Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:47

Het is geen doel op zich :n Quarters hebben een vrij lage halsinplant zoals Friezen die juist vrij opgericht hebben.
Dus dat laag komt vanzelf. De achterhand eronder rijden lijkt me niet anders dan bij dressuur. Ik denk dat waar "jullie" :P aan oprichting gaan werken dat "wij" met het loslaten van de teugel bezig zijn.
Het paard moet gewoon leren dat hij zijn ruiter draagt met een "bolle" rug en dat gaat het makkelijkste met een lage hals houding.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:01

Morgen....!

Interessant stuk van KT.
Verder ben ik even niet aan het rijden, maar aan het longeren. Ik wil eerst de zadelmaker vrijdag afwachten. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:49

precies, dat wat jij omschrijft jk leg ik uit aan iedereen als volgt: als wij tegen iemand zeggen ga s recht staan zie je iedereen de schouders naar achter trekken en de borst vooruit, wij vormen onze rug dan wat hol. bij een paard wil je t precies andersom - boeg\borst naar binnen en dan bol je vanzelf t stukje rug tussen je schouders [daar zit onze schoftt] als je dat zelf nadoet voel je t doortrekken naar je bekken. een paard kan alleen opgericht worden als ie nu in het bekken zoveel kanteld dat de achterbenen eronder gaan komen en t voorste deel gaan liften. dus oprichting vanuit schoft\schouder gedeelte -en niet zoals op de fotos van partywich aleen de hals
Afbeelding
hier ben ik bezig met t paard meer op achter te gaan plaatsen, je ziet hier al duidelijker dat de achterhand dalend is en de schoft hoger, dit kan uiteraard ook met een lagere hals lijn zoals in de western gereden word, ik ga s kijken of ik ergens zo een foto vinden kan,ok?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:31

ja boeg in en kont eronder... dat is wat suus nodig heeft wil ze vanaf achterhand kunnen wegstappen.
toch?

vanmiddag lekker wow aanmeten... ben zo benieuwd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:21

Zo mensen ik ben ook weer terug in het land, nu eerst alles lezen en dan klets ik weer gezellig mee....
Net wel op stal geweest, heb lekker de deken van Witje afgetrokken, maakt nu toch niet meer uit dat ze dikker in de vacht komt en ga me al helemaal niet druk maken om haar wit te houden....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:33

ja psies sbm! tot strakkies :wave: :9k als ik nou iets later ben ,dan vast sorry , ik moet even leuke kleertjes voor oudtse kind ophaen , die heeft eindelijk eens iets aangewezen wat ze leuk vind... pubers..> :roll: ik ga t dus snel halen nu t er nog hangt snappie
haha nee japeloup, zo krijgt ze misschien ook nog s echte vlekken :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:51

knollentuin schreef:
haha nee japeloup, zo krijgt ze misschien ook nog s echte vlekken :+

ja stront vlekken!!!!!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:07

zo heerlijk gereden!!!
wat ben ik blij dat ik van de week foto's heb geplaatst en daar commentaar en tips op heb gekregen.
Ik heb vandaag zoals KT zei eerst actie op het been geeist. (hij werd er helemaal heet van) Elke x netjes mijn hand weggestoken, zodat hij echt wist dat voorwaart ook echt voorwaarts is. Toen langzaam de teugels meer op maat gemaakt. Doordat hij zo aan mijn been was en ontzettend fijn reageerde op mijn zithulp en ophoudingen voelde ik echt dat hij helemaal mooi rond werd in zijn lijf. Hij kwam vanzelf in een mooie halshouding/aanleuning. Als ik mijn teugels wat langer maakte volgde hij mooi de hand en als ik ze korter maakte ook (terwijl hij juist altijd bij het korter maken van de teugels in protest kwam) en hij kauwde de hele tijd het bit af.
Heb geen seconde gewicht in mijn handen gehad, terwijl ik mijn teugels toch echt op dezelfde maat had als normaal.
Ook met het halthouden kon ik op een gegeven moment voelen dat het gewicht mooi verdeeld was. Wel was hij soms zo voorwaarts in het halthouden en zakte hij van achter zo erg dat hij soms met 1 been als stilstaand ging maaien?!?!?!
Naar mijn gevoel en idee is dit waar ik elke x naar moet proberen toe te rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:32

Gaaf, Partywitch! Klinkt alsof je heel erg fijn hebt gereden! Ik moet daar met mijn merrie in de bak ook echt mee bezig. Vandaag terug gegaan naar de basis en op de grond van haar ge-eist dat ze luisterde naar mijn commando's. Van meelopen aan de hand in stap en draf tot alle gangen los in de bak. Dat ging al heel snel heel goed en ik ben ook bezig geweest met tempowisselingen in dezelfde gang. Op de grond ben ik veel duidelijker en zwart-witter dan in het zadel. Daar moet ik in mijn rijden echt aan gaan werken.

