijd leerzaam geweest. Ik hoop echt dat er wat meer ruiters eens goed luisteren.
Over skelet, bouw en beweging weet hij bijzonder veel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:55

nombrado schreef:
ik kan mij prima vinden in de bijdrage die Arie53.....de ervaring en kijk die hij heeft op beweging , wel of niet juist uitgevoerd, en hoe de oefeningen juist uitgevoerd horen te worden is voor mij altijd leerzaam geweest. Ik hoop echt dat er wat meer ruiters eens goed luisteren.

Ik geloof er niks van dat hij ergens ervaring mee heeft. Boekenwijsheid dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:03

nombrado schreef:

Dat vind jij Nombrado en dat mag wat mij betreft. Wat ik mij dan wel afvraag is waarom hij bij zoveel stamboeken er uit is geknikkerd en ook bij zijn eigen stamboek er steeds hommeles
is. Dan lijkt mij toch dat de visie die hij verkondigd niet de juiste is. Waarom krijgt hij dat zoveel tegenstand?
En waarom vind ik dan geen EASP paarden (volgens Arie53 de evenwichtsmodellen) bij de rankings? Kortom, worden er eigenlijk wel EASP ers gefokt? Want als je ziet wat voor kleine aantallen er op de keuring verschijnt dan is dat niet veel. Ook vind ik persoonlijk de paarden die daar geprimeerd worden niet zo fijn eruit zien. Er zijn nogal wat aanmerking op de bouw.
Of zie ik het nu zo fout en zijn deze type paarden alleen geschikt voor AR of KR?

Dat en de teksten die Arie steeds quote maakt het voor mij dat ik hem niet serieus kan nemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:14

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Ik geloof er niks van dat hij ergens ervaring mee heeft. Boekenwijsheid dat wel.

Nou ech wel...kheb prachtige fokproducten van hem gezien.
Die ik zo zou willen rijden.
dat kan ik niet zeggen van sommige kwpn ers die ik voorbij zie komen (als bv het paard van Adelinde...)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:15

Maar die van Adelinde loopt al jaren in de wereldtop en van Arie geen één....ik zou zeggen trek je conclusies daaruit ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:19

listiglistje schreef:
Maar die van Adelinde loopt al jaren in de wereldtop en van Arie geen één....ik zou zeggen trek je conclusies daaruit ;)

Ik neem aan dat Adelinde dat paard niet heeft gefokt?
je hebt fokkers en ruiters....zit wel verschil in.
Met hangen en wurgen is ze idd wereldtop..ik wordt er niet blij van (en al helemaal niet van bloedende monden en surfhoudingen) tja, als jullie dat mooi vinden prima.
Maar het gaat hier over klassiek of AR
als je "modern" rijd of adoreert, mag ik je dan vragen wat je in dit topic doet?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:21

Anoniem schreef:

De academisch opgeleide paarden beantwoorden niet aan het plaatje van de moderne dressuur, dus blijven ze meestal thuis omdat ze toch geen kans maken (wegens te weinig showelement) - al had een kennis van mij toch wel een spectaculaire vooruitgang geboekt in de dressuur na amper één lesje van Ylvie Fros (combi AR en centered riding).

Ik had wel graag gezien dat er een parallel circuit zou ontstaan met meer aandacht voor het welzijn en biodynamica van het paard (dan kan ik hopelijk ook es naar een dressuurwedstrijd kijken zonder na 2 minuten weg te vluchten), en waar allerlei optomingen toegestaan zijn. Zo hoorde ik van iemand die zijn paard hoog opgeleid heeft, maar die kan niet hogerop in de dressuur omdat het paard stang en trens niet verdraagt, maar wel alle oefeningen uitvoert op een rubber trensje, dus moet ie noodgedwongen zijn oefeningen rijden in zijn achtertuin.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:29

hwn schreef:
[
Ik had wel graag gezien dat er een parallel circuit zou ontstaan met meer aandacht voor het welzijn en biodynamica van het paard (dan kan ik hopelijk ook es naar een dressuurwedstrijd kijken zonder na 2 minuten weg te vluchten), en waar allerlei optomingen toegestaan zijn. Zo hoorde ik van iemand die zijn paard hoog opgeleid heeft, maar die kan niet hogerop in de dressuur omdat het paard stang en trens niet verdraagt, maar wel alle oefeningen uitvoert op een rubber trensje, dus moet ie noodgedwongen zijn oefeningen rijden in zijn achtertuin.

je praat poep....t/m de GP is een trensbit gewoon toegestaan volgens de KNHS :) (al vanaf maart 2010)

Daarnaast mag er maar heel weinig qua optomingen, alleen vanaf het Z1 is s&t pas toegestaan....

Misschien moet je eens vaker gaan kijken zodat je weet waar je over praat ipv horen zeggen? :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-11-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:33

Ik vind een rubber trens helemaal niet zo vriendelijk. Rubber gaat erg stroef in een vochtige mond.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:36

listiglistje schreef:
hwn schreef:
[

je praat poep....t/m de GP is een trensbit gewoon toegestaan volgens de KNHS :) (al vanaf maart 2010)

Daarnaast mag er maar heel weinig qua optomingen, alleen vanaf het Z1 is s&t pas toegestaan....

