[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:28

Dankjewel

Nu heb ik alleen een handje nodig.

Hoe ga ik dit aan haar vertellen :$

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:58

maralyn schreef:
Dankjewel

Nu heb ik alleen een handje nodig.

Hoe ga ik dit aan haar vertellen :$

Misschien kun je vertellen hoe jij het aan de teugel rijden ziet,met goeie onderbouwing van bijv boeken die je hebt gelezen of bepaalde instructeurs of gewoon goed uitleggen waarom jij vind dat kneepjes niet goed zijn. Dat je om die reden wil stoppen,tenzij er over na wil denken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:28

ik heb al een tijdje niks meer gevraagt en het gaat nu wel langzaam vooruit. mijn pony loopt in de bak vaak wat sloom en dan probeer ik hem met mijn stem wat voorwaardser te krijgen maar dat lukt niet helemaal dus dan geef ik een schopje of een tikje met de zweep. en dan gaat hij even sneller lopen en dan weer langzaam. maar ik wil dat hij actief gaat lopen. hoe moet ik dat doen? en vaak gaat hij met zijn hoofd ineens naar beneden maar dan gaat hij echt met een rukje nr beneden. en als hij zijn hoofd goed naar beneden doet dan probeer ik helemaal te ontspannen alleen als hij dan zo snel naar beneden gaat dan ontstaat er automatisch meer druk op mijn teugel. en dan schrikt hij er een soort van van en dat doet hij zijn hoofd weer snel omhoog. maar mijn uiteindelijke vraag is dus hoe ik het kan voorkomen dat hij zijn hoofd zo snel omlaag doet? alvast bedankt :)

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:56

Het gaat met mijn pony gaat t ook steeds beter doen
hij is nu net 5 jaar en vroeger als ik in galop door de wending ging viel ie gewoon
en nu een paar maanden later spring ik er zo op weg!!!
ik ben zo blij!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:21

Manonislief schreef:
Of tips geven ofzo?

les

edit: oh ja, soms helpt lezen ook.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:55

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:00

Manonislief schreef:
Ik kom niet aan de teugel omdat mijn paard bokt:(

Les nemen inderdaad... En gewoon lekker door blijven rijden.. Achterover blijven zitten, dan zit je al wat steviger, mocht je pony bokken.. Veel figuren rijden, schakelen, overgangen. Paard lekker los en soepel maken, goed aan de hulpen stellen.. En als hij dan echt ontspannen is, komt dat koppie vanzelf wel naar beneden! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:33

Mloulou schreef:
Ik wil graag dit filmpje met jullie delen, het maakte mij veel duidelijk over rechtrichten
http://www.youtube.com/watch?v=edggs6O7 ... ata_player

Leuk filmpje. Met rechtrichten beoog je je paard gelijk bespierd te krijgen. Heel wat anders dan rechtdoor rijden :D :D .
Vandaar dat oefeningen als schouder voor, schouder binnenwaarts, travers etc ook allemaal oefeningen zijn om je paard recht gericht te krijgen.

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:40

manonislief dan moet je even opletten wat de reden is dat je paard bokt, misschien zit hij vast in zijn rug of vraag je hem teveel wat vele doen. heel veel denken dat ze het paard aan de teugel rijden als ze hem naar beneden trekken of gaan vragen. een paard moet zelfstandig naar beneden gaan lopen en daar hoef je vrij weinig voor te doen. Alleen maar been geven. Probeer te kijken met wat je doet als je paard bokt. doe je niks wat er opleid dat je paard bokt dan kan je kijken of het zadel goed past. mijn pony bokte telkens al ging ik zonder zadel erop in draf en de reden was dus omdat hij vast zijn in zijn rug. gelukkig is dat probleem opgelost. Jammer genoeg kan een paard niet praten wat er mankeert dus zullen wij er meer open voor moeten stellen :) Hopelijk dat je hier wat aan hebt hihi (A)