Met Jonas een stapritje gedaan. Op woensdag- en vrijdagmiddag trainen ze in de buurt met bordercollies en schapen. Er liep een puppy los over het zandpad die even kwam kijken wat voor harig beest Jonas eigenlijk was. Echt een heel klein bolletje was het nog! <3 Ik heb Jonas stilgezet, puppy schoot zo onder hem door en ging onder zijn buik aan zijn achterbenen staan ruiken. := De eigenaar was nogal in paniek, maar Jonas doet gelukkig helemaal niks. We maken samen vaker puppy's paard-mak. Superpaard! :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:09

leuk,leuk leuk! :):) :):) :):) wordt ik vrolijk van, kleine aanwijzingen en dan zoveel verschil rijden ,dat is tof! :):)
ik heb vandaag ook errug lekker gereden, heb voor de grote vos zn eigen setje stang en trans gekocht gister, hij reed op geleend spul van opa of mams ,maar ik werd t omhangen een beetje beu..
ik voelde hele gave stukken en heb een paar x gegild of het er net zo stoer uitzag als t voelde maar volgens sabm [die was vanmiddag bij me met dr suus voor de zadelmevrouw] zag t er niet uit, te veel van de grond, weinig achterbeen gebruik enne nog wat.. :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:23

Je had je teugels in bochtje dus geen contact. Ik zou nog ff blijven oefenen als ik jou was :+

Vandaag lekker gereden bij Kt. Suus en ik komen beter in balans dan zitten er echt leuke stukken tussen.
Ik ga haar ook beter aanvoelen. Dat maakt stuk fijner in afstemming.

Zadelpasser was super....wow is beste optie al wilde ze mijn zadel wel aanpassen dat ik et nog mee vooruit kan voorlopih.
Maar die investering zag ik niet zitten.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:24

Ben afgepeigerd door kt.....ga hondje uitlaten en naar me bed

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:28

oh ja! dat was t!! ja ik heb gelukkig morgen weer les,pfoei.. komt goed uit!
en? wordt t de bruine?
suus ligt ook vast op dr rug te snurken :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:32

Citaat:
Je had je teugels in bochtje dus geen contact. Ik zou nog ff blijven oefenen als ik jou was

Nee joh KT goes western Afbeelding

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:36

hahahaha KT western!

ja ik ben zo blij met de tips! Heb vandaag ook echt geprobeerd om 100% op gevoel te rijden.
Ik ga proberen of eerdaags iemand weer foto's wil maken.

Klinkt goed zo'n wow zadel. Over 2 weken komt bij ons de zadelmaker weer, ben dus heel benieuwd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:36

:') hihi , ja en ik heb er vaker last van gezien bovenstaande foto

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:38

ja hahaha wow

Ik moet zeggen dat ik dat vandaag voor het eerst ervaarde. Dat mijn paard dus eigenlijk vanzelf heel mooi in de aanleuning kwam.
Heb je er misschien een uitleg voor waarom hij in ene bij het halthouden met zijn voorbeen ging schrapen/maaien?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:38

Wat lichtheid van de hulpen betreft zou het zo kunnen. Maar knollentuin haar paarden willen met veel veer lopen. En dat past dan weer niet bij de western...

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:39

nee die zijn veel vlakker in de gangen, dat wordt hem dus niet ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:42

ik denk partywich dat ie er , wat je zelf al zei een beetje heet van werd en dan worden ze toch wel wat drukker\onrustiger. zaak is dat je steeds de spanning die ze dan opbouwen af kan bouwen. dus geregels even een stukje stap, opletten dat je je ademhaling ook los kan laten, en niet bovenin je borstkas houdt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:42

@SabM, dus je gaat investeren in een Wow? Spannend!

@Partywitch, wat super dat de aanwijzingen van KT zoveel effect hadden en dat je zo fijn hebt gereden!

Ik heb van het weekend fijn dressuur gereden, gisteravond gesprongen. Stiekem ben ik niet zo'n held, en de routine is er een beetje af. En dan word ik meteen weer onzeker van wat lage sprongetjes (er stond 80 cm ofzo), ga ik weer naar de sprong toe jagen terwijl ik gewoon moet wachten zodat m'n paard niet zo vroeg af gaat...suf is dat hè?
Vandaag heb ik thuis gelongeerd aan de pessoa. Morgen maar eens kijken of ik tijd kan maken om naar de manege te gaan, beetje met hindernisjes spelen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:45

KT dank je wel!
ik zal er op letten (vooral dan bij het halthouden) dat ik dan zelf ook mijn ademhaling los laat.
Wel heel gaaf om te voelen dat in het halthouden hij steeds 'zelfstandiger' ging staan (dus echt op 4 benen) . Wat een verschil kan het maken hé als hij dus echt aan de beenhulpen is! Ik wist wel dat mijn paard het kon, maar wist zelf nooit waarom ik het er niet uit kon rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:48

juist, want hou jij de spanning in je lichaam, laat je paard t ook niet los,adem heel bewust uit vanuit je buik en wacht tot je paard ook echt goed uitademd\zucht. dan is ook hij ontspannen en zal geduldiger stilstaan , ben benieuwd hoe je dit verschil zal ervaren

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:51

Ik zal daar eens goed op gaan letten. (heb ademhalingslessen gehad ;-)) Iig heel erg bedankt voor al je tips.
Ik heb morgenavond les dus ben ook heel benieuwd of mijn instructrice iets opvalt in ons rijden.
Zal morgenavond een verslagje doen van de les.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:52

nou ik ben idd benieuwd of t opvalt ;) succes en rij lekker