Misschien moet je eens vaker gaan kijken zodat je weet waar je over praat ipv horen zeggen? :)

Dacht ik ook al.
Laatst nog Adelinde zien rijden in het ZZL gewoon op trens.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:44

Wss is het anders in België (mss kan je de uitdrukking "je praat poep" es vertalen in het Belgisch? :) ), was toch iemand die me dit verhaal vertelde, ben er zelf niet in thuis, ik rij enkel recreatief.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:45

Het getuigt van overmoed en overschatting, dat je alleen al denkt dat je Parzival zou kunnen rijden :D
Natuurlijk kan je de jury's en zelfs de Nederlandse ruiters de schuld geven van het gebrek aan grote internationale successen van Iberische paarden, maar dat klinkt vooral als Calimero en niet als iemand met veel kennis.
Wat betreft het stamboek van Arie, zonder aansprekende successen, zal er weinig groei komen van dit stamboek.
Opvallend is dat bijna alle AR-aanhangers hier geen modern sportpaard hebben of rijden, maar Iberische paarden of koudbloeden.

Ik vind het raar, dat niemand van de AR (Instructeurs) resultaten wil of kan laten zien. De AR-ruiters die ik persoonlijk ken, zijn overgestapt naar AR omdat zij niet verder kwamen met wedstrijden of dat paard lichamelijke problemen had. Na aanvankelijk hele positieve verhalen, kom ik de mensen niet meer tegen in de sport, erger nog sommigen rijden nu bitloos, zijn gaan mennen, paard is met pensioen of weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:52

nombrado schreef:
listiglistje schreef:

Ik neem aan dat Adelinde dat paard niet heeft gefokt?
je hebt fokkers en ruiters....zit wel verschil in.
Met hangen en wurgen is ze idd wereldtop..ik wordt er niet blij van (en al helemaal niet van bloedende monden en surfhoudingen) tja, als jullie dat mooi vinden prima.
Maar het gaat hier over klassiek of AR
als je "modern" rijd of adoreert, mag ik je dan vragen wat je in dit topic doet?

Ik vind het onbeschofd dat jij al een paar keer gevraagd hebt, wat mensen doen in dit topic. Iedereen mag meepraten, lijkt me. :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:06

nombrado schreef:
Nou ech wel...kheb prachtige fokproducten van hem gezien.
Die ik zo zou willen rijden.
dat kan ik niet zeggen van sommige kwpn ers die ik voorbij zie komen (als bv het paard van Adelinde...)

Zou zeggen, maak een deal met Karel. Het valt voor hem niet mee om ruiters te vinden die enthousiast zijn over zijn fokproducten en nu druk ik me zachtjes uit. Ik weet zeker dat hij dolgelukkig is met je aanbod. Kunnen wij hier weer verder met de discussie.
En dan kun jij een topic starten waarin je ons haarfijn uit de doeken kunt doen waarom de door hem gefokte paarden zo geweldig zijn.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:11

het gaat erom dat AR en Klassieke rijKUNST niet sport is.

Sommige mensen kunnen zich gewoon niet voorstelen dat er een andere maatstaf kan bestaan dan sport.
als je in een wedstrijd wint zijn er ook 20 andere paarden die hebben 'verloren' betekend dat dat die slecht zijn? nee, is relatief.

Tuurlijk wedstrijdpunten zijn wat absoluter, maar nog steeds is er een nadruk op aspecten en een beeld dat men wil zien en heel duidelijk dingen die door de vingers worden gezien.

Dressuur gaat om het VERBETEREN van je paard. In een proef kun je alleen de huidige staat eoordelen van een paard, en dus heb je geen idee van verbetering.

Ik kan best een lijstje van wins geven, maar het doet er niks toe, en het zegt je waarschijnlijk helemaal niks.

In mijn sporten verlies ik heel hard als ik moderne dressuur gebruik.
(BTW in de working equitation doen de iberische paarden het heel erg leuk ;) )

het is maar net wat je wilt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:22

Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-11-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:23

Simpelman schreef:
Ik vind dit niet off topic, er wordt gesproken over het soort paarden waar op men Klassieke dressuur tracht te rijden.
Overigens, Arie53 glipt het topic binnen onder een schuilnaam, maar wel om zijn stamboek en fokkerij theorie te verkondigen, respectabel maar dat hij naar mijn mening niet al te sympathiek aanpakt.
Dit heeft tot gevolg dat meerdere posters, die dit wel door hebben, wat minder vriendelijk reageren.

Ik gaf netjes antwoord op jouw vraag. Niet meer en niet minder. De verdere discussies getuigen van weinig niveau om het over kennis maar even niet te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:25

Ik heb les gehad van Annemarie Sanders-keizer, zij wordt als klassiek gezien en toch reed zij in de sport, zeer verdienstelijk.
Het een, sluit het ander niet uit.
Voor WE zijn de Iberische paarden ook zeer geschikt. Je moet paarden gebruiken waar ze geschikt voor zijn. Anders raken beiden gefrustreerd.