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:30

superwoman schreef:
sharonsonja schreef:
hallo ik hou mijn pony altijd op de buiten teugel en stuur af en toe op de volte in het paard komt dan mooi door zn hals heen en gaat ook meer naar beneden ik knijp op de volte mijn buiten teugel dicht en doe af en toe mn binnen teugel van de hals(insturen) en goed mijn binnen been er aan als je pony dat eenmaal weet is hij/zij er zo door heen en loopt als een trein!! veel succes P.S zelf recht blijven zitten en alleen kijken waar je heenn gaat

En wat is volgens jou het nut om je buitenhand te sluiten in de volte?
(ik hou hem overgens open)

nou als ze nageeft heb ik geen druk op de teugels ik vind het niet eerlijk tg=egen over haar om dan nog door te drammen en als ze omhoog komt knijp ik mijn buiten teugel dicht
op de volte knijp ik em dicht omdat de anders naar binnen valt en gaat kantelen met haar hoofd

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:32

fanessaa schreef:
manonislief dan moet je even opletten wat de reden is dat je paard bokt, misschien zit hij vast in zijn rug of vraag je hem teveel wat vele doen. heel veel denken dat ze het paard aan de teugel rijden als ze hem naar beneden trekken of gaan vragen. een paard moet zelfstandig naar beneden gaan lopen en daar hoef je vrij weinig voor te doen. Alleen maar been geven. Probeer te kijken met wat je doet als je paard bokt. doe je niks wat er opleid dat je paard bokt dan kan je kijken of het zadel goed past. mijn pony bokte telkens al ging ik zonder zadel erop in draf en de reden was dus omdat hij vast zijn in zijn rug. gelukkig is dat probleem opgelost. Jammer genoeg kan een paard niet praten wat er mankeert dus zullen wij er meer open voor moeten stellen :) Hopelijk dat je hier wat aan hebt hihi (A)
mijn pony zet zich vast in de bak en als ik haar er door heen drijf gaat ze bokken omdat het dr niet aanstaat maar ga net zo lang door tot ze er mee ophoud ga vaak naar buiten genieten ze van en worden ze ook wakker van :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:19

sharonsonja schreef:
fanessaa schreef:
mijn pony zet zich vast in de bak en als ik haar er door heen drijf gaat ze bokken omdat het dr niet aanstaat maar ga net zo lang door tot ze er mee ophoud ga vaak naar buiten genieten ze van en worden ze ook wakker van :D

Hmm, het is erg belangrijk om naar de signalen van je paard of pony te luisteren. Wanneer deze in verzet gaat,doe je iets verkeerd. Dan zal je een andere manier moeten "verzinnn" (overleggen met instructeur) of zelf de oefwning uitstellen omdat jullie er niet aan toe zijn. Soms kan het paard het gewoon niet,omdat er een wervel niet goed zit (mijn paard kon na de osteo weer naar links buigen) ook kan het zijn dat het paard ergens last van heeft zoals het zadel of van z'n tanden.
goed paardrijden begint met voelen en reageren op je paard.

Manonislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:32

@ShauniBef @Fanessaa bedankt ! Ga ik zeker wat mee doen!

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:02

fanessaa schreef:
mijn pony zet zich vast in de bak en als ik haar er door heen drijf gaat ze bokken omdat het dr niet aanstaat maar ga net zo lang door tot ze er mee ophoud ga vaak naar buiten genieten ze van en worden ze ook wakker van :D[/quote]

Hmm, het is erg belangrijk om naar de signalen van je paard of pony te luisteren. Wanneer deze in verzet gaat,doe je iets verkeerd. Dan zal je een andere manier moeten "verzinnn" (overleggen met instructeur) of zelf de oefwning uitstellen omdat jullie er niet aan toe zijn. Soms kan het paard het gewoon niet,omdat er een wervel niet goed zit (mijn paard kon na de osteo weer naar links buigen) ook kan het zijn dat het paard ergens last van heeft zoals het zadel of van z'n tanden.
goed paardrijden begint met voelen en reageren op je paard.[/quote]
nee ze heeft nergens last van maar steld zich heel erg aan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:55

Waarom zou een paard zich aanstellen? aan de teugel gaan,moet echt vrijwillig zijn en ook fijn voor een paard. Wanneer je het gaat afdwingen,zal je zien dat de wil om te werken weg zal gaan en dat is juist zo belangrijk (en prettig voor de ruiter)

