Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Vervelend dat het zo eng was! Maar kun je volgende keer niet op een rustiger paardje? Als je iedere keer door de bak vliegt, is het niet zo gek dat het eng is, toch?
danoesje schreef:Wilke, ik denk de een wel en de ander niet. Er zijn ook wel paarden die er niet op reageren of die je de credits wel geven, anders konden maneges wel opdoeken denk ik.. En er zullen zelfs paarden zijn, afhankelijk van hun karakter, die je er als angstige ruiter wel doorheen slepen..
danoesje schreef:Ik denk dat ze het inderdaad wel voelen ja, alleen reageren ze wel anders. Zeker de jonge, sensibele en onzekere paarden hebben een ruiter met duidelijkheid nodig. Ze kunnen zich dan aan de ruiter optrekken, omdat zij leiding nodig hebben en anders (nog meer) onzeker worden. Paarden volgen in de kudde ook vaak de leider, dat geeft ze zekerheid en rust. Naast dat ie je vriendje is, heeft hij het nodig dat jij hem vertelt dat het oke is. Makkelijk praten hoor, gaat mij ook nog bloed, zweet en tranen kosten voor ik weer zo ver ben. Maar het feit dat ik weet dat mijn eigen houding van grote invloed is, geeft me ook weer moed: wij met onze50/60/70 kilo moeten er niet aan denken dat paardlief van 400/500/600 kilo het heft in handen gaat nemen, dat wordt gevaarlijk!
Wilke93 schreef:danoesje schreef:Ik denk dat ze het inderdaad wel voelen ja, alleen reageren ze wel anders. Zeker de jonge, sensibele en onzekere paarden hebben een ruiter met duidelijkheid nodig. Ze kunnen zich dan aan de ruiter optrekken, omdat zij leiding nodig hebben en anders (nog meer) onzeker worden. Paarden volgen in de kudde ook vaak de leider, dat geeft ze zekerheid en rust. Naast dat ie je vriendje is, heeft hij het nodig dat jij hem vertelt dat het oke is. Makkelijk praten hoor, gaat mij ook nog bloed, zweet en tranen kosten voor ik weer zo ver ben. Maar het feit dat ik weet dat mijn eigen houding van grote invloed is, geeft me ook weer moed: wij met onze50/60/70 kilo moeten er niet aan denken dat paardlief van 400/500/600 kilo het heft in handen gaat nemen, dat wordt gevaarlijk!
Oef, van die laatste zin kreeg ik de rillingen![]()
Zo was er een paard op de manege die vooral schrikt van vrachtwagens/tractoren als jij ook bang was. Als jij 'deed alsof' je niet bang was, was zijn reactie vele malen minder. Ook al was ik in m'n achterhoofd bang, als ik me er aan toe gaf wist ik dat hij schrok dus deed ik alsof. Vond dat altijd best wel iets raars omdat je in je achterhoofd wel gewoon bang was.
danoesje schreef:Blijkbaar kon je hem goed voor de gek houden Wilke93 door zijn leider te zijn, want daar gaat het uiteindelijk om. Jij laat zien: kom op joh, het is niet zo eng, kijk maar, ik vind het ook niet eng!
Anoniem schreef:Wilke93 schreef:Oef, van die laatste zin kreeg ik de rillingen![]()
Zo was er een paard op de manege die vooral schrikt van vrachtwagens/tractoren als jij ook bang was. Als jij 'deed alsof' je niet bang was, was zijn reactie vele malen minder. Ook al was ik in m'n achterhoofd bang, als ik me er aan toe gaf wist ik dat hij schrok dus deed ik alsof. Vond dat altijd best wel iets raars omdat je in je achterhoofd wel gewoon bang was.
dat ken ik inderdaad ook.. waren bij ons in de bak spiegels aan het ophangen, stond dus nogal wat in de bak (bouwstijger, sjofel, spiegels, zooi op de grond)
ik ging er al vanuit dat paardlief ging schrikken, mocht er van m'n instructie niet op letten, en behalve een klein sprongetje opzij deed ze niks..
apart, hoeveel je eigen houding/gedachte/uitstraling met zo'n groot beest kan doen
Marocje schreef:Ik lees hier best vaak over de longe eraan, maar vinden jullie dit juist niet eng? Zelf voelde ik mij echt niet veilig aan die longe, want nu hield ik dus degene die ernaast liep óók in de gaten. Het was bij mij zo erg, dat ik er dus eerst alleen met longe weer opstapte. Maar toen ik ging draven, merkte ik juist dat ik teveel op de longeur lette, en niet meer zelf kon rijden. Toen is de longe eraf gegaan, en had ik weer de volledige controle. (Oké dat liep toen verkeerd af, paard was ervandoor. Máár ik bleef zitten, en kreeg mijn paard zelf weer terug. Als toen die longe eraan had gezeten, had ik echt vliegles gehad: Als de longeur dan een ruk had gegeven had ik niet kunnen blijven zitten. Of paardlief moest netjes op de volte zijn gebleven, maar dat geloof ik niet dan.
Heb laatst dus ook gezien dat een pony ineens in volle paniek wegschoot. Pony zat aan de longe, maar die trok de lijn zo de hand van de longeer (wat zo lekker brandt daarna).
Ik vind die longe dus echt schijnveiligheid.