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:59

ze loopt over de rug uit zich zelf aan de teugel alleen ze zet zich in de bak vast en op het moment dat ik been geef gaat ze bokken en mijn instructeur zegt ook je moet er gewoon door heen helpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:06

sharonsonja schreef:
ze loopt over de rug uit zich zelf aan de teugel alleen ze zet zich in de bak vast en op het moment dat ik been geef gaat ze bokken en mijn instructeur zegt ook je moet er gewoon door heen helpen

Bokken is heftig verzet,zeker voor alleen maar het aan de teugel gaan. ik vind het een abnormale reactie en zou er zeker wat achter zoeken ongeacht wat een instructrice zou zeggen. (heb vaker relatief goede instructeurs wat horen zeggen en achteraf toch fout zaten. )

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:09

zeker is het verzet tegen het been noemen ze het ook wel en ja een paard moet je naar je hand toe rijden en niet naar beneden trekken of zagen alleen deze pony heeft veel mee gemaakt en was zowat DOOD op het been maar ze kan super lopen en over dr rug

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:20

Jouw feestje, maar ik zou gaan zoeken als mijn paard zulke signalen gaat geven.

Ben nu eindelijk "begonnen" met mijn eigen fok en ondanks dat hij nog maar weinig onder het zadel was geweest,merkte ik dat het niet goed zat. Kraker/osteo is 2 x geweest en heeft het 1 en ander moeten doen. kan duidelijk verschil voelen,terwijl er lang niet zulke duidelijke signalen waren (hij hoeft nu ook nauwelijks iets te doen,dus is het ook lastiger voelen vind ik) Had het ook makkelijk kunnen schuiven op ongehoorzaamheid,omdat hij al wat ouder is en nooit heeft gewerkt.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:24

ja klopt kan ook maar deze madam van mij maakt er een potje van

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:31

Ik hoop wel dat je er nog extra over gaat nadenken.

Toevallig laatst nog een les bekeken van een relatief goede instructrice. 1 ding stond me erg tegen. Toen de combinatie een overgang maakte naar de draf,kwam het neusje wat omhoog. Daarop gaf de instructrice aan dat ze de teugels moest vasthouden,want dat mocht het paard niet. Het was heel duidelijk dat de fout eigenlijk lag bij de voorbereiding van de overgang. Daarbij ben ik van mening dat wanneer je harder wil,je niet de handrem erop moet zetten. De vorige eigenaresse loste het ook anders op, die had het paard t/m de z uitgebracht. Dus paard was ervaren genoeg en was er geen sprake van corrigeren.

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:30

superwoman schreef:
Ik hoop wel dat je er nog extra over gaat nadenken.

Toevallig laatst nog een les bekeken van een relatief goede instructrice. 1 ding stond me erg tegen. Toen de combinatie een overgang maakte naar de draf,kwam het neusje wat omhoog. Daarop gaf de instructrice aan dat ze de teugels moest vasthouden,want dat mocht het paard niet. Het was heel duidelijk dat de fout eigenlijk lag bij de voorbereiding van de overgang. Daarbij ben ik van mening dat wanneer je harder wil,je niet de handrem erop moet zetten. De vorige eigenaresse loste het ook anders op, die had het paard t/m de z uitgebracht. Dus paard was ervaren genoeg en was er geen sprake van corrigeren.

naja ieder zn eigen en iedereen moet zelf weten wat voor hem of haar het beste is mijn instructrice rijd zz zwaar en weet wel hoe ze er mee aan moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:00

Dat iemand goed auto kan rijden, maakt 'm niet tot een goede instructeur......

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:08

deze heeft opleiding deurne gedaan en alles erop en eraan dus denk dat het sws goed zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:12

Je moet vooral denken wat je zelf wilt :) het zou zeer zeker niet mijn keuze zijn, om reden dat ik ervan overtuigd ben dat als een paard bokt, er iets serieus mis is. Mijn paard mag dus ook bokken en steigeren, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik er waarschijnlijk de reden van ben, en zij dus niet degene is die moet veranderen. Maar nogmaals, geloof wat je wilt geloven :)